Test: Club 3D 8400GS

Grafikkort, NVIDIA  d.  19. november. 2007, skrevet af Cook 4 Kommentarer.  Vist: 10203 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Club3D
DK distributør: DCS

Innovation og teknologi

  • Tak til Red_Martians og JacobHL for hjælp og litteratur

 

8400GS er det hidtil langsommeste kort fra nVidias nye 8xxx serien, der dækker over deres bud på DirectX10 kort. Grafikkortet er baseret på G86 kernen, og har 210 millioner transistorer. DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet Shadermodel 4.0. Den vil for alvor fjerne alle grafik-baserede beregninger fra CPU, hvilket så også betyder et mere belastet grafikkort, men reelt ingen CPU-begrænsninger. Dette skulle dog stadig være ensbetydende med endnu flottere effekter, da programmørerne får endnu flere muligheder på grafikfronten.

Grafikkortet har 512 MB ram, hvilket er en ganske stor mængde i forhold til kortets yderligere specifikationer. Der er dog overvejende kun possitive ting ved den store mængde, der ellers normalt kun findes på high-end grafikkort. En fordel ved mængden af ram er at man i de fleste 3D applikationer vil mærke et lille ydelsesboost ifht. 128 og 256 mb ram, især ved højere opløsninger. Desuden stiller Windows Vista også ganske høje krav til, hvad  computeren som helhed for at få alle de nye grafiske funktioner med. Her er det en klar fordel at en del af grafikken ikke skal lagres i computerens ram, der er belastede nok i forvejen, men i stedet lagres på grafikkortet. Prisforskellen fra 256 modellen til 512 er under 80 kroner så det tyder altså også på at rammene er utroligt billige og derfor er det ikke den store ekstraudgift for producent eller forbruger at tilføje rammene.

Rammene er 64-bit DDR2 ram, hvilket er en meget gammel teknologi, men samtidig også en billig teknologi. Faktisk skal vi helt tilbage til det aller første Geforce grafikkort for at se 64-bit teknologien for første gang, så denne må siges at have nogle år på bagen.

 

Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående.

8400GS har 16 shader enheder ligesom storebroderen 8500GT og shaderne arbejder ved 900MHz. Den eneste forskel på de to kort er at rambåndbredden er halveret for 8400GS' vedkommende grunde 64-bit interfacet mod 8500GT's 128-bit interface.
Grafikkortet har 8 pipelines, dvs. den kan lave 8 beregninger af gangen, og den har 4 ROPs, hvilket betyder den kan skrive til 4 pixels af gangen. Det vil i praksis sige at grafikkortet kan lave to beregninger på hver pixel samtidig hvilket er en fordel på f.eks. vand hvor der er mange beregninger pr. pixel.

Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde med flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.

 


Yderligere egenskaber

 

 

PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Det er også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)

 

FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.

 
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000.
 
Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag. 

Strømforbrug

Strømforbruget er fastsat til 38 watt, hvilket må siges at være i den helt lave ende ifht. hvilke kort der ellers findes i 8XXX serien. På dette område passer kortet altså perfekt til en PC der er tændt i længere tid af gange som fx. en HTPC, men også til brugeren der bare ønsker en lavere el-regning.

 

 

BorisTheBulletdodger
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2007 13:24:00
Svar/Indlæg:
29/0
Hvordan håndterer det HD Materiale. F.eks. HD-DVD?


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 14:22:51
Svar/Indlæg:
563/64
"Jeg ville gerne have testet kortets evne til afspilning af diverse videoformater(f.eks. H.264 og VC-1 - de nye High Definition codecs), men jeg har desværre hverken softwaren eller hardwaren til rådighed for at teste dette. Dog skulle netop den nye G92 kerne have forbedrede egenskaber indenfor dette felt, efter at videoprocessoren er blevet integreret i kernen."


BorisTheBulletdodger
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2007 17:49:31
Svar/Indlæg:
29/0
Ok, fedt. Det afsnit var så røget helt hen over hovedet på mig. :'-(
Men det er da ærgeligt det ikke er testet, når nu det er elevant i netop en HTPC.


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2007 17:57:44
Svar/Indlæg:
563/64
#3 Det skulle gerne så småt være på vej til kommende tests, men jeg kan ikke love noget.