AMD er ved at klargøre en konkurrent til Centrino.

Diverse d.  22. november. 2004, skrevet af KTD 21 Kommentarer.  Vist: 272 gange.



AMD er ved at klargøre en konkurrent til Centrino.
AMD vil Centrino feberen til livs, og skulle angiveligt være ved at klargøre de sidste detajler på deres "Centrino Killer".

Citat:
"THE NOTEBOOK RACE is about to heat up in January. Two sources claim that is when AMD will announce their Centrino killer, or more likely a chip in the same market segment as the Centrino.
Both sources agree that Broadcom will be one of the chipset providers, maybe just for the wireless part, and maybe for a lot moremore. Either way, it won't be long now. And you thought this was just about the eight, 16 and 32 way boxes Sun was rumoured to be talking to them about a few weeks ago"


Link:
http://www.theinquirer.net/?article=19810
dR-EsKiMo
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 11:37:55
Svar/Indlæg:
456/27
lyder spændene :) ..den lille centrino har sku også brug for lidt selvskab

det er jo den eneste processer lige pt der kan holde på batteriet .

kender ikke til nogle andre der kan holde 5 timer(bærbar)



Infinity
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 11:43:08
Svar/Indlæg:
482/6
Ser kun flere forskellige produkter på markedet som en fordel, såe... gogogo AMD!! :)

Synes også at det bliver ret interessant at se om AMDs bud, faktisk er en konkurrencedygtig CPU til det markedssegment...



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 11:50:24
Svar/Indlæg:
3943/44
Amd mobile er ikke så tosset hvis man vælger den rigtige, og chipsæt og lignende og er godt.

En af mine vennes lap med amd mobile holder 5 timer per oplading!



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 13:30:43
Svar/Indlæg:
531/120
Er overbevist om AMD kan lave en bedre "centrino" end Intel.. amd64 slår jo p4 stort :)



Kim
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 14:13:01
Svar/Indlæg:
772/50
#4 hehe kan kun håbe :D ej bliver fedt at se...har bare aldrig fattet hvordan et firma(intel) kan laven cpu der suger den brede pæl(P4) og en anden der rykker alt(P4-M) ? nåja læste engang at Centrino er íkke en CPU men navnet på Intels samlet trådløse teknologi og ting og sager til den bærbare?



SpaZoiD
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 14:31:37
Svar/Indlæg:
7/0
#5 som du selv siger så er Centrino ikke en CPU men en mærkning som man kun må bruge på sin bærbare hvis den opfylder visse kriterier, blandt andet at CPUen er en pentium-M (ikke p4-m som du kalder den) og at der er wireless LAN.. Der er også nogel andre ting som jeg ikke kan huske..

Forstår ikke hvorfor i tror at Intel ikke kan finde ud af at lave CPUer bare fordi AMD64 TIL NOGLE TING er en bedre CPU end P4.. Den grundlæggende teknologi bag p4 er 4 år gammel hvor A64 er ca 1 år efterhånden.. Intel sidder på LANGT størstedelen af CPU markedet, og det er jo ikke for sjov eller fordi de er gode til at reklamere men fordi deres CPUer er gode og altid har været gode! At det er tid til et generationsskift på desktopmarkedet kan der ikke være nogen tvivl om, men P4 er ikke nogen ringe CPU.. Den er bare ved at have opbrugt sit potentiale..



Infinity
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 14:31:55
Svar/Indlæg:
482/6
#5: Fuldstændigt Korrekt.

Nyheden burde hedde: "AMD klargør konkurrent til Pentium M" !




LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 14:33:30
Svar/Indlæg:
1404/19
--> #5

Centrino er ikke en CPU, det er en teknologi som du siger, der består af alt muligt som jeg ikke kan huske.. :r

cpu der suger den brede pæl(P4) og en anden der rykker alt(P4-M) ?

Det er ikke P4-M, men bare en "P-M" en Pentium Mobile, da P4-M heller ikke er så sej til det med batteri som dothan / banias (P-M navne, Banias: 1mb lvl. 2 cache, Dothan: 2mb lvl. 2 cahce).. :)

Btw. så tror jeg at det bliver svært for AMD, men lad os nu se..



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 16:48:11
Svar/Indlæg:
3162/78
#6
chipset er den sidste ting

#4
Ja A64 slår P4. men tilgengæld har den svært ved at følge med P-M (i ved hva jeg mener)



dR-EsKiMo
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 18:20:49
Svar/Indlæg:
456/27
de skal sageme diske op med noget geil , hvis de skal slå intel

det er jo ikke ret mange der køber amd mobile(ældre/gamle mennesker) da der er så mange af dem på markedet..se bare dell og andre "store" mærker white products...



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2004 20:03:06
Svar/Indlæg:
4263/107
Kunne være fint med et modstykke, men tror sgu ikke på at de sådan uden videre overhaler Centrino/Dothan - den er jo supernice den "pakkeløsning" :p



Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 20:29:24
Svar/Indlæg:
1235/80
det lyder spændende.................
men hvis det skal blive til noget skal det være noget med en lav forbrug...........



Claus-Aqua
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 20:50:40
Svar/Indlæg:
44/0
#1

Min ThinkPad X20 kan holde 5 timer med et "high-capacity" batteri, vejer så 1,6 kg mod de normale 1,5 kg.



Mathias-K
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 20:56:42
Svar/Indlæg:
301/14
Hvis AMD kan levere 41sekunders SuperPI ved 21W siger jeg :o og godt klaret :)



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2004 22:29:11
Svar/Indlæg:
1012/98
Ingen tvivl om at amd vil have magten på desktop markedet meeen jeg tror sq det bliver seriøst svært at slå en dothan, det er det eneste der har kørt godt for intel og det gør den tilgengæld med god stil.

Men det bliver spændende hva de finder frem til



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-11-2004 00:02:19
Svar/Indlæg:
7881/1165
Hvor meget skal der til...
De har allerede deres Athlon64-mobile 35w
godt nok ikke 21w.
Men absolut ikke skidt.
Så skal der bruges lidt trådløst netværk, og et fornuftig onboard eller interegreret grafikkort der selv heller ikke bruger strøm.
F.eks. et S3 DeltacromeS8 Ultra-low-power!!
http://www.hkepc.com/hwdb/s3s8...
(fedt at der også er nogle der prøver at lave et strømbesparende grafikkort)
En anden mulighed er en ATi RS480-platform optimeret til minimalt strømforbrug!!
Og trods det at ydelsen måske er ca. det samme, en tand højere strømforbrug, skal AMD nok markedsføre sig med "64bit til bærbare"!!
Personligt ser jeg, at AMD faktisk har processoren, men mangler undervognen!!



Kim
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2004 00:11:54
Svar/Indlæg:
772/50
Argh så Pentium-M hehe så blev jeg også klogere den her gang :D.

#6 der er jeg sq ikke helt enig med mht. Piv ting der.....den grundlæggende teknologi i K8(A64) er så vidt jeg ved meget baseret på K7 som kom noget før nogen Pentium 4.

folk(mig og dem jeg kender) kan godt lide P4 NW men er der nogen der kan sige at en P4 Prescott er det værd? Prisen er ikke højere men strømforbruget? og varmen? jeg gad ikke, men har dog overvejet at bygge mig en lille 2,8 NW fordi ja hehe i mine øjne fik Prescotten Northwood'en til at skinne selv for sådan en AMD Fan som mig :). syns også det virker åndsvagt at lave noget der egentlig ikke virker, ment på den måde, nu har i nok alle set filmen fra THG, og ja et eller andet sted, når man giver en go slat penge for sin processor, der har 3 års garanti så skal den køler dertil også virke, og når selv THG viser det som et problem så er det sq værd at overveje hehe :).......nå der gik lige AMD/intel situationen i mig hehe.

"skynder mig at sige at jeg er lidt ligeglad med hvordan tingende var før i tiden forklare de problemer jeg syns der er idag"



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2004 00:24:14
Svar/Indlæg:
2307/37
#14, AMD har allerede en 35 watt AMD64 på 2 Ghz, så springet er nu ikke så stort, som du får det til at lyde. Og nu skal man også lige huske på, at AMD og Intel angiver watt eller TDP (Thermal Design Power) vidt forskelligt.

AMD definerer TDP som målt ved den maximale strømstyrke cpu'en overhovedet kan trække under worst-case scenarier - altså det maksimale strøm cpu'en kan trække - altså ryger en AMD64 Mobile ikke over de angivne 35 watt ved 100% load.

Intel definerer TDP som værende den strøm cpu'en trækker ved normalt brug og IKKE ved worst-case scenarier. De 21 watt er altså ved kørsel af standard office applikationer, og en Dothan 21 watt ryger derfor nemt op omkring 35 watt eller mere ved intensivt brug som f.eks. SuperPi.

Så jeg har nu ikke de store forbehold over for, at AMD skulle kunne sende en konkurrencedygtig processor på markedet.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-11-2004 00:28:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
#18:
puh... troede faktisk du skulle til at modargumentere mig...
Det kan jeg sgu ikke klare så tidligt på natten :e
Men rart der er nogle der er enige!! :)



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2004 00:35:14
Svar/Indlæg:
2307/37
#19, hehe - næh nej, jeg er da helt enig med dig... :e



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2004 12:21:01
Svar/Indlæg:
751/42
#6

P-M designet rækker tilbage til P6 kernen som er ældgammel, og K8 kernen rækker tilbage til K7 kernen som også er ved at være gammel efterhånden.

P4 arkitekturen er klart den nyeste af de 3, og det var mere eller mindre et forsøg fra intels side - et eksperiment ville jeg nærmest kalde det. Normalt siger man, at man må balancere pipeline længde med clockhastighed. En kort pipeline giver generelt set en lavere clockfrekvens. Intel's lille eksperiment gik derfor ud på at lave en extra lang pipeline for at få de vildeste clockhastigheder sat igang. Resultatet kendte man ikke på forhånd, men i dag kan vi jo så se, at det alligevel er bedre at finde en mere velafbalanceret løsning (P-M, A64) end at gå til ekstremerne (P4 NW og Prescott især).

Dette er naturligvis et voldsomt simplificeret eksempel - virkeligheden ser meget mere kompleks ud.

Mvh. Uffe