#20 laver altid fejl med det komma 😉
Det ser faktisk ud til at PS3.0a var en typo (havde ikke lige fulgt med i den tråd), det oprindelige rygte startede fordi patch notes til et spil omtalte en SM3.0a path til ATI's nye hardware . Men A'et var åbenbart en fejl, ihvertfald har en MS gut afkræftet rygtet om nye versioner af SM3.0.
En meget interessant ting der kom frem i forbindelse med den diskussion var dog at bla. Far Cry har fået ændret sin SM3.0 path, den nuværende giver åbenbart grafikfejl på R520. Så nu er man da helt sikker på de har implementeret SM3.0 anderledes 😉
Jeg tror de 32 pipelines stammer fra TheInq, men det kunne være 24 (pixel) + 8 (vertex) de mener. Personligt hælder jeg dog mest til at folk har sagt den "yder" som 32 pipelines, ligesom man siger at Xenos /C1 yder som 48 pipelines. Men aner det ærlig talt ikke. ATI er dog allerede begyndt at slå meget på tromme for effektiviteten af arkitekturen. Efter deres oplysninger skulle nuværende grafikkort ikke have større udnyttelses grad end 50-60%, hvilket skulle være et meget fornuftigt bud efter hvad de kloge hoveder siger. Problemet med de ineffektive pipelines ligger i at "under" ALU'erne tit står stille, eller at de venter på hinanden. Xenos /C1 skulle så have en udnyttelses grad på 95% pga. af den nye unified shader arkitektur, den får vi dog ikke at se på PC endnu. Nogle folk gætter på en pipeline udgave af C1, altså f.eks. 16 pipelines med 2 eller 3 "rigtige" ALU'er i hver, men dem som ved noget om det holder deres kæft 😉 Med R520 er der ikke meget andet at gøre end at vente, men jeg vil ihvertfald ikke anbefale at man købe G70 før man har set R520. Med mindre man har mange penge 🙂