PhysX dobbelt op.

Diverse d.  20. oktober. 2006, skrevet af red_martians 16 Kommentarer.  Vist: 407 gange.



Ageia vil være stærkest, og i deres nyeste driver skulle der være understøttelse for flere Fysik-kort, kaldet HSM(hardware scene manager) Det skulle ikke være aktiveret endnu, men vil muligvis blive det en gang ude i fremtiden når Ageia mener det er fornuftigt.
Ageia er de første der har lavet et fysik-kort, vis funktion er at udregne voldsomme mængder af bevægelser i spil. nVidia og ATi skulle snart have noget lignende, men med en slags Fysik-SLi burde Ageia være kongen og have sat nvidia og ATi til vægs i første omgang.
ATi og nVidia's løsning er at bruge grafikkort til Fysik-beregninger, og med så mange PCI-express 16x-slots vil der ganske enkelt begynde at være et fysisk problem i computeren, især hvis alle grafikkortene er dual-slot. Ageia ser derfor ud til at have overtaget i første omgang og mange vil også mene det er rart at se en ny spiller på markedet der faktisk ser ud til at lege med nVidia og ATi.
På den anden side, bare det at have to grafikkort og to fysikkort i computeren er ganske langt ude, ohmå kræve sit chipsæt og processor for at følge med. Faktisk kunne en Quadcore måske have en fordel i sådan et tilfælde.

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/20061019232554.html
MJENSEN
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2006 16:21:36
Svar/Indlæg:
1233/50
det lyder da fedt...

jeg tror faktisk at lysten gamer er ved at komme igen... så det kan da godt være at man skal fyre op for noget bf2 igen



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2006 16:28:48
Svar/Indlæg:
3944/384
#1 Man skal ALTID fyre op for noget bf2 :)



Shake



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2006 16:32:32
Svar/Indlæg:
2732/41
Blah, 2x Grafikkort og 2x fysik kort, lav nu noget dual core >-<


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-10-2006 16:37:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: både du og jeg ved at en dualcore ikke vil kunne beregne fysik på samme måde som ægte Fysik-kort eller stærke grafikkort.

..........Åh eller mener du dualcore Grafikprocessor/PPU ??
Det sidste vil jeg mene praktisktaget er umuligt, og har svært ved at få en idé om hvordan det kan lade sig gøre, og hvad idéen ville være med det. Et grafikkort kan idag allerede udregne op til 48tråde parallelet (48pipelines) og så avanceret at der ikke er nogle ulember ved det. :)



OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2006 16:39:26
Svar/Indlæg:
1711/30
#3 Year dual core kunne være en god ide , men det kan være udviklingen ikke er der endnu selvom jeg tvivler og det kunne tyde på pris kontra gevinst for producentet :i , men jo bedre produkter jo flere kunder og jo flere kunder = $



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2006 16:56:31
Svar/Indlæg:
2732/41
4#

Dual core Physx/grafik kort ja :)

En god gang optimering kunne også gøre tricket.



OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2006 17:13:00
Svar/Indlæg:
1711/30
#6 ja det ville være godt med optimering istedet for nye udgivelser hele tiden osv , men hvis priserne er det samme som det ville være hvis de optimeret og udgav optimeret udgaver kan det være lige godt



tRicky
 
Overclocker
Tilføjet:
20-10-2006 22:44:44
Svar/Indlæg:
101/8
kan man så have så mange PhysX kort som man har PCI porte ? :i :e


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2006 01:04:23
Svar/Indlæg:
2175/21
de bliver nok til pci.e de nye


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2006 04:15:43
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg fatter stadig ikke at der er nogen der investerer i PhysX kort til PCI porten. Det har, så vidt jeg ved, aldrig været en hemmelighed at en bedre PCI Express version var på vej...
Derudover er ATIs bud på en alternativ løsning ikke alene flere gange kraftigere, end den oprindelige PhysX, men den er også ofte billigere.
I min tankegang er PhysX godt fordi det satte fokus på fysikberegninger, men derudover har det udspillet sin rolle.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-10-2006 17:15:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
#10:
Spiludviklere mener at physX er hurtigere end ATi's Havox-løsning. PhysX er bygget direkte til fysik, og kan pga. Hardware-understøttelse klare langt flere beregninger(flottere effekter) inden de bukker under. ATi løsning er software-baseret hvor et Havox-program skal kører i begrunden og oversætte. Dog er hardware på mange områder langt kraftigere end physX.

For mig er den eneste grund til at PhysX er dyr, er at der ikke er konkurrence på markedet. Set udfra transistor-antal og produktions-type burde prisen på markedet ligger et pænt stykke under 1000kr hvis man sammenligner med lignende grafikkort, med samme mængde ram og grafikchip. Og ser man det på den måde har Ageia et produkt der giver langt mere profit for både dem selv og deres kunder end et ATi-grafikkort kan give dem. :)
ATi's løsning er helt sikkert hurtig, men den kan gå hen og blive en dyr omgang for både ATi og nVidia.


bechdog
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2006 19:11:49
Svar/Indlæg:
112/12
undskyld men sli og crossfire er da dual core... der er to og de regner sammen... eller skøb et 7950gx2 det er et dual core grafikkort... dual core betyder jo bare to kerner og dem er der masser af...

men det ville være fedt med et bundkort med inbygget grafik der kunne regne fysik ud... altså en ppu der er indbygget i bundkortet... på et quadcore system kunne en af kerne jo hjælpe til...


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
22-10-2006 10:46:04
Svar/Indlæg:
7881/1165
#12: Ja du har faktisk ret, men der er nogle ting der taler i mod at det er dualcore.. F.eks. er memory-controllerne individuelle og ikke fælles. :)
En dualcore vil ofte også ligge sammen side om side, eller som Core Duo og X2's tilfælde være produceret på samme die (to core i samme processor) :)
Men helt sikkert, man kunne kalde det dualcore, men prinicppet vil være ligeså primitivt som at have to individuelle computere der samarbejder og snakker igennem et simpelt netværkskabel. :)


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2006 13:50:15
Svar/Indlæg:
4112/53
IMO er PPU'en en dødsejler fra starten af, da der før den rigtigt kan slå igennem, kommer CPU'er i stil med Sun's til PS3, og når Intel og AMD (Og muligvis også snart nVidia) går igang med lignende produkter, så bliver både GPU og PPU overflødige, da der så blot vil være X antal kerner i CPU'en, der er dedikeret til de forskellige opgaver, så som fysik, grafik, AI, DX-kommunikation etc.

Men det der til dato har været den aller største hæmsko for PhysX er, at Ageia har valgt "kun" at sende PCI versionen på gaden.
Havde de sendt PCI-E 1x versionen på gaden, var der MANGE flere der ville have købt det, da vi er mange der har mangel på PCI-porte (Lyd, TV-tuner, FAN-controler, RAID controllere etc.), mens der er MANGE der intet kan bruge deres 1x porte til, da det ganske enkelt ikke er til at få fat i PCI-E kort i DK, andet end de helt store RAID controller kort med 4-16x, og nu også nogle små 1x SATA controller kort, men hvor mange er det lige der har PCI-E, der har behov for flere SATA porte på nutidens bundkort? Det er i hvert faldet begrænset.
Neej. Send PCI-E 1x versionen på markedet, så kommer der sq en noget større omsæting.
Og til de uvidende (som f.eks. #10) så er den PCI-E version der er på vej, ganske magen til PCI versionen, blot med et PCI-E 1x interface.
Næste generation er der sq lange udsigter til/mod.


SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2006 15:11:03
Svar/Indlæg:
567/2
En cpu vil aldrig kunne regne den slags ting på en måde der er bare i nærheden af en specialiseret chip.
Grafikkort har en helt ufattelig regnekraft i forhold til CPU'er, men de er kun stærke i beregninger der minder om dem til grafik.
En CPU's store ulempe er at den netop skal kunne alt - hvis det skal være rigtig, rigtig hurtigt skal man netop gå ind og bygge flere specialiserede kerner og blot lade cpuen styre dem, stort set.
Selv om det fylder en del mere.


#16
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
24-10-2006 10:12:37
Svar/Indlæg:
732/39
Jeg håber bare spiludviklerne snart finder ud af noget fysik så man ikke sidder fast i en busk eller et meget lille træ, når man kommer ræsende i sin jeep eller tank i BF2 f.eks.