It-butikkerne er lige så dårlige som alle andre onlinebutikker, når det gælder om at leve op til loven krav om fortrydelsesret. Det viser et check af 250 tilfældigt udvalgte netbutikker, som Forbrugerombudsmanden har set efter i sømmene.
Hver sjette, 15 procent af samtlige netbutikker, der blev checket i stikprøven gav ikke oplysninger om fortrydelsesretten eller stiller ulovlige betingelser for at bruge fortrydelsesretten. For it-butikkernes vedkommende var det tre ud af 13 butikker, der dumpede.
Af de 250 netbutikker fik 150 en advarsel om at rette op på fejl. Sidenhen har juristerne hos forbrugerombudsmanden fundet 38 onlinebutikker, der stadig ikke kan finde ud af at følge lovgivningen og give den rette fortrydelsesret. Af dem er der 14, der umiddelbart står foran en politianmeldelse. Det er virksomheder, der slet ikke oplyser om fortrydelsesretten, giver for kort frist eller har forbehold for reservedele, brugte varer eller varer, der afhentes i butik.
En af de virksomheder, der har fået en advarsel er Elektronik Lavpris, der både har butik i Århus og en netbutik. I modstrid med reglerne vil butikken ikke refundere portoen når en kunde fortryder.
Som en konsekvens af Forbrugerombudsmandens netrazzia vil direktør Peter K. Sørensen nu rette salgsbetingelserne på hjemmesiden. Men kommer der en kunde, der vil have tilbagebetalt portoen, vil han i første omgang nægte at betale.
»Hvis en kunde vil have sine portopenge tilbagebetalt må jeg tage den derfra. Under dårlige omstændigheder må han klage før jeg giver ham pengene,« siger Peter K. Sørensen, Elektronik Lavpris.
Det er ikke kun Elektronik Lavpris, der protesterer mod portoen. En anden netbutik fra Århus, Proshop er så utilfreds, at den opfordrer sine kunder at sagsøge butikken for at nægte tilbagebetaling af portopengene, når kunden fortryder sit køb.
Det er en kampagne, som Peter K. Sørensen støtter. Han siger, at reglen ikke anerkender de omkostninger butikken har ved en ekspedition.
»Det er helt firkantet og mangler totalt indsigt, at forbrugerne skal bestemme med hensyn til tilbagebetaling af portoen,« siger Peter K. Sørensen.
I en kommentar til kampagnen siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe, at det nu er sidste frist for onlinebutikkerne, at rette ind inden en politianmeldelse.
»De virksomheder, der retter op på forholdene nu, undgår naturligvis administrative påbud, men jeg vil som udgangspunkt politianmelde 14 virksomheder, der ikke har fundet anledning til at rette op på umiddelbart strafbare forhold før nu,« siger Henrik Øe.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/3420712149/MjAwNy0wNi0wOCxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMxNDM2
Nyhed leveret af http://Comon.dk