Tænketank: Forbyd præinstallering af Windows

Diverse d.  25. september. 2007, skrevet af System 43 Kommentarer.  Vist: 236 gange.


Anti-Microsoft-gryden skal holdes i kog oven på stadfæstelsen af EU-Kommissionens historiske store bøde til selskabet.

Det mener tænketanken The Globalisation Institute (TGI), som netop har sendt en bemærkelsesværdig opfordring til Kommissionen.

TGI mener, at Microsoft skal forbydes at sælge sit styresystem præinstalleret på nye computere i Europa, fordi det er med til at hæmme konkurrencen og forværre forbrugernes vilkår.

Set i bakspejlet mener TGI, at Microsofts monopol-lignende forspring har betydet, at den tekniske udvikling på området er sat ned i gear, og at nye alternativer er blevet holdt ude.

»Højere konkurrence vil betyde, at udbyderne i højere grad satser på åbne standarder og interoperabilitet, fordi de af konkurrencemæssige årsager vil være interesseret i, at deres produkter spiller sammen med andre udbyderes produkter,« står der i opfordringen til kommissionen.

Hele instituttets rapport kan læses via linket under artiklen.

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/26617239/MjAwNy0wOS0yNSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMyODEy

Nyhed leveret af http://Comon.dk
Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2007 10:14:17
Svar/Indlæg:
238/4
...jeg får godt nok et hjerteslag, hvis det kommer til at ske...


Xcalibur
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:39:46
Svar/Indlæg:
109/11
Kunne være rart, hvis man kunne købe en fornuftig bærbar uden MS skat, og selv kunne smide Linux på den, uden at have en Windows Licens til at ligge og grine ad en..


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:56:24
Svar/Indlæg:
3943/44
Det burde være muligt at vælge at købe maskinen uden styresystem, og så spare en smule, men det er desværre ikke ret meget man spare, da Dell f.eks. ikke betaler noget nær det vi andre skal for en OEM licens. (der var måske også en ting de burde kikke på)


ZykoPeTTer
 
Superbruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:59:09
Svar/Indlæg:
215/39
AARGH!
NEJ EMIL du får ikke et hjerteslag pga. det!
Du får hjerte slag konstant, du mener sikkert hjertestop!
hvordan kan nogen overhovedt forveksle hjerteslag med hjertestop? det giver da ingen mening, ligesom dit post, jeg tolker det sådan her:

Mulighed 1
Emil er glad for ideen, og hans hjerte begynder at slå som altid!

Mulighed 2
Emil er ikke glad for ideen, da han ikke kan finde ud af at klare det selv, og nu begynder hans hjerte at slå hurtigere pga nervøsitet!
-----

Jeg syns selv at det er en fin ide, dog ser jeg desvære mange problemer ved denne løsnign, hos de mindre kyndige, som der desvære er RIGTIGT mange af i Danmark
hvad skal de nu til at gøre? give 50kr til en 5klasses unge som skal hænge på dem som supporter resten af deres liv eller hvad?


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-09-2007 11:10:19
Svar/Indlæg:
4295/306
Det er da et glimrende forslag og så kan vi så hæve prisen på alle computere med 1-2000 kr. fordi folk skal betale computer butikken ekstra service for at installere et styresystem til dem...

Jeg synes det er glimrende at kunne vælge en computer uden styresystem, men at forbyde at pre-installere noget så alle computere SKAL leveres uden styresystem vil jo kun være dårligt for almindelige forbrugere som så pludselig skal betale ekstra til butikken for at få dem til at lægge et styresystem på, og når de så kommer hjem fungerer halvdelen ikke fordi butikken ikke lige havde styr på drivers osv...


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 11:24:17
Svar/Indlæg:
4107/224
#4 🤡

Problemet med præ-installeret windows løses ved at samle selv 🙂

Men ja, ville være rart hvis man kunne vælge det fra..


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 11:41:55
Svar/Indlæg:
6181/270
overskrift: Mig: forbyd tænketank :yes:

deres troværdighed er lig nul hos mig 🤡



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 13:58:04
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvorfor f... skal alting nu pludseligt forbydes?

Det er "forbudt" at ryge, være fed...snart at være rødhåret...og nu også at gøre tingene nemmere for forbrugeren.

Hmmm...de samlede europæiske forbu(n)ds-stater


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 15:26:06
Svar/Indlæg:
2175/186
NU SKAL DET S*T*E STOPPE! Hvorfor indfører en masse latterlige regler for at lave bedre konkurrence hvis konsekvens har at gøre slutbrugernes oplevelse dårligere! Jo da, tilbyd computere uden styresystem eller andre styresystemer :) men ikke forbyde at installere dem ;)

Lige nu er problemerne som jeg ser dem således:
Linux er alt for svært at bruge for en almindelig bruger - både pga. opsætning osv. og pga. standarder
Mac hæmmer dem selv pga. de selv har rettet til hardwaren - og pga. standarder.

Løsningen mener jeg, skal være at forcere til at lave flere standarder så computere kan fungere sammen :) og der er MS begyndt at være på mærkerne :)


Og så lige tænk på denne fremtid:
Mac har 90-100% af markedet - flot monopol, ekstremt monopol på hardware OG software... ad bad


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-09-2007 16:01:59
Svar/Indlæg:
2309/846
DELL er jo så småt begyndt med maskiner pre-installeret med UBUNTU LINUX. Iøvrigt en af de bedre versioner mht brugervenlighed og opsætning.

Vil man have en bærbar PC uden styresystem er det vist pt. kun ZEPTO der kan tilbyde det.

De store firmaers undskyldning er jo som regel at man ikke kan sælge maskiner uden styresystemer til hr. og fru jensen, og de har nok ret. Så ligefrem at forbyde pre-installation af windows er nok at stramme den.



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 16:31:39
Svar/Indlæg:
2620/327
I stedet for at forbyde præinstallation, kunne man jo påbyde, at hvis man tilbyder præinstalleret Windows, skal man også tilbyde præinstallation af et eller flere alternativerer.

Jeg er tilhænger af, at man gør det nemmere at konkurrere med Microsoft, men det skal da ikke ende med, at man gør tingene mere besværlige for køberne...


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 16:43:14
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg syns nu også det er lige rigeligt at forbyde pre-installerede maskiner...

men kunne godt se det fornuftige i at selv have muligheden for at vælge OS til eller fra når man fks køber en computer i en forretning...


M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 17:10:43
Svar/Indlæg:
477/254
Kan sgu da være fløjtendes ligemeget. Vil man ikke ha det kan man for fanden da bare afinstallere det og smide det ud og installere hvad man nu har lyst til.
Og har de egentlig spurgt nogle konkurrenter om de har lyst til at smide præinstallationer ind på computere?


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 17:51:35
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg ville gerne se at det var et lov krav at kunne vælge windows fra, det må gerne være standart, men jeg vil bare have muligheden for at vælge det fra (og der skal sku være penge at spare)


Anonym191016
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 19:21:41
Svar/Indlæg:
525/67
Er enig med #14. Så også gerne det var et lovkrav, at det blev muligt at fravælge windows hos fx dell. Det er jo netop med til at skabe et monopol, at man ikke kan det. Det skulle da helst ende med at windows fik seriøs konkurrence fra open-source styresystemerne, hvilket ville betyde samme brugervenlighed, samme spil på begge platforme, bortset fra det ene var gratis. Ved der er lang vej endnu, men håber på linux, da jeg ikke partout elsker multinationale selskaber som microsoft, der reelt har mere magt end mange små stater har.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 19:24:52
Svar/Indlæg:
4230/89
#13 du får nok ikke nogen til at smide det ud, når de nu har købt det vel 😛


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 19:41:43
Svar/Indlæg:
1643/172
Tror at folk har misforstået hvad andet handler om her. I dette tilfælde handler det bare om at bryde OEM forhandler i at kun tilbyde MS uden mulighed for at fravælge windows. Ved at sige at man ikke må havde præinstalleret software siger man jo bare at kunden skal havde muligheden for at fravælge et OS ved køb af ny PC. Men det siger jo ikke at man ikke må vælge en windows licens med ved køb af ny PC. Bare at den ikke må være installeret fra starten af. På den måde får man jo bare en windows CD/DVD med sin PC og skal selv installer. Sådan var det jo også i starten ind til alle begyndte at havde en partition med software på der kunne aktiveres ved shift+F6 osv.

I bund og grund handler det bare om at sige at man ikke må havde software på maskinen fra starten af og derved giver det mulighed for kunden at købe en PC uden OS fra starten af. Men han eller hun kan stadig vælge at få en windows med, men bare ikke installeret osv.

Men dette her giver nu mulighed for Dell og andre at tilbyde at installer software ved køb af PC ved opkræve mere for dette vis kunden vælger at gørebrug af dette tilbud. For det er jo ikke alle der har brug for automatisk installeret windows fra starten af.

Jeg ser dette som en god ting og dette vil være med til at skabe et mere frit market og indføre nye muligheder for OEM producenten for at tilbyde nye service så som at installer OS når kunden har valgt hvad han vil havde på sin maskine. For i bund og grund handler det bare om at tilbyde kunden med så meget frihed som muligt.

Update:

Efter nærmer eftertanke. Rammer denne mulige lovgivning også Apple hård hehe. Da de ikke længer vil være i stand til at sige Mac OS X only i EU på deres Mac's faktisk skal de tilbyde muligheden for at købe en Mac uden Mac OS X eller tilbyde windows for at skabe den frihed EU vil havde at forbrugeren får ud af dette her. Så at sige at det kun rammer Windows er lidt forkert da Mac's kommer med Mac OS X præinstalleret. Så nu sker der virkeligt noget sjovt/spændene for hvad vil Apple nu gøre ved dette her. Alle andre OEM virksomheder vil jo ikke havde nogen problemmer med dette da de nok bare tilføjer muligheden for at købe en PC uden software osv, men hvad vil Apple gøre 🤡


Trixxr
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2007 20:38:15
Svar/Indlæg:
37/3
#8 snart bliver det sikkert også forbudt at Drugrape ( Bedøve kvinder og voldtage dem )
Altså... Hvis drugraping bliver forbudt, flytter jeg sku til et andet land !
Hvad "præinstallering af Windows", så støtter jeg den idé, men som Mikkeldreng #6 skriver, SÅ AT SAMLE SELV ER VEJEN FREM ! ( Saml dog don bærbar


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 20:49:51
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg synes at det ville være en glimrende ide, hvis man nedtrappede alt det MS OEM-præinstallerede fis.

Desuden har det ikke nogen affekt på, om der så sidder en morfar eller to, der ikke kan installere det. Man kan bare levere Windåse i en anden version sådan, at det er idiotsikkert let at installere.


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2007 21:35:53
Svar/Indlæg:
238/4
...Ved I godt alle sammen, hvad en TÆNKETANK er?!

Først:
"Mulighed 1
Emil er glad for ideen, og hans hjerte begynder at slå som altid!

Mulighed 2
Emil er ikke glad for ideen, da han ikke kan finde ud af at klare det selv, og nu begynder hans hjerte at slå hurtigere pga nervøsitet!"


Mulighed 3: Emil bliver så utroligt overrasket, hvis det kommer til at ske, at han får et hjerteanfald (hvilket var ordet, jeg egentlig tænkte på :p). Netop fordi det er så utænkeligt, at nogen instans MED REEL MAGT (altså IKKE en tænketank!!) ville få et sådant lovforslag igennem! (Ydermere er det også meningsløst, da Microsoft jo sagtens kunne tilbyde discont på Windows ved køb af den og den bærbar - folk ville jo blot vælge det, de kendte.)

Men for at tage den fra en ende af... så er jeg enig med alle dem, der synes det er logisk, at man skal kunne købe en PC uden styresystem - men at det samtidig også skal være lovligt at sælge en computer med et styresystem præinstalleret.
Det er ganske rigtigt unfair, at det er så svært ikke at komme til at betale for en Windows-licens (ikke mindst fordi, OEM-producenter sikkert betaler licenser for hver CPU, de køber, altså mængde'rabat' for mange CPU'er, som nok er den måde, man køber på), men for det første, hvor meget ville det hjælpe? (se ovenfor), og for det andet synes jeg bare ikke, Linux skal ikke... forsøges udbredet på den måde - det giver så megen negativ omtale.


Så var der et par små ting...:

"Jeg syns selv at det er en fin ide, dog ser jeg desvære mange problemer ved denne løsnign, hos de mindre kyndige, som der desvære er RIGTIGT mange af i Danmark
hvad skal de nu til at gøre? give 50kr til en 5klasses unge som skal hænge på dem som supporter resten af deres liv eller hvad?"

Aaighd? Hvad med bare at købe en version af Windows? =|

#9:

"Linux er alt for svært at bruge for en almindelig bruger - både pga. opsætning osv."
Det lyder som om, du kun har prøvet (lol) Gentoo (eller slet intet) Lad venligst være med at dømme Linux på dét grundlag. Linux' problemer er drivere. Hvem skal skrive driver? - det skal hardwareproducenten, og det gør de ikke. Klart, at man sikkert ikke kan skrive til alle OS'er, men hvorfor så ikke, som AMD lige har gjort, udgive specs på sit HW?

"[Linux er alt for svært at bruge for en almindelig bruger - både pga. (...)] og pga. standarder"
Det er jo lige præcis der, problemet med de monopollignende tilstande ligger!! MSs formater er blevet gjort til standarder, fordi det bare er det, folk bruger! Men det er jo netop IKKE standarder, når lortet kun virker er designet til at virke med Windows! *.*

"Mac hæmmer dem selv pga. de selv har rettet til hardwaren - og pga. standarder."
Mac kan købes og ejes. Er da intet problem med WMA/WMV, DOC, XCL m.fl. på OS X??

OG:
"Løsningen mener jeg, skal være at forcere til at lave flere standarder så computere kan fungere sammen :) og der er MS begyndt at være på mærkerne :)"
HVA' I HE***DE TALER DU OM?! -:(
...eksempel tak.

"Og så lige tænk på denne fremtid:
Mac har 90-100% af markedet - flot monopol, ekstremt monopol på hardware OG software... ad bad"

Ja, fy for helvede. Overvej i stedet en fremtid med åben software... = monopol umuliggjort. Standardisering gennemført (men nok stadig med lidet større mulighed for innovation. =( )

@ 17's update!!

Det havde jeg slet ikke tænkt på, hahaha!!
MEN FORSTÅ NU FFS AT DET IKKE ENGANG ER MULIG LOVGIVNING!! ^^ ;)


#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 21:46:13
Svar/Indlæg:
1581/5
stop med at ryge hash.


M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 22:40:48
Svar/Indlæg:
477/254
#21 det skal du fanme ikke bestemme!


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2007 23:43:50
Svar/Indlæg:
238/4
Jeg skriver det fandme igen. #17, lad være med at komme med en ligegyldig kommentar.


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 00:28:30
Svar/Indlæg:
1643/172
Emil: Hvad er der ligegyldigt ved mine kommentar? Min kommentar er rimelig objektive syndes jeg selv og er rimelig gode til at skabe en mere åben diskusion. Frem for at være ensportet ind på et fast problem.


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 01:27:41
Svar/Indlæg:
2175/186
#20 "Linux er alt for svært at bruge for en almindelig bruger - både pga. opsætning osv."
Det lyder som om, du kun har prøvet (lol) Gentoo (eller slet intet) Lad venligst være med at dømme Linux på dét grundlag. Linux' problemer er drivere. Hvem skal skrive driver? - det skal hardwareproducenten, og det gør de ikke. Klart, at man sikkert ikke kan skrive til alle OS'er, men hvorfor så ikke, som AMD lige har gjort, udgive specs på sit HW? <- er opsætningen ikke også omkring drivere? har bl.a. prøvet Suse og Ubuntu.

"[Linux er alt for svært at bruge for en almindelig bruger - både pga. (...)] og pga. standarder"
Det er jo lige præcis der, problemet med de monopollignende tilstande ligger!! MSs formater er blevet gjort til standarder, fordi det bare er det, folk bruger! Men det er jo netop IKKE standarder, når lortet kun virker er designet til at virke med Windows! *.* <- kommer jeg til tilsidst

"Mac hæmmer dem selv pga. de selv har rettet til hardwaren - og pga. standarder."
Mac kan købes og ejes. Er da intet problem med WMA/WMV, DOC, XCL m.fl. på OS X?? <- Ingen konkurrence for hardwaren, ikke nok valgmuligheder

OG:
"Løsningen mener jeg, skal være at forcere til at lave flere standarder så computere kan fungere sammen :) og der er MS begyndt at være på mærkerne :)"
HVA' I HE***DE TALER DU OM?! -:(
...eksempel tak. <- Hvis man forstilte sig, at filoverførsel, dokumenter og måske endda programmer (et bedre java... hhm .net ;) ) osv. osv. var i følge standarder, ville det være meget lettere at kommunikere sammen med hinanden og åbne hinandens ting. Grunden til at man ikke vælger Mac eller Linux er bl.a. at man ikke kan åbne samme filer, det ikke snakker sammen ordentligt og at man ikke kan bruge samme programmer. Der er lavet tiltag der har forbedret de ting og især netværk delen men det er ikke nok. I stedet for at forbyde Windows installetion og forbyde Media player og hvad der ellers har været, mener jeg at man skulle forcerer MS til at bruge standarder og lave nye standarder så det er lettere for de andre at tilpasse sig :) det gør Mac og Linux til et reelt alternativ :)


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 03:31:54
Svar/Indlæg:
3065/208
Kan jeg installere Mac OS på min pc?


#27
ph1
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2007 07:33:52
Svar/Indlæg:
21/0
#26

prøv at søge på osx86


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 09:16:20
Svar/Indlæg:
3065/208
Det skal da prøves :)

Exempel setup:

dfi lp ut nf4 sli-dr expert (sata, dual lan - men no karajan! :D who cares)
amd opteron 170 (enkelte - især 165'erne har småprobs, men skulle virke fuldt ud)
8800-serien virker ikke (kommer nok, hele 79xx-serien er understøttet)
x-fi kort (damn) virker ikke

ram, skærm, keyboard osv, kommer vel under nogle generelle standard hvor nogle default-drivers ofte klarer jobbet nogenlunde ok.

Har ikke lige tjekket om conroe og det's chipsets virker, men det kommer ellers garanteret.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 09:19:53
Svar/Indlæg:
3065/208
Der findes lissom x64 versioner af windows har et slags ~WoW~ layer der gør det muligt at køre windows programmer (går ud fra det må virke som WoW eller noget 🤣 )

Ville være cool nok at prøve det. Det er jo lidt moderen til Windows afterall :)


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2007 09:37:48
Svar/Indlæg:
312/44
Jeg synes ikke at det er nødvendigt at man helt skal forbyde det, men hvis de i det mindste sørgede for at man faktisk kunne vælge at købe computeren UDEN Windows præ-installeret, synes jeg det ville være mere fair..


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2007 16:36:37
Svar/Indlæg:
238/4
#24 Ups, jeg mente #21!! -(


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2007 16:53:53
Svar/Indlæg:
238/4
#25, det synes jeg netop også man bør tvinge dem til! Fik jeg ikke skrevet! Det med forbud mod WMP var ganske rigtigt latterligt, ja, enhver ville kunne renge ud, at det ikke vil have nogen effekt!


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 18:47:39
Svar/Indlæg:
2175/186
Sad og tænkte lidt... hhm... hvis man skal forbyde præ-install af Windows, så burde man også forbyde præ-install af Mac os ;) Hvorfor straffes når man har valgt en fri hardware platform? Og nej, forbydelse af Mac os, ville ikke gøre den store forskel, men når den ene skal, burde den anden også! ;)


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
26-09-2007 22:50:26
Svar/Indlæg:
238/4
Fri hardwareplatform? x86?


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2007 00:57:47
Svar/Indlæg:
2175/186
ja altså, ikke som Mac som er bundet til en bestemt hardware-producent...dem selv


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2007 15:39:25
Svar/Indlæg:
238/4
Hvad mener du, de laver da både til PPC og x86?!
Og pointen ved Apple er jo, at man kun (lovligt) kan køre OS X på en Mac (som jo i dag kun defineres ved "en computer samlet og solgt af Apple).


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2007 09:24:37
Svar/Indlæg:
2175/186
Det muligt de laver både til PPC og x86, men er stadig samme hardware-producent...dem selv ;) Hvorfor straffes når man vælger, at forbruger selv kan vælge deres kasse?


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2007 14:38:38
Svar/Indlæg:
238/4
o.O Det er jo ikke det, de bliver straffet for! De bliver straffet for, at man ikke KAN VÆLGE en kasse uden Windows! =(
Men her er rapporten, som flere herinde åbenlyst kunne have godt af at læse:
http://www.globalisation.eu/pu...
Burde man som hardwarenørd kunne relatere til!


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 17:26:09
Svar/Indlæg:
2175/186
øhhh? jo og ja... og man kan heller ikke vælge en kasse uden mac?


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2007 18:31:35
Svar/Indlæg:
238/4
Det er ikke at lige så stort problem med Mac, jo... :D folk, der køber Mac, vil jo kun ha' OS X på den! ;)


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 18:35:41
Svar/Indlæg:
6181/270
de skulle hellere tvinge priserne ned på ms's produkter og gøre OEM versioner lovlig at bruge på en anden maskine end den man først indstallere på 😀


Emil.
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2007 18:46:33
Svar/Indlæg:
238/4
Hvordan vil du tvinge priserne ned på et produkt?
Er da langt mere logisk at give mulighed for, at billigere alternativer nemmere kan markedsføres.


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 19:53:47
Svar/Indlæg:
2175/186
#40 ikke enig... kørte Vista på min ;)