Pirater: APG har en taberstrategi

Diverse d.  09. januar. 2008, skrevet af System 29 Kommentarer.  Vist: 307 gange.


Antipiraternes påstand om, at bittorentbrugere godt kan spores afstedkom en del debat hos piraternes i efteråret.

Lige nu gør det selvbestaltede piratpoliti, Antipratgruppen, sig klar til at sende 110 breve ud med erstatningssager, og http://comon.dk/index.php/news/show/id=34240

Men smarte brugere kan sagtens smyge sig uden om Antipiraternes fangarme, påstår Piratgruppen.

»Måden man finder bittorent er ved at gå ind og downloade noget fra dig, for eksempel Star Wars, og så henter de det fra dig og registrerer din IP-adresse. Hvis du spreder din deling over forskellige steder, så skal de overvåge en masse millioner dataoverførsler, og det vil være komplet umuligt. Hvis de fremstiller deres seneste 370 sager som en vindersag, så er det latterligt, for det er en taberstrategi,« påstår Sebastian Gjerding, der er Piratgruppens talsmand.

Han vurderer desuden, at diverse anonymiseringstjenester er flittigt brugt i Danmark og andre lande, hvor antipirater har vide beføjelser i lovgivningen til at hente bevismateriale mod de kriminelle fildelere.

Men Antipiraterne peger på, at der er sket et drastisk fald i visse former for ulovlig musikdeling - for eksempel Direct Connect.

Men Piratgruppen tror ikke på, at antipiraternes arbejde har den ønskede effekt.

»Nu har jeg en fyldt iPod, og det ville jeg ikke kunne have, hvis jeg skulle betale 200.000 kroner for det, og når jeg sidder i toget og ser andre med iPods, så tror jeg ikke at de har fyldt dem med musik på lovlig vis.«

Sebastian Gjerding tror således ikke på, at danskerne henter mindre musik i dag. De gør det bare med andre teknologier.

»Hvis de finder en ny metode til at afsløre fildelere, så finder fildelerne bare en ny metode. Jeg synes bare, det er trist, at folk skal lide privatøkonomisk,« siger Sebastian Gjerding som svar til Antipiratgruppens budskab om, at gruppens arbejde har medført et fald i nogle former musikdeling.

Han så gerne, at Antipiratgruppen sænkede våbnene og accepterede fildeling.

Men synes du ikke, at der er noget moralsk forkert i at hente musik ulovligt?

»For mig at se er downloading og uploading en del af den måde mennesker bruge medierne på. Hvis man skulle stoppe musikdeling, skulle man lave noget drastisk om på medierne, og det tror jeg ikke, man vil,« mener Sebastian Gjerding.

Men skal musikerne ikke kunne leve af musikken?

»Hvis man kunne bevise, at kunstnere ikke kan leve af deres produktion, så ville det være noget andet, men jeg har endnu ikke set noget bevis for det. For mig at se er krisen i musikindustrien en distributionskrise som pladeselskaberne har. I stedet for at være offensive, har man været defensive.«

Men hvad med undergrundsmusikken i Danmark, der har man vel problemer med at tjene penge?

»Nej, der er aldrig kommet så meget nyt musik frem i Danmark, som vi ser i dag. I halvfemserne kunne undergrunden heller ikke leve af CD-salg, så det har de aldrig nogensinde kunnet,« siger Sebastian Gjerding.

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/3401657607/MjAwOC0wMS0wOSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0Mjc0

Nyhed leveret af http://Comon.dk
allando
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 14:10:59
Svar/Indlæg:
622/19
Fuck hvor sjovt. Håber ikke det er seriøst at APG mener man ikke kan føle sig sikker 🤣 Hvis man føler sig usikker kan man da bare bruge en tjeneste som relakks, så behøver man ikke tænke på deres klamme fingre.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 14:21:33
Svar/Indlæg:
5891/423
APG min røv....hvorfor skal de overvåge alt... :'-(...


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 14:22:14
Svar/Indlæg:
2175/186
Er typen som ikke køber musik, ene alene af den grund, at jeg kun er interesseret i enkelte numre, og ikke gider til at købe dem enkeltvis (og så til 8 kr pr. stk.). Der er jo abonementer på iTunes (er det i dk også) og Zune (ikke i dk) hvor man kan downloade alt det musik man vil så længe man abonemere. Prisen er bare for høj, ca. 15$ pr. måned og så er det jo dyrere hvis det kommer til DK. Hvis prisen var billigere, ville jeg købe det. Men nu må jeg nøjes med dizzler og meget få numre.

så til:

»Nu har jeg en fyldt iPod, og det ville jeg ikke kunne have, hvis jeg skulle betale 200.000 kroner for det, og når jeg sidder i toget og ser andre med iPods, så tror jeg ikke at de har fyldt dem med musik på lovlig vis.«

<- man kan jo fylde den med lovlig musik med abonement :) ikke at folk gør det...


Willson
 
Overclocker
Tilføjet:
09-01-2008 14:27:33
Svar/Indlæg:
103/1
Helt seriøst musikere og pladeselskaberne får så meget gratis reklame ved at have deres musik delt ud på alle de store fildelingsservere. Det kan godt værre de mister nogle penge på det men hvis ikke der blev delt en masse ville de bruge en stor del af pengene på at reklamere og skaber sig kunder. På en eneste dag og vil de have ramt det tidobbelte antal af kunder gennem fildelingsserverene og det er begrænset pga. geografien
Ja det er forkert at kopier deres musik!!!, men jeg har det sådan at jeg hører det og hvis det er fedt ønsker jeg mig det album i gave eller går ud og køber dem. Jeg går ikke ned i en butik og tager en vilkårlig plade frem og køber den. Derimod hvis man nu henter - hvilket jeg selvfølgelig ikke gør. Kan det risikere at man bliver fanget af navnet og tænker hvad er det for noget?


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 14:27:37
Svar/Indlæg:
5891/423
#3 Det tror jeg er meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget sjældent at man kan fylde de 30/60/80/160 GB op


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 14:36:25
Svar/Indlæg:
7111/480
har sku ikke ont raven over det folk kan jo bare betale for ders mufik og film ellers kan man høre musik i radion eller mtv vis man er til det 😕


allando
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 14:39:14
Svar/Indlæg:
622/19
#6

Ja, eller bare optage numrene fra radioen. det er jo lovligt nok. Det findes der også programmer til, men det er så mere besværligt og man får samme resultat ved at bruge de 10 sek det tager at downloade det ulovligt istedet.


Esse86
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 15:31:53
Svar/Indlæg:
419/36
#4

Kan kun give dig ret....

Der er så utroligt meget musik, som er kommet til Danmark og til resten af verden via internettet.
Hvis vi ikke havde internettet og mp3 filer, ville musikken ikke være udviklet så meget som den er idag.


Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 15:46:05
Svar/Indlæg:
558/73
Det som der bliver påstået af industrien, at man mister i indtægt grundet piratkopiering, det holder ingen steder vand!

At man har hentet et album "gratis" er ikke ensbetydende med, at hvis man ikke kunne hente det "gratis/ulovligt" at man så ville købe det i Fona eller på CDON, eller hvor man nu lyster at købe sit lovlige musik.

Derfor, alt det musik henter, er bare fordi man vil have det til en gang imellem at kunne høre det. Hvis man ikke kunne det, så ville man bare undvære.

Derimod har det den effekt, at man får hørt meget mere forskelligt musik, og dermed i sidste ende, så køber man nok mere musik, og støtter de kunstnere som man virkelig godt kan lide.

Det er ihvertfald en tendens jeg ser virkelig mange steder hos mine venner og bekendte. Man køber kun det man virkelig godt kan lide. At man så har alt det andet liggende, er mere et udtryk for at man kan "eje", end det er et udtryk for at man vil betale for at "eje".


Pungo
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 15:57:37
Svar/Indlæg:
781/56
#9 Super Enig.


allando
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 16:16:21
Svar/Indlæg:
622/19
#9 enig.
branchen tror at for hver ulovlig download mister de også indtægter for 1 køb af fx et album. Det er en helt ude i hampen tankegang :no:


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 16:33:55
Svar/Indlæg:
5410/123
I gamle dage, optog man musik fra radioen -> bånd. Nu henter man musik på nettet. Hvad er forskellen?


Tonne
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 17:13:17
Svar/Indlæg:
132/1
#12
Mener det er pga. at mp3 er et digital medie og der derfor ikke er nogen forvrængelse af kvaliteten, som der er med de gamle analoge signaler.

Analog kopiering er tilladt og her må man gerne lave en kopi til din familie.
Dog skal den digitale kilde være lovlig.


#14
kape
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 17:29:43
Svar/Indlæg:
23/3
#13 Hvis du spørger audiofile er digitalisering en forringelse af lyden i den grad! Kigger du videnskabeligt på det, har de også ret. Du nævner mp3 som et digitalt medie uden forringelse af lyden - mp3 er ikke bare digitaliseret men også komprimeret og det er langt fra så godt som det man finder på originale cd'er! Så at hente mp3'er fra nettet er stadig en forringelse iforhold til at købe en cd. En cd er selvfølgelig også digitaliseret men den er ikke komprimeret! Man kan dog hente flac (loosless) musik online, det benytter jeg mig af, det er devsværre ikke så udbredt som mp3, men mon ikke det kommer? der er ihvertfald ikke meget grund til at komprimere musik i den grad længere som der var engang, vi mangler jo ikke længere lagerkapacitet eller større båndbredde ud af til som tidligere.


Hele9us
 
Overclocker
Tilføjet:
09-01-2008 17:32:37
Svar/Indlæg:
311/38
Forstår stadig ikke hvorfor analog signal ikke er ulovligt.

Det er jo den intellektuelle værdi(Eller hvad man nu kalder det) som det er de sagsøger folk for. Der er jo ikke et egentlig produkt, da det jo er digitalt format.

Ligesom Nike sagsøger en eller anden kinesisk sweat stop, fordi de laver t-shirts med Nike design.


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 17:33:35
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 super...helt enig

#11 super... helt enig

#12 ja ingen... helt enig


og så tjener de jo også det 5-10 dobbelte af for 15-20 år siden på at turnere og reklamepenge osv... de burde sgu ikke klage over deres luxusliv... men nok mere pladeselskaberne der klager?


allando
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 17:33:44
Svar/Indlæg:
622/19
#13

du må gerne rippe digitalt fra netradio. Det er fuldt ud lovligt. Der findes endda programmer der kan gøre det for dig, så det er rimelig let, men stadig er det lettere bare at downloade fra gnutella netværket eller via bittorent, men dette er ulovligt, selvom man får samme resultat 😐


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2008 18:55:23
Svar/Indlæg:
2620/327
Det med at fylde en Ipos lovligt kan nu sagtens lade sig gøre - jeg har over 300 CD'er, og selvom de fleste af dem er rippet med 128kbps (for flere år siden), fylder de alligevel knap 20GB (og nej, jeg har ikke noget ulovligt liggende). En eller anden dag skal jeg have rippet dem alle igen i bedre kvalitet, og så kan det da hurtigt fylde noget.

Men han har da nok ret i, at der ligger ulovlige filer på de fleste Ipods 🙂


Blue*
 
Overclocker
Tilføjet:
09-01-2008 20:10:59
Svar/Indlæg:
223/33
#13 + andre

I "gamle dage" var det skam også ulovligt at sidde med sin båndoptager og optage musik fra "Hej P3" eller "Kim Schumacher" 😀 - (fra radioen) Det må jo så været blevet laver om sider I siger det er lovligt nu, skal jeg ikke kunne sige 🙂 .. men lovligt har det ikke altid været 🙂


Tonne
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2008 20:45:12
Svar/Indlæg:
132/1
#14
Bitch over mp3 et andet sted!
Dette var et forsøg på, at forklare Claus35, hvorfor han må optage fra radioen til et magnet bånd og faktisk videregive denne kopi til en anden.

Det har dog, som 19# siger ikke altid været tilladt.

#12
"I modsætning til analog kopiering (fx kopiering på video- og kassettebånd) er digital kopiering let, hurtig og uden kvalitetstab. Dette gør, at skadevirkningen for rettighedshaverne er større, da en kopi kan erstatte en original."

http://www.kum.dk/sw10272.asp


DotMatrix
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2008 03:05:53
Svar/Indlæg:
345/63
#19 så vidt jeg ved er det stadig ulovligt at optage musik i radio'en. bare ret umuligt at opdage :)

#9 jeg er helt enig med dig. jeg tror ikke på at musik branchen taber indtægt ved musik deling. jeg tror at de mennesker der køber musik stadig køber den musik de ville have købt hvis kopiering ikke var muligt som det er i dag.


balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2008 03:27:23
Svar/Indlæg:
367/3
Jeg tror nu nok at cd salget lider under diverse udbud på fildelingstjenester. Personligt køber jeg ikke længere en plade medmindre jeg har lyttet den igennem først, og det har sparet mig ærgrelsen over at købe en hel del elendige plader med 1-2 gode numre på.
Man kan selvfølgeglig høre cd'er i sin pladebutik inden man køber, men har man 10 plader i kikkerten er det noget af en marathon i det lokale pladebiks man skal gennem. Det er noget nemmere lige at nappe en kopi via nettet, selvom man ikke må.


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2008 08:13:19
Svar/Indlæg:
5410/123
#20 Jeg vidste skam godt det at det er lovligt at optage fra radioen 😉 Jeg mener bare ikke, at folk var bedre den gang hvor man optog fra radioen, eller nu, hvor man henter filerne over nettet 😉


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
10-01-2008 09:03:16
Svar/Indlæg:
4295/306
De eneste musikere der brokker sig over kopiering er dem der i forvejen tjener kassen på at lave musik og som kun laver musik for at tjene penge. Mere vil have mere.

Undergrunden er da lykkelige for musikdeling. Det betyder at folk rent faktisk lytter til deres musik og det giver uanede muligheder for at sprede sin musik og budskab ud til folket. Det er grunden til vi i dag ser en opblomsting af undergrunds musik som vi aldrig har set før.


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2008 10:35:24
Svar/Indlæg:
2145/218
Præcis #9 jeg er fuldstændig enig med dig i den holdning.
Jeg har gennem hele mit liv kun købt EN cd og den er jeg meget glad for U2 achtung baby, men det er simpelthen for sjældent at jeg gider at købe musik og i gennemsnit er ca 40% af samtlige albums fuldt med nr. jeg ikke gider at høre. næ du lad os få noget god netradio streaming i god kvalitet


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2008 10:40:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Lyden på CD'er er nu også komprimeret 🙂

-> #24

Enig. Ikke fordi jeg vil opfordre til pirateri. Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at det "frie medie", i dén grad, har gjort det nemmere at få distribueret sin musik. Personligt, så har jeg det sådan. At folk kan downloade (lovligt) som det dem lyster, og hvis de virkelig vil støtte de bands de kan lide, jamen så kan de tage til live-koncerter og/eller købe musikken for (d)en pris der nu er rimelig.

Jeg er selv af den mening, at det er røv at bruge penge på et album, hvor der måske kun er to-tre gode numre på, som man rent faktisk gider. Men omvendt, så er det jo ofte sådan, at hvis man er rigtig glad for den pågældende kunstner, så plejer man som regel at kunne lide al musikken på albumment.

Desværre, så er branchen fyldt med en masse døgnfluer (always has, and always will be), hvor der netop er to-tre gode numre på, og resten er faktisk bare "fyld". Tænk hvis man i stedet uddelte "platin- og guld" ud fra, hvor mange downloads ens nummer havde opnået. Så ville det hele nok se lidt anderledes ud.

Personligt er jeg glad for f.eks. Blockbuster, hvor man for et symbolsk beløb hurtigt kan finde ud af hvilke film man synes om, og hvilke film man ikke synes om. Når så filmen falder i pris, så køber jeg ofte "Extended" eller "Special Edition", fordi jeg nu en gang er ekstramateriale-luder af 1. grad 😳

Men det sikrer, at jeg ikke laver nogle trælse investeringer 😎 :yes:


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
10-01-2008 15:11:43
Svar/Indlæg:
4295/306
hehe præcis #26

Men problemet er jo at kunstnerne nu skal til at arbejde for føden og det er jo aldrig rart når man før har scoret kassen på ikke at lave en skid. De laver noget musik som indspilles på CD'er og så har de bare kunnet læne sig tilbage og lade pengene rulle. Nu er det tid til at komme ud og spille koncerter hvis de vil tjene penge.

Tag danske bands som måske ikke sælger voldsomt mange CD'er. Big Fat Snake f.eks. de spiller jo ustandseligt til koncerter. Det tager jeg sq hatten af for. De tjener penge men de knokler også røven ud af bukserne. Andre "bands" tager en håndfuld numre som de måske ikke engang selv har skrevet og så udgiver de en CD, tager en enkelt turne og så er den ged vist barberet - så tuder de over at folk kopierer musikken så de ikke tjener penge.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2008 20:57:01
Svar/Indlæg:
5474/39
Man kan godt spore Traks med m¤ moitore. en shcrak af en ard kan ikke huns hvad den hedder men grandfætter kunne se torrent med dem
Ediet Det er skrevet lidt hurtigt. Jeg ved der findes programmer som kan se trorrents og alt trafik på nettet. Håber ikke Antipiraterne tager det i brug forså kan de se alt stort set som sker på net værket i DK.


Hele9us
 
Overclocker
Tilføjet:
11-01-2008 00:44:52
Svar/Indlæg:
311/38
#28

Du skal nok regne med det er sådan nogle programmer de bruger.

Problemet med sådan nogle programmer er at det ikke er "hårde" beviser. Derfor de har så mange problemer med at sagsøge folk, og bruger deres "skræmme" kampagne og lokker penge ud af folk på den måde.