?Umulig? fejl slukkede S-togs-signaler

Diverse d.  04. februar. 2008, skrevet af System 28 Kommentarer.  Vist: 912 gange.


Lørdag var en sort dag for Banedanmark, der blandt andet er ansvarlig for driften af det storkøbenhavnske S-togsnet. Klokken ti minutter over elleve gik computerne i sort. Øjeblikkeligt gjorde hele S-togdriften det samme.

»Det ER det værst tænkelige,der kan ske for os«, udtaler Claus B. Christiansen, systemansvarlig hos Banedanmark. »Når systemet går ned, kan vi INTET se. Vi er så at sige blinde. Heldigvis kører radiokommunikationen udenom det defekte system, så vi kan stadig komme i kontakt med togene.Det vil sige, at de fleste toge kan køre frem til
nærmeste station og sætte passagerne af ? men jeg vil ikke udelukke, at der er enkelte, der er blevet fanget midt på strækningen«

Claus B. Christiansen forklarer uddybende, at når det centrale trafikstyringssystem (XTCT) er nede, kan signalerne kun styres manuelt. Og det skal gøres fra de enkelte stationer ? hvilket vil sige, at man rent fysisk skal have en mand sendt til Hillerød, en til Tåstrup, en til Køge, osv, osv. Det er derfor, der nemt kan gå en rum tid, inden togene kører bare nogenlunde regelmæssigt igen.

Klokken 13:30 samme dag var systemet oppe igen efter godt to timers nedbrud. Men det er endnu ikke lykkedes Banedanmarks leverandør, at finde årsagen til fejlen.

Systemet Vicos, der er leveret af Siemens, hedder hos i Banedanmarks verden XTCT og består kort fortalt af en række switches, der i praksis skulle dublere hinanden, så hvis et par stykker falder ud, overtager de andre. Men som det kører i øjeblikket, går hele systemet koldt, hvis blot en enkelt af enhederne svigter.

Switch'ene kører programdata fra applikationsserverne i en form for loop, styret af en såkaldt 'ringmaster'. Men én af årsagerne til, det er et større mas at finde fejlen er, at serverne er UNIX-baserede, mens switches og ringmaster respektivt kører to forskellige styresystemer fra Siemens.

Banedanmark afviser dog, at systemet skulle være blevet hacket:
»Nej, dét kan slet ikke lade sig gøre«, siger Claus B. Christiansen kategorisk og tilføjer, at fejlen med sikkerhed skal findes et sted i den opstilling, der i princippet ikke skulle kunne gå ned. Medarbejdere fra Banedanmark og Siemens har hele mandagen ligget i møder, for at finde frem til fejlen ? hidtil dog uden resultat.

Det er nu tredje gang på under to uger, at systemet strejker. Der er derfor lettere panik på i Banedanmark, henholdsvis Siemens, for at finde frem til fejlen, inden den opstår en mandag morgen, hvor hele familien Storkøbenhavn er på vej ud i Sjælland.

Oven i problemerne med Banedanmarks IT-udstyr, har DSB måtte aflyse en lang række S-togsafgange, grundet manglende lokoførere. Så det er synd, at sige, det kører på skinner for Statsbanerne i øjeblikket...

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/1413118308/MjAwOC0wMi0wNCxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0NjM4

Nyhed leveret af http://Comon.dk
CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 16:07:51
Svar/Indlæg:
2388/52
Grr! ja og det var totalt umuligt at komme fra herlev til vanløse for at fange metroen kl 15 om lørdagen der!




Hitman1973
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 16:12:13
Svar/Indlæg:
1028/33
Skandaløst!!!

Lille Historien her:

Da jeg i sin tid var under udd til Lokomotivføere, sagde vores Signal lære dette.

Citat : Når i har hørt om ulykker ved DSB, og de sige at de er ved at undersøge om det var en menneskelig fejl eller teknisk, er det altid en menneskilig fejl!! Den dag man ikke kan stole på signalerne siger jeg mit job op og køre aldrig tog mere "

Hvis de 3 gange har samme nedbrud, ja så er det vel godt nok en menneslig faktor der ikke kan finde fejlen eller?

Mon han har gjort det nu så hehe :)


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 16:26:22
Svar/Indlæg:
3410/199
Så det er synd, at sige, det kører på skinner for Statsbanerne i øjeblikket...
^^ Lækker formulering.

Hvor er jeg glad for, at jeg sjældent tager det offentlige mere! 🙂


OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 17:34:49
Svar/Indlæg:
1262/95
Livet er sgu for kort til offentlige transport midler, de er både for dyre og for upålidelige.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 18:15:09
Svar/Indlæg:
6181/270
#4 måske, men den offentlige transport er stadig billigst på månedsbasis end bilen er


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2008 18:22:25
Svar/Indlæg:
581/1
Som flere gange ugentlig (i stressperioder daglig) bruger af DBS, er jeg fandeme heller ikke imponeret over DBS/Banedanmark. Jeg skal fra Slagelse og til Trekroner st, og er tvunget til at skifte tog i Roskilde, da ic3'erne ikke finder det besværet værd, at betjene nogle af de flere tusinde passagerer der daglig skal til Trekroner. Når man så står i Roskilde og glor, er det nærmest undtagelsen af det regionaltog der skal bringe mig de sidste tre minutters kørsel til Trekroner, ikke er forsinket. Så ikke alene skal jeg vente 10-20 på et tog der skal bringe mig tre minutter videre på nøjagtig samme tur som det dejlige ic3 tog jeg sad i allerede kører, men jeg må dertil lægge forsinkelser en masse. LORTELAND! (hvorfor har hwt ikke et ordentlig gal i skralden ikon?)

Når dertil lægges spændende historier som den her nævnte, sidder man jo og klør sig i nakken.. Bare vent og se.. Om lidt tid opdager de at den hacking de lige nu påstår er umulig, rent faktisk var det der lavede ravagen.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 18:30:31
Svar/Indlæg:
8947/160
5# Det kommer godt nok an på hvor du bor og hvordan dit behov er.!!
Vi har 2 biler og en mc her i husstanden, og dsb/ht kan IKKE bruges til vores transportbehov.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 18:31:59
Svar/Indlæg:
6181/270
#7 ja det gør.
men jeg pendler hver dag frem og tilbage fra Nykøbing F til København


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:34:01
Svar/Indlæg:
2440/66
#6 servicere en næsten altid tom station? helt ærligt. det er det regional togene er til. ellers ha en cykel klar fra roskilde ;)


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:35:45
Svar/Indlæg:
6181/270
#6 næh fandme nej mit regionaltog skal sgu ikke stoppe på de stationer, eller bliver mit tog til et bumletog, hvis den skulle stoppe på alle stationerne undervejs :no:


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:35:47
Svar/Indlæg:
2440/66
#7 tillykke, jeres husstand er hermed en kandidat til DR's program "guld og grønne skove" 🤣


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2008 19:39:50
Svar/Indlæg:
1142/59
DSB, MOVIA (HUR/HT), ... har altid været dygtige til at lave fejl. Jeg tror næsten det gøres bevidst så bestemte personer altid har noget at lave. Sådan er det jo med den penge mani alle folk desværre har og er nødsaget til at ha' i dag 😉


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:10:34
Svar/Indlæg:
4230/89
#7 samme her,
vi har 4 biler og en enkelt MC, og offentlig transport er bare IKKE en mulighed 🙂


pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 20:41:47
Svar/Indlæg:
531/120
#2

Det er ikke en ulykke når fjernstyringen går ned, en ulykke er når tog kører sammen eller ind i en stopbom. det sker jo ikke bare fordi fjernstyringen går ned, så kan stationsbestyrende bare ikke se hvad signaler står på eller hvor togene er.

Er du stadig lokomotivfører, i så fald hvorhenne?

Pizzabager= Lokofører på S-banen.


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 21:19:34
Svar/Indlæg:
2388/52
#14
er du fører ved Frederikssund strækningen?


pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2008 21:23:08
Svar/Indlæg:
531/120
#15

jeg kører alle S-togsstrækninger.. også frederikssund strækningen, det gør vi alle sammen 🙂


Conluxa
 
Overclocker
Tilføjet:
04-02-2008 22:26:32
Svar/Indlæg:
12/0
#6
Piv Piv
Det er jo også for dårligt at du ikke kan blive transporteret fra dør til dør, uden at skulle lette rumpen. Men som skrevet tidligere, regionaltogene betjener mindre stationer.

#12 Hvilke fejl taler du om ?
Det er jo BaneDanmark som skal sørge for at signaler, skinner og informationsystemer m.m virker. Men hvis det ikke er i orden går det jo desværre ud over f.eks DSB, som kun lejer køretid på skinnerne.


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
05-02-2008 01:01:26
Svar/Indlæg:
581/1
#9 Jeg er ikke to secs i tvivl om at man ganske udmærket ved hvornår der er mange på Trekroner st, og havde man vist de faktisk ret mange pendlere der bruger den station det hensyn at tage os med, ville det blot være endnu en station man sommetider standser ved. Sorø er et andet eksempel (der er det dog en gang i timen, hvilket vist ikke ville være aktuelt for Trekroner).

#10 Det er jo netop regionaltogene der standser på Trekroner. Doh*g*

#17 Normalt følger betjeningen behovet, og du er øjensynligt heller ikke klar over, hvor mange der på visse tider af dagen, rent faktisk bruger den station. Men jeg havde s'mæn ikke skældt det vilde ud, hvis ellers regionaltogene passede bare LIDT bedre, OG rent faktisk kørte til tiden.

Ingen af jer skal komme og fortælle mig at i ville juble over at spilde over en halv time (mere ved de talrige forsinkelser) pr dag, hvis det strengt taget ikke var nødvendigt. Men hvis man ikke selv færdes på de relevante tidspunkter, og derfor ikke kender til antallet, og samtidig er lykkelig fri for besværet, er det jo skide nemt at spille moderne. Men fred være med det.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 05:23:08
Svar/Indlæg:
6181/270
#18 ikke regionaltogene fra Nykøbing F 😛


Hitman1973
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 07:11:18
Svar/Indlæg:
1028/33
#14 i know :) Men situationen er den samme om der er sket en ulykke eller ikke, det må ikke ske!

Nope Efter endt udd i Århus, sys DSB lige pludselig at de ikke skulle bruge så mange Lokoførere aligevel, så valgte noget sikkert arbejde i stedet ;)

Men en sjov tid det 1 år det varede


pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2008 10:06:16
Svar/Indlæg:
531/120
#20

Ej nu må du lige, der er forskel på en fejl i et computer system, som er fuldstændig uskadelig, lige bortset fra folk kommer for sent, Også en fejl der kunne gøre tog kørte sammen, sidstnævnte fejl er aldrig forkommet, det har som sagt altid været menneskelig fejl...

Uden tvivl surt de har nogen problemer med deres systemer, men der er ikke nogen fare i det.


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
05-02-2008 12:34:31
Svar/Indlæg:
581/1
#19 Hvad skulle et tog fra Nykøbing F rage mig? Det smutter nok ikke lige forbi Slagelse og ta'r mig med vel? 😛

Men bortset fra det: Jeg nupper da ofte et bumletog fra eller til Trekroner, som kommer fra eller skal til, Nyk. F.. Der er vist noget med at i både har bumle og "hurtig" toge på den strækmimg, så vidt huskes. hey, og nogle af togene kører over Køge, mens andre ikke gør.. Wierd strækning, men mægtig universel at least 😀


Conluxa
 
Overclocker
Tilføjet:
08-02-2008 23:34:38
Svar/Indlæg:
12/0
#2
Før du udtaler dig om ulykker på jernbanen, skulle du nok sætte dig ind de sikkerhedsmæssige detaljer omkring signaler. Når fjernstyringen fejler, går alle signaler på STOP og det er fordi signalet ikke længere har forbindelse til fjernstyringen.
Som lokomotivfører kan man derfor altid stole på signalets visning !

#18
Rejsende til Trekroner kommer jo ligesom ikke alle sammen fra Slagelse, men også fra andre byer f.eks Ringsted, Næstved eller Haslev,så køreplanerne er lavet, at de kan komme alle rejsende til gode på rimelige lige vilkår. Hvis du satte dig ind hvor stort et arbejde der skal til for at det hele hænge sammen, vil du rødme gevaldigt bagefter. Har du i øvrigt lagt mærke til at der ind imellem fortages trafiktællinger af de rejsende ?
Personalet i togene yder det bedste for at komme frem rettidigt, men er ligesom afhængig hvordan af jernbanen fungerer.
http://www.bane.dk/visArtikel....


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
09-02-2008 01:47:06
Svar/Indlæg:
581/1
#23 hvor har du set mig skrive, at jeg forventede et lyntog fra Slagelse til Trekroner? Det må være det du mener at have læst, siden du taler om hvor mange af de daglige pendlere på Trekroner st, der kommer fra Slagelse.

Mht køreplansplanlægning: Du har ganske ret, jeg har ikke prøvet at stykke en køreplan sammen for hele DK. Til gengæld sidder jeg jævnligt og fumler med de tal der kommer ud af de passagertællinger du nævner, og ved derfor lidt om hvor mange ting der skal passe sammen.

Mht din belæring om DSB's rolle ift BaneDK, er det vist noget alle i vort lille land ved. Det har været diskuteret til hudløshed, hver evigt eneste gang, der er bøvl med at få tog til tiden. Hvis du lægger mærke til det, bandede jeg over både DSB og BaneDK i starten. Jeg har hjerne nok til at vide at planlægningen af stop vedrører DSB, mens bøvl med spor/signaler mv (og så meget af det andet der kan koste forsinkelser), hører under BaneDK. Jeg gik bare ikke ud fra at jeg behøvede at pensle det nærmere ud, da ansvarsområderne jo bør være almindeligt kendt.

At man er utilfreds med et ell andet konkret, er ikke nødvendigvis det samme som at man ingenting ved u see 😉


pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2008 03:45:45
Svar/Indlæg:
531/120
Det hele handler om der er for lidt spor i forhold til hvor mange tog der kører.

dengang man lavede banen regnede man jo slet ikke med så mange passagere som der er idag ikke engang tæt på, så idag kører det ca. 5-10 gange så mange tog på banen som det var meningen, og det koster en bondegård(mildt sagt) at lave flere spor, da de så skal fjerne en masse huse og lign. for at få plads til det. og det er der ikke råd til.

Derfor kører banen ikke særlig godt. det er ikke fordi baneDK eller DSB ikke vil kører det ordenligt, det koster bare alt for mange penge, og selvom det ikke gjorde TØR politikerne ikke at rive folks huse ned for at lave et ekstra spor, det har snakket om det 5 spor mellem høje tåstrup og ringsted i mange år nu, og det er stadig ikke sket..

for S-togs vedkommende har vi kun 2 spor(et i hver retning) mellem kbh hovedbanegård og svanemølle(det centrale afsnit), og i myldretiden passere der 10 tog igennem på 20 min, i hver retning, dvs 1 tog hver 2 min.

man skal ikke tænke særlig længe for at finde ud af når noget går galt, om det så er signal problemer(ja signal systemet er fra 60-70'erne, og meget dårlig vedligeholdt gennem de sidste mange regeringer) eller problemer med sporskifterne( det samme som signalerne) eller togene(hvor der dog er væsentlige færre store problemer med de nye tog) så giver det på kort tid store forsinkelser, for der er ingen måde at kører udenom.

uanset hvor effektive DSB og banedanmark er, så er problemet for få spor til hvor mange tog der er, men at bygge 2 nye spor mellem kh og svanemøller, er ikke kun dyrt, det er sindsygt dyrt, de skal under jorden som jo er det eneste sted der er plads, men ikke nok med det, da der allerede er en metro under nørreport skal man grave under den.

kort sagt, togene kommer aldrig til at kører helt ordenligt, fordi folk gennem tiden ikke har taget højde for at der en dag ville være mange flere passagere der skulle med tog.

Nå jeg er fuld og vil gå i seng.. godnat folkens 🙂


Hitman1973
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2008 09:29:39
Svar/Indlæg:
1028/33
#23 og pizza dude Sys lige i burde læse mellem linerne i min post før i gør jeg til helgere 😛


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
09-02-2008 09:56:04
Svar/Indlæg:
581/1
#25 Ganske enig. Havde der været ofret lidt hen ad vejen, havde det set sjovere ud for både BaneDK, DSB, og os der bruger skidtet dagligt. Men næe nej. Vi har set samme tendens på fx skolerne over de seneste år, hvor de nu også er kommet håbløst bagud mht istandsættelse og moderniseringer. Jeg har set skoler i fjerneren, som jeg ville ha forventet lå et sted i Irak, skræmmende. Men, mht udvidelse af banelegemet: For dælen det ville være en kompliceret affære efterhånden. Der bliver jo ikke just bygget mindre for hvert år...

Off topic: I denne uge kune man så læse, at vor nuværende regering planlægger (igen!) at spare på det uddannelsessystem der ellers skal trække 98% af en generation gennem en uddannelse, og der ud over, at man i en tid hvor fx bandekriminalitet og anmeldte voldtægter stiger, vil spare yderligere på politiet. Jeg må være nogle % for dum til den uddannelse jeg er igang med, siden jeg ikke magter at forstå fornuften i disse tiltag..


Conluxa
 
Overclocker
Tilføjet:
09-02-2008 11:44:08
Svar/Indlæg:
12/0
#24
Jeg har hjerne nok til at vide at planlægningen af stop vedrører DSB, mens bøvl med spor/signaler mv (og så meget af det andet der kan koste forsinkelser), hører under BaneDK.

Jamen, så spørger vi dig: Hvem udarbejder de overordnede køreplaner og tildeler kapacitet til togoperatørerne ?

#25
Det hele handler om der er for lidt spor i forhold til hvor mange tog der kører.
Kort og godt forklaret.