Sigtet for at afsløre indbrudstyv på nettet

Diverse d.  13. februar. 2008, skrevet af System 32 Kommentarer.  Vist: 1090 gange.


Nordjyllands Politi har sigtet medejer og talsmand Jacob Risgård for spilbutikken Coolshop efter en anmeldelse fra Datatilsynet, skriver nordjyske.dk

Sigtelsen sker fordi Coolshop har overtrådt persondataloven ved at offentliggøre en overvågningsvideo med tyveknægten. Det indbragte for et par uger siden butikken en påtale fra Datasilsynet, som udtalte, at den registrerede ikke havde udtrykt samtykke til at få videoen lagt på nettet. Datatilsynet gik skridtet videre og foretog en politianmeldelse, og det har nu ført til sigtelse mod butikkens medejer og stifter i en skelsættende sag, der ifølge norddjyske.dk kun er den anden slags af sin art herhjemme.

Samtidigt med den overraskende sigtelse mod Coolshop-ejeren er en anden overvågningsvideo havnet på nettet. Et voldeligt http://avisen.dk/voldeligt-guldroeveri-lagt-nettet-120208.aspx mod en guldsmed i Århus fik i går ejeren til at lægge overvågningsvideon på nettet og udlove en dusør på 25.000 kroner.


Også Coolshops nabo i det nordjyske, it-grossisten Rosenmeier, har bebudet, at man vil offentliggøre overvågningsvideoer med tyveknægte.

Hos Coolshop fortæller Jacob Risgård, at han på forhånd vil nægte at betale en eventuel bøde.

Bliver han dømt for overtrædelse af persondataloven risikerer han bøde i størrelsesordenen 10.000 kroner, men loven giver mulighed for op til fire års fængsel.

Til nordjyske.dk siger Jacob Risgård, at han føler sin retssikkerhed krænket, og han kritiserer, at samme betjent både stod for efterforskningen af de mange uopklarede indbrud i butikken og overbragte sigtelsen om overtrædelse af persondataloven.

Den angiveligt første anmeldelse nogensinde om brud på persondata-loven verserer i øjeblikket hos Østjyllands Politi, og der er endnu ikke truffet en afgørelse.

Hos Coolshop mente man sig ellers i på sikker grund da forhandleren efter påtalen fra Datatilsynet tilæsyneladende havde fundet en smutvej i lovgivningen:

»Vi sætter en seddel på døren, hvor vi skriver, at alle der træder ind, medvirker i Coolshops eget tv-program. Hvis nogen så vælger at gå ind, så giver de samtykke,« fortalte han i sidste måned til DR Nordjylland.




Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/3457248569/MjAwOC0wMi0xMyxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTM0NzY2

Nyhed leveret af http://Comon.dk
Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-02-2008 09:07:16
Svar/Indlæg:
15982/637
Typisk dansk retsystem... hvis en indbrudstyv falder igennem et tag står ejeren med en erstatningssag i hånden.


Fakker
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2008 09:15:37
Svar/Indlæg:
126/6
Ja det er sq latterligt.. ppsst

Edit:

Hvis der er nogen som bryder ind i mit hjem, så får de en på skallen, så vil jeg skide på om jeg kommer i spjældet.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:18:28
Svar/Indlæg:
2335/16
Fuldstændig langt ude.
Ja #1 det er typisk dansk retsystem,det helt til grin.

Hvad er forskellen mon på at de ligger den ud på net,men tv må godt vise billder af div bankrøverier.? Jeg har meget svært ved at se forskellen.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:19:22
Svar/Indlæg:
23132/740
Den slags svin skulle igennem en behandling der ikke kan beskrives i ord: http://avisen.dk/voldeligt-gul...

-> #1

Enig... det er jo nærmest amerikanske tilstande sommetider. Jeg synes sgu det er i orden hvis folk har "mod" (?!) til at slå igen, endsige skyde tilbage. Ikke fordi jeg støtter skydevåben i de danske hjem, men sådan nogle røvhuller som fyren fra Station 2 (videoen er i ovenstående link) her den anden aften, skulle bare igennem møllen. For mig at se, hører de til i samme kategori som pædofile og voldtægtsforbrydere.

De skal låses inde i et eller anden mørkt rum, aldrig se dagslys igen... og hvad der ellers sker inden for murene, tjah.

-> #2

Bestemt enig... jeg skal ikke kunne sige hvad jeg gør, hvis der er en eller anden stodder som bryder ind hos mig, mens jeg er hjemme. Så er jeg ligeglad med computer, kamera eller fjernbetjeninger. Alt kan fungere som kasteskyts. Og når fyren er pacificeret, så bor jeg på 1. sal. Der er ikke så langt ned, men det kan sgu godt gøre nas alligevel - tror jeg på.

... så skal jeg nok ringe til strømerne bagefter.

-> #3

Det er noget med at politiet siger: "Får vi en af vores fyre i TV?! Ja ok, så må I gerne vise videoen..." - eller hvad ved jeg?!

Jeg synes også det er til grin. Der er nok væsentlig flere, som ser på Youtube, end "Station 2" *suk*


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:21:10
Svar/Indlæg:
2335/16
#2
Det må du ikke, du skal altså lade dem banke dig og klippe dine finger af indtil du fortæller hvor dine penge er, du må da ikke forsvare dig i dit eget hjem fyyy skamme. 😛


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:21:59
Svar/Indlæg:
6293/359
Taiwanske tilstande ja tak #4 og så kan de få hugget hænderne af også, så de aldrig kan stjæle mere!


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:22:26
Svar/Indlæg:
2335/16
#4

Enig.


Fakker
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2008 09:22:43
Svar/Indlæg:
126/6
Hehe


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:27:04
Svar/Indlæg:
2620/327
Nu må vi også se, om der sker noget med anmeldelsen - jeg tror også, domstolen vil kigge lidt på, at det er den samme betjent, som stod for både efterforskningen og politianmeldelsen.

Politiet lader fx ikke til at have nogen problemer med videoen i den sag, #4 linker til...

Vi skal jo ikke dømme retssystemet på de sager, der bliver anmeldt - men resultatet af de sager 😉


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:29:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Hørt hørt! 🙂


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:30:37
Svar/Indlæg:
6181/270
jøsses, vidoeovervågning må godt blive vist i tv, men den må åbenbart ikke blive uploadet på youtube o.s.v :'-(
dobbelt moralsk 🤡 :'-( :no:


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:31:09
Svar/Indlæg:
3162/326
Farvel Danmark, goddag Amerika.



krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 09:33:33
Svar/Indlæg:
2335/16
#9
Enig.
Jeg håber faktisk den sag kommer for en dommer de kan da ikke være så tåbelige at dømme butikken for det Pga.At den registrerede ikke havde udtrykt samtykke til at få videoen lagt på nettet. 🤣 Det jo helt ude i hampen.


JensK
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:37:15
Svar/Indlæg:
452/80
»Vi sætter en seddel på døren, hvor vi skriver, at alle der træder ind, medvirker i Coolshops eget tv-program. Hvis nogen så vælger at gå ind, så giver de samtykke,« fortalte han i sidste måned til DR Nordjylland.


hahahaha 🤣 🤣 🤣


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 10:56:34
Svar/Indlæg:
2620/327
#13 Nej, den registrerede må jo selv træde frem og melde dem for det, hvis han er utilfreds 😛


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-02-2008 11:40:22
Svar/Indlæg:
2309/846
hvis en indbrudtyv falder igennem mit tag vil det ikke blive meldt nogen steder. Men det kan godt være mit rosenbed bliver forlænget med ca. 1m75cm 😲

:yes:


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 12:02:28
Svar/Indlæg:
2335/16
#15
Ja nemlig 🙂

#16
😀


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2008 12:41:29
Svar/Indlæg:
1317/46
#6 du har selvfølgleligt lov til at forsvare dig, og husk at der er forskel på tyveri og røveri.

Jeg er uenig med de fleste her, selvtægt er aldrig en god idé, fordi det skader retssikkerheden hos den enkelte. Det må til enhver tid være op til domstolene at dømme, for netop på den måde sikres det at et minimum bliver dømt selvojm de er uskyldige(dermed ikke sagt domstolene er fejlfri, men de er uvildige).

Hvis folk i selvtægt straffer en tyv, ved fx at lemlæste tyven(der nogen der nævner skydevåben men at udstille nogen som syndebuk på nettet er i samme boldgade), så opstår der pludselig det problem at tyven er straffet meget hårdt forhold til den forbrydelse tyven begår, dette er bare et eksempel på at selvtægt kan gå grueligt galt.

Der er sikkert heller ikke nogen der er interesseret i at IFPI sender et tæskehold ud til folk de "mener" har downloadet deres musik ulovligt. Tilsvarende ville det også være skidt hvis IFPI begynder at lægge billeder ud på nettet af dem de mener har downloadet deres musik ulovligt(hvilket svarer til ovenstående sag).

Før folk kommer med udtalelser om selvtægt så overvej hvis det er jer selv der står anklaget for noget, ønsker i så sagen løst ved selvtægt eller hos en uvildig og professionel domstol. Husk ingen er skyldige før de er dømt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 12:43:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Når din kæreste, som bærer dit barn og du elsker højere end noget andet får tæv.

Venter du så på domstolene, eller mander du dig op og griber ind?

Du må sgu skelne imellem selvtægt og selvforsvar. Jeg er pissehamrende ligeglad, om fyren bløder fra kraniet når jeg er færdig. Folk der tiltvinger sig adgang til mit hjem, ejendele eller forulemper den eller dem jeg elsker og holder af, skal holde sig væk.

Sådan er det bare. Så kan domstolene sgu sætte mig i spjældet i 3 mdr.

Men er det retfærdigt? At jeg forsvarer mig selv eller dem omkring mig, mens sådan en stodder render frit omkring?

Se lige videoen jeg linker til længere oppe. Og overvej éen gang til. Hvis du stod i den butik, og din kone/kæreste/familie fik en på hovedet. Ville du så ikke gribe ind?

Ville du i stedet stå i hjørnet og råbe: "Stands tyven"?

- hvis du vælger det sidste, kan jeg på ingen mulig måde sympatisere med dig. Jeg går ikke ind for selvtægt, men selvforsvar. Kommer modparten til skade, er jeg hamrende ligeglad. Han/de skal holde sig væk, og hvis man ikke kan snakke sig fra det eller løbe fra dem, må man tage kampen som den står.


Fakker
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2008 12:52:07
Svar/Indlæg:
126/6
#19

Signed


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 12:58:41
Svar/Indlæg:
2335/16
#18

Mht.til indbrud i ens hjem kald det tyveri eller røveri et fedt for mig, da jeg føler mit hjem er ukrænkeligt og jeg vil ikke side og se pasivt til.
Jeg vil til en hver tid forsvare mig,med det jeg nu her inde for rækkevide.
Hvordan det kan kaldes selvtægt er mig en gåde,da det er ham der har valgt at forulempe mig min familie og mit hjem.Det må det til enhver tid være et selvforsvar i min verden uanset hvad.
At der står noget andet i loven er jeg mindre ligeglad med for så er der noget galt med loven.Det kan ikke være rigtigt man ikke må forsvare sig i sit eget hjem pga.nogle latterlige love der tager mere hensyn til forbrydern end de der er blevet forulempet.

Du siger han bliver dømt hårdt forhold til den forbrydelse tyven begår...Tjaa så kunne han jo tænke sig om 2 gange inden han begår forbrydelsen,jeg finder det dybt latterligt at der skal tages hensyn til en der vælger at smadre andres liv,tænk på de eftervirkninger folk måtte få pga. et røveri/tyveri.

Du har nok ikke prøvet det men ens hjem bliver aldrig det samme igen efter en tyv har været på besøg.Self. skal domstolene dømme men at tage hensyn til hans følelser og hvad han måtte blive udsat for rager mig mindre, så kan de f.... lære at bruge det de har imellem ørne.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 12:59:38
Svar/Indlæg:
2335/16
#19 Enig (igen) 🙂


1holmes
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 13:02:05
Svar/Indlæg:
1375/88
Jeg er enig med dig #18 i at selvtægt ikke er godt og bør straffes. Men prøv lige at læse det her link. §§ 13 stk. 2 og 3 samt § 14 http://www.themis.dk/synopsis/...
Så vil du opdage at du rent faktisk kan foretage dig temmelig meget uden at blive traffet for det. Alt afhængig af sitiutationen.
Samt det her link §§ 250 og 253 http://w0.dk/~chlor/ytring/str...


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2008 14:06:49
Svar/Indlæg:
1317/46
#23 enig, til #19 vil jeg påpge at jeg skelner mellem tyveri og røveri. Hvis en stjæler penge fra dig uden at du opdager det eller mærker er det tyveri. Hvis en slår dig ned og efterfølgende stjæler fra dig så det røveri, altså røveri er en kombination er tyveri og vold.

mere #19 jeg har ikke selv oplevet indbrud, men jeg har oplevet indbrud hos en nært bekendt. Hvis du(eller din familie) bliver truet har du selvfølgeligt lov til at forsvare dig, jeg har ikke sagt andet. Jeg opponerer imod at du opsøger en formodet tyv og efterfølgende begår selvtægt(hvilket ovenstående sag handler om). Husk der er forskel på selvtægt og selvforsvar

Husk det retsystem der dømmer tyven eller røveren og sikrer han bliver straffet som tyv/røver og ikke morder, også sikrer at du bliver frikendt den dag du som uskyldig bliver anklaget

#21 og #19 Jeg tvivler på tyven bryder ind hvis der er nogen hjemme(ikke dermed sagt det ikke sker), han er ikke interesseret i vidner.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 14:35:38
Svar/Indlæg:
5891/423
Man skal da bare have kamphunde, som man lukker ud om aftenen i ens butik, så er det hunden som kommer i fængsel 😛


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 14:53:42
Svar/Indlæg:
2343/272
Genialt 🤣

»Vi sætter en seddel på døren, hvor vi skriver, at alle der træder ind, medvirker i Coolshops eget tv-program. Hvis nogen så vælger at gå ind, så giver de samtykke,«



Angående selvtægt og selvforsvar er jeg enig i at man ikke skal lemlæste en dum indbrudstyv. Men hvis man fx skal stoppe en voldtægt eller væbnet røveri gælder de feje kneb.

Det virker ret stenet at 1 enkelt røver kan løb ind til 3 kvinder og røve butikken, endda med ryggen til dem. Hvad er der i vejen for at sparke i løgene?


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 17:14:31
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg går bare ind for alt vold generelt set...
ej spøg til side 😛


så kan man godt kalde mig paraniod, men jeg har sq et jernrør stående i mit skab, bare lige til hvis folk mener de skal ind herhjemme, uden min tilladelse...


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
13-02-2008 18:20:11
Svar/Indlæg:
3863/538
Hmm hvorfor må han ikke selv offentliggøre en video, der allerede er vist i Station2?

http://station2.tv2.dk/article...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 18:20:19
Svar/Indlæg:
20170/383
#25

Med sådan nogle kamphunde er man da sikker i mere end en forstand. For så er man da helt sikkert dømt taber og samfundets bund, og så har man nok ikke noget værd at stjæle hehe 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2008 21:20:44
Svar/Indlæg:
5874/1287
#24 skrev:
#21 og #19 Jeg tvivler på tyven bryder ind hvis der er nogen hjemme(ikke dermed sagt det ikke sker), han er ikke interesseret i vidner.

Det passer jo så ikke helt. Hvad med alle de "hjemmerøverier" der er foregået i den senere tid, altså, hvor folk bliver overfaldet i deres eget hjem?
Min kone blev overfaldet på sit job dengang hun var gravid i 3 måned med vores søn (21 år siden), hun blev slået mange gange med en blyhammer overtrukket med gummi (sådan en soldater bruger til at slå teltpløkke i jorden med, da det ikke larmer). Hun brækkede begge arme, da hun værgede for sig, og hun fik en poulaps i nakken, som ikke kan opereres, da den sidder for tæt på centralnervesystemet. Vores søn tog heldigvis ikke skade af den hårde medfart på trods af, at hun blev sparket i maven. Hvis jeg havde været til stede i det tilfælde, så ville jeg være 1000% ligeglad med overfaldsmandens senere skavanker såsom, mareridt, sår, halten, skide i en pose gennem siden, manglende tænder, ører, øjne og pik, hørenedsættelse mv. Men jeg vil ikke opsøge ham her bagefter og gøre noget ved ham (selvom tanken har strejfet mig).
Er det det #24, du kalder forskel på selvtægt og selvforsvar? Eller mener du, at det ville have været selvtægt, da det var min kone og ikke mig han overfaldt?


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2008 09:12:40
Svar/Indlæg:
2145/218
Da jeg boede alene inde på østerbro i sin tid før jeg flyttede sammen med konen havde jeg en altan og boede i en høj stue lejlighed. Der var der en aften 2 gutter der prøvede at komme ind i min lejlighed til alt held havde jeg set dem og i det den første gut kravlede over kanten på min altan fik han et baseball bat i hoved og faldt bagover og ned på asfalten hvorefter de løb deres vej.
Jeg skyder på at de har været en 16-17 år gamle de drenge der prøvede at komme ind og jeg er ret sikker på at den ene af dem havde både ondt i fjæset og ondt i ryggen.

Sært nok kom der ikke nogen politi anmeldelse på mig i dette tilfælde.


Fakker
 
Overclocker
Tilføjet:
14-02-2008 09:20:32
Svar/Indlæg:
126/6
#30

Det er jeg sq ked af at høre, sådan nogen fucking idioter, de skulle simpelthen bare ha alt hvad remmer og tøjler kunne klare..

#31

Hehe så kan de sq lære det.