AMD/ATi har eksklusiv understøttelse for Microsofts nyeste API-teknologi, DirectX 10.1, der er en lettere opdatering til DirectX10 - og intet tyder på at dette vil ændre sig. Konkurrenten nVidia hævder nemlig, at det sidste decimal, har så ringe en betydning at de end ikke gider implementere opdateringen.
For at få gang i promoveringen af DX10.1, har AMD/ATi allieret sig med et par spilproducenter, som har et par understøttende spiltitler på vej.
Den ene er "EA Phenomic", mens den anden producent er "Sega", som hhv. arbejder på "Battle Forge" og "StormRise". Om disse titler vil rykke på betydningen af DX 10.0, vil kun tiden vise.
Men det er sjovt som historien har det med at gentage sig. Tilbage i April 2003 lancerede nVidia deres NV40, bedre kendt som GeForce 6800, som havde understøttelse for DirectX9 og Shader Model 3. Firmaet havde derfor håneretten da ATi lancerede deres modspil, Radeon x800, med understøttelse for DirectX9 og Shader Model 2b.
Nu står vi altså her, medio 2008, og stiller spørgsmålet:
"Betød SM3 noget dengang, og betyder DX10,1 noget nu?" Både og. SM3 gav nogle ydelsesmæssige forbedringer til nVidias fordel tilbage i 2003, og DX10.1 spås at give noget lignende til AMD/ATi.
Alt i alt vil det nok ikke være så afgørende - især siden spilunderstøttelsen for DX10.1 endnu ikke er udbredt. Men et citat fra
Firingsquad om SM3 tilbage i 2003, beskriver efter min mening den forbedrede API-understøttelse meget godt:
"The beauty of this is it's a "free" performance increase to the end user.
Gratis ydelse og ekstra features, skal ej fornægtes - uanset om det er stort eller småt. :-)