Intel vil inden for det kommende år igen prøve at lancere et grafikkort. Sidst med 740i blev det en kæmpe skandale for firmaet, der derefter ikke har lavet den slags i 10år.
Det skal nu være overstået. Intel vil via x86-instruktionssæt lave et grafikkort. Dvs. at det fungerer som en almindelig processor. For at udnytte potentialet heri, må grafikkortet også tænke radikalt anderledes, og en af de teknikker er raytracing. Raytracing er en meget mere korrekt måde at tænke lys, skygger osv på, end de shader- og transform&lightning- modeller vi kender fra nuværende grafikkort. Det er i den grad også tungere(der skal regnes meget), men mindre komplekst at beregne. Noget én x86-processor kan li'.
Det som de fleste frygter med de nye grafikkort er hvordan ældre spil vil fungere, eller spil som er udviklet til ATi og nvidia's grafikkort der bruger den "gammeldags" teknik.
For at gøre en lang historie kort, nVidia og Ati mener jo at dette er en blindgyde, da grafik har bedst af at blive beregnet på deres egen måde.
AMD har jo som modstykke deres Fusion på vej, hvor man fusionere grafikkortets mulighed for at lave mange simple beregninger af gangen, med en mindre CPU der kan lave få tungere beregninger. (altså to forskellige processorer med hver deres potentiale)
Intel vælger så istedet at integrere grafikkortet i samme teknologi som processoren, og istedet bruge et andet sprog der bedre kan udnytte denne teknologi
http://www.techamok.com/?pid=6697.