Se realtime raytracing

Diverse d.  30. juli. 2009, skrevet af red_martians 7 Kommentarer.  Vist: 1497 gange.


Intel vil inden for det kommende år igen prøve at lancere et grafikkort. Sidst med 740i blev det en kæmpe skandale for firmaet, der derefter ikke har lavet den slags i 10år.
Det skal nu være overstået. Intel vil via x86-instruktionssæt lave et grafikkort. Dvs. at det fungerer som en almindelig processor. For at udnytte potentialet heri, må grafikkortet også tænke radikalt anderledes, og en af de teknikker er raytracing. Raytracing er en meget mere korrekt måde at tænke lys, skygger osv på, end de shader- og transform&lightning- modeller vi kender fra nuværende grafikkort. Det er i den grad også tungere(der skal regnes meget), men mindre komplekst at beregne. Noget én x86-processor kan li'.

Det som de fleste frygter med de nye grafikkort er hvordan ældre spil vil fungere, eller spil som er udviklet til ATi og nvidia's grafikkort der bruger den "gammeldags" teknik.

For at gøre en lang historie kort, nVidia og Ati mener jo at dette er en blindgyde, da grafik har bedst af at blive beregnet på deres egen måde.

AMD har jo som modstykke deres Fusion på vej, hvor man fusionere grafikkortets mulighed for at lave mange simple beregninger af gangen, med en mindre CPU der kan lave få tungere beregninger. (altså to forskellige processorer med hver deres potentiale)
Intel vælger så istedet at integrere grafikkortet i samme teknologi som processoren, og istedet bruge et andet sprog der bedre kan udnytte denne teknologi

http://www.techamok.com/?pid=6697.
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2009 11:20:27
Svar/Indlæg:
5750/124
Det bliver fedt at se hvem der får udviklerne med sig. Hvis udviklerne begynder at bruge RayTracing til deres spil, så skal Intel nok få succes, ellers tror jeg det falder til jorden 😐


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2009 12:05:17
Svar/Indlæg:
1317/46
Et tredje grafikkort, vil forhåbentligt være godt for konkurrencen, men ifølge Tom så er potentialet for raytracing ikke overvældende, sammenlignet med rasterization:

http://kortlink.dk/6tvz


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
30-07-2009 12:59:46
Svar/Indlæg:
499/175
Ja det tror da fuck at det var en skandale. Min første PC havde et I740 grafikkort - mit største fejlkøb nogensinde! 😀


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-07-2009 13:50:22
Svar/Indlæg:
2309/846
Yeah - kan godt huske de 740 kort...kæft noget skrammel. Håber de har mere held med sig denne gang.


nik.dk
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2009 15:23:50
Svar/Indlæg:
196/6
Kan da huske på amigaen at når man ahvde lavet et billed og at den så skulle behandle det tog det nogen gange 15 timer hehe. Så realtime er da et klart fremskridt.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-07-2009 18:18:46
Svar/Indlæg:
15982/637
Der var jo ellers tale om raytracing til DX11 men det faldt til jorden. Sådvidt jeg husker var der også tale om det via OpenGL tilbage i 2001/2002.


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2009 18:55:23
Svar/Indlæg:
4156/111
Det kunne se epic ud ved brug af raytracing i GUI i Windows f.eks. 😀