IE9 får GPU-accelleration

Diverse d.  23. november. 2009, skrevet af Emillos 42 Kommentarer.  Vist: 1382 gange.

Selvom det i Microsoft-øjemed ikke er så længe siden, at seneste skud på stammen, Internet Explorer 8, kom på markedet, skulle næste version, IE9, være klar inden alt for længe. Og det er kærkomment.



En af Internet Explorers klodser om benene, som skulle undergå en større renovering i den kommende version, er rendering af JavaScript, hvilket går usandsynligt langsomt i de nuværende versioner af browseren.
Her er den populære FireFox-browser blandt andet 4 gange hurtigere, mens Google's JavaScript-motor, der har danske rødder, klarer arbejdet hele 10 gange hurtigere end Microsofts produkt.

En anden markant forbedring, vil være brugen af computerens grafikprocessor(GPU), der fremover vil aflaste CPU'en, og muliggøre en bedre ydelse ved fremvisning af både billede og tekst. Microsoft vil altså angiveligt helt droppe deres GDI(Graphics Device Interface), og i stedet benytte sig af Direct2D og DirectWrite API'erne.

Det bliver spændende at se, om sådanne incitamenter, i højere grad vil få entusiaster, som i høj grad benytter FireFox, Opera og Chrome, til at benytte Internet Explorer.


Links til kilder:
http://www.fudzilla.com/content/view/16528/34/
http://www.fiercecio.com/techwatch/story/microsoft-internet-explorer-9-will-do-faster/2009-11-20
bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 15:13:41
Svar/Indlæg:
2333/391
Uh spændene 🙂


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 15:27:55
Svar/Indlæg:
2175/186
Emillos->hvor har du set at IE9 snart er klar til download? det tror jeg ikke du skal regne med - måske technical preview eller lignede men i hvert fald ikke som release.

I stedet for at læse artikler på diverse nyhedssites så er det måske bedre at læse direkte fra kilden. Fx på channel9.msdn.com.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2009 15:29:01
Svar/Indlæg:
5363/442
Hvorfor laver de ikke bare noget ordentlig kode, i stedet for at leeche på mit grafikkort?

Firefox ❤


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 15:32:02
Svar/Indlæg:
2175/186
#3 a hvad? og det er Firefox et særlig godt eksempel på? ;) Man kan jo i øvrigt også godt skrive god kode til grafikkortet så uanset hvad er det en fordel. Det er typisk linux/open source brugere at komme med sådan et statement. Undskyld for min generallisering da det selvfølgelig ikke er alle der er sådan.

Det skal lige tilføjes at grafikkortet kan lave nogle typer beregninger mere effektivt end cpu'en potentielt kan det spare på strøm/energi og lade din CPU lave noget vigtigere arbejde ;)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af espeholt_jr d. 23-11-2009 15:34:01.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2009 15:37:56
Svar/Indlæg:
5363/442
#4 Firefox er IMO den bedste browser PT. Chrome er ganske vidst hurtigere, men har flere gange oplevet ting den ikke understøtter.. Det eneste Firefox ikke understøtter er Nordea Webbbank.

Det er da en interessant ide - men hvorfor ikke koncentrere sig om at lave en ordentlig browser under "normale" forhold først ;)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pizzadude d. 23-11-2009 15:38:33.


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 15:43:09
Svar/Indlæg:
2175/186
#5 om det er den bedste er en smagssag jeg ikke vil diskutere (er i øvrigt uenig). Men nu diskutere vi slamkode eller ej.

På Win kan jeg få nordea netbank til at fungerer uden mods på både IE8, FF og Chrome.

"Det er da en interessant ide" <- var ikke just det du antydet på din tidligere post ;) men dejligt du har skiftet mening

"men hvorfor ikke koncentrere sig om at få koden optimeret først ;)" <- de skal have optimeret deres kode og gøre den 100% standard baseret, enig! :) i øvrigt så gør de tilsyneladende meget for at få IE9 til at klare Acid3 og Css3 selectors test.

Noget meget interessant der er lidt udenfor kontekst er, at den MS udviklede Tasman engine (bl.a. brugt i Mac IE) var den anden browser til at understøtte Acid1 testen.


Zero-X
 
Nørd
Tilføjet:
23-11-2009 15:44:52
Svar/Indlæg:
163/4
#5 jeg har ingen problemer med at bruge Firefox til Nordea netbank, så det kan du altså godt!

men er helt klart enig med dig at Firefox giver en bedre bruger oplevelse end IE. Specielt er jeg vild med alle de plug ins man kan få.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zero-X d. 23-11-2009 15:50:25.


aNker
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2009 15:49:20
Svar/Indlæg:
740/37
#5
Har ligesom #7 heller ingen probs 😉


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
23-11-2009 15:49:28
Svar/Indlæg:
5363/442
#6 Jeg har bestemt ikke "skiftet mening", ideen er da interessant, men det er bare sjovt at det skal komme fra MS, der har den langsomte browser af de store 😉

Ja der er både det med at overholde standarderne, og så få den gjort hurtigere :yes:

#6 / #7 Skrev jeg Nordea - Jeg mente Danske Bank, min fejl 😳


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2009 15:52:43
Svar/Indlæg:
14079/622
->#2

Hvornår "snart" er, er vel et definitionsspørgsmål. Men jeg har rettet teksten til noget "mindre-snart". 😛


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 15:57:34
Svar/Indlæg:
2175/186
#9 hhm interessant, men nok ikke så overraskende. GDI har været en død fisk længe.

#10 hehe okay :D

Benytter Safari på mac egentlig ikke gfx?


Kvens
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2009 16:11:06
Svar/Indlæg:
337/45
Faldt lige over denne artikel på Anandtech. Faktisk ret god, hvis man da bekymrer sig om sit strømforbrug.
Jeg vil sige at IE8 har en god kildekode, når det gælder strømforburg :)

http://www.anandtech.com/mobil...


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 16:16:23
Svar/Indlæg:
2175/186
#12 ja er lidt overraskende. Knap så overraskende er Safari 4 der sutter. Den kan godt stå og nappe 30% cpu fordi den vil indeksere og andre ting jeg ikke er klar over ;) Ufatteligt at apple kan lave så dårlig software på Win når det på Mac er dejligt.


darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 16:29:27
Svar/Indlæg:
1123/442
#2

Hold nu for fanden på altså!

Er så skide træt af at folk hele tiden brokker sig over kvalitteten af nyhederne... Tag dog for fanden at finde en anden side så..

Jeg har gang på gang bidt mærke i det faktum at folk har en tendens til at brokke sig uhæmmet over diverse nyheder, enten fordi de ikke er helt så nye, troværdige etc.

Tag en tudekiks for fanden!


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 16:32:33
Svar/Indlæg:
2175/186
#14 tuder skam ikke :) læser jo netop selv på andre sites. Det jeg skrev var nu mere til andre der synes IE9 er interessant - og hvis man synes det, er videoer på channel9 lagt mere interessante da de er tæt på kilden. Det var altså kun første linje der var til emillos. Kritiserede ikke direkte nyheden. Jo, måske med at den snart udkom men det havde man jo ikke behøvet at skrive når skribenten ikke rigtig har det nogen steder fra. Synes til gengæld du skal slappe af ;)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af espeholt_jr d. 23-11-2009 16:34:58.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2009 16:44:49
Svar/Indlæg:
1317/46
I stedet for at kikke på GPU understøttelse burde M$ overveje at lave en browser med en ordentlig brugerflade. Pt. er hver eneste nyhed fra IE ripoff fra andre browsere bare dårligere. Det er meget fint med en hurtigere browser men når interfacet ikke er bedre så vinder de ingen priser fra min side.

Den dag jeg kan få en ordentlig version af OSX til PC-hardware så er det bye bye M$. Det er muligt at win7 er bedre end Vista(hvilket det er) og der mange gode nye funktioner, men set i forhold til at de skulle bruge det meste af et årti på at nå så langt og nåde at frigive Vista i mellemtiden er bare ikke godt nok. IE har et lignende problem, hver ny version er bedre end den gamle, problemet for m$ er at de ikke har monopol på browsere og problemet er at alle andre store browsere er bedre IE, og det kommer GPU understøttelse ikke til at ændre, i stedet bør de komme med et nyt intuitivt og unikt interface.

Første gang jeg startede IE8 var jeg i øvrigt ved at rive håret af mit hoved. Det første man bliver præsenteret med er en besked om at man skal indstille IE via en wizard og beskeden bliver ved med at komme indtil man gennemfører den på alle måder ligegyldige wizard. Hvis m$ skal vinde bare en smule af min respekt tilbage bliver de nødt til at droppe alle de beskeder UAC skal kunne slås helt fra og når jeg starter IE vil jeg ikke have nogle beskeder, det skal bare starte op, jeg vil ikke have mulige dumme lyde hver gang jeg laver noget på min computer. M$ er gået fra at være ustabile til at blive irriterende, gud hvor jeg hader dem.

Win XP(SP1) er stadigt det bedste produkt de lavet i forhold til udgivelsestidspunktet, jeg har selv skiftet fra Win7 RC til XP pga. problemer med kompatibilitet og jeg savner ikke specielt meget fra win7 synderligt.

Jeg bruger selv FF og har også prøvet Safari til windows begge browsere er meget gode men #13 har ret i at safari trænger til noget tweaking.


JensK
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:22:35
Svar/Indlæg:
452/80
Spørgsmål: Hvis IE9 kommer til at understøtte GPU accelration, kommer det så også til at påvirker afspilning af fx. Flash Player? Kan se at Adobe jo kommer med en version 10.1 der skulle understøtte GPU accelration, men kan IE reelt klare jobbet for den?


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 18:25:03
Svar/Indlæg:
2175/186
#17 plugins får deres egen overflade at tegne på i de fleste tilfælde, så det skal du ikke regne med. Man kan dog sætte fx Flash til at bruge IE's tegneoverflade (transparent eller opaque) og der vil der nok være lidt forbedringer (men det er også langsomt i forvejen).


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 19:17:22
Svar/Indlæg:
1972/260
Det er jo ikke en løsning.... Det lader til at tankegangen er.... "Vores kode stinker, så må vi hellere finde ud af hvordan vi kan benytte os af noget der har flere krafter".

Tag nu fat i roden og fiks det. Det kan ikke være så kompliceret, jo det kan betyde en helt ny browser, men WTF (excuse my french) hvis vi får en bedre browser der er mere effektiv så er det vel det værd.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hessi d. 23-11-2009 19:29:52.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2009 19:48:27
Svar/Indlæg:
14079/622
->#17

Både AMD/ATi og nVIDIAs grafikkort, skulle kunne GPU-accellerere Flash fra Flash version 10.1 🙂

Læs evt mere her: http://labs.adobe.com/technolo...


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 20:02:19
Svar/Indlæg:
6181/270
Hmm jeg må vist nok købe et nyt grafikkort så, for i følge Adobe, så understøtter ATI HD3870X2 det ikke. 😕


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2009 21:30:51
Svar/Indlæg:
4120/115
#16
IE's største problem er tilsyneladene bruger fejl så... Hvis du nu bare havde startet med at gennemføre wizarden, så ville den aldrig forstyrre dig mere! Og det er i øvrigt nogle ret relevante indstillinger den beder om, når du næste gang brokker dig over at bing er default søgemaskine, hvorfor compatibility mode ikke fungere og flere andre ting, som har direkte indflydelse på bruger oplevelsen.

Og når du nu slår UAC fra, så er det vel og M$ skyld at du lige pludselig har en masse virus og tingeltangel på computeren? For før UAC kom til, der brokkede vi os jo slet ikke over at Windows skulle være mere sikkert (ironisk...) Så M$ har gjort lige præcis som vi har bedt om, uanset hvor irriterende det så end er. 😉



Og så kan det nok også generelt bare anbefales at afinstallere alle de hersens toolbars som største delen af brugerne desværre har været ofre for.... (Skal vi ikke bare kaste mursten i hovedet på Adobe og Java for at snige crapware ind i vores computere)
Det hjælper en del på hastigheden, og ikke mindst brugerfladen, som i mine øjne faktisk er ret simpel og minimal. Så kan ikke lige se, hvad der er at brokke sig over?
Og hvad angår hastighed, så ved jeg sku snart ikke, for bruger oplevelsen af hastigheden er ikke en tøddel hurtigere i FF frem for IE, og når det kommer til JS, kan det da godt være nogle benchmarks siger FF er hurtigere. Men jeg har altså til dato, kun oplevet at det er IE der fortolker 1000msek. tilnærmelsesvis som 1sek. i virkeligheden...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micma18 d. 23-11-2009 21:31:45.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2009 22:00:30
Svar/Indlæg:
1317/46
Lad os tage wizarden først, når jeg starter FF op første gang etfer at jeg har installeret det, så kommer jeg til FF's hjemmeside og det er det, browseren er klar til brug. Hvis jeg ikke har adgang til nettet pga. manglende instillinger, så går jeg til indstillinger og ændrer indstillingerne.

Jeg har ikke bruge en eller anden 20 punkts wizard fra m$ for at komme på nettet. I tilfælde af at det kræver en speciel procedure/opsætning for at komme på nettet, så har jeg som regel en guide der viser mig hvordan og M$ wizard gør hverken fra eller til. Så wizarden ender med at blive ligegyldig og irriterende, den har ingen funktion. Folk kunne godt komme nettet før de kom med wizarden.

Tilsvarende for UAC, det er en ligegyldig funktion som bare er irriterende. Det første problem med UAC(selv når den er slået fra) er at den spørg "er du nu sikker på du vil installere denne fil" hver gang jeg forsøger at installere noget jeg har hentet fra nettet.

Nu er det tilfældigvis således at driveropdateringer, nyere versioner af adobe osv. kommer fra nettet, og hvis jeg ikke installerer disse opdateringer, så bliver min computer enten mere usikker, langsommere eller kan måske kan jeg ikke åbne diverse programmer. Så gør UAC computeren mere sikker, nej. Problemet er at den kommer med advarsler om alle filer, det er akkurat som historien om "Ulven kommer", UAC bliver ved med at råbe Ulven Kommer, selvom det yderst sjældent sker og når ulven så endelig kommer så siger UAC stadigt bare "ulven kommer". Hvis UAC kun sagde ulven, når ulven faktisk kommer så havde det hjulpet sikkerheden, men i 99,9% af tilfældende er det falsk alarm. Så skaber det sikkerhed, nej. I stedet skaber det enten irritation eller forvirring(for dem der ikke kender meget til computer).


Angående IE så er min største kritik at brugerfladen er en kombination af kopier fra andre browsere, hvilket andre browsere også gør, men uden at IE tilfører noget nyt eller intuitivt. IE føles som en konstant forældet version af FF(nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvordan IE9 bliver, så den udtaler jeg mig ikke om). Og ja IE er langsommere end FF, jeg kan tydeligt mærke forskel i hverdagen, for desværre virker visse funktioner på nogle sider der kun fungerer ordentligt med IE.


JensK
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2009 22:54:26
Svar/Indlæg:
452/80
#20 Jeps, det var også hvad jeg var nået frem til, men 10.1 er da ikke udgivet endnu, vel?


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
24-11-2009 07:36:21
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg synes det er fint at MS trods alt udvikler på deres browser. Og hvis de prioiterer hastighed på den nye udgave, kunne noget da tyde på at de erkender at de har et problem. 😛

Jeg bruger ikke IE af mange årsager. Den største af de årsager er dog, at jeg ikke bryder mig om den måde den er integreret i styresystemet på. Jeg kan fx godt lide at adskille mail og browser.

Men det er så bare mig... 🤡


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 08:11:13
Svar/Indlæg:
4120/115
Siden hvornår har mail og IE hængt sammen? (hvis man ser bort fra webmail, men det giver jo sig selv)


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 08:40:47
Svar/Indlæg:
1503/128
Glædelig nyhed. Hvis IE bliver lige så godt hjulpet af GPU accelration, som Adobes programmer blev fra CS4, så bliver jeg ovenud lykkelig.

Og til alt det der "IE sucks og Microsoft er nogle idioter": Få jer dog en hobby. Køb et kæledyr eller lignende.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 09:22:18
Svar/Indlæg:
8947/160
22# Helt enig. 😉


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 11:55:06
Svar/Indlæg:
1317/46
Så har jeg installeret IE8, lad os se hvad wizarden siger:
side 1, velkomst. Få mere at vide.
Næste eller spørg senere hvor kan jeg sige vis ikke iegn?

Side 2, skal IE være standard browser, et rungende nej. Og det sagde jeg nej til første gang jeg kørte IE

Side 3, en eller anden smart funktion, som gør at IE kan foreslå sider der ligner dem jeg allerede besøger, et rungende nej. Jeg vil ikke risikere at IE foreslår jeg skal besøge HOL hver gang jeg besøger hwt

Side 4, valg af konfiguration og nej det har ikke noget med internet instillinger og gøre, men omhandler søgemaskiner o.lign. I bund og grund et forsøg på at få mig til at bruge M$ egne systemer, var der nogle der sagde monopol og andre der sagde reklamer

Side 5, valg af søgemaskine


side 7, hent opdateringer til søgemaskinen??? Aner ikke hvad de mener, jeg tror google kan finde ud af at opdatere sig selv, men måske bing er mere primitivt

Side 8, valg a accelerator??? Endnu et forsøg på at få mig til at benytte windows live

Side 9, brug af smart screen-filter. Mere UAC, nej tak, send informationer om min surfing til m$ et gigantisk og rungende nej. Nej tak til mere overvågning!

Side 10, brug af opdateringer til kompatibilitetsvisning, har ingen anelse om hvad de snakker om, så nej

Ikke ét spørgsmål hjælper mig med at komme på nettet. De fleste sprøgsmål handler derimod om jeg vil benytte mere skrammel fra m$ eller om jeg vil sende en masse oplysninger til dem. Til #28 og #22, hvad skal jeg bruge det til? Jeg vil jo bare ud på nettet. Beskyttelse det står mit antivirusprogram, firewall(ikke dem fra m$, det beskyttede mig ikke da jeg fik et angreb for noget tid siden) og antispywareprogram.


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 12:57:08
Svar/Indlæg:
1503/128
#29> Godt at se, at du er objektiv i din "minitest" af IE8 installationen. *Host*.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 13:53:13
Svar/Indlæg:
1317/46
Hovedpointen er egentligt at jeg er træt af M$ programmer stiller spørgsmål alt alt muligt ligegyldigt og ellers bruger resten af tiden på at ændre min indstillinger på tilfældigvis. Bemærk at jeg tidligere skrev at jeg mener den bedste version af win var xp med sp1. Xp var ikke perfect og win 7 er bedre på mange områder. Men xp sp1 afbrød mig ikke hver gang jeg flyttede musen.

En kraftig forbedring ville være at beskeder kun kom når de var nødvendige fx når jeg installerer ny hardware. Til gengæld vil jeg gerne slippe for alle de såkaldte sikkerhedsfunktioner der stiller mig ligegyldige spørgsmål hele tiden med andre ord vil jeg gerne have at når jeg har slået UAC fra at så respekterer m$ at jeg helt selv tager ansvaret for de ændringer jeg laver.

Det er det samme problem i office. Siden sommerferien har jeg gået på et internationalt studie, hvilket betyder at jeg skal skrive alt på engelsk. Desværre har office meget svært ved at forstå at mit primære sprog er engelsk og selvom jeg indstillet diverse office programmer til at de skal bestragte engelsk som primært sprog, så er det stadigt den danske stavekontrol der kører hver gang jeg starter et nyt dokument. Desuden gætter fx word på hvilket sprog man skriver på, jeg har ikke fundet et sted hvor det kan slås fra. Det er muligt jeg har overset noget i office, men som jeg ser det, så er det lige så irriterende som windows og IE.


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 14:12:40
Svar/Indlæg:
1503/128
#31> Jeg kan godt fornemme, at du ikke er så glad for Microsoft. Men hvorfor så overhovedet belejlige dig selv med det? Der er jo massevis af ekstremt gode alternativer - hvis man spørger "folket" der interesserer sig for det.

Bottom line er, at Hr. og Fru Danmark oplever en stor tryghed ved, at de bliver gjort opmærksomme på, at sikkerheden er i tankerne hele tiden. Og så kan de nu tilmed glæde sig over, at GPU acceleration gør deres internetbesøg endnu mere flydende.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 14:44:42
Svar/Indlæg:
1317/46
Problemet med m$ er at deres monopol har været en rimelig stor succes. Når jeg kikker på kombinationen af spil, programmer og hardware der fungerer bedst til windows så bliver jeg nødt til at veje plusser mod minusser og så vinder m$. Dog er det meget muligt jeg skifter til openoffice efter dette semester. Angående IE som jeg tidligere har skrevet, så er der hjemmesider der kun er ordentligt kompatible med IE. Til hverdags, så som nu, benytter jeg FF.

GPU acceleration er ikke dårligt, men hvis det er den eneste væsentlige forskel på IE8 og IE9 så får det mig ikke til at smile.

Angående sikkerhedsfunktionerne, så fungerer de ikke, du skaber ikke sikkerhed ved at advare om samtlige installationer. Det er muligt det skaber tryghed, men så er det falsk tryghed.


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 15:11:18
Svar/Indlæg:
1503/128
Det er kun falsk tryghed i den forstand, at det muligvis "overadvarer". Jeg har til dags dato aldrig nogensinde haft virus (arbejder 10-16 timer om dagen ved computeren, og har gjort det siden 1999), og jeg tvivler på at Hr. og Fru Danmark nogensinde vil få det, hvis de følger de anvisninger der uddeles, i stedet for bare at trykke "OK" til alt, og ellers lade deres 15 årige nørd af et barnebarn installere alverdens billigt/gratis 3. parts crap.

Dem der derimod altid liiiige skal ud og lede efter et "smart" alternativ, støder oftest på dyngevis af svindel-software, som givetvis får enhver PC til at gå i knæ på et eller andet tidspunkt.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 15:19:55
Svar/Indlæg:
1704/19
#34

Roder også en del med computere for den alm familie danmark og de læser absolut ikke hva de smidder i og bruger alle de sider og link man skal passe på, så jeg er glad for at uac er i win7 for gør at de går lidt i panik og trykker annuler 😉

Sparer mange timers sved og tårer og mistede data...nu har jeg læst at du syntes det er fint med uac så bakker kun op om det du nævner og det #31 siger kan jeg slet ikke nikke genkendende til.

Faktisk syntes jeg at FF ikke kører særlig godt i win7 x64 og slet ikke så flydende som feks Opera 10.10 eller IE8 sat rigtigt op.

Grunden til at win er så stort er jo også at brugerne er tilfredse med deres produkter ellers havde de jo købt en pc med andet på da det er let at finde 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 24-11-2009 15:22:11.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 16:08:16
Svar/Indlæg:
1317/46
Et eksempel på at UAC ikke virker er at det kom med en advarsel da jeg ville installere IE8.

Det eneste program jeg ironisk nok kan installere uden at UAC kommer med en advarsel er mediaplayer-killer nummer et, itunes.

Alternativer til windows?? Jeg kender kun ét som er alment kendt og det er OSX, som sjovt nok kun sælges til apples computere. Jeg ved der findes systemer som diverse versioner af linux, men jeg har aldrig set en computer til hr og fru danmark blive solgt med andet end enten windows eller OSX. Grunden til at folk benytter windows har så vidt jeg kan se mest at gøre med monopol. Hvis du mener det er let at finde alternativer til windows, udover OSX, som bliver solgt sammen med nye computere, så er du meget velkommen til at give nogle eksempler.


JensK
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 16:15:22
Svar/Indlæg:
452/80
Jeg fatter ærlig talt ikke alt den snak om monopol, og jeg fatter slet ikke at man vandt den retsag mod Microsoft om at de ikke må integrere deres egen browser - Eftersom det er deres produkt og deres eget styresystem så burde de da selv bestemme hvad de vil have pakket i den. Man kan jo altså bare vælge en mac, hvis man ikke bryder sig om alternativet.


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 16:28:01
Svar/Indlæg:
2175/186
#36 er da et tegn på det virker ;) IE får en UAC fordi det bliver detected at programmet har behov for adgang til usikre ting på OS fx plugins (Flash, Silverlight mv) og adgangskoder. iTunes får tilsyneladende ingenting fordi programmet ikke behøver at bruge usikre ting da det kun skal bruges til at afspille musik i brugermapper osv.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2009 17:47:05
Svar/Indlæg:
1317/46
Du rammer faktisk min pointe perfekt, IE8 er mere sikkert end IE7, hvilket er typisk for forholdet mellem gamle og nye programmer. Derfor duer det ikke når jeg får en advarsel hver gang jeg installerer de mest almindelige opdateringer. Hvis UAC skal virke ordentligt bliver det nødt til at sortere, således at der ikke kommer en advarsel ved de mest almindelige programmer, såsom programmer fra m$, adobe, nvidia, intel o.lign.

Desuden er der ingen undskyldning for at lade UAC forblive aktiveret selvom jeg har fortalt windows at jeg ikke vil have det aktiveret.

#37 IE er måske ikke det mest monopolskabende, men det er windows til gengæld, windows bliver leveret på enhver computer købt i fona, elgiganten o.lign. undtagen de computere som bliver leveret med OSX. Problemet med mac er prisen og manglende muligheder for hardware udvidelser til en rimelig pris, så det er ikke bare et alternativ i alle tilfælde.


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 17:48:56
Svar/Indlæg:
4120/115
#38
Netop... Kommer jo ud af navnet: UAC (user acount control), så den bimler jo lige så snart at man installere noget der rager ud over ens egen bruger profil, og har indflydelse på andre brugere.


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 17:55:13
Svar/Indlæg:
2175/186
#39 om den skal sortere MS, intel, adobe software fra er jeg meget uenig i. Måske MS, men ellers ikke. 1. Lidt konkurrence forvridende at nogle firmaer kan levere uden UAC mens andre kan (brugervenlighed som du selv nævner) 2. Fx Adobe er da ikke specielt kendt for at levere sikkert software? Det må være op til brugeren om man er villig til at tage en risiko ved Adobe programmer eller andre programmer.

Hvis du har slået UAC helt fra, så burde den ikke dukke op ved installetion af IE som du selv påpeger - men tænker lidt om du nu helt har slået den fra? Evt. kig i Tjenester som du har.


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 17:56:47
Svar/Indlæg:
4120/115
#39
Det er jo sådanset ikke M$ der tvangs installerer systemet??? Det er jo den pågældene producent. Og man har jo faktisk forsøgt at sælge eks. Netbooks med Linux osv. (what a raging succes... 🤡 ) Eller EU's Windows N projekt 🤣 Hvordan var det nu 1780 solgte kopier, ud af 35.500.000 solgte windows, i den pågældende periode?

Producenterne skal nok producere noget, hvis det kan sælges... Men tror ærlig talt du bliver ret glad for din Windows, hvis alternativet var at kede sig med en Linux e.lign.