Stor ståhej om Apples iPad

Diverse d.  30. marts. 2010, skrevet af Emillos 63 Kommentarer.  Vist: 1683 gange.

Det er på 4 bogstaver - det er ikke f-ordet - men ikke desto mindre, skaber det stor polemik på verdens internetmedier, så snart man skriver det.


iPad!..

...lad mudderkastningen begynde.


Især de sidste par dage, har der været hæftig debat om iPad og Apples salgsmetoder.

Politiken skrev i går, at "Apple lænker deres kunder med den nye iPad". Den primære grund herfor var ikke, som man kunne forvente, at Apple sandsynligvis vælger at Telia får eneret på at føre 3G-versionen, men i stedet, at Apple har valgt at bruge Micro-SIM standarden i stedet for Mini-SIM standarden.

Og så stod gud og hvermand klar med mudderet; lige fra politikere, til kunder, og til diverse teleeksperter.



I dag skriver Politiken dog, at "teleeksperter" erfarer, at almindelige SIM-kort godt kan puttes i iPad. Det kræver blot lidt hjælp fra en saks. En indlysende konstatering, som andre allerede havde gjort sig forinden, med en slet skjult bemærkning til ryet af Telia-monopolets kundeservice.



Endvidere bør enhver teleoperatør kunne fremsende deres kunder et Micro-SIM kort i stedet, for en slik. Større er problemet altså ikke, om end det virker unødvendigt, at skifte til en mindre SIM-kort standard, for netop så stor en enhed.


Og helt irrelevant er diskussionen vedrørende Apples salgsmetoder bestemt ikke. Det er bare lidt en skam, at det egentlige focus ligger på det forkerte sted, idet det umiddelbart forventes, at Telia, som vi ligeledes så med iPhone 3G, får eneret på, at sælge iPad med integreret 3G-modul.

Desværre ser det ud til, at Apple og Telia får frit spil. Da Konkurrencestyrrelsen forrige år kiggede på Telias iPhone-monopol, droppede myndighederne sagen, da Telia ikke havde(/har) en tilstrækkelig markedsdominans. Havde TDC derimod haft iPhone-monopol, kunne der let have faldet brænde ned.


Men når alt kommer til alt - monopol eller ej - hvad skal man så overhovedet, med sådan en iPad? Lad mudderkastningen begynde. :w00t: ;-)



Links til kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Micro-SIM
http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article936399.ece
http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article935313.ece
http://www.trustpilot.dk/review/www.telia.dk
Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 14:32:49
Svar/Indlæg:
2072/117
Utroligt der kan være så stor debat om et forholdsvist simpelt produkt.

Der findes massere alterntiver til iPad'en, don't like, don't buy it.


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 14:55:04
Svar/Indlæg:
4156/111
Hvad skal vi i det hele taget med noget som helst? 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 15:08:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det er længe siden jeg har set folk så ophidsede i hvert fald. At nogle folk brokker sig over de tekniske aspekter osv. er til at holde ud. Men det er "ekstremisterne" der virkelig, for hvem småkagerne krummer. Bare se på den forrige tråd 😐


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 15:47:24
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg fatter bare ikke de folk der fare ud og forudbestiller, sådan et åbenlyst ubrugelig produkt, til ublu overpris. Og da slet ikke at de flestes begrundelse alene, bygger på at det kun er fordi, det er nyt æble produkt.???

Og dem der bruger begrundelsen at de vil væk fra M$ monopol... Det svare vel lidt til at høre en sige, at han hellere vil i fængsel, frem for at overholde lovgivningen ude i det fri. Den holder sku ikke helt vand. 😛


Kunne jeg selv forestille mig at sidde i bussen med sådan en... Vel lige så lidt, som jeg kunne forestille mig, at sidde i bussen og lege med en kugleramme.


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 16:02:41
Svar/Indlæg:
798/19
#1

Jeg tror egentlig de fleste er ligeglade med produktet. Mange af de, der er imod iPad'en og Apple sådan overordnet, er imod den form for ukritisk konsumerisme, der gerne tager overhånd når Apple bliver nævnt.

Så snart der bliver rygtet et nyt Apple produkt, så står folk i kø for at lægge et indskud for at blive den første, der får sine små grisefingre på det - KUN fordi det hedder Apple. Det er der bare ét eller to voksne mennesker, der synes er lidt fjollet. For dem kan man måske godt vente 14 dage for at se produktet an, i stedet for at købe katten i sækken.

Så er der måske også én eller to, der i en fjern ungdom har brugt pengene fra sin avisrute på at købe et apple produkt, og så først bagefter har fundet ud af at man skulle køre med aviser i 3 uger mere for at få råd til en eller anden dum monopolomformer, for overhovedet at kunne bruge produktet. Man kan så nemt komme til at bære nag 🤣


Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2010 16:06:17
Svar/Indlæg:
1235/80
Min mening er at apples store PR afdeling ikke er til at kæmpe imod. Hvis man ikke vil have deres produkt så kan man lade være med at købe det. Synes der er meget som apple laver som ikke kan måle sig med tilsvarende produkter, men grundet stor PR og fanatisk fanboyisme så er der stor efterspørgsel.

Det er stof til eftertanke at det er Fujitsu-Siemens som har rettigheder til ipad navnet 😉

#4
Jeg er enig, apple fanboys finder de mest mærkelige grunde og udtalelser til at nedgør M$. Og den med monopol, M$ har ikke monopol.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Moze15 d. 30-03-2010 16:08:36.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 16:16:27
Svar/Indlæg:
3385/80
De personer som er dumme nok til at købe en ipad, er i forvejen de personer som sikkert har en iphone - den ene gør den anden overflødig. Og er man virkelig så meget på farten, at man har brug for en større skærm end der er på en smartphone, ja så vil jeg sgu hellere sætte pengene i en Eee PC !

Ipad'en er en elendig mellemting mellem en smartphone og en bærbar. Den er for stor til at kunne afløse en smartphone (tænker mest på funktonerne her), og for lille til at kunne bruges som en bærbar.

Ubrugeligt produkt, som så meget andet fra apple nu engang er.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 16:36:40
Svar/Indlæg:
5421/53
#7 Okay, jeg vil gerne se en liste med produkter fra Apple der er ubrugelige.

At søge er blevet at google.
En MP3 er blevet en iPod.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 16:49:10
Svar/Indlæg:
23132/740
... and so it begins 😐

Hør! Skal vi normalttænkende og nogenlunde velfungerende mennesker ikke blive enige om, at der er idioter i alle lejre? Seriøst. Det er et stykke f*cking forbrugerelektronik 😴 🤡


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2010 16:50:08
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er uundgåeligt. 🙂

->#8
Enig. Apple er og bliver ofte nogle trendsættere. :yes:

Størstedelen af Apples produkter, synes jeg, er ganske fede. Har eksempelvis selv erhvervet mig en Apple Cinema skærm, selvom jeg ikke ejer en Mac. Det eneste Mac-produkt jeg faktisk har ejet, er er iPod Nano, som jeg var meget tilfreds med. Og jeg synes også, at iPhone på mange måder er et genialt produkt.

Jeg har intet imod iPad, men synes at tablets generelt virker som noget, der ikke for alvor er behov for. Endnu, om ikke andet.


Det der i min optik er skidt ved Apple er deres lukkethed, og det at de ofte vælger nogle anderledes standarder, som dog alligevel har sine fordele på nogle områder. Fx skal jeg betale 1000kr på en adapter for, at kunne bruge en Apple Cinema skærm til min PC. Det irriterer mig sgu, at de ikke også understøtter HDMI eller ALMINDELIG DisplayPort. Om det er fordi, at de mener, at MiniDP er det bedste - eller om det er et kikset forsøg på at være "eksklusiv" - er jeg ikke så sikker på. Men set udfra andre områder, som at de eksempelvis laver eksklusivaftaler med bestemte operatører, fornemmer jeg, at det er det sidste. 😐


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 30-03-2010 16:55:30.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2010 17:10:47
Svar/Indlæg:
1317/46
#9 Debatter er altid mest interessant når folk er uenige, også selvom man måske kommer til at gentage sig selv.

ipad=?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 17:12:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Men at kalde mudderkast for en debat?


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 18:40:28
Svar/Indlæg:
2175/21
kommer vel an på om folk tager det som noget personligt, eller blot som generel kritik.....jeg kan ganske enkelt ikke lide apples designs, og derfor har jeg aldrig haft og vil ikke få en ipod, iphone eller ipad........ændrer de designet, kunne det måske godt tænke sig engang....hvis de også tilbyder de funktioner jeg skal bruge til den billigste pris.


Thomasxx
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2010 18:45:32
Svar/Indlæg:
287/47
hvorfor var det egentlig at apple gav telia rettighederne til iphone dengang i 2007? 😐


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2010 19:21:22
Svar/Indlæg:
14079/622
->#14

$ velsagtens.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 30-03-2010 19:21:49.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 20:22:57
Svar/Indlæg:
2072/117
#15 Det var ihvertfald ikke pga. deres 3G dækning 😛


#17
G34R
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 20:39:56
Svar/Indlæg:
385/11
Gratis iPad, okay.

Mere end 100kr, not my thing..


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2010 21:07:34
Svar/Indlæg:
14079/622
->#16

Hverken deres dækning eller kundeservice, nej. 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 21:27:39
Svar/Indlæg:
3385/80
#9 Kan vi sagtens blive enige om - vi kan også sagtens blive enige om, at apple er de eneste der slipper godt afsted med monopol.

MS fik kæmpebøde for at sende IE med i deres eget OS, på trods af at du frit kan installere hvad du vil. Apple tvinger dig til at bruge itunes - det er helt ok..

Hvis nogen vil købe en helt ny 8GB ipod touch, så sig til - en jeg vandt, og jeg skal bestemt ikke have apple produkter :D


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2010 21:50:09
Svar/Indlæg:
1814/48
@6 faktisk er der ifølge http://www.macworld.com/articl... fundet en løsning på problemet med rettighederne til navnet.


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2010 22:25:56
Svar/Indlæg:
312/44
#4

Gør mig den tjeneste og læs dit indlæg igen og fortæl mig om du synes det var ret klogt.

Jeg kender ikke nogen mennesker, som har bestilt, eller overvejer at bestille iPad'en med eneste begrundelse at det er et nyt Apple-produkt. Jeg kender faktisk flere, der aldrig har ejet et Apple produkt før, som er helt vilde med iPad.

Ublu overpris? Næh ikke rigtig.. Se dog på hvad en lækker netbook koster, bygget i aluminium og glas (og ikke billig skodplastik!) og med 3G modem. Jeg tror helt ærligt ikke at du finder en sådan meget billigere end du får en iPad til. Så kan man begynde at sammenligne specifikationer ift. pris, men det er jo fuldstændig ligegyldigt hvis bare lortet virker som det skal, ikke? De få mennesker der har prøvet iPad til keynote fortæller at den arbejdede utroligt hurtigt og det er jo ligesom iPhone, som stadig er den hurtigste smartphone til internetbrowsing, på trods af at dens processor er 40% langsommere end eksempelvis HD2..

Forstå mig ret. Jeg lovpriser ikke Apple og jeg ejer da også kun en iPhone, som jeg er fint tilfreds med, men anerkender også at andre producenter gør det bedre på flere fronter. Men jeg er sgu ved at være træt af den fuldstændig forudtagne mening, som mange mennesker har om Apple's produkter, bare fordi det åbenbart ikke er så socialt accepteret (specielt indenfor nørdkredse) at kunne lide deres produkter.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 00:20:47
Svar/Indlæg:
5474/39
Tja man må da sige de får noget opmærksomhed. Så tror bare lader være med kaste med mudder eller hakke ned på produktet. Så vil jeg ind ser, at jeg glæder mig til se den i butikerne. Så må folk købe den, hvis de føgler et behov for at eje sådan et apparrat..... 🙂

desuden vil også sige, at Apple laver nogle godt designet og holdbare Ipod. Deres Iphone er da også ganske ud mærket. Dog vil jeg ikke eje en Iphone, men det ændre ikke min holdning til det er en nice telefon. Når man vil have "B&O" vare, så koster det knaster... 🙂


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 31-03-2010 00:23:10.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 01:12:37
Svar/Indlæg:
2072/117
#19 Såvidt jeg ved kan du godt slette iTunes fra OSX (Har ikke selv prøvet på min) og det er stortset, hvis ikke umuligt at fjerne IE fra windows. Derfor de blev dømt.

Ret mig hvis jeg tager fejl.


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 08:40:02
Svar/Indlæg:
202/9
I stedet for et totalt ubrugeligt produkt, skulle de hellere se at få opgraderet iPhonen med en bedre skærm og så lidt tweaks hist og her. De udhuler totalt deres guldæg ved at satse på andre fuldstændige ligegyldige produkter.

Ny iPhone model, JA TAK!


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2010 09:33:54
Svar/Indlæg:
14079/622
->#23

Microsoft må ikke bundle IE udelukkende med Windows, imens Apple sagtens må det samme med Safari i OSX.

Alt vurderes udfra markedsandele. Præcis ligesom Apple-Telia affæren 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 10:30:12
Svar/Indlæg:
23132/740
Måske "folks" harme udtalelser kommer sig af misundelse?

Nu vil jeg ikke svine nogen til her eller noget, men prøv lige at følge mig alligevel.

Folk der brokker sig over, at iPods og iPhones "kun" kan bruges med iTunes, skyldes vel at de i regelen gerne vil have en iPod eller iPhone?

Folk der brokker sig over, at MacBooks, Mac Pro og iMacs koster så meget mere end en PC, skyldes vel at det kun er prisen de brokker sig over?

Mange der brokker sig over Linux og Mac OS X, skyldes vel kun manglende kendskab osv.?

Ikke at det gør mig noget, overhovedet ikke. Jeg bryder mig heller ikke om overgreb på børn, krig og avocado. Sådan er vi jo så forskellige.

Men der hvor kæden hopper af for mig, er når der ryger kommentarer som: "Folk der køber Apple er uintelligente og grimme" og "Folk der ikke kan lide Apple er uintelligente og grimme"

Jamen! Kan vi så ikke bare blive enige om, at vi allesammen er uintelligente og grimme?

Hvis man har så meget imod et produkt, så lader man være med at købe det, right? Jeg køber jo netop, af selvsamme grund, ikke avocado, men jeg sviner heller ikke folk til der elsker denne frugt?

Hvorfor skal der bindes kommentarer på, som man kun hører i politiske diskussioner, propaganda og deslige?

Hvad er det lige der gør, at "folk" kan hoppe helt op i det røde felt, bare pga. et stykke elektronik? Det er jo lige så sindssygt som dem der går helt amok over religionsspørgsmål. Er det bare fordi folk ser en doktrin og ikke et stykke forbrugerelektronik?


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2010 10:48:29
Svar/Indlæg:
1317/46
#22 jeg tror du har ret, apple er et modefænomen, ligesom Gucci så de vil altid trække fløjene skarpt op(hvilket jeg også selv har været med til). Jeg ville aldrig købe en apple, fordi specs for mig er vigtigere end design, tilsvarende kunne jeg ikke finde på at købe et anlæg fra B&O fordi jeg hellere vil betale for lydkvalitet end design(dermed ikke sagt B&O laver teknisk dårlige produkter), men på den anden side kunne jeg godt tænke mig en Alfa Romeo engang, som jo netop minder om apple ved at være dyr, godt designet, men måske ikke den bedste kvalitet til pengene.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 10:50:08
Svar/Indlæg:
6181/270
#26 Jeg tror mere på at dem der brokker sig over Apples produkter generelt ingen erfaring har med Apples produkter, og de følger en trend der siger at alt Apple laver er lort og holder ikke får en skid.

Det er let at brokke sig over Apple, men når det kommer til stykket så bliver de som regel næsten altid konventeret fra Apple hader til Apple elsker.

Jeg var nemlig også en af det typer som bare kunne lide at disse Apple, efter jeg fik en Ipod Nano 4G og nu en Iphone 3Gs elsker jeg sgu bare deres produkter. 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 11:07:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #27

Spec.s er jo ikke alt. Jeg ved godt, at jeg kører den samme plade som alle andre Mac-bois, men der er altså bare noget ved Mac OS X som gør det til et ultrafedt operativsystem.

Software aside, så er der - til dato - éen ting som jeg bare ikke fatter. Hvorfor er Apple de eneste som kan lave stort set lydløse computere?

Selv deres MacBook Air, som har en fuldblods Core 2 Duo, er stille som graven. Hvorimod min Toshiba R500 hele tiden støjer og sommetider larmer den bare.

Det er mig ubegribeligt.

Alt derudover, er vel et spørgsmål om smag?

Jeg har sjældent haft den samme kvalitetsfølelse, som med min MacBook Pro. Måske med undtagelse af Thinkpads, men det er jo nærmest det samme, hvis vi snakker pris vs. spec.s.

-> #28

Sådan er der jo mange der er og har det. Det jeg ikke forstår, er hvorfor man går til ekstremer og kalder folk for idioter, terrorister og det der er værre. Bare pga. et stykke elektronik og dets software?

Præcis. Sådan havde jeg det også.

Og det er voldsomt irriterende, for når man først har fået det ind under huden, har man bare lyst til at forkynde budskabet og konvertere alt og alle til Apples intuitet og brugervenlighed.

At man så samtidig skal acceptere at låse sig til netop dén ene filosofi er mig lidt ligemeget. Det er nok kun folk som har alt muligt andet snavs, som iTunes ikke lige gider, der har de problemer. I don't know. Jeg køber mit lort og er i regelen yderst tilfreds med at organisere min musik via iTunes. Det virker bare, og sådan er det.

Ikke at jeg fornægter PC nu. Overhovedet ikke. Men jeg bruger da min Mac 95 % af tiden og bruger reelt kun min Toshiba når jeg er 'ude' og ikke gider at slæbe min Mac med rundt.


Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2010 13:58:12
Svar/Indlæg:
1235/80
#29
apple er ikke de eneste som kan lave lydsvage computere - der er andre også, men man skal lede efter dem. Problemet er at ikke alle producenter bruger lige meget tid på board design, specielt til bærbare.

Jeg kan fortælle dig at jeg ikke specielt er glad for OSX, men ikke desto mindre synes jeg det er et meget gennemtænkt stykke software, som brugervenligheden taget i betragning har gjort det godt. Sikkerhedsmæssigt er det ikke på højde med windows eller *nix, men det skal nok komme i den nærmeste fremtid.

At du sammenligner en macbook med Lenovo er efter min mening lidt ved siden af, da macbooks ikke kan måle sig med en Thinkpad. F.eks. for et stykke tid siden kom en af mine venner til at hælde øl over sin Thinkpad mens den blev brugt som medie pc/center til en fest - hans holdning var "nå, det er ikke noget lidt varmt vand ikke kan klare". Han bruger stadig sammen Thinkpad i dag. Tro mig når jeg siger at logic boarded på en macbook ville være futtet af hvis samme var sket for en macbook -har selv haft en lign. uheld bare med vand og en macbook 😩

Har brugt nogle iMac's og Mac Pro's som arbejdsstation for noget tid siden, men kunne ikke rigtigt overkomme at der var så stor begrænsning hardware- og softwaremæssigt. Det ser bedre ud i dag, men der er stadig længe til at jeg gidder at skifte til en apple computer.

Der er mange som har dårlige argumenter imod apple, og at de desværre alt for ofte overskygger de argumenter som har rigtige og vigtige kritik punkter imod apple.
For mig så er alle argumenter som ikke er begrundede, og virker som fanboyisme og ikke er saglig kritik, bare baggrundsstøj. Og jeg synes ikke at man kan sige noget om ting man ikke har prøvet eller ikke har tænkt sig at prøve.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Moze15 d. 31-03-2010 14:05:30.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2010 14:07:50
Svar/Indlæg:
1317/46
#29 min største kritik af apple er og bliver deres ringe service, jeg fatter ikke at folk gider acceptere at de skal kæmpe for at få deres produkter repareret. HIFI-klubben solgte ipods for snart en del år siden, men stoppede pga. ringe service fra apples side.

Så længe den service ikke bliver bedre vil jeg ganske simpelt ikke overveje et apple-produkt som koster penge. Tilsvarende gælder i øvrigt for Dell.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 14:42:01
Svar/Indlæg:
3385/80
#26 Nææ, jeg synes bare det er latterligt, at MS skal have så stor en bøde, mens apple bare får lov at gøre hvad de vil.

Grunden til de negative kommentarer omkring folk der køber en ipad, er grundet i at det er røveri ved højlys dag. Ganske enkelt. Når det kommer til bærbare, så køber jeg kun Lenovo - men ikke deres største modeller, for de er virkelig også for dyre.

Men så snart apple laver et nyt produkt, så står der tusindevis af fanatikere klar til at købe det - om det så var apple-vatpinde til 50kr. pr. stk, så ville de købe det. Og det er dét jeg mener der er så langt ude, at det grænser til dit idiotiske.


Jeg er stærkt imod apples måde at tvinge brugerne til at bruge netop deres software - fx itunes. Hvis man vil overføre noget, så skal man installere itunes, sammen med alt muligt man ikke kan vælge fra - fx quicktime. Det skal også ligge og bruge resourcer så det kan åbne automatisk, når enheden sættes til - og en hel masse andet gøjl der ligger og kører. Forbrugere bør ikke tvinges til kun at kunne bruge ét program - det er den forkerte udvikling.

Jeg fik en SanDisk Sansa Clip+ for kort tid siden, og nøj hvor er det dejligt nemt. Man sætter den til, og det er dét - ingen skumle programmer eller andet, det virker bare. Drag-n-drop musik direkte over - bliver ikke nemmere.



Lad mig slutte af med følgende: Hvis apple ikke tvang forbrugerne til kun at kunne bruge deres eget program, så ville jeg ikke have så negativ en holdning mod dem.

Jeg ville bestemt også svine MS, hvis jeg var tvunget til at bruge IE !


palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2010 22:50:44
Svar/Indlæg:
818/185
Jeg kender ikke Apples produkter så godt, så skal undlade at udtale mig om dem. Min eneste kommentar til debatten her, skal derfor rette sig mod dem som forsvarer Apples iPad og Apple generelt: Tager I det som et personligt angreb, når nogen stiller spørgsmålstegn ved kvaliteten og prisniveauet på Apple-produkter? For mig at se består jeres argumenter mest i tilsvining af kritikerne: "De er vist misundelige", "de har aldrig rørt et Apple-produkt" osv. Er det ikke lidt tankevækkende at argumenterne for Apples produkter er af den karakter? 🙂


Maledin
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2010 23:40:09
Svar/Indlæg:
16/0
#26 Det er hele pointen. Jeg vil gerne have en iPhone, men iTunes kommer med en masse reklame lort, der bl.a. undersøger dine interesser (spyware), hvilket jeg helst vil være fri for.


Jonaskp
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2010 23:51:09
Svar/Indlæg:
97/21
#31: Min eneste erfaring med Apples service var da jeg for godt et år siden skulle have repareret min iPhone 3G. Skærmen var gået død og kunne ikke få billede på den. Jeg afleverede den hos Telia og inden der var gået en uge stod jeg med en ny iPhone i hånden. Det skyldtes ene og alene Apples fokus på hurtig service på iPhone, da alle andre stykker elektronik jeg har prøvet at have til service, har taget min. 14 dage. Hvordan det fungerer i dag ved jeg ikke, men jeg vælger at forholde mig til mine egne positive oplevelser indtil andet er bevist.


#33: Jeg synes ikke at de eneste argumenter er "I er misundelige" mm. Argumentet "I har aldrig prøvet et Apple produkt" er derimod godt brugt, og der er en simpel grund: Apple produkter kan du ikke definere ud fra deres specifikationer. Hvis der er noget Apple er dygtige til (om man så kan lide dem og deres forretningsmetoder eller ej) er at lave hardware og software som er skræddersyet til hinanden og spiller sammen i perfekt harmoni. Hvis man er specifications-liderlig, så skal man ikke købe Apple, for der for du ikke nok "spec-bang for the buck". Du får tilgengæld noget helt andet, som jeg ikke kan definere bedre end (og her er endnu et ord folk der er glade for Apple ynder at bruge) "lækkerhed". Apples produkter er sindsygt lækre at bruge, fordi alting er så gennemtænkt. Om det er hardware (som NoNig nævner, er alle deres computere stille som graven) eller software (Apple genopfandt i princippet Touch-interface på håndholdte devices med iPhonen), så virker det bare optimalt og utroligt brugervenligt.
Der er nogen som så tænder fuldstændigt af på Apples politik om lukket software (App Store mm, og det kan de have en pointe i), nogen kan ikke lide designet (det er jo altid subjektivt), nogen synes de er for dyre (igen, subjektivt, men det kommer også an på hvad man sammenligner med) og til sidst er der en lille gruppe der bare tænder fuldstændigt af over Apple produkter fordi de er Apple produkter.
Sådan er vi så forskellige.

Om jeg er fanboy eller ej vil jeg lade andre bestemme - det mener jeg ikke selv jeg er. Men jeg synes ikke det er mere useriøst at være fanboy end det er at kalde folk der køber en iPad for dumme. Hvordan kan andre overhovedet have noget begreb om hvad mit behov er og derfor om jeg kan bruge en iPad til at opfylde de behov (udover at jeg lavede en fin liste i den anden tråd, som der sjovt nok ikke er en eneste der har kommenteret 😕 )?


Som en sidenote, så synes jeg lidt at vi har haft denne diskussion før og jeg får sådan en mærkelig deja vu fornemmelse, for det er som om jeg har hørt argumenterne før...


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2010 00:01:50
Svar/Indlæg:
5474/39
#33

Offtorpic:

Tror du skal kigge psykologisk på det. Mest at alt mennesket, som søger en logisk forklaring på alting.Det er også derfor, at der kan være svært at blive dem person man ønsker. Da man nogle gange godt kan føgle sig stemplet på sin fortid. Så tænker folk logsik, at hele er derfor man er den man er...

Så er det nemmere, at kunne gå videre med andre tanker eller opgaver. Det er også derfor, at jeg tror mange søger en "Sort/hvid" verden.

Dog er det ikke altid der er en logisk forklaring på ting.... 🙂



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-04-2010 00:04:54.


CleanC
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2010 00:55:32
Svar/Indlæg:
567/26


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CleanC d. 01-04-2010 00:56:08.


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2010 14:38:28
Svar/Indlæg:
2175/186
Hvis man rent faktisk kunne købe bøger til en billig pris da det er elektronisk og de bøger inkluderede hovedparten af tekniske bøger, så kunne jeg godt finde på at købe en iPad, HP Slate, Nook (ser interessant ud men fås ikke i DK) eller Kindle.

Problemet er bare at det kan man ikke ;) Udvalget er ikke stort nok - og slet ikke i DK hvor det er skrabet endnu mere ind. Udover det, så er der rygter om at Bookstore ikke kommer til DK?

Relativt til Kindle er iPad ikke særlig dyr set i betragtning at den kan meget mere. Spørgsmålet er så om de ikke begge er for dyre ;)


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2010 14:48:33
Svar/Indlæg:
2175/186
#26

"Folk der brokker sig over, at iPods og iPhones "kun" kan bruges med iTunes, skyldes vel at de i regelen gerne vil have en iPod eller iPhone?

Folk der brokker sig over, at MacBooks, Mac Pro og iMacs koster så meget mere end en PC, skyldes vel at det kun er prisen de brokker sig over?

Mange der brokker sig over Linux og Mac OS X, skyldes vel kun manglende kendskab osv.? "

Den må du vidst revurdere ;) i hvert fald i mit tilfælde :)

Jeg har både en iPhone og en MacBook Pro. Bruger dog Win7, da der er et par krævende programmer der kun kører win. Synes dog Mac OS X er rimelig lækkert generelt.

MEN selvom jeg ejer disse produkter så afskyer jeg Apple som virksomhed. Det inkludere iTunes som efter min mening er elendigt på win ift. mac, lukkethed på iPhone, adapter kabler på Mac (mersalg!!!) mv. mv. Synes dog deres priser er fair da deres produkter bare er bedre end konkurrenterne når de udkommer ;) Hvis jeg skulle vælge i dag ville jeg nok tage en Sony Vaio og overveje Android da de er på højde med eller nærmer sig Apple.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2010 15:38:05
Svar/Indlæg:
4107/224
Min første tanke var; Wow, den er fed!

Men senere; Hvad skal man med en iphone der er 3 gange så stor? Ud over den måske kan køre nogle lidt mere krævende applikationer, så kan den vel ikke så meget andet... Jeg aner hat og briller af dem, så hvis der er noget jeg ikke ved, så sig endelig til.

Kartiffel Kartoffel.. jeg skal i hvert fald ikke ha' en.. så hellere en telefon med Android 🙂


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2010 20:03:32
Svar/Indlæg:
312/44
#40

http://gizmodo.com/5506776/wha...

Denne artikel opsummerer lige netop det spændende ved iPad: Ingen - selv ikke Apple ved i realiteten hvad iPad vil komme til at blive brugt til - de kender ikke engang selv halvdelen af dens potentiale endnu. Det er udelukkende programudviklerne det kommer an på. Det første jeg sagde, lige da iPad udkom var da også: "Jeg aner ikke hvad jeg egentlig skal bruge denne enhed til, men jeg er næsten sikker på at når den har været på markedet i nogle måneder, vil jeg ikke være i tvivl."


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
02-04-2010 09:06:33
Svar/Indlæg:
461/10
#41
præcis, om det bliver medicin industrien eller universiteterne som findet killer app'en. Men jeg tror med så mange forudbestillinger at ingen udvikler ignorer den, ligemeget hvor grim og overpriced den er, folk køber jo den.


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2010 15:38:05
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg faldt lige over denne komiske beretning om iPad www.kortlink.dk/cnet/7mwz (ved godt det er en 1. april historie, men den er sjov)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2010 16:02:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #43

Det kunne jo være så sandt, at det er lidt skræmmende 🙂


JF_Fredsgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2010 20:48:08
Svar/Indlæg:
1000/101
#32
Du kan sagtens smide musik på din iPhone og iPod med Amarok (Linux) og Winamp (Windows) hvis du har noget imod iTunes..

Jeg er fuldt ud tilfreds med iTunes funktionalitet, og forstår ikke hvad det er folk mangler/ikke kan lide ved iTunes?


Mht til iPad'en kan det hele ko konkluderes meget kort:
Køb en iPad hvis du kan se hvad du vil bruge den til. Hvis ikke, så lad være at købe den!

Min svoger har med hundrede procent overlæg valgt at have en Nokia 6300 fremfor en af de nye smartphones, fordi den kan det han har brug for! - og det samme kan man jo sige til folk der overvejer iPad. Hvis du allerede har et produkt der opfylder de krav du har, så lad være at købe noget nyt !


BlackGoat
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:58:44
Svar/Indlæg:
57/25
Orkede ikke lige at læse jeres fine kommentarer igennem.

TILGENGÆLD

Sidder jeg i en lejelighed på manhatten New York med min lille nye.
Nemlig IPAD'en. Kan ikke sige andet end den er super lækker 🙂

Købte den på 5th Avenue i bunden af Central Park efter den store storm var overstået.

Men der er stadig hundredevis af IPAD's tilbage.

Mvh Sebastian (en happi IPAD ejer) 😀


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 02:02:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #46

Kan man måske få en lille brugeranmeldelse, ud over "den er super lækker"? 🙂

(Og tillykke med den lille ny 🙂)


#48
BPM
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 15:57:16
Svar/Indlæg:
223/2
den over drevet store iPod touch er landet :P

tillykke til dem der har købt en 🙂 jeg holder mig nu til min nye iPhone og iPod Classic :) det ved man hva er hehe 😉



skal da ud og se det nye "vidunder" men eje en tror jeg næppe det nogensinde bliver til :)


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 16:09:52
Svar/Indlæg:
6181/270
Fuck den Ipad ser for nice ud, Jeg skal nok få sådan en senere på året.
Den perfekte e-book reader, farvel til Kindle


sct_nicolaus
 
Overclocker
Tilføjet:
04-04-2010 22:33:52
Svar/Indlæg:
48/0
#49

hvordan er den bedre end Kindle til ebooks? alle anmeldelser jeg har læst, skrev de at Kindle var overlegen på netop dette punkt. Det er ikke som jeg ikke tror dig, er bare nysgerrig på hvordan den er bedre :)


TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2010 13:39:29
Svar/Indlæg:
1897/51
300.000 IPADs? wtf?
http://hothardware.com/News/Ap...

Fatter ikke hvordan de gør det 🙂


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 13:44:16
Svar/Indlæg:
2687/71


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2010 14:46:26
Svar/Indlæg:
312/44
#50

Den er ikke bedre end kindle til e-bøger, den kan bare 1 mio flere ting end kindle, uden at koste meget mere. Hvis man kun skal læse bøger på sin nye enhed, skal man selvfølgelig vælge kindle.


MuhammadMJensen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2010 11:19:58
Svar/Indlæg:
1019/39
#52 lol det er det sjoveste i lang tid...


JF_Fredsgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 15:40:16
Svar/Indlæg:
1000/101
#51
De overbeviser folket om at en iPad udfylder et behov vi alle har.
Jeg skal have mig en når de kommer til DK og økonomien er til det. Jeg kan godt se det smarte i den.


sct_nicolaus
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2010 15:51:17
Svar/Indlæg:
48/0
#55
Som jeg forstår dig kan du godt lide konceptet i en tablet pc. Men hvorfor en iPad? Hvorfor ikke en af de konkurrerende tablets der ikke lider af begrænsninger som manglende flash, multitasking osv?


1holmes
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 16:25:55
Svar/Indlæg:
1375/88
Jeg har ikke så mange meninger om den da jeg ikke har prøvet den, men her er da i hvert fald en ting man kan gøre med den. 🤣 😕
http://www.youtube.com/watch?v...


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 17:37:09
Svar/Indlæg:
312/44
#56 Det kan godt være at iPad på papiret har flere begrænsninger end konkurrenterne, men det betyder jo ikke at de andre ikke har begrænsninger - det er bare sværere at konstatere hvis man ikke har prøvet dem.

Hvis HP slate får et interface, ligeså dårligt som deres touch smart PC, så kan det da godt være at den har bedre specs, men hvad hulen hjælper det, hvis den derudover er ubegribeligt dårligt optimeret til at gøre brug af alle disse funktioner, som den jo angiveligt skulle have? Brugerinterfacet, samt touchskærmen på disse touch smart pc'er, er så ringe at det er svært at forestille sig uden at have prøvet det. Når man så tager prisen i betragtning også, kan man simpelthen ikke fatte hvordan et så stort firma, kan slippe afsted med at skide på deres kunder på den måde, for det er ganske enkelt ubrugeligt!

Man kan da kun håbe på at de tager sig sammen denne gang, men da brugerinterfacet jo desværre er bygget oven på Windows 7, som IKKE er optimeret rent grafisk til at blive navigeret via en berøringsfølsom skærm, kan man kun frygte det værste, for så snart man kommer ud i afkrogende af de funktioner, som HP slate angiveligt skulle understøtte, tror jeg ikke at vi kommer til at se et flot og berøringsoptimeret interface, men det vi kender fra det oprindelige windows 7 og det er sgu ikke iorden!


JF_Fredsgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 17:48:08
Svar/Indlæg:
1000/101
#56
Fordi jeg elsker Apples design..
Og da jeg aldrig benytter mig af IM synes jeg ikke at multitasking er en begrænsning.
Jeg ville aldrig tjekke min mail samtidig med at jeg brugte Safari f.eks.. Hvis den kan spille musik samtidig med at jeg surfer på nettet er jeg tilfreds!

Den rammer lige der hvor jeg ikke gider bruge hverken min MacBook Pro eller min iPhone.
- Når jeg ligger i sengen og ser fjernsyn og lige vil tjekke Facebook, HWT osv..


F.Madsen
 
Enthusiast
Tilføjet:
07-04-2010 21:58:22
Svar/Indlæg:
2/0
Øv hvor jeg hader Apple.

iPhone kan ikke bruges til noget, og dem som køber den har den kun for at ligge den frem på bordet så andre folk kan se at de har den. Jeg er sikker på at de aldrig bruger den til noget, og de er absolut ikke glad for den. Den har så lave specs så den kan umuligt levere en god brugeroplevelse.

iPad er slet ikke interessant, der er utallige andre produkter på markedet der kan det samme. Hvem gider have noget der bare ser lækkert ud, men ikke kan noget som helst. Ikke mig i hver fald og må ikke hedde Apple. Hvordan kan man få brug for en computer med utallige gratis applikationer som fylder så lidt med så stor skærm hvor man kan styre den udelukkende på skærmen. Jeg ser slet ikke nogen fremtid i det. Og hvis det skulle blive fremtiden at bruge en computer på den måde er JEG i hver fald ikke interesseret i at være med fra starten. Jeg tror heller ikke at mine børn kan have nogen som helst gavn af at kunne styre en computer fra skærmen. De vil kun have en MUS, og det er klart det letteste for dem. Specielt hende på 2 som nok skal lære at bruge en mus snart. Jeg tror i hver fald ikke at hun vil have noget sjov ud af touch programmer til børn....

Det faktum at Apple rent konceptuelt idvikler produkter efter "usabillity", altså ud fra visionen om at give en god brugeroplevelse er INTET værd i min verden. Det handler om gode specs på papiret og ord som "markeddominans" gør virkelig ondt på mig. Også selvom det er til mit eget bedste. NOT.

Godt jeg ikke har råd til en MacBook. Jeg skulle nødig blive en utilfreds bruger som alle de andre mac brugere. Jeg vil hellere bruge Windows, det er det mest brugervenlige der findes. Selv min bestemor elsker windows. Hun ville aldrig kunne bruge en mac eller iPhone. Det er simpelt hen for svært for et almindeligt menneske.....

Lille spejl på væggen der svar mig ærligt på mit spørgsmål: Har apple egentlig fat i noget af det som størstedelen af verdens pc brugere har efterspurgt i årtiger igennem sved og tårer og kamp med pc'er som konstant bryder ned, bliver langsom, ikke virker, er svær at opsætte, vedligeholde... osv osv og desuden det som størstedelen af mobiltelefonbrugere bare har ventet på...... Lad mig lige pudse spejlet og få et helt ærligt svar...

Hmm.. lad mig lige se hvad der står i fremtidens krystalkugle.....u..s...a..b...i....l....i...t....y..

Damn....


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:02:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #60

Lille spejl på væggen dér, hvem er mest latterlig i tråden hér?

"Af alle de folk der flamer uden grund.
Er en fanboi den, der er allermest ond.

Men spørger du hvem, der er mest fyldt med pis.
Så kig da blot, i svar nr. 60
"


F.Madsen
 
Enthusiast
Tilføjet:
07-04-2010 22:09:24
Svar/Indlæg:
2/0
:no: Just trying to raise the level of the conversation... just a tiny bit 😀


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:12:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #62

My mission in life is to lower it, in a manor that make me appear smarter 😎 😛