Intel stiler mod lavere strømforbrug

CPU, Intel d.  18. maj. 2011, skrevet af Emillos 8 Kommentarer.  Vist: 1770 gange.

 

Både Intel og AMD er pressede for tiden; ikke kun af hinanden, som altid - men derimod fra en helt anden front. Den nye knægt i blokken hedder ARM. Allerede på nuværende tidspunkt har x86-licensindehaverne udfordringer, med Android-, Windows Phone-, samt iOS-baserede enheder, der næsten alle kører på ARM-processorer.
 
 
 
 
Men næsten mere faretruende er, at Microsoft for længst har annonceret, at Windows 8, der efter sigende lander om et års tid, også kommer i en version der ikke kræver x86-instruktionssæt. Og så er AMD og Intels kerneområde lige pludselig i fare. Det kunne dog tyde på, at Windows 8 i ARM-version ikke vil være bagudkompatibel med ældre Windows-programmer. Intel og AMD kan altså have en fordel her.
 
 
 
 
Som modsvar har Intel en ambition om, at det maksimale strømforbrug på deres mobile processorer, skal sænkes fra de nuværende 25-45 Watt, til bare 10-15 Watt. 
 
Om det er Intels 3D-transistor, der skulle gøre underværker – eller hvordan Intel har tænkt sig at bære sig ad – er dog uvidst.
 
 
 
Kilde: http://www.comon.dk/nyheder/nu-vil-intel-satse-pa-mobile-processorer-1.470819.html 
Ladefoged.
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2011 21:13:25
Svar/Indlæg:
19/0
er ret sikker på at min core2duo su7300 har en tdp på 10w, så er vel ikke den store udvikling


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 21:49:35
Svar/Indlæg:
2155/123
Nu ved jeg ikke lige hvilke processere de snakker om men jeg tør væde på de nok yder en del bedre end den du sidder med, uden dog at være sikker 🙂 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 22:53:00
Svar/Indlæg:
23132/740
AMD og Intels problem er også lidt, at de har haft monopol (hvis to firmaer kan have det) på en stor del af markedet. Inklusive det mobile af slagsen.

Desværre har de samme problem som Microsoft, nemlig at deres hardware (modsat Microsofts software) skal fungere på så bred en platform som overhovedet muligt.

Android-platformen har lidt det samme problem. Selvom Android er rigtig godt, lider det - som jeg ser det - under den samtidigt højt holdte mangfoldighed og skalérbarhed.

Både AMD og Intel kørte i lang tid et performance-ræs, uden hensyntagen til strømforbruget. Det var først med de første Pentium M og senere Core (2) Duo at Intel fik et, synes jeg, fornuftigt ydelse/watt-forhold.

Alligevel har jeg altid undret mig over, at udviklingen ikke i højere grad gik på forbedring af software, frem for vildere hardware der stillede vildere krav til programmer og spil.

Se eks. hvor langt eks. Playstation 2 nåede at eksistere - mens der fortsat blev optimeret på koden.

Det samme gælder de nuværende API'er, med senest DX11.

Udviklingen overhaler industrien indenom, og jeg tror at de fleste - selv de 10 % af Verdens samlede computerbrugere der ligger i "high-end"-segmentet, kan lokkes til at indrømme at de sjældent bruger deres hardware 100 % Og jeg mener, bruger. Ikke bare en times gaming, lidt benchmark osv.

Spillekonsollerne- og de mobile platformes (iOS, Android, PSP, Nintendo DS osv.) vidner om, hvor langt lidt kan nå.

Hvorfor denne tendens ikke er nået til computere endnu er mig, som sagt, en evig gåde.

Enheder der bruger lidt energi er vejen frem, og selv mindre end en Core 2 Duo kan gøre det. Som sagt. Se blot på boomet i smart-phones og senest tablets - der opfylder de flestes begrænsede behov. Måske endda i nogle få tilfælde, en stor del af behovet.


Ladefoged.
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2011 01:04:31
Svar/Indlæg:
19/0
#3 monopol x2 = duopol ;)

#2 tja, er jo ikke så hurtig (og 2år gammel). men kan faktisk godt følge med i en del spil sammen med et gt210 og hvis det er ARM processorer de vil konkurrere med, så tror jeg da stadigvæk den kan rive en A5 eller lignende rundt (har ikke lige styr på hvad toppen af poppen er når vi snakker arm)


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2011 04:25:05
Svar/Indlæg:
4536/104
#4 problemet er så bare, at de Core2/mobile cpu´er der har så lave TDPs @ 10-25watt, jo ikke pt har indbygget grafik chip.

De mobile telefoner med arm chip, har jo i prinsippet indbygget gpu/grafikchip .. og dual core udgaverne deraf på 1-1,5ghz osv. har nok krafter til at trække rimeligt krævende ting på trods af sygt lavt watt forbrug. hvis du havde en atom dual core, med et HD3000 series gpu chipset bygget derind, så ku det være det ku konkurrerer, MEN så er watt forbruget også langt højere er jeg ret sikker på.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2011 14:10:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

De kan kun trække ting der ligger inden for deres specifikationer. Hvis du udfordrer dem for meget, går de i knæ. Det er et spørgsmål om hvilke codec og acceleratorer der ligger i hardware. Ikke dennes regnekraft.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2011 21:41:16
Svar/Indlæg:
2897/83
Når jeg bare sidder og surfer lidt på min bærbare HP 6360b så bruger hele min bærebare 7-8W (i5-2410m)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2011 08:55:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Vilderen nok. Min MacBook Pro ligger på en 18-23 Watt (flash-tunge sider plejer dog at få den op på omkring 30 Watt).