Mantle vs Direct X 11 på Intel Ivy Bridge-E og AMD systemer.
Tweaktown efter deres preview på Mantle på en Haswell platform tager endnu et vú i samme retning, men denne gang sætter de både to APi'er og to grund systemer op i mod hinanden for at se hvilken platform der opnår det største ydelses gevist ved AMD's nye Mantle API.
De tester i Star Swarm i både 1920x1080 og 3840x2160 opløsningerne.
Intel systemet:
-
-
CPU: Intel Core i7 4930K processor w/Corsair H110i cooler
-
Motherboard: ASUS Rampage IV Black Edition
-
GPUs: SAPPHIRE Radeon R9 290X Tri-X
-
RAM: 32GB Corsair Vengeance Pro 2400MHz DDR3 (2 x 16GB kits)
-
Storage: 240GB SanDisk Extreme Pro
-
Chassis: InWin X-Frame Limited Edition
-
PSU: Corsair AX1200i digital PSU
-
Software: Windows 7 Ultimate x64
-
Drivers: Catalyst 14.1 Beta 6
AMD systemet:
-
-
CPU: AMD FX-8350 processor
-
Motherboard: GIGABYTE 990FXA-UD3
-
GPUs: SAPPHIRE Radeon R9 290X Tri-X
-
RAM: 16GB Corsair Vengeance Pro 1866MHz DDR3
-
Storage: 240GB SanDisk Extreme Pro
-
Chassis: Lian Li Pit Stop T60
-
PSU: Corsair AX1200i digital PSU
-
Software: Windows 7 Ultimate x64
-
Drivers: Catalyst 14.1 Beta 6
Resultaterne de opnår er interessante og viser potentialet med Mantle vs Direct X 11 men også for hvad Mantle kan tilbyde at ekstra ydelses boost på lavere ydende CPU'er - det er lidt som et deja vû til 1999 hvor GPU begrebet blev stadfæstet med Hardware Transform & Lighting hvor GPU'en kunne aflaste CPU'en og give et stort boost på systemer min mindre kraftige CPU'er.
Konklusionen Tweaktown drager er også interessant - er det nødvendigt med så dyr en CPU og bundkort hvis Mantle kan booste din GPU's ydelse mere end hvad en hurtigere CPU giver. Det kan især blive ekstremt interessant hvis AMD's APU'er virkelig også boostes ved Mantle.
Læs hele artiklen og se resultaterne her
(Red. note - den pris Tweaktown regner sig frem til for et socket 2011 system vil jeg dog nok tage med et gran salt, da det kan gøres billigere).