Mantle Reloaded !

Grafikkort, AMD/ATI d.  14. februar. 2014, skrevet af Gripen90 21 Kommentarer.  Vist: 2124 gange.

Mantle vs Direct X 11 på Intel Ivy Bridge-E og AMD systemer.

Tweaktown efter deres preview på Mantle på en Haswell platform tager endnu et vú i samme retning, men denne gang sætter de både to APi'er og to grund systemer op i mod hinanden for at se hvilken platform der opnår det største ydelses gevist ved AMD's nye Mantle API.

 

De tester i Star Swarm i både 1920x1080 og 3840x2160 opløsningerne.

Intel systemet:

    • CPU: Intel Core i7 4930K processor w/Corsair H110i cooler
    • Motherboard: ASUS Rampage IV Black Edition
    • GPUs: SAPPHIRE Radeon R9 290X Tri-X
    • RAM: 32GB Corsair Vengeance Pro 2400MHz DDR3 (2 x 16GB kits)
    • Storage: 240GB SanDisk Extreme Pro
    • Chassis: InWin X-Frame Limited Edition
    • PSU: Corsair AX1200i digital PSU
    • Software: Windows 7 Ultimate x64
    • Drivers: Catalyst 14.1 Beta 6

AMD systemet:

    • CPU: AMD FX-8350 processor
    • Motherboard: GIGABYTE 990FXA-UD3
    • GPUs: SAPPHIRE Radeon R9 290X Tri-X
    • RAM: 16GB Corsair Vengeance Pro 1866MHz DDR3
    • Storage: 240GB SanDisk Extreme Pro
    • Chassis: Lian Li Pit Stop T60
    • PSU: Corsair AX1200i digital PSU
    • Software: Windows 7 Ultimate x64
    • Drivers: Catalyst 14.1 Beta 6

 

Resultaterne de opnår er interessante og viser potentialet med Mantle vs Direct X 11 men også for hvad Mantle kan tilbyde at ekstra ydelses boost på lavere ydende CPU'er - det er lidt som et deja vû til 1999 hvor GPU begrebet blev stadfæstet med Hardware Transform & Lighting hvor GPU'en kunne aflaste CPU'en og give et stort boost på systemer min mindre kraftige CPU'er.

Konklusionen Tweaktown drager er også interessant - er det nødvendigt med så dyr en CPU og bundkort hvis Mantle kan booste din GPU's ydelse mere end hvad en hurtigere CPU giver. Det kan især blive ekstremt interessant hvis AMD's APU'er virkelig også boostes ved Mantle.

Læs hele artiklen og se resultaterne her

(Red. note - den pris Tweaktown regner sig frem til for et socket 2011 system vil jeg dog nok tage med et gran salt, da det kan gøres billigere).

DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 21:24:42
Svar/Indlæg:
2959/206
Jeg er næsten fristet til at bruge de 14 dages retur på det GTX 780 jeg lige har købt, og så få fat i et 290/290X, hmhm.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-02-2014 21:38:41
Svar/Indlæg:
5258/240
Det havde jeg nok gjort.

Naar der er saa meget ydelse at hente saa er jeg ret sikker paa at spil producenterne ret hurtigt skifter over til mantle platformenen frem for DX11


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 21:49:01
Svar/Indlæg:
1363/125
Føj hvor er det lækkert. ;) Test af bf4 nu tak.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-02-2014 21:54:45
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er spændende jovist ! Men jeg ville nu nok vente 6mdr-1år med at skifte nVidia kortene ud med AMD for at se om Mantle når at slå igennem eller om det bliver lidt pletvis understøttelse som vi ser med PhysX.

Pt er der kun BF4 med Mantle support og så benchmarken Star Swarm.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 14-02-2014 21:56:12.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2014 00:04:43
Svar/Indlæg:
983/167
Ja det bliver spændende at se hvad de andre har på tegnebrættet


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2014 12:19:01
Svar/Indlæg:
2897/83
Ser frem til 7xxx + CF optimering + Theif 🙂


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2014 12:41:33
Svar/Indlæg:
2959/206

Det er spændende jovist ! Men jeg ville nu nok vente 6mdr-1år med at skifte nVidia kortene ud med AMD for at se om Mantle når at slå igennem eller om det bliver lidt pletvis understøttelse som vi ser med PhysX.

Pt er der kun BF4 med Mantle support og så benchmarken Star Swarm.

Gripen90 skrev d. 14-02-2014 21:54:45


Men til gengæld vil EA fokusere på deres Frostbite Engine, som betyder minimum 15 spil fra EA med Mantle support - Fra hvad jeg lige husker.

Om dog at EA spil ikke ligefrem er det jeg spiller mest, så er de stadig en stor spiller på spilmarkedet, så hvis de gør det stort så kunne det hurtigt tage fat, tænker jeg.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2014 13:14:06
Svar/Indlæg:
8947/160
Selve idéen med mantle er da også skide smart,og hvis det er nemt at integrere er spilproducenterne da tossede hvis de ikke satser på det. Brugerne får jo en bedre oplevelse. Kan se i testen at et high-end Intel setup uden mantle giver samme fps som et billigt amd setup MED mantle, det er mange penge sparet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 15-02-2014 13:23:22.


xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2014 13:15:05
Svar/Indlæg:
2587/91
*Thief..


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2014 12:07:07
Svar/Indlæg:
1271/38
Ved godt det måske er lidt kontroversielt at sætte spørgsmålstegn ved, men har man haft nogen inde over der kan verificere at der er den samme mængde arbejde der skal udføres, på de to teknologier?

Her tænker jeg især på BF4 hvor Mantle som renderer resulterede i 'tåge' på relativt kort afstand, som ikke var der i DX11. Er det samme opløsning af teksturer, polygoner, anisotropisk filter osv. osv.?

Indtil videre virker det virkeligt meget som ren marketing hype, og jeg tillader mig altså at stille et stort sort spørgsmålstegn ved intentionerne bag sådanne tests. Star Swarm er jo netop lavet for at vise forskellen, men har vi nogen verifikation på at udviklerne ikke hælder mere til én side end en anden?

Hvem er Oxide Games, hvad har de lavet foruden den engine og de spil, hvorfor kan jeg ikke finde deres hjemmeside (det lader til de kun figurerer på Facebook og Twitter??), osv. osv..

Det er selvfølgelig bare en indre diskussion jeg har med mig selv, så den skal absolut ikke tages seriøst. Jeg synes bare der mangler lidt autoritet ind over det hele.

Er selv på vippen til at hoppe på AMD vognen, men jeg mangler ligesom et eller andet definitivt, der forsikrer mig at jeg får samme eller bedre spiloplevelse (FPS kontra billedkvalitet) ud af reelle spil ved Mantle. 🙂


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2014 12:38:15
Svar/Indlæg:
2959/206
For mig ligger den også en del i - Bliver Mantle det værd kontra det højere watt forbrug som 290/290X har?

Én af mine idéer med det nye kort jeg købte her i onsdags var nemlig at komme ned under det watt forbrug som mine 560Ti i SLI havde (~280w), hvor 780 er på ca. 230w, og 290erne omkring 310w+ - i følge tests.

Så jeg er lidt usikker på det punkt.
Samt hvis Mantle er så åbent som der siges, hvor længe vil det mon tage Nvidia at adoptere det, hvis det altså bliver en success - Og vil det kræve nyt hardware?


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2014 13:39:42
Svar/Indlæg:
8947/160
11#. Man skal virkelig bruge sin pc meget hvis teoretiske 70-80w betyder noget. Man sparer langt mere ved at huske at slukke lyset, eller købe en god psu. IMO giver det ingen mening, når nu det til dels er vores hobby så køb da det gfx man har lyst til.


slate_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2014 21:56:07
Svar/Indlæg:
651/11
#10 For 2 uger siden sagde Dice at grafikken er 100% ens og tågen/disen skyldes en fejl som bliver rettet.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2014 22:30:18
Svar/Indlæg:
1271/38

#10 For 2 uger siden sagde Dice at grafikken er 100% ens og tågen/disen skyldes en fejl som bliver rettet.

slate_dk skrev d. 16-02-2014 21:56:07

Mhm, og det er med denne fejl alle benchmarks indtil videre er kørt på.

Jeg er måske lidt åndsvagt skeptisk, men jeg tager altså lidt forbehold for denne hype. Det er dog meget interessant, og glæder mig til at få nogle endegyldige resultater fra mere end én eller to meget specifikke instanser. 🙂


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2014 22:39:18
Svar/Indlæg:
1881/22
For mig bliver lakmusprøven Thief 4. Når der er nogle benchmarks med og uden Mantle der, burde vi have et fornuftigt grundlag at bedømme Mantle på.

...men krydser da fingrer. Det kan være undskyldningen for at smide et R9-280 ind til mit HD7950 🤣


Janbau
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 00:00:54
Svar/Indlæg:
608/79
Har kørt et run på mit system Amd 8320 Amd Hd 7950 Win 8,1
og det ser jo rigtig flot ud . Næsten 50 % mere fps .
Kørt uden Oc på et system som trænger til formatering men det ser da lovende ud .

Results ================================================
Scanario Follow Settings Extreme Stress test Timed Run

Test Duration: 360 Seconds
DirectX Mantle
Total Frames: 8005 14341
Average FPS: 22.24 39.84
Average Unit Count: 3896 4377
Maximum Unit Count: 5670 5472
Average Batches/MS: 366.92 802.38
Maximum Batches/MS: 860.84 5164.50
Average Batch Count: 19568 22637
Maximum Batch Count: 126785 163001
===========================================================

Version 1.10
02/16/2014 23:15
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: AuthenticAMD
AMD FX(tm)-8320 Eight-Core Processor
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 8485433344
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================


== Configuration ==========================================
API: Mantle DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
==========================================================

Håber i kan se da teksten flyder lidt sammen .

Men fra 22.24 Fps til 39.84 fps med Mantle





Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Janbau d. 17-02-2014 00:06:09.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 06:13:31
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg ser en lys fremtid for Apple og diverse andre Linux platforme :yes:


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 06:43:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Det var også min tanke. Faktisk, så havde jeg lidt en idé om, at Mantle måske er AMDs indgang til håndholdte samt konsoller (bedre ydelse på den nye gen.).

Men!

Er der nogen som har undersøgt billedkvaliteten?


slate_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 00:26:22
Svar/Indlæg:
651/11
#10 faldt over denne: Mantle Interview with Oxide Games' Dan Baker http://www.maximumpc.com/AMD_M...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af slate_dk d. 18-02-2014 00:26:56.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 03:02:36
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, ser umiddelbart godt ud, men det gjorde sidste konkurrent til DirectX også, nemlig GLIDE til Voodoo-kortene.
Dengang hed det sig, at det var væsentligt lettere for programmørene at optimere deres spil til GLIDE end til DirectX, medderaf bedre resultater. Men enden kom jo ret hurtigt til GLIDE på trods af dette 😕

Til gengæld bliver DirectX ikke fornyet/opdateret _nær_ så hurtigt nu om dage som dengang, så måske Mantle virkelig har (eller får) fat i den lange ende? Der skal dog mere end et testprg samt et spil og en driver med "tåge-fejl" til at bringe Mantle helt frem.

Nu er det meget længe siden jeg har haft AMD (det sidste hed noget med 5850), så hvis jeg ender med at ville skifte mit MSI Lightning GTX 770 ud med et AMD, hvad er det så for en model jeg leder efter?


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 10:36:05
Svar/Indlæg:
1363/125
#20 GTX770 koster 2200 kr+ alternativet er 280X i samme prisklasse vel. Men du kan få 290 non x til under 3000 kr og det er noget hurtigere end 770. 😎

Håber de snart for optimeret mantle til de små kort som 260/270/270x osv, da det ville være super for os BF4 spiller ikke at skulle sidde med et 290/780 bare for at ahve 60+ fps hehe.