970 vs 980 memory issue i 4K testet af HWT Bruger
Kilde: Guru3D.com
Lidt baggrundsinfo
Som de fleste har opdaget, har den nørdede del af befolkningen alle snakket om Nvidias forglemmelse i at oplyse korrekte specs på deres GTX 970 kort - Se nyhed
Da Gripen90, en bruger på HWT, havde erhvervet sig ikke mindre end 5 stk. GTX 970 var skuffelsen over Nvidias udmeldinger selvfølgelig stor, så stor at han var ved at sælge det hele. Men i stedet fik han en kammerat på banen, der ville troppe op med 2 x GTX 980 - så de kunne teste hvad der reelt var sandhed, og hvad der var tom snak.
Gripen90s opdagelser
Hele torsdag aften og det meste af fredag var jeg i gang med at teste hele denne kontrovers med de 3.5GB + 0.5GB Vram på de nye Nvidia GTX 970 kort. Jeg var nemlig selv ved at sælge 5x 970 til fordel for 3x 980. 2x 970 skulle udskiftes med 1x 980 og 3x 970 udskiftes med 2x 980. Salget af 5 stk. 970 ville på ingen måde kunne dække nyomkostningen på 12.600kr for 3x 980.
Derfor slog en kammerat og jeg pjalterne sammen for at se hvor "hyped" ram problematikken reelt var og om det jeg oplevede fra start af også var tilfældet på 980.
Så i det følgende vil jeg dele de erfaringer jeg gjorde mig med hele 970 Vram problematikken vs “rigtige 4GB” på 980 kortene.
Jess kom forbi
Min ven Jess og jeg snakkede lidt om hele denne problematik med ram og båndbredde på disse. Efter ca en 15minutters snakken over telefonen sagde Jess; ”hvad hvis jeg piller mine 2x GTX 980 kort ud og tager min Samsung 4K skærm med, og du lægger PC til, så tester vi selv, om der er noget om snakken”. Done deal fra min side!.
Så torsdag aften d.29/1 slog vi pjalterne sammen og den stod på test af 1x GTX 980 vs 2x GTX 970 og 2x GTX 980 vs 3x GTX 970 og 2x GTX 980 vs 2x GTX 970 i 4K opløsning.
Haaalleluuuja for at vi gjorde det, da det skulle vise sig, at jeg kunne spare penge!
Vi gik til værks med at teste alle de seneste AAA titler i 4K med maksimale detaljer og minimum 8xAA i alle titler. Vi var spændte på at se om Vram problemet ville blive et reelt problem og få 970 kortene til at bukke under.
Vi startede først ud med at teste 1-2-3 GTX 970 kort. Med 1x 970 var FPS så lave at disse kvalitets indstillinger gjorde samtlige spil uspilbare. Lave FPS og ”tekstur popping” foregik over alt.
Geforce GTX 970 SLI
Med 2x GTX 970 blev tingene meget bedre! Vi startede spillene op med 8x AA og oplevede noget hakkeri/stuttering nu og da. Vram forbruget var på 3.5GB+ og tekstur popping foregik meget vilkårligt. Vi satte Anti Aliasing ned til 4x AA og tingene så bedre ud. Stadig ikke helt hakkefrit pga lav FPS og lidt loading hopperi, men vi så intet til tekstur popping. Vi gik så ned til 2xAA (som stadig ser formidabelt ud i 4K) og nu forløb spillene som smurt og vil oplevede intet hakkeri af nogen art.
Geforce GTX 970 Tri-SLI
Så gik vi over til 3x GTX 970 og startede ”problem barnet” spillet Dying Light, for at se Vram problemet på 970 igen. 8xAA og vi havde massivt hakkeri og tekstur popping overalt lige som ved 2x 970. Det var meget lidt spilbart. Vi gik derfor ned i Anti Aliasing til 4x AA og nu begyndte tingene at blive spøjse!. Vi oplevede absolut gnidningsfrit gameplay selv om Vrammene ramte 3.8~3.9GB!. Måske den tredje GPU gav kræfter nok til at bakke Vrammene op, så data røg hurtigere igennem ? det var blot en formodning, og slet ikke noget vi havde forventet at se.
Den samme historie gentog sig med spil som BattleField 4, BioShock Infinite, CoD Ghost/Advanced Warfare etc. Spil i 4K opløsning med 3x 970 og 4xAA var en absolut fornøjelse. Alt i alt var vi sikre på at vi nu havde set ”3.5GB+ 0.5GB” problemet i spillene – i hvert fald med 2x 970 kort i 4K med 4x/8xAA og 3x 970 ved 8xAA.
Geforce GTX 980
Ud med GTX 970 kortene og igang med eet GTX 980. 4K med samme indstillinger og 8xAA og Vram forbruget lå mellem 3.9~4.1GB, men voldsom hakkeri, lave FPS og tekstur popping. Det var tydeligt at eet GTX 980 ikke kunne håndtere de indstillinger. Vi måtte helt ned på 2xAA før at FPS’ne lå i 30 FPS området og Vram forbruget lå i 3.4~3.5GB området.
Geforce GTX 980 SLI
Vi gik over til 2x GTX 980 i SLi men stor forventning om at se deres ÆGTE 4GB Vram gøre en forskel. Vi startede Dying Light op igen med maksimal detaljegrad og 8xAA. Det første minuts tid kørte spillet jævnt og flydende og vi var overbeviste om at de ægte 4GB Vram gjorde udslaget... men så BAAANG… lige pludselig strøg Vram forbruget fra 3.8 til 4.1GB over vi vendte tilbage til tekstur popping og ujævnt game play på trods af umiddelbart spilbare FPS. Vi var altså tilbage til tekstur popping og ujævnt gameplay ligesom med 2/3x GTX 970 kort.
Vi havde svært ved at tro på det og for at udelukke en ”enlig svale” så prøvede vi spillet 3 gange efter ny genstart hver gang. Men hver eneste gang med det samme resultat – ujævnt gameplay og tekstur popping. Selv 4GB Vram var ikke nok til at køre med 8xAA i 4K. Vi gik derfor ned i 4xAA og her var vi tilbage med jævnt gameplay og ingen tekstur popping overhovedet. Kun nu og da hvis der skete meget på skærmen på én gang gik FPS’ne ned i de lave 30’er – det var derfor ikke overraskende at de 3x 970 leverede højere FPS og en langt mere flydende spiloplevelse med de samme indstillinger.
Efter dette fortsatte vi vores tests i alle de andre spil. Vi var overraskede over at se at alle spillene opførte sig på samme måde med 8xAA i 4K, det var simpelthen for meget for selv 2x GTX 980 kort at håndtere. Vram forbruget blev overfyldt, hvilket forårsagede hakkeri og tekstur popperi. Ved 4xAA var tingene meget bedre og alle spillene kørte flydende, selv om de kørte ved en lavere gennemsnits FPS end ved 3x 970 kort. Så alt i alt, vil var igennem alle spillene og jeg må tilstå at ”GTX 970 3.5GB+ 0.5GB Vram” problemet kun var synligt, når GTX 980 med ÆGTE 4GB Vram havde de samme problemer.
Jeg er faktisk slet ikke så sikker eller overbevist om at GTX 970 er et handicappet kort, fordi når 970 havde problemer så havde 980 det også!
Lige nu må jeg tilstå, at jeg faktisk er glad for at jeg ikke solgte mine 5x 970 kort, men besluttede mig for at beholde dem. Jeg er taknemmelig for at jeg selv kunne få lov at teste tingene inden jeg smed et par tusind ud af vinduet til ingen verdens nytte. Derfor et stort tak til min kammerat Jess, da jeg fik mulighed for selv at se ”problemet” med egne øjne og indse at opgradere fra 970 ”3.5GB+ 0.5GB” til 980 4GB er nyttesløst.
Når 8GB versioner af 970 udgives, så vil jeg måske investerer i dem selv om de måske er ”7GB+ 1Gb” kort… men kun vel og mærke hvis ikke 256bit ram bussen bliver et problem.
Jeg håber, at mine erfaringer kan hjælpe nogen mht beslutningen om at købe GTX 970 eller returnere deres GTX 970 til fordel for GTX 980.
Det vi har siddet og lavet er reelt det som PCPer også har i deres artikel her: Link
Kilde: Gripen90 / Link