Intel annoncerer 8. generation

CPU, Intel d.  25. september. 2017, skrevet af KleitusIV 22 Kommentarer.  Vist: 8842 gange.

Intel annoncerer 8. generation Desktop processorer

Rygterne har længe svirret om de kommende 8xxx CPU'er fra Intel og den kommende Z370 platform. Den officielle lancering er først 5. oktober, og vi havde ikke regnet med at se informationer før denne dag. Produkterne vil stadig først være tilgængelige den 5. oktober, men eftersom hele materialet blev lækket på internettet, har Intel valgt at frigive annonceringen i dag.

Med 8. generation laver Intel et stort ryk ift tidligere generationer:

  • Core i7-8700K, 6C/12T, 3.7Ghz base - 4.7Ghz boost
  • Core i7-8700, 6C/12T, 3.2Ghz base - 4.6Ghz boost
  • Core i5-8600K, 6C/6T, 3.6Ghz base - 4.3Ghz boost
  • Core i5-8400, 6C/6T, 2.8Ghz base - 4Ghz boost
  • Core i3-8350K, 4C/4T, 4Ghz base
  • Core i3-8100, 4C/4T, 3.6Ghz base

Der har været en del kontrovers om manglende kompatibilitet med Z2xx chipsets, og Intel siger selv at det skyldes øget power-draw fra de nye CPU'er, men flere argumenterer for at der teknisk ikke burde være noget til hinder for at de fungerer i Z270 bundkort. Intel har dog designet det således at de nye CPU'er kræver nye Z370 bundkort.

Den fulde annoncering kan læses herunder på engelsk, sammen med det tilhørende slide deck:

 

NEWS HIGHLIGHTS

  • New 8th Gen Intel® Core™ desktop processors and Intel® Z370 chipset are perfect for gamers, content creators and overclockers with a range of unlocked1 “K” processors.
  • Includes a new Intel® Core™ i7 desktop processor that is the best gaming processor ever from Intel2, first-ever 6-core Intel® Core™ i5 desktop processor and 4-core Intel® Core™ i3 desktop processor.
  • Performance boosts that deliver frame rate improvements of up to 25 percent3 compared with 7th Gen Intel Core for smooth gaming experiences and up to 65 percent faster editing4 in content creation compared with a 3-year-old machine.

SANTA CLARA, Calif., Sept. 24, 2017 – Intel today announced that its new family of 8th Gen Intel Core desktop processors will be available for purchase beginning Oct. 5, 2017. The new desktop processor family is built for gamers, content creators and overclockers who require premium performance. Ranging from Intel Core i3 to Intel Core i7, these processors deliver premium performance for what comes next, opening the door for a new level of faster, easier and more immersive experiences.

This new family introduces the first-ever 6-core Intel Core i5 desktop processor and first-ever 4-core Intel Core i3 desktop processor. The family offers a wide range of performance options for consumers with unlocked1 “K” processors that deliver maximum tuning flexibility at each brand level and up to 40 platform PCIe 3.0 lanes for system expandability on graphics, storage and I/O. These processors are supported with new Intel Z370 chipset-based motherboards.

The top of the product stack – the Intel Core i7-8700K – is Intel’s best gaming desktop processor ever.2 It is capable of 4.7 GHz maximum single-core turbo frequency, the highest frequency ever from Intel thanks to Intel® Turbo Boost Technology 2.0, making it a performance powerhouse for both single and multi-threaded applications.

“We are laser-focused on giving the enthusiast community the ultimate desktop experience, from chart-topping performance to a platform that can flex with their needs,” said Anand Srivatsa, general manager of the Desktop Platform Group at Intel. “Our 8th Gen Intel Core desktop processors deliver tremendous improvements across the board and – for gamers, in particular– offer an unbeatable experience.”

Powerful, Fluid and Vivid Gaming

Gamers will revel in the powerful and fluid experience of gaming. Compared with 7th Gen Intel Core, gamers gain up to 25 percent more frames per second3 on popular and demanding games like Gears of War* 4. As gaming continues to expand to include a social audience while playing, performance while mega-tasking is critical so game + stream + record is now up to 2 times faster5 compared with a 3-year-old machine.

Advanced Content Creation

Save time and create more. The 8th Gen Intel Core desktop processor family positions Intel as the choice for speed, accuracy, power, format compatibility and high-quality graphics creation and consumption. Edit 4K 360-degree videos with ease – up to 32 percent faster6compared with the previous generation – plus, edit content up to 65 percent faster4compared with a 3-year-old PC.

Better Overclocking1

Performance matters with overclocking. The 8th Gen Intel Core unlocked1 “K” processors will overclock to higher levels than prior generations. Intel has added new features to enhance the experience, including per core overclocking, max memory ratio up to 8,400 MT/s, real-time memory latency control, extended PLL trim controls, enhanced package power delivery, and updated Intel® Extreme Tuning Utility and Intel® Extreme Memory Profile.

Enhanced Platform

For the platform, the new Intel Z370 chipset provides improved power delivery needed for the new 6-core processors to reach their maximum performance as well as enhanced package power delivery for overclocking and memory routing support. More than 50 new motherboard and system designs will be available from a variety of leading providers.

Launch games and load media projects faster. Add Intel® Optane™ memory to desktop computer with an 8th Gen Intel Core processor to gain additional accelerated system responsiveness, up to 2.1 times faster7 compared with a 5-year-old desktop with HDD alone.

8th Gen Intel Core desktop processors will be available beginning Oct. 5, 2017.

Kilde: Videocardz.com

yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2017 20:31:13
Svar/Indlæg:
1351/11
man skulle næsten tro at Intel tjener flere penge på deres chipset end deres cpu'er, de kan jo snart ikke spytte en ny processorserie på markedet uden at der skal nye bundkort til.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-09-2017 20:42:46
Svar/Indlæg:
4295/306
#1 Enig. Men det er jo ikke fordi AMD er bedre. De har også lavet nye bundkort hver gang, og selvom de har sagt at AM4 skal holde mange år gik der kun et måneder så "ups" kom der en Threadripper med TR4 socket. Og når næste generation af Ryzen kommer vil jeg vædde med at de har nye chipsets fordi de er blevet klogere og har løst alle de udfordringer der har været med 3xx serien. "NU... nej altså NU ikke NUNU, men NU virker 3200Mhz ram... ellers er det ved næste NU" 🤣


Wut
 
Newbie
Tilføjet:
25-09-2017 20:46:35
Svar/Indlæg:
112/4
#1 Jeg ser det umiddelbart ikke som et problem. Jeg tror ikke, der er ret mange, der straks skifter CPU hver eneste ny udgave af CPUer, Intel spytter ud. Personligt kører jeg stadig på min 2500K, så boardet trænger alligevel til at blive erstattet ;)

Vi må se hvad priserne på Z370-boards bliver... og ikke mindst hvad 8600K kommer til at blive. Bliver spændende med benchmarks i øvrigt :)


whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2017 20:53:09
Svar/Indlæg:
428/18
Ja kører også stadig 2500K så venter også spændt på priser! Ryzen syntes jeg ikke giver nok I fps til at jeg gider købe helt nyt system


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
25-09-2017 21:14:52
Svar/Indlæg:
4295/306
Det største problem i 3xx serien er at det tilsyneladende kun er Z370 der bliver lanceret. Der er ikke tale om et H eller B chipset til billige builds. Dvs dem der er ude efter en billig i3 quad-core platform er nødt til at købe de dyre Z370 bundkort.

Intel har så også talt om et Z390 bundkort, men det kommer vist først til næste år engang. Det må være der de "op til 40 PCIe lanes" kommer ind i billedet...


whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2017 21:25:24
Svar/Indlæg:
428/18
Ah det havde jeg ikke lige set! Virker sku da underligt!


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2017 23:32:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
Min 4790K overlever sikkert endnu en generation 😉 Mon forskellen i gaming er ret stor?


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2017 06:45:33
Svar/Indlæg:
6181/270
Min 6700K skal holde et par år endnu.
Med mit GTX1070 jeg stadig kørende et par år frem.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2017 08:28:41
Svar/Indlæg:
1906/25
"op til" 25% i games og "op til" 32% i video-encoding.

Lyder altså ikke af den største fremgang.


Alucard
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2017 10:05:10
Svar/Indlæg:
46/5
Udskifter nok først min 6700k når DDR5 bliver mainstream.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2017 10:28:29
Svar/Indlæg:
5421/53
Hmm, jeg tvivler på den base clock på i7-8700K er nok til at slå i7-7700K af pinden når vi snakker CSGO. I bedste fald performer den nok ens, men bliver spændende at se.


NicktheGreek
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2017 11:29:37
Svar/Indlæg:
131/0
#2 Ja - mine ram kører med 3200 Mhz - så det virker. Men at de skulle skifte chipset hos AMD - og derved fremstå utroværdige - det er jeg ikke helt sikker på holder.
https://www.techpowerup.com/23... 🙂


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2017 13:06:23
Svar/Indlæg:
4536/104
#12 det gør det heller ikke, #2 har misforstået noget.
De har aldri lovet at der KUN var 1 platform, kun at AM4 platformen ikke skiftede socket inden 2020 tidligst.

deres TR4 er jo en HEDT platform, og den platform skal slås med Intels HEDT platform, hvorimod AM4 er mainstream platformen, også selvom deres 8 core på mainstream kan kæmpe mod 6-8 cores´ne på Intels HEDT platform, i vært fald delvist.


Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2017 14:10:31
Svar/Indlæg:
978/63
#2 Ikke enig. Intel er LANGT værre på den hensigt.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
26-09-2017 14:23:36
Svar/Indlæg:
4295/306
Nu er det jo rene spekulationer eftersom vi ikke ved hvad der sker. Jeg siger også bare at min egen overbevisning er at vi kommer til at se nye chipsets fra AMD. Selvom AM4 som sokkel forbliver, er jeg sikker på de kan optimere og finde nye ting frem til Ryzen platformen, hvilket vil kræve nye chipsets. Der var jo også flere chipsets til AM3 og AM3+ (hvor "plus" i sig selv er sjovt...)

Summa summarum er bare at AMD er ikke helgerne på det område, og Intel er lige så slemme hvis ikke værre.

Men at tro at en platform/chipset er holdbar år efter år har aldrig holdt vand. Der vil altid være nye chipsets, nye bundkort og bundkort+CPU+RAM har i årevis været en "sæt-opgradering" hvor hele pakken skiftes sammen.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
26-09-2017 14:27:45
Svar/Indlæg:
4295/306
#13 Jeg tror vi har diskuteret det før, men jeg er sådan set ligeglad med om de kalder det HEDT eller hvilken specifik metode der er brugt. Når jeg ser reklamer for gaming og gaming-bundkort, og de store marketing-skyts slået an over for forbrugere, så er det et forbruger-produkt. Og dermed er AM4 ikke længere deres forbruger-produkt. TR er også rettet mod forbrugere og gamere, og når jeg som forbruger har købt en AM4 fordi det er platformen til forbrugere, så kan jeg ikke opgradere til TR, som også er platformen til forbrugere... 🙂


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2017 15:18:01
Svar/Indlæg:
4536/104
#16 gamere der køber TR ,er direkte retarded hvis de ikke har behov for massive multicore til noget produktivt.

Det kan da godt ske at de markedsfører sig mod gamere, men det gør alle producenter pt. Det handler om at snyde flest mulige bruger grupper ind til at købe deres produkt, både på Intels platform så vel som AMD´s, alle der ikke skal bruge RIGTIGT meget ram båndbredde, mange PCI-E enheder, eller MANGE tråde til semi prof/prof work, har INTET at bruge intel X299 og AMD X399 platformende til.

Dem der går rundt og bygger gamere i X299 maskiner har flere penge end de har hjerne, med mindre maskinen også skal bruges til work og workflow der udnytter flere pci-e lanes eller mange cores.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
26-09-2017 15:35:25
Svar/Indlæg:
4295/306
#17 Enig 🙂


angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2017 11:34:56
Svar/Indlæg:
978/160
Et yderst relevant spørgsmål..... Hvor mange som har købt ny CPU indenfor de sidste 2-3 år mangler på noget tidspunkt CPU kraft ?
Selv jeg som roder med høj kvalitet video der både skal redigeres og renderes ved flere projekter samtidigt har ikke fået meget kraft ud af at skifte CPU. Ram hastighed på over 2.133 MHz har INTET ekstra givet heller.
Når jeg så tænker på den mere "alm." bruger eller min dreng på 15 år som spiller ALLE de store kendte spil i høj opløsning med sin i5 4??? Grand Canyon model OC'et til 4.2 Ghz. (han har vist endda stabilt 4.6 Ghz klar til brug i sin BIOS) ja så kan jeg heller ikke sætte mig ind i hvad pokker de små opdateringer er til, andet REN profit. Kom hellere med noget NYT og reelt forbedret hvert 2.-3. år.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af angloamerikansk d. 28-09-2017 11:36:59.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
28-09-2017 16:37:10
Svar/Indlæg:
4295/306
#19 Helt enig og specielt til gaming i høj opløsning der har CPU intet at sige (eller meget lidt). Den KAN dog have noget at sige i lavere opløsning med høje hz - er kan der være en CPU flaskehals i at hive de sidste FPS ud af et high-end grafikkort.

MEN for alle gamers der ikke lige sidder med 1080Ti (i SLI) så vil det altid bedre kunne betale sig at købe et større grafikkort end at skifte CPU. 🙂

Til video redigering skal jeg ikke sige om man ikke får noget - det skulle man vel gerne? Også de tests af de mange kerne i Threadripper viser da ret vilde resultater i rendering og encoding.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2017 17:02:38
Svar/Indlæg:
4536/104
#19/20 jeg er ikke 100% enig der, se bare på konsollerne, de kan ikke engang opnå 60fps stabilt i de fleste spil i 1440p/4k, Cpu´en har altså en god sjat at sige til gaming også, problemet er hvordan optimeringen af spillet er, samt hvor flaskehalsen ligger.

Mange RTS/turnbased strategi-spil, bruger faktisk også rigtigt meget cpu kraft, i kan sagtens twinge Ryzen og Intels I5´ere i knæ hvis i ikke oc´er dem, samt køre med dårlige nok ram , + spiller i lav nok opløsning (for at undgå gpu bottlenecken), og så ellers måler løs.

Jeg holder stadigvæk på at 6 core/8threads er det optimale Pt, til de fleste spil, og at de fleste spil vil være gpu bound helt op til et 1080TI, MEN det betyder ikke at der ikke findes spil der er mere cpu intensitive og formår at kræve en højt clocked cpu for at opnå høje (120+)fps.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
28-09-2017 19:00:05
Svar/Indlæg:
4295/306
#21 Jeg er enig med dig. "Hvis du spiller i lav nok opløsning". Som jeg også skrev i #20 hvis du spiller i lav opløsning og vil opnå høj FPS (høj HZ skærm) så har CPU noget at sige. Spiller du i høj opløsning (4K f.eks.) vil grafikkort næsten altid være flaskehals og den største FPS forøgelse får du ved at skifte grafikkort.

Og ja der findes spil kan have glæde af en hurtigere CPU.

MEN

8700K med et GTX660 eller 2600K med et GTX1080Ti

Sidder du med en 2600K med et GTX660 får du ikke meget ud af at skifte din 2600K ud med en 8700K. Du vil derimod opleve et gevaldigt boost ved at smide et 1080Ti i maskinen. Og ja når du så har dit 1080Ti og spiller i lav opløsning så kan du hive lidt ekstra FPS ud ved at skifte den 2600K. Men så skal det også være fordi pengene brænder i lommen. 🙂


Og IFT konsollerne så har de jo et piv-ringe grafikkort. Det er jo en APU der sidder i dem. Prøv at spil 4K spil med en AMD A10 APU (det er den der sidder i en konsol). Det er faktisk helt utroligt at de overhovedet kan spille i 1080p. 🤣

Men kyl et 1080Ti i en konsol og behold APU'en som CPU (en ringe en af slagsen) og så skal du se løjer. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 28-09-2017 19:02:56.