Hastala vista hardware?

Diverse d.  05. august. 2005, skrevet af @ngler 46 Kommentarer.  Vist: 459 gange.



Billedet er lånt fra www.linuxin.dk

Microsofts Longhorn der har fået navnet vista er endnu engang kommet i modvind. Microsofts og underholdningsindustriens forsøg på at fylde Vista med kopisikring kan rent faktisk betyde at selv nyt hardware idag ikke kan bruges til afspilning af f.eks. film i Vista. Problemet er High-Bandwidth Digital Copy Protection (HDCP). Drivere og hardware skal understøtte dette ellers bliver billedet forvrænget hvis du prøver at afspille en film.

Læs mere på: www.theinquirer.net/?article=25169
Juvic
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 10:49:58
Svar/Indlæg:
603/79
De er vist ikke de hurtigste dyr i skoven !




Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 10:51:51
Svar/Indlæg:
1235/80
det kan jeg saa afkraeft, i mit tilfaelde er dette ikke et problem. jeg kan se film uden at der sker noget med billedet, og mit hardware er ikke noget man kan kalde nyt.

ATI 9700 pro 128 mb
Pentium M 2.0 Dothan
1024 mb Kingston HyperX
ect.



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
05-08-2005 10:54:38
Svar/Indlæg:
4033/364
#2

du har så sikkert også en BETA version...
problemet er jo heller ikke så meget film/musik som IKKE indeholder DRM (digital rettigheds manager) men dem som gør.. kan betyde at du f.eks. ikke kan afspille musikCDer eller DVD film på din puter..



Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 11:00:42
Svar/Indlæg:
1235/80
3#
det er lige det jeg kan, og ja det er en Beta version.



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 11:01:04
Svar/Indlæg:
1373/34
De er ikke den hurtigste knallert på havnen, eller den stiveste pik i saunaen :e



Scalprum
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 11:19:57
Svar/Indlæg:
448/18
Hvilken overskrift :e

#4 ->

Og du har forsøgt dig med noget beskyttet?



#7
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 12:10:28
Svar/Indlæg:
567/286
#4 :00

#0

13 tal for overskriften, fandt du selv på den eller er den bøffet :e



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 12:15:30
Svar/Indlæg:
1373/34
Her er en lille update. som samtidigt indeholder et godt tilbud :00

http://www.theinquirer.net/?ar...



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
05-08-2005 12:29:01
Svar/Indlæg:
14079/622
Genial overskrift :e
(der skal dog mellemrum mellem "Hasta" og "la" :))

Holdt kæft nogle assholes.. i så fald bliver jeg ved windowsXP. De kan rende mig :P;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 12:39:31
Svar/Indlæg:
23132/740
Endnu en grund til at hade pirater :l

F*ck jeg hader de pirtathoveder, der skaffer os ærlige købere problemer på halsen. F*ck jeg hader dem! x(



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 12:50:37
Svar/Indlæg:
2664/97
Men mon ikk der som til alt andet vil komme noget software af en slags til at omgås dette, og jeg vil da skide højt og flot på reglerne hvis jeg har betalt for et styresystem og en film, om jeg så gør noget ulovligt for at se den, hvis ejg har betalt så skal det sku også bruges.. :)



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 12:57:04
Svar/Indlæg:
3943/44
#11 du kunne jo også sagsøge microsoft! - det vil jo nok næsten være nemmere!



#13
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 13:07:24
Svar/Indlæg:
567/286
#12

nemmere end at installere noget software?



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 13:09:14
Svar/Indlæg:
2664/97
12# jeg kunne sagsøge MS eller installere et program.. Tror nu det ville være nemmere at installere det program også bare skide på dem og deres sikkerhed, det lidt min holdning til det :p :)



Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 13:11:38
Svar/Indlæg:
1235/80
#6
ja det har jeg, flere DVD'er af forskellige slags; men der var intet problem.
det eneste problem var at Windows Media Player ikke ville afspille dem, alle andre dvd-afspiller-programmer ville godt.
jeg tror problemet med WMP ligger i at man ikke har codecs til de forskellige filtyper, og da jeg prøvede at hente nogen ville den ikke installere, og kom den med en meddelelese om at codec-pakken ikke var beregnet til denne windows.



Oxize
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 14:05:02
Svar/Indlæg:
1328/55
Der står lidt om det i det her link også..

http://www.eweek.com/article2/...

(taget fra denne tråd: http://www.hardware-test.dk/oc... )

Resten af den artikel er faktisk også ret sjov læsning :e




@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
05-08-2005 15:04:32
Svar/Indlæg:
4033/364
#7

har faktisk selv fundet på den :) - kunne bare ikke huske om det var et eller to ord (tak #9 )

#15
Jamen nu er den nye DRM jo ikke "indført" endnu - så det er nye film og musik (altså dem der kommer) - vil jeg tro - da den gamle DRM på fx WMA godt kan fjernes..





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 15:23:48
Svar/Indlæg:
3346/81
Fed nyhed - også #16s link:

"There's also this spiffy driver protection plan. With it, I know that any equipment I buy has to come from a vendor who has made a deal with Microsoft. I certainly wouldn't want to buy a network or graphics card from someone who doesn't have a contract with Microsoft."

Det sidste har sørme også "spændende" perspektiver - NOT!

Tomgun





shadowking
 
Superbruger
Tilføjet:
05-08-2005 16:32:34
Svar/Indlæg:
201/8
Tror lidt det driver ting kommer en del i modvind da den aftale der skal laves kommer nok til at koste de små firmaer lidt penge som de ikke lige har råd til, små der ryger nok nogle små firmaer af i svinget der ikke har råd til aftale og der går diverse konkurrence styrelser nok ind og brokker sig gevaldit...



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
05-08-2005 16:45:31
Svar/Indlæg:
4295/306
Endnu engang kan man kun konkludere at de opfordrer folk til at benytte piratkopier.

Piratkopi = ingen problemer og alt virker

Original = kopibeskyttelse der forhindrer dig i at bruge den

...FLOT!!



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 16:59:39
Svar/Indlæg:
2732/41
10# Had dog Microsoft, Jeg kan ikke se hvad pirater har med dette at gøre? Hvis du mener at pirater er skyld i de priser vil jeg kalde dig misinformeret



wolver
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 17:37:33
Svar/Indlæg:
652/24
Det er faktisk lovligt at bryde kopi sikringen, hvis man ikke kan afspille DvD'en CD'en. osv

Det er også lovligt at downloade Cd'en hvis bare man har købt den.

Men Det er da ihvertfald ikke en af grundene til at jeg køber Vista.. nærmere omvendt, det er totalt unødvendigt det der.

Noget være fis...
EDIT: på den anden side kan jeg kun grine hvis det kune er WMP den er gal med... det virker komplet malplaceret det der..




BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 18:34:02
Svar/Indlæg:
2732/41
22# Det er ikke lovligt at hente en CD bare fordi man har købt den, Personen du henter fra deler den videre og det er ulovligt



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 18:59:55
Svar/Indlæg:
6531/410
kan kun grine over ms laver sådan noget
det går kun ud over en dem selv.

der var også rygter ude om at intels nye cpuér også skulle have sådan noget indbygget.

en anden ting jeg også finder uhyre morsomt er alle de der hellige folk der i denne tråd siger død over pirater.

for disse så moralske folk har selfølgelig ikke en eneste ulovlig fil på derres pc.

dag vide om de er lige så lovlydige IRL for så er de jo mønsterborgere :00



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 19:10:23
Svar/Indlæg:
2732/41
24# Helt enig, Folk er hurtige til at give pirater skylden istedet for at tænke lidt over hvem der laver priserne og disse underlige ting i Vista



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 19:20:59
Svar/Indlæg:
6531/410
#25

skulle man følge den taktik som MS nu går ind på.
skal vi også have lavet sådan nogle ting i vorres biler så de ikke kan køre hurtigere end man på på pågældene sted man nu køre.

og bilen må ikke kunne startes før man har blæst i et alckhol meter og sat sit finger aftryk på den lille plader der er monteret.

det skal også laves sådan at når det bliver lyftetændnings tid
løser alle cykel hjul automatios for de ingen af dem alligevel har lys på.

osv osv osv

sikker en sjov tid vi går i møde jubiiiiiii :x



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 20:48:17
Svar/Indlæg:
1881/217
Lad os nu se, hvad det rent faktisk bliver til fra Microsoft.

For mig lyder det mere som om, at de skyder sig selv i foden med det.

Der var jo også en masse dille-daller ballade da de ville frigive Windows Media Player 9 og 10 (mener at det var noget med, at Media Player ville scanne harddisken for ulovlige MP3´er og sende til en masse folk, så man blev henrettet)

Så endnu engang; slå kold vand i blodet, og lad os se hvad det bliver til ;)





Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2005 23:45:04
Svar/Indlæg:
592/17
Latterligt syntes jeg!
Istedet for at vræle som bønder, skulle de hellere gøre noget ved problemet. Det nytter nada at fylde noget med Kopisikring. Det gør bare at folk skifter til noget andet eller bryder lortet.
Tag f.eks CD-Mediet:
Hvor mange af jer er pisse sure over at man går ned og køber en CD, så er den fyldt med en masse spærring osv så næsten alle CD-afspillere bare siger No-Disc eller Disc Error, så snart man vil høre den. Så kan man da ikke bearbejde folk at de vil på nettet for at hente den, fordi de kan jo ikke kopiere den, uden man skal have en masse skrammel software der kan bryde den nøgle!

Syntes også det er utroligt som nogle folk hurtig kan pege fingre af andre. De må være pæne borgere i det virkelig liv, som aldrig træder et skridt forkert. *NOT*

>> Ebzen <<



#29
DxB^
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2005 00:13:04
Svar/Indlæg:
183/26
Ohhhh hohohoho endnu engang skyder de sig selv i foden!
Meeeen det kan jo stadig være en and. Var der ikke også noget lign med XP, dengang det var undervejs. At det ikke skulle være muligt at rippe cd'er og encode til mp3? :00



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2005 03:43:05
Svar/Indlæg:
3169/185
Tror jeg "nøjes" med WinXP 64bit når det bliver liiidt mere veludviklet ;)

Mvh. 12k

PS: Det OC har sq protentiale ;) 13500 arith med min 3200+, ikke helt tosset ;)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
06-08-2005 10:47:00
Svar/Indlæg:
14079/622
->#NoNig
Er enig med dig.. dog synes jeg der skal være plads til at hente lidt engang i mellem.
Selv har jeg dog ikke noget af det p2p-fis.. jeg prøvede at installere et, men det fuckede min maskine helt op - lorteprogram :00

->#20
Jep :l



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2005 11:14:07
Svar/Indlæg:
458/22
#31 Moral er godt, dobbelmoral er dobb. så godt? ;)


Men med så meget andet vil MS's tiltag nok blive omgået inden for en overskuelig fremtid, så jeg er ganske rolig. :)


//Edit by Huddy - Ingen personlige angreb - Tak.\\



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-08-2005 18:39:17
Svar/Indlæg:
3223/205
Hvorfor skifter vi alle sammen ikke bare til Linux? så slipper vi da for alle de "problemer" som MS har tænkt sig at presse ned over os....

PT kører jeg Suse 9.3 på min laptop, og det virker ganske godt, flere informationer

www.linuxin.dk



Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
06-08-2005 20:34:03
Svar/Indlæg:
2309/846
#33 fordi så får vi helt andre problemer, som f.eks at få startet maskinen og få lov til at bruge de programmer man kunne tænke sig for operativsystemet, man kan ikke bruge Linux til nogen seriøse spil heller, og den såkaldte support kræver en doktorgrad i anvendt programmering for ingeniører før du nogensinde får nogetsomhelst til at virke på Linux - og så er jeg f...me ligeglad med at det er gratis -
Linux skodder max.

Jeg har været igennem RedHat, Mandrake og Suse, og jeg ender ALTID med at sidde på min Windows maskine for at finde support fordi der ikke er noget der dur - prøv at installere RedHat og få den til at brænde en DVD....tre dage senere i en anden galakse har man fået installeret et program der kan, men du har ikke rettigheder til at bruge det....
og så sidder man der igen efter fire dage med sin XP, der virker, kan spilles på, surfes på, den afspiller musik og film uden brok og DVD brænderprogrammet tog 1min at installere.

Så fik jeg vist lukket galde nok ud i denne omgang 8)

Sorry for OT

Polarfar




BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2005 00:50:59
Svar/Indlæg:
2732/41
34# Hahaha :D
Måske skulle du prøve at sætte dig en smule ind i tingene,
Hvis Linux havde Bedre(Spil skulle køre ude mærket med Cedega) understøttelse for Windows spil skiftede jeg lige nu,



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
07-08-2005 00:57:08
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #34 Citat fra en Linux bruger på linuxin.dk

Nogle af de ting der afholder dig fra at skifte til Linux - er blandt de ting som motiverer mig - manglende spil og drivere/hardwareunderstøttelse er resultatet af M$' skandaløse monopol.. jo flere problemer jeg løber ind i som kan forbindes med det monopol - des mere motiveret er jeg for at bruge Linux.

Har du tænkt sådan?



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2005 04:08:09
Svar/Indlæg:
2175/186
Meget mangler i Linux, men stadig et dejligt OS... dog vil jeg ikke skifte lige nu... sys program systemet ikke er så godt, og så virker mit wireless ikke hhm... Regner dog med at skrifte til Unix, i form af en MacOS, og en FreeBSD server snart... MEEEN vil stadig have min Win bærbar



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2005 09:32:25
Svar/Indlæg:
1881/217
Synes også at Linux er kanon godt, rigtig behageligt at arbejde ved, hvis man har en smugle forstand på det.

Men, at begynde, at whine (igen) over at Microsoft har monopol osv., er ved at være brugt godt og grundigt.

Hvor langt var Linux fremme i skoene, for 10-15 år siden, og hvor brugervenligt var det?! For det er ikke nogle hemmelighed, at det der er mest brugervenligt og nemmest at forstå, er det der bliver solgt, og det var Linux overhovedet ikke, da den grafiske brugerflade stort set manglede og/el. ikke var på højde med den brugerflade Microsoft kunne levere i Windows 3.11 og Win 95.

Og jeg har stadig meget svært ved at forstå, hvorfor man ikke må kræve penge for et produkt, som man selv har udarbejdet.
At Linux distrubutørne, har valgt, at de ikke vil tage penge for deres version af Linux, kan man da ikke smide et reb om halsen på Microsoft for. Især når stort set alle Software producenter tager penge for deres software - både hvis vi snakker Linux og Windows.
Hvis jeg udviklet et produkt om det er Software eller Hardware, kunne jeg aldrig finde på at give det gratis væk.

Og ja, Windows er det mest usikrer OS der findes, men det er også det mest udbredte, så derfor vil hackere og virus udviklere primært gå efter Windows, da det ville ramme flest hvis de finder en brist.

Det som jeg har skrevet, er skrevet på det grundlag, at jeg hverken taler for Windows eller Linux, da jeg kan håndtere begge og ser det gode og dårlige ved begge to. :)



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
07-08-2005 10:41:25
Svar/Indlæg:
4033/364
#33 / 34 / 38

1)
Som jeg ser problemet så er Linux simpelthen for mange ting.. Hvis du en dag overvejer at prøve linux, så er valgmulighederne simpelthen for mange. Jeg har selv prøvet et par stykker af dem - men man ved aldrig om man har fået det man har brug for.. For hvad er bedst Fedora, SuSe eller Ubuntu etc.. og hvordan dælen finder man ud af hvad der er bedst for ens puter.

Så kommer 34's kommentar:
2.
Jeg giver ham ret i at Linux kan være svært at komme igang med - hvilket igen kommer tilbage til 1... Der findes et hav af mystiske formater RPM, tar bz2 og hvad de nu hedder alle sammen, og det er bare MONSTER forvirrende hvis man gerne vil installere noget. Også fordi at Linuxsoftware sider normalt bare henviser til en FTP hvor der ligger alle mulige mystiske mapper som man ikke har anelsen om hvad man skal bruge og så er der forskel om det er Debian, Redhat whatever og så sidder man med et helt fjerde.. Heldigvis er der enkelte distributioner som har fået software hvor man kan installere fra (har prøver Xandros og ubuntu) - men så er der en hel masse ting man ikke kan hente der :(

3.
Driverproblemer - På trods af at Linux har en kæmpe opbakning af brugerne - så er der godt nok mange producenter der keines support har - end ikke en driver. Og en normal windowsbruger som normalt bare henter en exe fil og så kører det, får sig noget af en overraskelse.. For enten er der ingen drivere (fx til min Canon LiDE50 scanner) eller så skal man skrive flere sider i en terminal - og så virker det alligevel ikke fordi at den guide man kan finde ikke passer med den distribution man har... Og så synes der at mangle specifikke drivere , alt kører med generelle drivere - så fx. min trackball med 7 knapper er det kun de tre der umiddelbart virker som de skal..
Samt supporten for Wifi synes at halte i mange af dem.. Eller så kan man installere kortet, men softwaren for at se hvilken AP man er tilsluttet og om man skal bruge WEP-open/shared eller WPAx mangler..

4
Så kommer den, Linux er stabil, hurtig og sikker og bl.a. --> ja formodentlig - men hvis man fatter hat, så sidder man alligevel med en mere eller åben ROOT konto og man kan ikke installere en firewall for man fatter ikke hvordan det skal gøres... Og som mangeårig bruger af Windows , så er Linux heller ikke super duper hurtigt - hvis man vælger en distribution som nogenlunde kan tilfredsstille ens wanna-click-install natur.. Men Xandros synes ikke hurtigere end Windows, og har da oplevet tingene går ned.. (sikkert pga. HD plads.. men alligevel)..

5
Spilsupporten er bare ikke super i Linux.. og det skyldes ms's monopol og pga. DirectX så er det bare sådan.. forhåbentlig ikke for lang tid..

6
Der findes kommicielle Linux distributioner som Linspire ($50 for en licens til ALLE computere i husstanden) og en hel masse andre.. men dybest set er deres support for hardware ikke så meget anderledes end opensource versionerne , og så er man alligevel henne hvor at en Windows installation men OpenOffice, FireFox, MSN, ICQ og alt det andet bare virker en tand bedre, hvis man ikke er til SUDO apt-get something "/somehting else" etc. Og prisen er ikke så meget højere..

7
The explosive one) Hvis MS bare havde været mere seriøse med at kopisikre deres software - så var Linux også mere udbredt.. Man kan jo se at med deres guinue (staveplade tak) software updates (som sikkert kan forbigås) måske ikke direkte, men alligevel har betydet at der er kommet færdige computere med Linux fra f.eks. Kvickly. Men når f.eks. at 90% i asien har ulicenserede versioner af windows , så vidner det om at en del (hvis ikke meget) af det monopol MS har på desktop markedet skyldes selvbestandet freeware versioner af Windows. OG windows er p*ssedyrt og det var da også en opvejning om jeg skulle købe ny HD eller en XP Pro licens (kun OEM versionen - den var trodsalt noget billigere - så må man jo bare ringe til MS hvergang man reinstaller)


Når alt det er sagt, jamen så ligger DVD'en med installeren til en fastinstall af Linux (ubuntu) da klar på skrivebordet - skal bare have HD plads nok denne gang ...



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2005 17:46:05
Svar/Indlæg:
1503/128
Kom - lad os allesammen hade Microsoft fordi deres styresystem koster 1000 kroner - det er nemlig alt for dyrt, selvom det er dét, der danner grundlag for at hele vores system fungerer som vi kender det idag.

Kom - lad os allesammen hagle dem ned, og sige at de er nogle spassere, fordi der endnu engang går rygter om fremtidig software.

Jeg kan blive noget så ond i sulet, over at se på sådan en flok barnlige individer, der aldrig har andet end brok til overs for Microsoft - så skift sgu' da til et andet OS - så har i dem ikke at døje med, for de må da virkelig gi' jer nogle personlige og psykiske problemer - efter jeres udsagn om dem at dømme.

Man kan altid tude og flæbe - men det er da jeres eget valg om i vil ha' Windows på jeres maskine eller ej!



#41
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2005 18:14:30
Svar/Indlæg:
3640/1231
# 40 > Enig! :o ;)

Stop det flæberi... I har sq MS at takke for det fremskridt der er sket indenfor IT verdenen. Monopol... tjaah, det er et frit land (verden)...

Prisen.. damn, i giver 130,- for en CD? 400,- for et spil? 30,- for en pakke smøger?
Hvor mange timers fornøjelse får i ved ovenstående ting, for de 1000,- en Windows XP koster?

Syntes det er cool at der er lukket for opdateringer for piratkopier af XP, syntes bare det er ærgeligt at der stadig er åbent for sikkerhedsopdateringer.
De skulle lukkes også, så kunne piraterne fandme lære det :p



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
07-08-2005 18:33:35
Svar/Indlæg:
4033/364
#40 og 41

enig - min pointe er nemlig IKKE at Windows er dårligt - Windows er på mange måder stort set det eneste hvor man kan være nogenlunde sikker på at alt virker. Det er primært kun Wardriving og lignende lyssky ting som win-platformen ikke er overdrevet udviklet til.. Linux er et alternativ til windows, men som jeg selv skriver så er der bare stadig rigtig mange problemer med Linux - af den ene eller andet slags og derfor valgte jeg at købe XP PRO - for tingene skal bare virke..

ang. rygter - tjaa det vil ikke virke helt usandsynligt for DRM har allerede gjort livet mere besværligt hvis man fx har en MP3afspiller..



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
07-08-2005 19:28:14
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #40 + 41 Enig

#40 Kan heller ikke forstå at man bruger x antal kroner på f.eks et grafikkort osv, men et styresystem vil man give niks nada for.

Kører selv Xp, da der stadig mangler mange ting i Linux til min stationære, min laptop kører dual boot med Xp/Suse.

<I>Syntes det er cool at der er lukket for opdateringer for piratkopier af XP, syntes bare det er ærgeligt at der stadig er åbent for sikkerhedsopdateringer. </I>

Tja det er faktisk muligt at hente ALLE updates selvom man ikke har en gyldig licens nøgle :00



Disco
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2005 23:52:14
Svar/Indlæg:
270/58
#40: Haha, så fik de den! Kunne ikke være mere enig, tænk på hvor langtid folk bruger på computeren - del det ud og se hvor meget I betaler i timen. 1000kr ryger da nemt på en weekend - hvorfor så klage over noget som får hele jeres computer til at virke :00

I den tid jeg har haft Win XP - har jeg nok skiftet GFX 3 gange, CPU 3 gange, Bundkort 2 gange, Ram 2 gange for at kunne følge med til nye spil - jeg har ikke skiftet styresystem ?:(

Det eneste der retfærdiggøre piratkopiring en smule, er de ekstrem høje summer penge vi sender ned i pladeindustriens lommer og ikke ned i kunsternes (som kommer med ideen). Det syntes jeg er flovt :r



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2005 01:56:13
Svar/Indlæg:
1287/32
For et halvt år siden belsuttede jeg mig for at i størst mulig grad frigøre mig fra store kommersielle firmaer og deres dyre og dårlige produkter. Denne beslutning er blandt de bedre jeg har gjort i mit liv.

Og jo lengere jeg har brugt Linux jo mere er jeg kommet til at holde af det. Når jeg i skolen bliver tvangskonfronteret med windows føler jeg mig virkelig sat en del år tilbage i tiden.

Så her er hvad jeg holder af med Linux:
1) Ingen irriterende talebobler som i tide og utide afbryder ens arbejde og tilbyder komplet ubrugelige og
2) Intet grimt blåt gui
3) Ingen advarsel om at endre ting i system mapper
4) Linux forbliver hurtigt og stabilt uanset hvor meget software du propper i det. Windows bliver sløvere og sløvere med tiden.
5) Linux har langt ferre memory leaks en windows hvilket betyder at ens computer kan være tendt i virkelig lange perioder uden restart.
6) Jeg har 100% kontrol over hvilket software der findes på min computer. Alt kommer i pakker der styres af et centralt pakke adminstrations system.
7) Valgfrihed mellem forskellige gui'er
8) Langt højere stabillitet
9) Ingen spyware og virus. Jeg hører mange sige at det lave antal virus rettet imod linux skyldes dets lave udbredelse, men i dag findes der faktisk en betydelig brugerbase for linux der burde være stor nok til at der udvikles virus for det. Hovedgrunden til de manglende linux virus er simpelthen en anden opbygning af systemet. 90% af alle Windows brugere arbejder konstant som administrator brugere hvilket udgør en enorm da et virus får fulstendig kontrol over målkomputeren. I Linux arbejder man derimod normalt som normal begrenset bruger der ikke kan endre vitale systemindstillinger så hver gang der skal installeres software skal man logge ind som root. Irriterende? Ja - til tider, men hvis alternativet er virus er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville velge.
10) Alt HW virker "out of the box". I modsetning til #39 vil jeg hevde den påstand at Linux har betydeligt bedre hw understøttelse end windows. Indtil videre har jeg ikke stødt på en eneste RAID controller, Lydkort eller netkort linux behøver drivere til. Windows behøver ekstra drivere til alle 3 på moderne bundkort. Der er blevet udviklet 3. parts verktøj til de fleste mp3 afspillere, kameraer osv så de også kan benyttes.
11) Mere logisk opbygning. Filsystemstrukturen er betydeligt mere logisk opbygget end windows.
12) Veldokumenteret. Hver eneste lille del af Linux systemet er dokumenteret i modsætning til fx windows systemregisteret, windows API osv...
13) Åben struktur. Den åbne struktur muliggør at alle systemfunktioner kan forandres og systemet foretager sig intet "bag brugerens ryg"
14) Stort set alle Linux distroer kommer komplet
15) Hurtigere sikkerhedshul patching. Der udsendes patches for sikkerhedshul langt hurtigere end med windows
16) GUI ikke oblikatorisk. Specielt dette gør linux optimalt til serverbrug. I windows har man altid et fulstendig GUI indlastet der sluger enorme mænder maskinressourcer.

Alt dette ville jeg ikke få med Windows. Så imo er windows spild af penge. Linux kan det samme - og en hel del mere til. Måske lige undtaget understøttelse fra firmaer som Adobe og Autodesk og spilunderstøttelse. Jeg mener dog kun det er et spørgsmål om tid før dette også kommer. Og hva angår spillene gør Cedega (www.transgaming.net ) et arbejde over al forvæntning

Jeg tror at grunden til at folk finder Linux forvirrende og vanskeligt er det fordi de er vokset op med windows og ikke gør et helhjertet forsøg på at sette sig ind i linux. Som tideligere skrevet er det faktisk enormt logisk og simpelt så snart man forstår opbygningen bag det.

Jeg håber også at Microsoft snart indser de ikke kan opretholde deres monopol ved at fortsette deres nuværende defensive strategi der går ud på at gøre alt i deres magt for at sette konkurrenter ud af spil.
Denne strategi har desværre ført til at Microsofts produkter stort set ikke videreudvikles mere. Nye udgaver af programmer som windows og office tjener imo hovedsageligt det formål at give microsoft noget publicity så de ikke forsvinder helt ud af fokus. Jeg håber de vil indse de har en seriøs konkurrent i linux og handle efter det - nemlig ved at nyudvikle deres software!

#41 B@NG "Syntes det er cool at der er lukket for opdateringer for piratkopier af XP, syntes bare det er ærgeligt at der stadig er åbent for sikkerhedsopdateringer.
De skulle lukkes også, så kunne piraterne fandme lære det"
Synes dette er en meget uansvarlig kommentar. På ingen måde fordi jeg forsvarer piratkopiering. Jeg bare tvivler at en serlig stor del af verdens computerbrugere tænker på om de er opdaterede eller ej. Så hvis de holder op med at få opdateringer serveret vil de ikke skynde sig ud at købe lovelige windows udgaver. Derimod vil deres upatchede gennemhullede systemer bidrage til sprædning af virus og spyware til alle verdens computere. Og med Microsofts ultra langsomme patching kan et virus normalt hosere i lang tid før det bliver stoppet

#44 Disco " Det eneste der retfærdiggøre piratkopiring en smule, er de ekstrem høje summer penge vi sender ned i pladeindustriens lommer og ikke ned i kunsternes (som kommer med ideen). Det syntes jeg er flovt "
Har ofte tænkt på det samme Vil lige kommentere det selvom det måske er lidt OT. Jeg bliver ofte usikker på kunstnernes motiver. Hvad ville der ske hvis man kun gav underholdningsbranchen en tiende-del af de penge de fik idag. Ville man så sortere de kunstere der udelukkende laver musik/film for pengene og glamouren fra og få udelukkende få dem der virkelig brændte for deres kunstart med krop og sjel.

#38 Det eneste Microsoft kunne var at lever billige computere som folket havde mulighed til at købe og på den måde gjorde computeren en del af vores hverdag. Dette skal de da bestemt have al ære og respekt for, men teknologisk set har Microsoft altid været langt bag datidens konkurrenter: Apple, Atari osv..
Linux er åbent og kommer ikke fra et sted. Tusindvis af programmerer verden over har hver skrevet en lille bid kode der gør linux det det er i dag. Dette er programmerer der brænder for open source ideologien og ønsker at gøre noget godt for andre og verden. Derfor har de sat en lille smule af deres tid af til at udvikle det der nu er blevet verdens suverent beste operativsystem.



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2005 15:42:55
Svar/Indlæg:
2175/21
#34 selv udarbejdet........ej hvad har du fået for at skrive det huddy?

MS har stjålet med arme og ben...det er hvad de kan...de burde give udviklerne af OS2 en helvedes bunke penge.......