Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: InterData

Innovation/Teknologi

(Tak til Red_Martians for dette afsnit)
Geforce 9800GX2 er grafikkortet der skal gøre det, som 7950GX2 gjorde for et års tid siden. Med støjsvag køling, lavt effektforbrug, to grafikchips og et stort antal ram. Dette grafikkort skal vise verden, hvem der bestemmer; hvem der er de bedste til at få flere grafikchips til at arbejde hånd i hånd.

Ligesom Radeon HD3870X2 og Geforce 7950GX2 er der tale om en tre-chip løsning. Der er to stk.G92-chips, som er fra 8800GT/GTS512, og så den såkaldte B200-bridge, som vi faktisk også ser på nForce-bundkort til intel. Fidusen er at den kan tackle 48xPCI-express på en gang. Det lyder skørt, men det øger effektiviteten og forkorter signalvejen. Tjek billedet nedenfor som er fra 7950GX2. Chippen kan dog nu tackle PCI-espress2.0 og er hybrid-power-kompatibel. (Mere om det længere nede).
 
 
Geforce 9800GX2 er et directX10-grafikkort, med i alt 256 unified shaders (omregnet til ati-sprog: 512 shaders) og disse arbejder med en hastighed på over 1,6GHz - nVidia har uden tvivl markedets hurtigste grafikdel på det her punkt.
Ramkredsene er 256bit per grafikchip og rammene er delt sådan op, at hver grafikchip har hver deres portion ram, men alt i alt kan det godt forsvares at de arbejder 512bit samlet. Det er sådan med dual-chip-løsninger, at de tit gemmer ens data på hver deres ramlager. I sådanne situationer er det tit spildt plads, men giver i sidste ende også højere båndbredde.  
PCI-express 2.0 har dette kort også. PCI-express 2.0 kan overføre med 500MB/s per lane. Det betyder ganske enkelt, at der er nogle dataspor, der bliver kaldet lanes. Har den 16 spor, så kaldes det altså PCI-express x16, og man kan med PCI-express 2.0 overføre data med 8GB/s. Den gamle PCI-express-standard var 250MB/s per lane. Det kræver dog at man også har et PCI-express 2.0-bundkort, for ellers vil hastigheden blive styret af den langsommeste standard: Der bliver dannet en flaskehals.

Yderlige egenskaber
 
PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce9-serien har selvfølgelig PureVideo egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement) som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering hvilket var noget som ældre 8800-grafikkort manglede, men som resten af Geforce8 og 9-serien har. Dette har G94 også.http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
SLi  De største nyere nVidiagrafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større. Med et Geforce8200-bundkort vil der også være mulighed for hyprid-SLi. Med så kraftige grafikkort som dette vil SLi i 3D blive slået fra, men i 2D vil det integrerede grafikkort slukke for det store, og derved spare strøm.
Hyprid-power. Er der integreret nvidia grafikchip på bundkortet (Geforce8200), kan det integrerede grafikkort lukke de strømslugende og varmeafgivende grafikkort ned, når der ikke er brug for dem. Geforce9600GT og 9800GX2 skulle være de første der kan gøre det.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8/9-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
Quantum Effect(PhysX) En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag. Med nVidia’s overtagelse af Ageia vil der muligvis komme en PhysX-program til geforce-kort med unified shader, så det bliver muligt at kører physX-programeret fysik med sit geforce-grafikkort.

Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-06-2008 09:30:36
Svar/Indlæg:
15982/637
Go test. Konklusionen undre mig. 9800GX2 ligger 50/50 med GTX280 og er 1000kr billigere. Ydelsen ligger jo fint også iforth Pre-oc'ede 9800GX2 kort.
Prisen på 2 synes jeg godt kunne ligge på 3.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2008 16:04:14
Svar/Indlæg:
7263/260
Lækker test, fedt kort 🙂