Test: AudioFX Force Feedback Gaming Headset

Lyd d.  21. august. 2008, skrevet af Mino 6 Kommentarer.  Vist: 9939 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: eDimensional
DK distributør: MM distribution

Test

 

 

Selvom headsettet er lavet til gaming, er der også blevet testet med både musik og film, for det er jo rart at se om det kan bruges til andet end at høre en halvforkølet jyde skrige "la nu vær mæ å teamflash igå?"

Til testen er brugt:

Musik:

  • Trance
  • Rock
  • Klassisk
  • Metal

Film:

  • Independence Day
  • Starwars

Spil:

  • Fifa 2008
  • Call of Duty 4
  • Counter-strike: Source

 

 

Musik

Jeg startede med at smide noget trance på playlisten, og så blev der skruet op for volumen. Headsettet spillede fint. Der var en god volumen på og diskanten lød rimelig godt, dog manglede der noget bas i dem, så jeg prøvede at aktivere vibratoren for at se om der skulle være en bas gemt i den, men det kan jeg godt fortælle at det er der ikke, og i stedet vibrerede mine ører på en underlig måde, så vibratoren er bestemt ikke lavet til musik.

Næste punkt på dagsordenen var rock, så jeg smed Live - Dolphins cry på, og det startede meget optimistisk. Igen var diskanten behagelig, men så snart den semi hårde guitar kom på, forsvandt der meget af lyden. Der var simpelthen ikke nok dybde.

Klassisk burde til gengæld være godt, for diskanterne var jo fine, og her sættes der ikke så store krav til bassen som i de foregående genrer. Headsettet klarede det sådan set også fint her, og selvom der blev sunget i de høje toner, var der ikke nogen piben eller mislyd, så man må sige at det var tilredsstillende.

Metal, og ikke hvem som helst. In Flames - My Sweet Shadow var næste nummer, og her kunne jeg med det samme mærke manglerne i bassen og mellemtonen. De dybe toner og den tunge guitar kom ikke rigtigt til sin ret, og nummeret lød rimelig tamt. Men ok, nu er jeg også selv lidt af en bas-freak, så jeg vil ikke dømme headsettet for hårdt, for i sidste ende er det jo heller ikke musik de er beregnet til.

 

Film

Så var det tid til at smide et par gode film på. Jeg startede med Independence Day, som virkelig knalder nogle vilde action scener af, og her manglede der igen bas, men for sjov skyld prøvede jeg at sætte vibrationer på, og det reddede det faktisk en del. Selvom det ikke var en ægte bas, gav det helt klart noget mere. MEN imens jeg skiftede film, fandt jeg et stort irritationsmoment i headsettet. Med vibration slået til, er der en underlig summende lyd i headsettet når man ikke afspiller noget. Samtidig kommer der en underlig beep boop lyd hvis man åbner eller lukker en mappe. Det lyder som om der er noget overstyring med denne feature slået til. Nå men tilbage til film.

Star Wars blev sat på, og scenen med Darth Maul og vores 2 Jedi helte løb hen over skærmen. Det lød ret cool, og samtidig bed jeg mærke i at der var en rimelig god stereoeffekt i headsettet. Det var rimelig let at høre hvis der skete noget i venstre eller højre del af skærmen, og det lovede jo godt for gaming-delen af testen.

 

Spil

Nu er vi så kommet til headsettets rette element. Det er ifølge producenten lavet til gaming, så man har lov til at sætte forventningerne lidt op her.

Jeg startede med at smide Fifa 2008 på, for at se hvordan stemningen under en fodboldkamp lød i headsettet, og her gik det skam rigtigt godt. Man fik en rar fornemmelse af at spille på et pakket stadion, og når spillerne på banen råbte, fik man også en idé om hvorfra de råbte i forhold til ens egen position med bolden. Indtil videre helt fint.

COD4 stod for tur, og her kom vibratoren til sin ret. Mens jeg stormede frem og skød vildt og uhæmmet omkring mig, bragede granater og tanks i ørerne på mig. Med volumen på max var niveauet faktisk rimelig godt, og vibrationerne i headsettet gav en cool effekt fra granater og lignende. Men vi manglede stadig den vigtigste lyttetest, og hvad er bedre til at teste headsets end Counter-Strike: Source, hvor dit headset kan betyde kill eller death, fordi man med et godt headset kan høre hvor modstanderne kommer. Her spiller stereoeffekten en kæmpe rolle.

Så kørte bussen, jeg startede som terrorist på Dust_2, og nu skulle der testes headset. De første 5 runder nåede jeg ikke ligefrem at teste så meget, for det var headshot på mig efter 10 sekunder. Herefter begyndte det at gå lidt bedre, og stereoeffekten i headsettet var faktisk rimelig god. Jeg kunne nemt høre hvor de andre kom løbende, og vibratoren gjorde at mine skud og granater rystede godt i kraniet, hvilket gav en slags rekyleffekt som faktisk var ret cool. Til trods for at headsettet klarede testen fint, var det ikke nok til at hjælpe mig med mit aim, og jeg forlod serveren med en score jeg ikke vil komme nærmere ind på her!

Mikrofontest

Til at teste mikrofonen, brugte jeg en ven som gerne sidder mange timer om dagen på ventrilo. Jeg smed headsettet over til ham og loggede på hans ventrilo-server. I forhold til det headset han brugte i forvejen, var der er mærkbar forskel, og selvom han havde en stor blæser til at stå ikke ret langt fra hans hoved, var det minimalt hvad man hørte af baggrundsstøj. Jeg sendte ham derefter over til min computer og lyttede til hans stemme igennem mit lydkort. Igen var der ikke noget at sætte en finger på, så mikrofonen kan sagtens bruges til gaming og endda til lydoptagelser.

Producenten nævner på sin hjemmeside at headsettet er "Teamspeak certified", og det er vel egentlig også fint nok, men da jeg selv er meget seriøs World of Warcraft spiller, må jeg nok indrømme at Teamspeak ikke ligefrem er det foretrukne program når det kommer til at vælge kommunikationsprogram. Med mindre der er sket noget revolutionært med Teamspeak, er der simpelthen alt for meget forvrængning og støj i forhold til Ventrilo eller Skype. Så jeg ved ikke ligefrem hvor fantastisk denne certificering er.

Stigers
 
Overclocker
Tilføjet:
21-08-2008 20:45:19
Svar/Indlæg:
83/4
Kunne godt tænke mig at der blev lavet nogle tests af headsets der ikke direkte henvender sig til gamere, men bruges hertil alligevel.
Personligt bruger jeg Microsoft Lifechat ZX-6000 til cs og det er absolut ok.


noXpert
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2008 12:17:48
Svar/Indlæg:
32/2
Hvorfor skriver du mon at "Klassisk burde til gengæld være godt, for ... her sættes der ikke så store krav til bassen som i de foregående genrer"? Det kommer spilleme da an på hvilken skive man smider i CD afspilleren. Prøv f. eks. med "Also sprach Zarathustra" - den fra Rumrejsen år 2001. I indledningen er bassen så dyb at der ikke kommer en dyt fra langt de fleste højttalere eller headsets.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2008 15:52:52
Svar/Indlæg:
3065/208
#2 Skod film du henviser til, har netop set den. Rumrejsen år 2010 er MEGET bedre (efterfølgeren) - det er dog en anelse korrekt, som skribenten skriver, at klassisk musik ofte er meget dominerende på mellemtonerne og de høje toner. Der er jo ofte tale om stryger- og blæserinstrumenter. Der er selvfølgelig undtagelser.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2008 12:38:47
Svar/Indlæg:
7263/260
God test 🙂


Mino
 
Overclocker
Tilføjet:
25-08-2008 11:56:32
Svar/Indlæg:
278/73
#2 - Der er jo altid undtagelser, jeg har måske formuleret mig forkert idet jeg skrev at klassisk ikke sætter store krav. Det kommer selvfølgelig am på hvad man vælger. Jeg refererede til den type jeg testede med. Jeg kunne jo også have brugt Bach - Tocata und fugen D minor, for den sætter klart store forventninger til bassen også, men klassisk testen bruges til at teste diskanter i denne forbindelse, så derfor skrev jeg som jeg gjorde :)


noXpert
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2008 14:59:55
Svar/Indlæg:
32/2
#5 - Helt rigtigt. d-mol toccata'en er et godt eksemper, og der er masser af andre. Faktisk foretrækker jeg selv klassisk musik til at vurdere gengivelsen - også til dybbas - fordi det kan jeg relatere til virkeligheden, i modsætning til mange andre genrer som ofte er stærkt elektronisk behandlede.

Du har lavet en rigtig god test, Mino, og det er det vigtigste.