Creative har praktisk talt oversvømmet markedet med X-Fi varianter. For de oprindelige X-Fi varianter, var det lige til at overskue forskellene og fordelene mellem modellerne. Nu er konfigurationer efterhånden så mange og så blandet, at ingen har en mulighed for at gennemskue forskellene mellem kortene (bevidst strategi?). Jeg har alligevel forsøgt at gennemtrænge Creative’s pansrede marketingsævl og lavet en oversigt i tabellen herunder. Det tog lidt tid at lave listen, så skriv endelig, hvis der er fejl eller mangler. :o)
De øverste på listen er de nye PCI-Express lydkort med den opdaterede X-Fi chip EMU20k2. De har alle 64 X-RAM (133 MHz SDRAM RAM), mens Champion-kortet har mere tilbehør. Forskellen mellem Titanium og Titanium Fatal1ty er vist bare brandet, X-RAM, lidt lys, en fin metalramme om lydkortet og lidt ekstra software – og så lige 400 kr i skrivende stund.
X-RAM giver mulighed for at spillene kan placere flere og længere lydsamples i højere kvalitet direkte på lydkortet, i stedet for at CPU'en løbende skal føde lydkortet ved at indlæse og streame lydsamples under spillets kørsel. Det gør at CPU’en i højere grad aflastes. Desuden kan X-Fi lydkortene dekomprimere komprimerede lydkilder, så CPU’en aflastes i modsætning, hvis ’almindelige’ lydkort benyttes. Formålet med X-RAM er altså bedre kvalitet og aflastning af CPU’en, hvilket potentielt giver flere FPS.
Jeg må indrømme, at jeg var noget skeptisk først gang jeg hørte om X-RAM. For det første krævede det at spil understøttede det, og som altid går der et godt stykke tid før spiltitler understøtter ny teknologi og standarder. Desuden ville det være et fåtal af gamere, som ville købe et X-Fi lydkort med X-RAM, da det billigste på det tidspunkt kostede 1200,-. Begrænset udbredelse af hardware, motiverer ikke ligefrem spilproducenterne til at implementere ny teknologi. For det andet var prisforskellen mellem et lydkort med X-RAM og ét uden over 500 kr., hvilket gjorde X-RAM til verdens dyreste 64 MB SDRAM. Endeligt var forskellen i FPS (hvis overhovedet målbar) så lille, at det langt bedre kunne betale sig at købe et større grafikkort for 500 kr. Er det mon ændret i dag?
I dag er jeg drejet fra iskold til moderat lunken. Selvom X-RAM ikke skulle munde ud i flere FPS, giver det stadig mulighed at have lydsamples i højere kvalitet med EAX effekter. Desuden understøtter OpenAL (lydbibliotek for bl.a. OpenGL spil) X-Fi kort med X-RAM direkte, så spil, som bruger OpenAL har automatisk understøttelse. Eksempelvis bruger id software’s engines OpenAL til spil som Doom 3, Quake 4, Prey, Unreal Tournament osv. Her 3 år efter det første X-Fi X-RAM kort, er der dog stadig ikke en bred understøttelse fra spil. Her er en liste over spil, der understøtter X-RAM hos Creative. Denne artikel er dedikeret til at give lidt status på X-Fi, X-RAM og se om de nye X-Fi varianter er pengene værd. Forhåbentlig er jeg objektiv på trods af min forudindtagethed for X-RAM. :o)
Nå, nu til X-Fi stamtræet: det ultimativt bedste lydkort på papiret er stadig Elite Pro, som har bedre convertere udover selve X-Fi chippen. Nederst på listen står ’bambus’ X-Fi kortene, som ved et mindre marketingsstunt er blevet inkluderet i X-Fi serien. De indeholder CA0106 chippen, som blev brugt til den aldrende Audigy serie og har ikke X-Fi chippens processorkraft og fleksible muligheder. Desuden har jeg medtaget Auzentech’s Prelude X-Fi lydkort, som bruger den gamle revision af X-Fi chippen med 64 MB SD-R… næh undskyld, X-RAM.
Og hvorfor skifter Creative så til PCI-Express? Det kunne, der være flere årsager til. En årsag kunne være at PCI er en delt, parallel BUS, mens PCI-Express er seriel, og tilbyder (lidt) større båndbredde og mindre latency. Den væsentligste årsag er nok, at PCI udfases til fordel for PCI-Express.
Båndbredden for PCI-Express x1 er 250 MB/s. Hvis vi tager det mest groteske eksempel med 10 kanaler i 32 bits opløsning og en samplingsfrekvens på 192 kHz, svarer det til et båndbreddeforbrug på 58 MB/s. Heftigt, men selv PCI burde kunne håndtere de datamængder (hvis ikke man har mange indstikskort), så andre årsager kunne også bare være ren marketing. Dermed kommer der et kontinuerligt drive i udviklingen af lydkort, selvom processorkraft og kapacitet for længst har overhalet det menneskelige øres begrænsninger – her tænker jeg på 8 kanalers lyd i 24 bit, 192 kHz samplingsfrekvens og 110 dB SNR med smarte EAX effekter. De skal sikkert nok finde på noget nyt, men nok ikke på antallet af kanaler, dB, bits og Hz. Bl.a. derfor har Creative udviklet på sin EAX standard. X-Fi kortene understøtter den nyeste EAX 5.0 HD standard. I fremtiden har Creative dog indikeret at de vil gå fra EAX over til OpenAl effekter og videreudvikle her.
#1 Som jeg skriver, så er meget af (den store) softwarepakke beskrevet i tidligere artikler, og har derfor valgt ikke at tage det med. Eksempelvis: http://hwt.dk/literaturedetail...
#2 Det er jo samme kort, men prøv lige at læs testen (eller konklusionen) én gang til? 😉
Du skriver at stålkassen er ligegyldigt. Dette vil jeg ikke give dig ret i. Flere andre roser ideen med kassen, da den beskytter den ellers så sarte elektronik for udefra kommende elektronisk støj. Især på komponenter der bruges til lyd er dette en MEGET vigtig del, da selv den mindste elektroniske støj kan ødelægge slutlyden i højtallerne.
Når man så tænker på sådan et kort sidder mere eller mindre klistret op af grafikkortet, er det en rigtig god foranstaltning.
1. Creative nævner intet i den retning. Jeg kan i hvertfald ikke finde noget, hvis du finder nogle links, skriver jeg det gerne ind i artiklen eller nævner det her.
2. Størstedelen af støjen og brummen kommer nok alligevel fra dine 'lange', (uskærmede) jackkabler af varierende kvalitet. De er ofte den begrænsende faktor.
3. Komponenterne skal stadig være modstandsdygtige overfor interferens, ellers lyder lydkortene uden rammen jo som en russisk transistor.
4. Bortset fra efter DAC'en, er lyden og behandlingen af lyden jo digitalt, så det er "støjuafhængigt".
5. Jeg kan se en mindre fordel med rammen, da den beskytter de mange kodensatorer på kortet, meen...
Jeg har desværre ikke gode nok kabler til at teste ovenstående, selvom jeg har to X-Fi lydkort i min maskine nu. Desuden kan det jo også skyldes en række andre faktorer, hvis der rent faktisk er en målelig forskel.
jeg tænkte på, virker dette CMSS-3D rent faktisk hvis man bruger et headset til gaming, altså vil man få et bedre indblik i hvor modstanderen er placeret (her snakker jeg om CoD4)
Jeg har et Sennheiser PC350 som headset, og har et gammelt Creative X-fi fatal1ty (pci) liggende, som jeg ikke bruger, men hvis CMSS-3D giver noget bedre lydbillede, så kunne det da tænkes at det skulle prøves
EDIT: Og her snakker jeg ikke om den teoretiske forbedring, men hvad folk oplever
CMSS-3D har ingen teoretisk forbedring mig bekendt 😛 , men jo; man vil sikkert kunne placere sine modstandere lidt mere præcist, men effekten er meget begrænset (Har testet med Creatives medfølgende software) og så skal man heller ikke være lydpurist eller snakke om 'lydkvalitet' i traditionel forstand. Men uden tvivl: effekten er spændende og giver liv.
'Ægte' surround er dog stadig kilometer meget bedre 🙂
Grunden til jeg ikke har det i lige pt. er at jeg har en del pc'er, og i den pc jeg havde lydkortet siddende i førhen har jeg nu et headset med eget lydkort til, og har ikke lige fået smidt det over i den anden pc endnu ;)
#11 - Hvis du gerne vil have noget, hvor du får en mærkbar forskel i form af headset surround, så burde du kigge lidt på Plantronics Gamecon 777. De lavede et samarbejde med Dolby om at lave så god surround som muligt i et headset. Dette har jeg tidligere testet, og i FPS spil som Counter-strike og COD4, er der en KÆMPE forskel, i forhold til at køre med CMSS-3D og i den dur.
Mino jeg har både Plantronics .770 og Sennheiser PC350, og der må jeg sige sennheiser er lidt bedre.
Det var bare hvis jeg kan få endnu mere ud af det ;)
EDIT: Desuden kan jeg ikke bruge det gamecom 777 til noget, da jeg skal have et lukket headset, det er meget frustrerende når man sidder til LAN (ikke små hyggeLAN, men store som SLAP) det skal være lukket ;)
"EMI Shield The EMI shield protects the audio card from the harsh EMI environment in the PC. It also protects the components on cards against accidental knocks."
Godt nok ikke samme model. Men ide'en er den samme...
Jeg gamer altid med hovedbøffer og altid med CMSS-3D slået til. Jeg syntes det giver et væsentligt bedre billede af hvor fjenden er. Især i CoD4 og BF2 virker det rigtigt godt.
Til film er det ok, men der plejer jeg nu at bruge min Denon receiver til noget surround sound. 😀
Til musik og andet stereo indhold, skal man holde sig langt langt væk fra CMSS-3D.
ASUS Xonar D2 har også virtual surround sound, og det virker endnu bedre. Men generelt set kan jeg bedre lide den lydkvalitet jeg får fra Creative X-Fi. 🙂
Synes du mangler at nævne en ting: Det er det billigste kort med kombinationen DD-live & X-ram.
Det er fandme lækkert ikke at skulle trække 3 phonnokabler ov til sit tv/anlæg + t-stykker 😀 Har bare trukket et optisk kabel til min reciever. Så nu kan jeg sidde og spille mine bilspil m fuld EAX på mit tv, uden at skulle trække en mil kabler. Savner af samme årsag en sammenligning mellem de to Titaniumkort med kort DD-live slået til, da det et eller andet sted må belaste kortet noget mere at skulle beregne på alle lydene to gange.
Siden det to lydkort X-FI Titanium (500 kr) og X-Fi Titanium Fatal1ty Pro (900 kr) er identiske, er det rent hardware-mæssigt selvfølgelig muligt.
Jeg mener at Creative har enablet Dolby Digital Live (DDL) som standard på den lille Titanium også, men det kan være at Darth Nissan kan bekræfte dette, når han har fået sit kort 😉
Så jo: Du kan købe billigere X-Fi kort som understøtter DDL.
Anyway Creative skriver det i hvertfald på deres egen hjemmeside: "har indbygget optisk indgang/udgang med Dolby Digital-kodning i realtid [...] Indbygget optisk indgang/udgang med Dolby Digital-kodning i realtid giver mulighed for tilslutning til surroundlydafkoder med et enkelt kabel."
Mon ikke de mener DDL?
Desuden kan man rent faktisk aktivere/købe DDL kodning på de gamle (og nye) X-Fi kort også:
Endeligt er jeg ret sikker på at mit gamle X-Fi kort ikke 'understøttede' DDL, men den kan ihvertfald nu efter jeg installerede driveren til det nye PCIe lydkort 🤣
#21 Nu var det KOMBINATIONEN af DDL & X-Ram jeg mente 😉 ...det jeg var ude efter var om det at enable ddl, gjorde at det "lille" Titanium ramte en begrænsning mht ram-mængden 😉 (efter som selve chippen er den samme, er det jo ikke her en evt forskel kan ligge) Hvis det ikke gør det, vil jeg give #0 fuldstændig ret i konklusionen mht fordelen ved "pro" kortet fremfor lillebror Edit: så vidt jeg ved, er den enste forskel hardwaremæssigt på de to Titaniumkort ram-mængden, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl
"efter som selve chippen er den samme, er det jo ikke her en evt forskel kan ligge"
Nej jeg tror det er udelukkende en software enabling. Ellers ville det jo ikke køre på mit platinum med 2MB RAM. Endeligt så skal real-time datastreaming jo bruge meget lidt RAM/lille buffer - ellers bliver latency for høj.
"så vidt jeg ved, er den enste forskel hardwaremæssigt på de to Titaniumkort ram-mængden, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl"
..og en metalramme med lys, som beskytter mod EMI og slag! 😉
"...så føler jeg da ikke at pengene er helt spildt. -købte dette kort for tilbage i oktober, og her bestemt ikke fortrudt. "
Nej kortet er skam glimrende nok. Rammen beskytter angiveligt mod EMI, men hverken us.creative eller dk.creative osv. skriver noget om EMI. Endeligt tvivler jeg på den har nogen form for indflydelse, hvis du alligevel kører 100% digital, men man kan jo aldrig være sikker 🙂
nu har jeg så sat mit x-fi over i den anden pc, og ja der er sgu forskel :D
jeg kom bare lige til at tænke på et par ting.
Når jeg sidder og spiller, sidder jeg altid på ventrilo og snakker med mine clanmates, er det muligt at slå CMSS-3D fra i nogle applikationer, da VT med det på lyder meget rungende (det skal forblive på i spillet, men ikke i VT)
Hvilken mode ville i anbefale til at høre alm musik med, Entertainment mode ?
og sidst men ikke mindst, inde i de der settings der er, der kan man stille den til forskellige setupmodes, bl.a. headphone osv.
Men jeg har lagt mærke til at når jeg sætter den til headphone så bliver al lyd dæmpet virkelig meget, hvorfor det, og vil der være nogen forskel på om jeg har den sat til 2.1 og så til headphone, i form af sorroundsound når jeg sidder og spiller (vil jeg få mere lydgenkendelse af hvor fjenden er)?
Nej, det er ikke muligt kun at have CMSS-3D på i nogle applikationer.
Ja, man skal bruge Entertainment mode til musik.
Ja, det har bestemt betydning for CMSS-3D om du bruger headset eller højttalere. For at få den optimale stereo lyd ud af højttalere, skal de stå foran dig, men headsettet sender jo lyden direkte ind fra siden.
en anden ting jeg lige lagde mærke til, skifter jeg mode imens jeg har VT kørende, så ligepludselig kan de ikke høre mig, og jeg kan ikke høre dem, så bliver jeg nødt til at genstarte pc'en før at det virker igen.
jeg fandt ud af det med miccen og at jeg ikke kan høre dem, det er fordi når jeg sætter den til entertainment mode så slår den min mic fra..
Er det noget der kan lavet om på, det det også er ofte at jeg bare sidder og hører musik og snakker med de andre, og der vil jeg jo helst have den på entertainment mode..
Derudover, når jeg så smider den tilbage på game mode, så skruer den min overall lyd ned til 30, er det noget man kan lave om på, så jeg ikke hver gang skal skrue den op til 70 igen ?
Og en sidste ting, bruger i CMSS-3D i entertainment mode til at høre musik, der er godt nok stor forskel på hvordan musikken bliver gengivet, og jeg er lidt i tvivl om hvad der egentligt er mest korrekt.. (i entertainment mode får man den der anden slags mulighed for at justere CMSS-3D) og det skal selvfølgelig lige siges at jeg bruger headset
Så det vil sige at når kilden er musik i WMP, så er det bedst at holde sig fra CMSS-3D, men når man f.eks. ser en film så er det okay ?
og det med volumen fik jeg løst.
Når jeg kigger hjem prøver jeg lige at kigge efter den menu der hedder mixer, jeg har nu godt nok ikke fundet den endnu selvom jeg synes jeg har kigget godt efter.
Jeg har control panel og console launcher installeret
#25 En metalkappe omkring passive komponenter vil specielt i en computer med ekstrem meget elektrisk støj i det høje spektrum, have en meget stor indflydelse på det output du får, selv hvis man kører den digitalt hele vejen igennem fra ind til out!
Jeps, du har ret i at dårlige kabler (og stik) også har en stor betydning, men jo tættere du er på HW der kaster om sig med signaler både under og langt over 20KHz, jo mere kan du høre det på et lydkort der ikke er skærmet fornuftigt.
Hvis du tvivler, kan du nemt lave et forsøg der bør sætte tingene på plads.
Rip et tomt lydsignal (med bærebølge) til din HDD på måske 10 Sek. Sæt maskinen på stress med noget testhalløj så både GPU, CPU, HDD og RAM spiller på max.
Prøv så at afspille sporet på max volume (på driver og Amp) både med og uden metalkappen på.
Der vil være en masse fnider fnader i det tomme signal på begge tests, men det er LANGT mindre når metalkappen er på!
Er du stadig ikke overbevist, så prøv at kaste et scop på udgangen🙂
No offence, men to ting: 1: Det er nok ligaer over hvad folk er vant til med deres Aldi-surround. 2: Ville ønske at HwT.dk havde et "scop", men jeg tror ikke, at vi har adgang til sådan et.
Men ellers, jow. Så kunne det være rigtig lækkert at teste på. Relevant for 99 ud af 100 læsere? Jeg tvivler 🙂
Personligt. Så ville jeg hellere, at folk undlod at gå så forbandet meget op i fadæsen om, at optisk "lyd" er bedre end straight-to-cable. Er det noget du har lyst til at skrive en lille gæsteartikel om, så smid en mail til The Boss, så skal du være hjertens velkommen til at bidrage med din viden på området :yes:
#32 tak for dit input. Jeg afviser bestemt ikke at metalkappen hjælper, som jeg også skriver. Jeg tvivler bare...
men jeg må jo forsøge at forklare/uddybe det igen:
1. Creative (US,EU) nævner intet om at metalkappen hjælper på elektrisk støj og EMI. Jeg antager at, hvis metalkappen havde et minimum af effekt, så havde Creatives marketingsfolk pladret deres hjemmeside og boxen til med bannere og klistermærker. Hvorfor ikke gøre opmærksom på denne fordel? Hvis de havde, havde jeg også testet det!
Men som sagt: jeg har ikke testet det, ej heller har jeg udstyr til at måle det. Hvis nogle vil sponsorere en test på Delta, er de velkommen. 🙂
2. Min ydmyge viden fortæller mig at et digitalt signal med redundans ikke bliver påvirket af støj indtil det punkt, hvor signalet er så forvansket at det ikke kan forstås af modtager. Sådan kan det ihvertfald laves. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. Altså: ingen støj eller intet signal overhovedet.
I sidste ende afhænger det selvfølgelig af hvordan den digitale forbindelse er designet og hvordan modtager håndterer den situation.
Igen: i min optik er man ikke seriøs, hvis man alligevel bruger analoge, uskærmede jack-kabler med høj crosstalk sat til en 114 dB SNR DAC - man bruger et digitalt signal og bedre endnu: optisk, så ingen elektriske signaler kan påvirke signalet. Og helst uden down/up-sampling, så signalet ikke forvanskes yderligere. Praktisk? Nææh.
Jeg har svært ved at se hvordan et skop, kan teste den optiske 😉 ? Du mener på den elektriske, digitale forbindelse (coxial)?
Hvis der bliver induceret så kraftig støj/energi at det får indflydelse på de rene, digitale signaler (på boardet), så tvivler jeg på at metalkappen hjælper alligevel.
Desuden har jeg hverken et skop til at måle på analoge og digitale forbindelser, endeligt har jeg heller ikke noget udstyr der kan måle på den optiske forbindelse.
Hvis nogle vil lægge udstyr til, er jeg åben for en version 2.0 test - endeligt kunne det være interessant nok at teste kortet med og uden ramme på de analoge stik 🙂. Det har jeg bare svært ved, da indgangen på X-Fi kortene er noget ringere end udgangen (10 dB så hut jeg hvisker), så det kommer nok kun til at være støjspikes jeg kan finde, medmindre støjen er markant. Og: vi er frivillige og ulønnet, og vi har job og studier ved siden af, så der er en naturlig begræsning på tidsforbrug på artikler... 🙂