Ydelse
Så er vi nået til testdelen, hvor vi skal undersøge hvad kortet spytter ud gennem DVI-portene målt i billeder pr. sekund.
Alle ydelsestests er kørt i 1680*1050, da dette er den mest gængse opløsning på "gamer-skærme", og da det er en skærm med en sådan opløsning, vi pt. har til rådighed. Vores testsystem er dog stadig ret habilt, og dermed også intakt, med samme opsætning som altid:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsys |
Windows Vista Ultimate 32-bit m. SP1 |
|
Processor |
Intel Core 2 Extreme QX6850 |
@3600MHz |
Bundkort |
ASUS Maximus Formula SE |
400MHz FSB (1600QDR) |
RAM |
OCZ 2*2GB PC6400 CL6 |
400MHz @CL5-5-5-18 |
Grafikkort |
MSI n9800GTX Plus |
ForceWare 180.48 |
Sammenlign. |
AMD/ATi Radeon HD4870 (512MB) |
Catalyst v. 8.12 |
|
MSI N280GTX-T2D1G Super OC |
ForceWare 180.48 |
|
nVidia GeForce 9800GTX+ |
ForceWare 180.48 |
|
nVidia GeForce GTX280 |
ForceWare 180.48 |
En udvalgt skare af 3D testprogrammer, hører naturligvis også til.
Af benyttede programmer, har vi i denne omgang valgt at køre:
- 3Dmark Vantage
- 3Dmark 2006
- Race Driver: GRiD
- Call of Duty 4
- S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl
- Crysis
3Dmark 2006
Som altid, ligger vi pænt ud med Futuremarks 3Dmark programmer, der er designet med øje for detaljer, og i høj grad for at presse grafikkortene til deres yderste. 3Dmark2006 er efterhånden ved at være en gammel kending, men er fortsat meget brugt; især fordi det kan køres i WindowsXP. Sidstnævnte operativsystem er og bliver "benchmarkernes"; i hvert fald i noget tid endnu. Og flot, er det jo stadigvæk.
Hvad mener I; et fald af bibelske dimensioner? Måske lige knapt nok - men GeForce GTX295 skuffer, med det overclockede HD4870X2, der især ved AA/AF, trækker fra nVidias top-dog. Trækker man overclocket fra, vil forskellen naturligvis reduceres. Men man skulle ikke tro, at det efterhånden halvgamle HD4870X2 stadig kunne vise tænder i dén grad, i forhold til nVidias spritnye produkt.
3Dmark Vantage
Nyeste skud på stammen, 3Dmark Vantage - man kunne have frygtet et navn som i3Dmark i disse "i"-tider - er ren DirectX10, uden bagudkompabilitet til Directx9, hvilket også betyder at Windows Vista er eneste mulighed, hvis man skal køre det. Det er da også flot, og ekstremt hårdt mod grafikkortene - men grafikken er præget af en mere "tegneserie-agtig" stil, som ikke alle bryder sig lige om.
Hvorom alting er, skal vi da se, hvordan kortet klarer sig her.
I Vantage kommer GTX295 dog helt anderledes op på tæerne, og krydser de 30 kilo ved "Entry". Ikke mindre imponerende bliver det, når vi skruer op til "High", hvor kortet leverer 12966 point. Det er ret imponerende; men nu giver PhysX jo også en del ydelsesafkast i "Physics"-testen. Dette er en merydelse i forhold til GTX280 på 65%.
Call of Duty 4
På spilsiden lægger vi ud med det populære CoD4, der er blevet noget af et hit. Grafikken er blevet forbedret en del siden 2'eren, både udseendesmæssigt og ydelsesmæssigt, og gameplayet er stadig helt i top - hvor der er sket et skift i tid fra Anden Verdenskrig, til nutid. Grundet heftige optimeringer i grafikmotoren, er spillet faktisk ikke supertungt, og kan køres habilt af de fleste mainstream grafikkort.
I Call of Duty viser GTX295 for alvor tænder! 148,8 billeder pr. sekund ved højeste indstillinger, hvilket er 13% bedre end det overclockede HD4870X2, hele 57% bedre end GTX280, og over dobbelt så hurtig som HD4870! Bestemt ikke ringe.
Race Driver: GRiD
Race Driver: GRiD, er det nyeste udspark i bilspil fra Codemasters, der også står bag bl.a. Colin McRae: DiRT. Grafikmotoren kender vi i forvejen fra DiRT, der for alvor har vist, at DirectX9 slet ikke er så ubrugeligt endda, med rigtig flot - og tung - grafik. Siden rallyspillet, er grafikmotoren dog blevet mere finpudset, hvilket bevirker at spillet er lidt mindre tungt end DiRT. Spilmæssigt snakker vi en mere arkade-agtig genre - og det er noget der virkelig tiltaler mig. Faktisk bringer det lidt mine tanker hen på 'Formula One', jeg spillede på min første computer - en 486'er - uden dog at relatere til grafikken.
Imens vi banker der ud af med 253 km/t i vores BMW, tager GTX295 igen førerpositionen over de andre highend grafikkort. Det er dog generelt en lille margin, der adskiller highend grafikkortene. I forhold til AA/AF skalerer ydelsen ret underligt, med GTX295 ydende bedre ved fuld skrald, end uden Anti Aliasing. Det samme sker med HD4870X2. Spillet skalerer altså lidt pudsigt med flere GPU'er.
S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl
Den første titel i S.T.A.L.K.E.R.-serien, har høstet rigtig gode anmeldelser. Det er især blevet rost for det grafiske miljø, hvilket også betød at det for over 1½ år siden, ved lanceringen, var utrolig tungt for selv de lidt større maskiner. Siden er der dog løbet meget vand gennem åen, og spillet kan nu trækkes af de fleste systemer, selvom det dog stadigvæk kræver sit grafikkort, at smide maksimale detaljer og AA/AF på. Den netop udkommede efterfølger, "Clear Sky", er endvidere også baseret på en opdateret udgave af "X-ray"-grafikmotoren, som Shadow of Chernobyl er baseret på.
Tjernobyls dystre gader, er generelt favoriserende overfor GeForce grafikkort, hvor 9800GTX+ faktisk yder bedre end HD4870. Men da CrossFireX skalerer helt utrolig godt i spillet, vinder det overclockede HD4870X2 faktisk med et mulehår over GTX295. Ser vi bort fra overclocket, vil det givetvis se ud lige omvendt. Det er i hvert fald ret lige.
Crysis
Crysis er måske et af 2007 og 2008's mest omdiskuterede spil. Siden vi første gang så preview-videoklip af spillet, blev det hypet i dén grad på diverse internetforums. Crysis var banebrydende med DirectX10-API, og mange fysik-elementer, med CryEngine2-grafikmotoren, der blev efterfølgeren til CryEngine1 som det berømte FarCry benyttede sig af. Men med al den hype der var om spillet, kunne det næsten ikke andet end at skuffe. Og selvom det har solgt godt, har Crysis aldrig for alvor slået igennem, som EA sandsynligvis havde forventet.
Men er der noget der trækker tænder ud på moderne fullblodscomputere, er det helt sikkert Crysis.
I det tropiske miljø i Cryteks Crysis(hvorfor skal alt hedde noget med Cry?, red.), bliver grafikkortene straffet særdeles hårdt. Uden AA & AF på, yder GTX295 markant bedre end HD4870X2! Men når der kommer godt med øjenguf på, svinder nVidias forspring ind, og reduceres til 7%.
Konklusionen må altså være, at GeForce GTX295, er et særdeles hurtigt kort - faktisk det hurtigste på markedet overhovedet. For generelt set, er kortet hurtigere end Radeon HD4870X2. Men ydelsen set med de nuværende tilgængelige drivers, der kan naturligvis ske forbedringer på et nyt kort som dette, er ikke banebrydende som sådan. Samlet set er det et virkeligt højt ydende kort, der mere end tangerer ydelsen på HD4870X2. Men samtidig også et kort, der burde være udkommet tidligere, for at for alvor at være en genistreg.
Overclocking
Vi skulle naturligvis også forsøge, at pille lidt ved kortets frekvenser. Vi åbnede RivaTuner, som vi stille og støt overclockede GPU og RAM med.
Det var faktisk ikke så lidt endda, vi fik ud af at overclocke kortet. Det blev til 656MHz på kernen, 1414MHz på Shaderne, samt hele 1232MHz på RAM.
Det er et ganske pænt overclock: en procentvis stigning på 14% på GPU og 23% på RAM, hvilket resulterer i et ydelsesafkast i 3dmark Vantage på små 10%.