Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Highpoint
DK distributør: Highpoint

Konklusion

 

 

 

Der er blevet udfærdiget intet mindre end 130 grafer til denne test, så i stedet for at kommentere dem enkeltvis vil fokus være mere generel, og i det heletaget være præget af resumé, på hvilken det er meningen at man har set alle graferne igennem. Til at starte med må vi konkludere at Core i7 generelt har en ydelsesfordel ift. Phenom II clock for clock, der dog ikke er overvældende. Selv om vi blev opfordret til at teste CPU'en i et AM2 bundkort på baggrund af børnesygdomme i de AM3 bundkort der er 'på markedet' pt. fandt vi det alligevel interessant at gøre forsøget. Det blev til forbedrede FPS i spil og højere scores i 3dMark Vantage, Sisoft Sandra, Cinebench og Everst. At forøge hastigheden på DDR3 RAM'ene fra 1333 MHz til 1600 MHz var der faktisk ingen mærkbar, og knap nok målbar forskel ved, og vi formoder det er her børnesygdommen ligger begravet i AM3 BIOS.

Hvis man er på udkig efter den bedst ydende quadcore til prisen, så kommer man nok ikke uden om X4 810, der kommer til at ligge i et segment hvor ordet value må være korrekt at bruge, for den lander ydelses og prismæssigt lige midt i markedet, og rammer efter min bedste overbevisning et 'sweet-spot', hvor ydelse og pris går op i højeste enhed.
 

Innovation/Teknologi - 5
Produktions størrelsen er faldet fra 65nm til 45mn, og det har medført en lang række betydningsfulde optimeringer af AMD's tri- og quadcores. Den absolut mest interessante og betydningsfulde er den meget forbedrede evne til at overclocke. Ydelsen ift. den gamle Phenom er endnu et betydningsfuldt optimeringspunkt, og så skal vi heller ikke glemme, at trods test af AM3 CPU'en i et AM3 bundkort med en halv-færdig BIOS, fik vi alligevel mere ydelse ud af processoren, så DDR3 implementeringen har altså også sin fulde berettigelse. Noget der er endnu mere utroligt ved AM3 er bagud-kompatibiliteten, der muliggør en opgradering af CPU til en meget stor del af AM2 og AM2+ ejernes fordel, der altså ikke nødvendigvis behøver at investere i nyt bundkort, eller for den sags skyld dyre DDR3 RAM. 

Ydelse - 4
Det er ikke svært at lure Core i7 er foran i de fleste af vores tests, men til gengæld har den ikke vist sig stærkere på gaming-området, hvor Phenom II faktisk ligger foran i de fleste test når det kommer til min. FPS. Et punkt der jo alt andet lige er alt-afgørende for om et spil lagger. Den teoretiske ydelse er altså højere på Core i7, men spørgsmålet er så om man som privatperson nogensinde kan udnytte det. Bevares, der vil altid være applikationer som har det langt bedere med den ene frem for den anden, og hvis man er superbruger af et program der er stærkt favoriseret af kun den ene, er valget allerede faldet på den baggrund, og så er prisen i anden række. For alle andre gælder vel det omvendte: hvor får man mest for pengene?

Pris - 5


Ydelse vs. pris

$175, eller hvad der svarer til ca. DKK 1020,- er prisen for Phenom II X4 810. Det kan godt være at Intel's core i7 er er bedre generelt, men i de test vi har udført, der burde dække langt, langt de fleste former for belastning man kan udsætte en CPU for, så har vi regnet os frem til ovenstående graf, hvor ydelsen (rød) er holdt op imod prisen (blå). Grafen er lavet på baggrund af tallene i clock for clock testen, hvor alle CPU'er kører ved 3.0 GHz. Ydermere skal det noteres, at tallene for Core i7 er taget fra tripple channel / 6 GB resultaterne. Ydelsesforskellen mellem X4 810 og i7 920 er på 18% mens prisen derimod er svimlende 101% højere på i7 920 ift. X4 810 - en over dobbelt så høj pris! Der er med andre ord suverænt og soleklart mest value i at købe en Phenom II, og derfor skal den ha' topkaratér i kategorien pris.

  





Test: Phenom II X4 810 2,6GHz
Innovation / Teknologi5
Ydelse4
Pris5
Samlet93%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

 

We have made no less than 130 graphs for this test, so instead of commenting on them individually, the focus will be more general and presume that all graphs have been looked through. For starters we can conclude that that Core i7 has a performance advantage compared to the Phenom II clock by clock, which is however not overwhelming. Eventhough we were advised to test the CPU on an AM2 motherboard due to childs diseases in the AM3 boards that are on the market at the moment, we still found it interesting to atleast try it. We ended up with better FPS in games and a higher score in 3dMark Vantage, Sisoft Sandra, Cinebench and Everest. When we increased the speed on the DDR3 RAM from 1333 MHz to 1600 MHz, there was not really any difference, and we presume this is where the so called childs diseases are hidden in the AM3 BIOS.

If you are looking for the best performing quadcore for a reasonable price, it is hard to avoid the X4 810, which is placed in a segment, where value has to be the keyword, because it lands right in the middle of both the performance and price market, and hits a so called "sweet-spot", where performance and price comes together as one.
 

Innovation/Technology - 5
The production size has dropped from 65nm to 45nm, which has brought alot of meaningful optimizations of AMD's tri- and quadcores with it. The most interesting and important is the improved ability to overclock. The performance compared to the old Phenom is another meaningful optimization point, and let us not forget, that despite testing the AM3 CPU in an AM3 motherboard in a half done BIOS, we still managed to get more performance out of the processor, so the DDR3 optimization is fully justified. Something that is even more amazing with the AM3, is the compability with AM2, which makes an upgrade of the CPU possible with great advantage for most AM2 and AM2+ users, who does not have to invest in a new motherboard, or new expensive DDR3 RAM for that matter.

Performance - 4
It is not hard to see that Core i7 is ahead in most of our tests, but it has not proven itself stronger in gaming, where Phemon II actually was ahead in most tests, when it comes to minimum FPS. A point which is vital regarding experiencing lag in games. The theoretical performance of the Core i7 is higher, but the question is if you will ever be able to use this extra power as a private consumer. Ofcourse there will always be applications which favour one over the other, and if someone uses an application which is strongly favoured by one of them, the choice has already been made on those grounds, and then the price is not as important. For others we have to assume that value for money plays a big part. 

Price - 5


Performance vs. Price

$175, or around DKK 1020,- is the price of the Phenom II X4 810. The Core i7 might be better overall, but in the tests we have done, which should cover the vast majority of stress tests for a CPU, we managed to make the graph, which calculates the performance (red) versus the price(blue). The graph is made based on the clock by clock test, where all CPU's were running at 3 GHz. Furthermore it has to be noted, that the numbers for the Core i7 is taken from the tripple channel /6 GB results. The performance difference between the X4 810 and the i7 920 is 18%, while the price is a staggering 101% higher on the Core i7. Over twice times the price increase! In other words there is not a shadow of a doubt, that you get most value for money when purchasing a Phenom II, and that is the reason for the top grade in this category.

 

MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 10:04:56
Svar/Indlæg:
2576/125
God test. Men er det ikke lidt en fejl at sammen ligne den amerikanske pris med den danske på i7. Der kommer jo også moms, told og fortjeneste oven i prisen på den Phemon når den kommer til landet, og pt koster i7 omkring 2200. Så er pris forskellen ikke længere 101% Altså laver du noget som er til fordel for PH2, som ikke er fair. Da grundlaget ikke er rigtigt.

Bare lige en ting jeg vil nævne.

En mere fair sammenligning ville være at tage den amerikanske pris på i7, og så sammen ligne pris forskellen.
Newegg har en 920 til 288.99, og så ser regne styket sådan ud:
175/288,99*100=60%
Altså passer din sammenligning ikke helt. Ellers fin test.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 11:28:49
Svar/Indlæg:
1771/62
#1 Prissammenligningen passer ikke nej helt, men da stadig en super fordel til PH2 selvom det "kun" er 60%. Og super god test, rigtigt fedt med samme clock test 🙂
Lige en ting jeg savner er en strømtest 😉


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 11:59:09
Svar/Indlæg:
2576/125
#2 60% er også rigtig meget. Ville bare nævne det, da det ellers er unfair sammenligning. 🙂 Men ellers lækkert med den clock for clock test.


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 13:23:49
Svar/Indlæg:
250/2
Jeg har selv været svoren AMD bruger i mange år, var ikke sikker på om det C2Duo leverede i test's også var mærkbar. Det viste sig så at Quad og OC gav mærkbar ydelses fordele, til tråds for små instabile Vista fejl forblev jeg på Intel Platformen.

Nu har jeg en i7 @ 3.93GHz og det er rigtigt >4000kr for Board og CPU er en slat, dertil kommer så DDR3 RAM, prisen for dem er meget overskueligt, 3x 1GB Corsair 1600MHz er under 700kr og scorer 2,4x mere i SiSoft end noget DDR2 jeg har brugt de sidste år. SuperPI 32M 9m 49s og 1M 10s samt omkring de 100.000Mips i SiSoft Sandra er noget af en milepæl, så OC af Systembussen giver en hel del på disse platforme, det ændrer i mine øjne en del på måden at kigge på pris vs. ydelse.

Explorerfejl i Vista er næsten forsvunden, dvs. 1 fejl ugentligt, før flere dagligt, jeg antager selv at det ligger ved RAID0 på 1TB Diske og antallet af dem, om ikke andet er der nu styr på den side af sagen og det er et super stabilt system.

At Temperaturen ikke svinger mere end max 5*C uanset spilletid, viser at CPU'en nok langt fra er belastet, det samme vil sikkert være tilfældet for den nye AMD fætter, at trække konklusionen at AMD er på siden af Intel fordi et par tilfældige spil viser udslag i den retning, er vel ikke nok til at smide "game awarden" i hænderne på AMD og slet ikke generelt, når Intel i mere end 90% af tilfældene er noget eller ganske meget foran AMD.

Der er meget andet at lave med en PC end at spille, Harddiskenes ydelse og mange andre ting udgør det daglige brug, jeg kan godt se at AMD kan anskaffes til færre penge end Intel's i7, som System, men vi kører jo ikke alle Corsa, ergo må der være noget at opleve i de større klasser, de koster selvfølgligt mere 😉


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 14:43:53
Svar/Indlæg:
1915/57
Noget jeg syntes er spændende er at den ældre X4 9950 ved 3 ghz følger fint med de andre processorer i spil.Måske de er blevet letterer overdrevet det der med hvor dårlig den er 😉


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2009 14:48:17
Svar/Indlæg:
1317/46
AMD er om sider tilbage, dejligt.

Du har kun givet karakter i tre kategorier, er det et tegn på nye tider for karaktersystemet på hwt, hvilket vil være en glædelig forbedring?


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 15:22:02
Svar/Indlæg:
1406/100
Damm sikke en fed test i har fåe lavet dog under det mig lidt at AM3 systemt ikke giver så meget


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 17:50:58
Svar/Indlæg:
2885/268
#7

det er pga en bios fejl

der arbejdes på højtryk for at få lavet en bios der understøtter DDR3 ram bedre


mvh Dennis


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 17:51:16
Svar/Indlæg:
5891/423
platinium Award! tillykke med det til amd!


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 19:00:06
Svar/Indlæg:
3011/103
Fed test. Det undrer mig dog, at Core i7 Dual Channel et par steder scorer bedre end Triple Channel.


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 19:15:23
Svar/Indlæg:
1081/37
#10 Det skyldes måske dens super slow level 3 cache der gør at den ikke kan udnytte det optimalt. Bare en tanke.


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2009 19:54:41
Svar/Indlæg:
2958/84
En i7 yder ca. 18% mere end Ph2 810, koster ca. 60% mere,
hvad får man så for de siste 42% udover navnet: Intel 😕

Ps.: god test, bliver spendende at se når de får retted den BIOS fejl, hvad der så sker med ydelsen på AM3.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2009 19:58:19
Svar/Indlæg:
2127/11
Enig med #1 & 2. Den pris du nævner er helt ude i skoven Mads. Jeg så den triple du testede sidst på Komplett i går, og den stod til 12xx kr.

Men der ud over: Igen et fremragende stykke arbejde. Lækkert at se så gennemførte tests her på hwt! :yes:

Jeg lurede dog lidt på.. Jeg er enig med #4 i, at man ikke kan konkludere ret meget ud fra to spil. Hvad om i der tester hw på sitet, enedes om hvilke demoer i ville bruge, og downloadede nogle stykker? Man kan ikke forvente at i ligger inde med en ordentlig røvfuld spil, da lønnen jo ikke just er værd at skrive hjem om. Men nogle demoer må i kunne hente, og derved give et mere ens og bredere dækkende resultat når i tester.

Men altså: Godt arbejde, igen. Mindst platinum award for arbejdet lagt bag :yes:


Vest-AALB-DK
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2009 20:41:21
Svar/Indlæg:
247/2
Jeg har lagt ca 9K til side til et Phenom II am3 system, men venter dog lige et par mdr indtil der er flere boards på markedet!!!


Jeg ska da ha ska da ha!!!


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 00:03:15
Svar/Indlæg:
798/19
Jeg bryder mig ikke om den måde at sammenligne på (clock for clock og fiktive priser).

Det gør især E8400 voldsom uret.

Jeg ville nu også gerne se en Intel Quadcore i testen.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 08:10:29
Svar/Indlæg:
2576/125
#15 Clock for clock er mest fair, da det ikke er alle som clocker deres CPU til skyerne, og så er ydelsen ved laver hastigheder mere vigtig. Og så her man kan se hvilken der er hurtigst af dem alle ved en given hastighed, og ikke bare fordi den er clocket højere end de andre.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 13:00:29
Svar/Indlæg:
3233/128
#1 Så har du ikke forstået hvad det handler om når man skal finde værdien af en cpu.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2009 16:13:55
Svar/Indlæg:
2576/125
#17 Det har jeg da. Ydelse vs. pris. Og her har brugt en amerikansk pris imod en dansk pris. De to kan ikke sammenlignes. 😎


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2009 02:13:54
Svar/Indlæg:
2175/21
helt enig med #18 der dufter lidt af fanboyisme med en sådan konklusion...at sammenligne ydelse kr for kr istedet for mhz giver nu også mere mening....det er jo ikke kun mhz der er forskellen på processorerne mere.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2009 18:18:18
Svar/Indlæg:
2885/268
jeg sidder nu med en phenum 2 940 x4 3.0 ghz

og må sige at den rykker godt afsted selv på det laterlige rigtig nederen lorte befenden bundkort som jeg er i besidelse af

har da godt nok fortrudt dette køb fra gigabyte jeg har da aldrig nogen sinde set et ringer bundkort

så et godt råd til jer som gerne ville have noget micro atx hold jer fra gigabyte de kan ikke finde ud af det


mvh Dennis