Innovation/Teknologi
Introduktion:
ATI, som vi skriver om i dag, er en gammel respekteret producent af grafikkortchips - eller GPU'er, som man kalder disse i vore dage. ATI startede allerede i 1985 - og blev i 2006 opkøbt af AMD, der som bekendt er verdens næststørste producent af computerprocessorer (CPU'er). AMD har eksisteret siden 1969 og lavede tidligere hovedsagligt Intel-kompatible CPU'er (Intel startede i 1968). Siden voksede firmaet, og var i sin tid årsag til en revolution på markedet indenfor CPU'er, der var særligt optimerede til computerspiI. I dag består ATI altså af AMD/ATI. AMD har dog valgt, i en vis udstrækning, at beholde ATI's kendte navn og logo/design. Særligt den karakteristiske røde farve, er et særkendetegn for AMD/ATI-produkter.
Med opkøbet af ATI ønskede AMD, at styrke sin markedsposition overfor Intel - hvilket man må sige, er lykkedes dem særdeles glimrende. Med opkøbet af ATI kunne AMD nemlig matche deres CPU'er, GPU'er og chipsets internt, rent designmæssigt. Indenfor dette område, har AMD altså det der skal til for, at lave særligt højtydende systemer, der er specialbygget til at matche hinanden. Disse platforme kaldes i dag for "Dragon" eller "Vision". Og vort testsystem består da også netop af en Dragon/Vision-platform, med chipsæt, CPU og grafikkort fra AMD/ATI.
AMD/ATI's nye skabning, som vi præsenterer netop nu, kendes under flere navne. Dens kodenavn er "Juniper"(Enebær), mens GPU'ens/chippens navn er RV840 - og så naturligvis AMD/ATI's officielle navn på selve grafikkortet, Radeon HD 5770.
Her ses specifikationerne for AMD/ATi HD5770 1024:
Specifikationsmæssigt, er det ikke så lidt, der er sket, med lanceringen af Radeon HD5770. Særligt skal man her bide mærke i, at HD5770 har det samme antal Stream Processors, som HD4890 havde, mens HD5870 har det dobbelte, nemlig 1600. Mens kortets "idle power" er gået fra hele 90 watt og ned på sølle 18 watt. Særligt er det interessant at se, at en stigning fra 160watt (på HD4870) til 108 watt på HD5770 - og dette er en meget flot besparelse.
Med udgivelsen af Radeon HD5770 og HD5750 overgår AMD/ATi igen alle andre i industrien, for med dette har AMD/ATI udgivet hele 4 grafikkort på under 3 uger. Og dette er ikke set før i industrien.
Og som vi kan se her, så er kortet et godt valg, for den der ikke vil bruge mange penge og heller ikke har behov for det absolut vildeste:
På dette billede ses arkitekturen bag den nye serie af HD5700-grafikchips/GPU'er:
Her ses specifikationerne for HD5750 GPU'en:
Men hvorfor så AMD/ATi HD5700, når man kan få HD5870 og HD5850? - svaret er enkelt for kortene adskiller sig markant i strømforbrug idle, og i pris og ydelse, samt larm og varmeafgivelse. Endeligt så kræver HD5870 og HD5850 2 strømstik og en kraftig strømforsyning, mens man kan bruge HD5770 og HD5750, som opgraderingskort, da disse kun har brug for et strømstik og kører på så lavt forbrug, så man kan sætte det i en ældre computer, uden problemer.
Endeligt så sparer den nye teknologi både miljøet - men giver samtidigt fremtidssikerede muligheder med DirectX 11, som der kommer flere spil til inden længe - se blot nedenfor:
Men hvad kan DirectX 11 så lige gøre for mig, tænker mange sikkert. Og svaret er enkelt - den kan vise langt bedre grafiske effekter og bedre fordele beregningerne mellem grafikkortet og CPU'en, end DirectX 10 kunne. Ydermere så har AMD optimeret DirectX 11-GPU'erne til at være betydeligt hurtigere i DirectX 10, end med tidl. generationer af grafikkort. Herunder ses et billede af forskellene på DirectX 10 og DirectX11:
Man må sige AMD/ATi har gjort meget ud af, at gøre de nye GPU'er så miljøvenlige som muligt:
Med HD5800 serien - der har været kendt som "Evergreen" - lagde AMD kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU. Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD pt. står helt alene med deres allernyeste og bedst ydende teknologi. Og det er derfra HD5770 og HD57050 kommer, da de er modificerede versioner af HD5870/HD5850.
Nye features er det naturligvis også blevet til, med den nye serie. Med ATI Stream- og DirectCompute-funktionen i DirectX 11, kan opgaverne bedre fordeles mellem GPU og CPU. Og her står AMD som sagt pt. helt alene med denne funktionalitet, indtil videre. Faktisk er regnekraften i en HD5870 GPU 177 gange større, end regnekraften på IBM's ældre Big Blue computer, målt i rå TeraFlop beregningskapacitet. Og HD5870 benytter da også nyeste teknologi ved brug af lynhurtige GDDR-5 RAM og 40 nm produktionsteknologi.
Nedenfor ses AMD/ATI's "roadmap"(/udgivelsesplan) for den kommende serie af Radeon HD5000 grafikkort. Som vi kan se, lanceres "Cypress"/HD5870 som det første kort i serien; et highend grafikkort i 300$-klassen. Herefter, faktisk allerede indenfor de næste 2 måneders tid, vil "Hemlock"/HD5870X2 med hele 2 RV770 GPU'er, lande på butikshylderne. Og hér snakker vi altså virkelig highend, men også et kort der formentlig bliver temmelig dyrt. Herefter vil der komme både en mindre chip til mainstream grafikkort, samt en endnu mindre chip til lowend brug i starten af 2010.
AMD's erklærede mål med HD5000-serien er, at redefinere brugerens oplevelse af spil, med fokus på højere opløsning på større skærme, med mere realistisk grafik. Alt sammen ting der skal opnås, ved hjælp af Eyefinity-,Stream- og DirectX-teknologierne. Bl.a fordi 5000-serien vil give mulighed for skærmopløsninger på 2560x1600, i hele 24 megapixels High Definiton opløsning, hvor eksempelvis et enkelt HD5870 grafikkort kan drive hele 3 skærme på en gang, der alle kører i opløsningen 2560x1600. Du kan finde en demonstrationsvideo fra AMD af Eyefinity teknologien på YouTube, hvis du søger efter "eyefinity" og "AMD/ATI". Hvis man er grafiker, børsmægler, eller har brug for flere skærme så kan som sagt spare godt og få god kvalitet med et HD5770/HD5750 grafikkort. Se nedenfor, hvor jeg har indsat billeder af de forsk. funktionsmuligheder der ligger i HD5000-serien:
Brugen af DirectX11 teknologi er helt klart en stor fordel i spil, da DX11 understøtter "multithreading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil, hvilket skulle betyde en stor forskel mellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelsesforbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet. Den nye teknik i DirectX 11 der hedder "Tesselation" giver markant bedre og mere bløde, realistiske skygger og langt større detaljegrad på eksempelvis personfigurer i 3D-skydespil. Kort sagt understøtter HD5770 alle de nyeste funktioner, der findes i Windows 7. Så skal man ud og købe et nyt mellemydende grafikkort nu hvor Windows 7 lanceres indenfor 2 uger, er et Radeon HD5770 et godt valg, alt efter hvad man nu ønsker af performancegrad.
Med HD5870 har AMD i øvrigt overskredet Moores lov, omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift. I kan se en graf nedenfor omkring dette:
Altså er grafikkort fra HD5000-serien det alle gamere/spillere bør ønske sig, hvis de ikke ønsker at vente på, at NVIDIA udgiver deres GT300 GPU. Pt. er HD5000-serien verdens mest avancerede grafikkort - og endda til en yderst favorabel pris. Jeg har i skrivende stund set et HD5870-kort med 1GB RAM til kun sølle 2.395,- DKK. Altså har det reelt aldrig været billigere, at skaffe sig den allerseneste grafikteknologi - og her er AMD's nye HD5000-serie, alle konkurrenternes teknologi særdeles overlegen.
I øvrigt har AMD/ATI med HD5000-serien vægtet grafisk ydelse kontra det "at være grøn/miljøbesparende" utroligt meget. I kan nærlæse omkring strømforbruget for dette nye mellemklasse-topkort under "Test og Overclocking", i bunden under sektionen "Strømforbrug".
Da 5000-serien understøtter DirectX 11 og DirectCompute, der udkommer med Windows 7, er dette fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på denne illustration - og her fremgår det, at der klart er meget at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:
For superentusiasterne, eller dem der arbejder med store grafiske projekter, vil det være muligt, at benytte hele 24 skærme i en opløsning over "Full HD" ved brug af CrossFireX og 4 styks "Radeon HD5870 Eyefinity Six Edition" grafikkort. Denne specifikke udgave af HD5870, med 6 udgange i, er dog endnu ikke udgivet endnu. Skal man køre med mere end 3 skærme pr. grafikkort, skal man altså have denne specielle version.
Her er en række billeder der illustrerer, hvordan Eyefinity-teknologien kommer til, at fungere. I "gamle" dage hed Eyefinity HydraVision (så vidt jeg husker det):