Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
• Intel Quad Extreme 9650 3Ghz
• Gigabyte X48-DS5
• Silverstone Raven RV-02
• Zalman ZM850
• Kingston Value PC-5300 4GB
• Der er testet med Windows 7 Ultimate 64-bit fuldt opdateret.
• ATI kortene er testet med 9.11 driveren.
• Nvidia kortene er testet med 195.62 driveren dog ikke under Heaven benchmarkeren i 8xAA da dette fik benchmarkeren til at crashe så her er der testet med 191.07 driveren.
Testsoftware:
3DMark Vantage
3DMark 06
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
Unreal Tournament 3 Benchmark tool
FurMark 1.7.0
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
Fallout 3
Heaven benchmark tool
Colin Mcrae Drit 2
OBS:
Zotac GTX-285 AMP! kortet, der er benyttet i testen, er fabriksoverclocket og alle Nvidia kort brugt i testen, kan ikke køre med DirectX 10.1 udvidelserne. Til gengæld er Nvidia kortene de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, og derfor har de en betragtelig fordel i 3DMark benchmarken. Derudover skal det nævnes, at det er den ældre 192 core version, af GTX-260 der er brugt i testen.
3DMark Vantage:
Seneste benchmarker fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet,end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "pure" DirectX10 benchmarker der ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 eneste mulighed for afvikling af testen. Vantage er flot, at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret lidt en mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, som Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er grafiktestning. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Vi kan her se, at HiS HD 5770 ligger langt nede men dog ikke mange point efter EVGA GTX-260 og HiS 4890, derfor er dette et meget imponerende resultat, når man tænker på at HiS HD 5770, ikke alene koster mindre, men også understøtter DirectX 11.
3DMark 06:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3 den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi, der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
Vi kan her se, at HiS HD 5770 faktisk er en del hurtigere end EVGA GTX-260 kortet, samt at de følger godt med HiS HD 4890. Så det er tydeligt at DirectX 11 understøttelsen, ikke er gået ud over hvor godt kortet performer i DirectX 9.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER:Shadow of Chernobyl, STALKER:Clear Sky og STALKER Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på sidstnævnte og presser igennem 4 deltests grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, man spillede synes jeg det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere.
Så er vi kommet til noget interessant, nemlig hvor godt kortet er, når vi udsætter det for DirectX 11, og her blev jeg personligt overrasket lidt, fordi om man vælger DirectX 10 eller 11, så er der ingen forskel. Hvor mange DirectX 11 elementer der så er i denne test, ved jeg ikke, men hvis vi kigger på overstående resultat, så er det nok ikke det helt store. Under alle omstændigheder klarer kortet sig godt, og ligger igen imellem EVGA GTX-260 og HiS 4890.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. Og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baserede på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Igen ser vi, at kortet ligger sig mellem EVGA GTX-260 og HiS 4890, det er et flot resultat for HiS HD 5770, når vi igen tænker på pris og DirectX 11 understøttelse.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmarker på flere forskellige testsider - og det med god grund. For FurMark indeholder både en benchmarker, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved, at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Og dette er vigtigt, at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmarker der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkorts præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
Her har vi måske fanget et af kortets svagheder, da HiS HD 5770 kun med nød og næppe holder sig foran MSI 9800GTX Plus, jeg havde personligt forventet, at kortet ville være i nærheden af HiS HD 4890 eller højere.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmarker tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
Igen ser vi HiS HD 5770 placere sig over EVGA GTX-260, og hvis vi kigger på Avg så er der kun 0,5 Fps op til det meget dyere Zotac GTX-285 AMP! og 5 Fps op til HiS HD 4890. Altså en rigtig flot præstation af det lille HiS HD 5770.
Fallout 3:
Fallout 3 er Bethesda Game Studios fortsættelse til Interplays legendariske Fallout spil. Spillet forgår i år 2277, hvor jorden er hærget af en atomkrig, og det meste af landskabet ligger øde hen, dette enorme øde landskab giver grafikkortet noget at lave. Spillet benytter en modificeret version af Oblivions stadigvæk flotte grafikmotor. Grafikken er sat til det højeste spillet tillader.
Her kan vi faktisk se, at i opløsningen 1920x1200 er HiS HD 5770 faktisk hurtigere end det betrageligt dyere Zotac GTX-285 AMP! og klarer sig utroligt godt i testen. Dog skal det nævnes, at der ikke er brugt et benchmark tool, som der er i de andre tests, og derfor er denne ikke ligeså præcis.
Unigine Heaven benchmark tool:
Heaven benchmark er den første benchmarker, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER:COP. Og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
Her kan vi se, hvad der sker når DirectX 11 slås til i den krævende Heaven benchmarker, uheldigvis har jeg intet kort at sammenligne med. Men når vi kigger på DirectX 10, kan vi se, at kortet klarer sig flot, og følger godt med EVGA GTX-260, og i den hårdeste test overhaler det faktisk også GTX-260, dog er vi her nede på uspilbare Fps.
Colin Mcrae Dirt 2
Colin Mcare Drit 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde Rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til, at benytte DirectX 11 grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det et derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
Her kan vi se, at HiS HD 5770 er ligeså hurtigt som både Zotac GTX-285 AMP! og HiS HD 4890 iCooler x4 i medium indstillinger. Mens det i Ultra settings er ligeså hurtigt som EVGA GTX-260, dog skal det i denne forbindelse nævnes, at HiS HD 5770 i Ultra benytter DirectX 11, hvor resten af kortene bruger DirectX 10.
Overclocking
Efter en masse finjustering kom jeg frem til dette resultat, hvis der blev skruet bare 5 MHZ mere op, blev kortet ustabilt, og chrashede efter længere tids belastning.
GPU: Overclocket fra 850 MHz til 930 MHz
RAM: Overclocket fra 1200 MHz til 1400 MHz
Et udemærket Overclock som dog ikke er nogen revolution, men lad os da kigge på hvad dette gør Fps mæssigt.
3DMark Vantage Extreme + 466 Points
FurMark 1.7.0 + 3 Fps
Call Of Juarez + 3.2 Fps
Og med det videre til konklusionen.