Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
• Intel Quad Extreme 9650 3Ghz
• Gigabyte X48-DS5
• Silverstone Raven RV-02
• Zalman ZM850
• Kingston Value PC-5300 4 GB
• Der er testet med Windows 7 Ultimate 64-bit fuldt opdateret.
• ATI kortene er testet med 9.11 driveren.
• Nvidia kortene er testet med 195.62 driveren dog ikke under Heaven benchmarken i 8xAA, da dette fik benchmarken til at crashe. Her er der i stedet testet med 191.07 driveren.
Testsoftware:
3DMark Vantage
3DMark 06
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
Unreal Tournament 3 Benchmark tool
FurMark 1.7.0
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
Fallout 3
Heaven benchmark tool
Colin Mcrae Drit 2
Far Cry 2 Benchmark tool
OBS:
Zotac GTX-285 AMP! kortet, der er benyttet i testen, er fabriksoverclocket og alle Nvidia kort brugt i testen, kan ikke køre med DirectX 10.1 udvidelserne. Til gengæld er Nvidia kortene de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, og derfor har de en betragtelig fordel i 3DMark benchmarken. Derudover skal det nævnes, at det er den ældre 192 core version, af GTX-260 der er brugt i testen.
3DMark Vantage:
Seneste benchmark fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet,end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "pure" DirectX10 benchmark der ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 eneste mulighed for afvikling af testen. Vantage er flot, at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret lidt en mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, som Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se, hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er grafiktestning. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Sapphire Vapor-X HD 5770 er logisk nok ca. ligeså hurtig som HiS version af kortet, og de to kort ligger sig da også lige efter EVGA GTX-260 kortet.
3DMark 2006:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3 den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi, der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
Her kan vi se at Sapphire Vapor-X kortet faktisk scorer 1000 point mere end HiS version og dermed kun er 140 point efter HD 4890. Men da AA bliver slået til så falder Sapphire kortet ned og lægger sig 30-80 point over HiS kortet som man ville forvente af de ekstra 10 Mhz.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER:Shadow of Chernobyl, STALKER:Clear Sky og STALKER Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på sidstnævnte og presser igennem 4 deltests grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, man spillede synes jeg det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
Endnu engang ser vi at Sapphire kortet, ligger sig et billede pr. sekund foran sin navnebror - og solidt foran EVGA GeForce GTX-260 kortet.
Derudover har jeg her indsat scoren i DX11, lige pt. er der ikke nogen interessante kort at sammenligne med, men det skal nok komme, indtil videre kan vi i hvert fald konstatere, at det ikke har en synlig effekt på Fps.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. Og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baserede på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Her ser vi endnu engang, at de ekstra 10 Mhz gør, at kortet er lidt hurtigere end HiS, version ellers er der ikke noget at bemærke.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmarker på flere forskellige testsider - og det med god grund. For FurMark indeholder både en benchmarker, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved, at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Og dette er vigtigt, at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmarker der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkorts præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
I FurMark gør det lille overclock ingen forskel på scoren mellem de to 5770 kort.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmarker tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
Igen ser vi, at det lille overclock giver sølle 0,1 Fps mere til Sapphire kortet.
Fallout 3:
Fallout 3 er Bethesda Game Studios fortsættelse til Interplays legendariske Fallout spil. Spillet forgår i år 2277, hvor jorden er hærget af en atomkrig, og det meste af landskabet ligger øde hen, dette enorme øde landskab giver grafikkortet noget at lave. Spillet benytter en modificeret version af Oblivions stadigvæk flotte grafikmotor. Grafikken er sat til det højeste spillet tillader.
Her ser vi at Sapphire kortet, er ligeså hurtigt som HiS kortet. Derudover skal man notere sig, at de to 5770 kort er hurtigere end EVGA GTX-260 og HD 4890, og at de i 1920x1200 endda er hurtigere end Zotac GTX-285.
Unigine Heaven benchmark tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER:COP. Og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
Vi kan her se, at Sapphire kortet ligger sig lige op ad EVGA GTX-260, og er faktisk hurtigere i den tungeste test, desværre er vi her ude i uspilbare Fps. Man bør altså holde sig væk fra AA/AF i dette spil, hvis man har et HD5770.
Igen har jeg lagt DX 11 resultaterne med, og her kan vi da konstatere, at Fps falder meget, men her bruges der også, (så vidt jeg kan se) langt flere DirectX 11 funktioner, end der gør i Stalker Call Of Pripyat testen.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin McRae DiRT 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde Rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til, at benytte DirectX 11 grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
Her ser vi, at Sapphire kortet er en smule efter HiS kortet, men at begge kort er ligeså hurtige som EVGA GTX-260. Og i den letteste test er de faktisk ligeså hurtige som Zotac GTX285 AMP!
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet foregår I afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
Her kan vi se, at Nvidia kortene løber fra AMD/ATI (med untagelse af det gamle MSI 9800 Plus). De to HD 5770 kort ligger som vanligt meget lige og kun få Fps efter HD 4890.
Overclocking
GPU: Overclocket fra 850 MHz til 930 MHz
RAM: Overclocket fra 1200 MHz til 1420 MHz
Vi ser igen, at GPU clocken ikke kommer længere end 930 Mhz, før den bliver ustabil. Det er muligt, at kortet kan overclockes endnu højere, hvis man benytter andre OC programmer end AMD/ATI’s eget. Og hvis man kan, er det i hvert fald ikke køleren, der giver problemer. Men lad os da se hvad 80 Mhz kan udrette.
3DMark Vantage Extreme + 459 Points
Og med det på plads springer vi videre til konklusionen.