En særdeles udemærket test fra Tomshardware.com der sætter det hele lidt i relief.
Uanset hvor meget vi småttede nørder sidder og savler og grafikken i spil som 'FarCry', 'Doom 3' og 'Half-Life 2', så udnytter spillene langt fra båndbredden som kortene kan håndtere.
PCI-Express kan håndtere op til 4Gb/s - hvilket er pænt meget - , men det gør det samtidig ad to veje. "Duplex", hvilket reelt set giver dobbelt så stor en båndbredde. Nemlig på 8Gb/s.
Alm. AGP3.0 kan håndtere omkring 2,1Gb/s. Så PCI-Express er AGP overlegen hvad det angår.
Men hvad med kortene kan de udnytte det? Eller hvad med programmerne?
En del af diskussionen mht. SLI går på hvordan skal "kræfterne" fordeles, og det er her THG træder ind i rampelyset. De ser på hvor meget der reelt set er brug for og hvor meget der kan udnyttes.
Testen udføres på en ret så banal måde. De taper nemlig nogle af banerne til, så kortene gøres mere eller mindre handicappede. Lidt morsom måde at teste på, men ikke desto mindre, så giver det et fint billede af ydelsen.
Ikke overraskende, så ser man en ligefrem sammenhæng mellem antal baner og ydelse i professionelle programmer. Men selv de største og mest grafikkrævende spil i dag er faktisk tilfreds nok med blot x4 PCI (hvilket jo så lidt "afslutter" debatten om hvordan skal kræfterne fordeles. Skal det være 16:1 eller 8:8 eller...?). Dette kan ses ved, at der ikke er en nedgang i ydelse før at vi bevæger os under x4.
Link: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041122/index.html