Grafikkort, NVIDIA d. 22. december. 2010, skrevet af Cook 1 Kommentarer. Vist: 10165 gange.
Vi har Radeon HD5970, HD5870, HD5850, HD6870 og HD6850. Vi har GeForce GTX 480, GTX 470 og GTX460 – og så er GTX 580 også lige landet. Udbuddet på grafikkortmarkedet i plus 1000-kroners segmentet er i øjeblikket kæmpestort. Uanset om man ønsker at bruge 1500, 2000, 2500, 3000 eller mere på et grafikkort, findes der stensikkert et kort til den rette pris.
Dagens gæst, GTX 470, er baseret på Fermi, GT100 chippen, som vi første gang så på GeForce GTX480. Ventetiden på Fermi var lang, men nu har nVidia omsider formået, at få Fermi ud i 3 forskellige prisklasser med GTX 460, 470 og 480.
Med AMD/ATi's lancering af den slagkraftige Radeon HD 5000-serie, som har haft monopollignende status på markedet i over et halvt år, og den nylige lancering af Radeon HD 6000 har nVidia virkelig også noget at leve op til med GeForce GTX400-serien. Forventninger, der er svære at indfri, når konkurrenten så længe har stået så stærkt på markedet, og allerede har solgt over 6 millioner Direct X 11-kompatible grafikkort, imens GeForce mere eller mindre har været reduceret til en fodnote på markedet.
|
nVidia GeForce GTX 480 |
nVidia GeForce GTX 470 |
nVidia GeForce GTX 285 |
Procesteknologi |
40nm |
40nm |
55nm |
GPU clock |
700MHz |
607MHz |
648MHz |
Kerne clock |
1401MHz |
1215MHz |
1476MHz |
RAM (type, størrelse) |
1536 MB GDDR5 |
1280GB GDDR5 |
1GB GDDR3 |
RAM hastighed |
3696 MHz (Quad Data Rate) |
3348 MHz (Quad Data Rate) |
2484 MHz (Dual Data Rate) |
RAM bus |
384 bit |
320 bit |
512 bit |
Kerner |
480 |
448 |
240 |
ROPs |
48 |
40 |
32 |
Teksturenheder |
60 |
56 |
80 |
Strømforbrug |
250 Watt |
215 Watt |
204 Watt |
Kigger man på de rå tal på flagskibet GTX 480, ser de bestemt også lovende ud. Vi kan se, at antallet af kerner er steget fra 240 på GTX 285, til hele 480 på GTX – nå ja – 480. En fordobling, som vi ligeledes så med konkurrentens nyeste flagskib.
Antallet af ROP's er steget fra 32 på GTX 285 til 48 på den lille ny. Derudover har det nye slagskib lynhurtige GDDR5 RAM med et 384-bit interface, som dog var 512-bit på forgængeren. At GTX 480 ”kun” har 60 teksturenheder, hvor forgængeren har 80, kan virke underligt. Dog skal vi have i mente, at arkitekturen er markant anderledes, og derfor ikke kan sammenlignes direkte.
Ser vi på lillebroren GTX 470, ser vi, at nVidia har leveret en lettere beskåret Fermi, der har 448 kerner, 40 ROPs, 56 teksturenheder samt RAM på 3348MHz på en 320-bit bus. Desuden er GPU'en clocket ved 607MHz, og strømforbruget ligger på 215 Watt. Lidt hovedregning siger umiddelbart, at vi kan forvente et kort, der yder ca. 80-85% af sin storebror med et strømforbrug, der nærmer sig et acceptabelt leje. Og det er jo ikk' så ringe endda.
Om Fermi generelt
Ifølge nVidia selv er Fermi designet med henblik på, at være utroligt robust og effektivt, således at kortet er stærkt i tunge ting, såsom Ray Tracing og Tessalation. Eksempelvis gør den store Level2-cache på 768 KB, at Tessalation, Shading og Rasterizing sker udenom kortets RAM, hvilket gør kortet hurtigere i disse ting, da cache som bekendt er langt hurtigere end RAM.
Den alvidende læser vil måske studse over, at antallet af kerner på GTX 480 ikke er endnu højere – for rent fysisk er der faktisk 512 kerner på GT100-chippen. Nvidia har altså deaktiveret 32 kerner, hvilket kan skyldes en kombination af 2 ting: Produktion og strømforbrug. Produktion, fordi firmaet har haft store problemer med yields (hvor mange GPU'er der fungerer ud af de producerede) – og at skære nogle kerner fra, giver en vis fejltolerance i produktionen, som kan give bedre yields.
Endvidere har der været heftig debat om strømforbruget på GTX 480, som rygtedes at ligge på den ringe side af 250W. Her har det også hjulpet at fjerne nogle kerner. Men selvom nVidia selv opgiver strømforbruget til 250W, har nogle anmeldelser indikeret, at tallet er lavt sat. Vi har naturligvis foretaget vores egne målinger, som kan ses i test-afsnittet.
Tager vi et kig på de øvrige specifikationer, er der også noget at komme efter. Der er f.eks. understøttelse for HDMI 1.3a med integreret 7.1 surround sound og hele pibetøjet, og hvad der vel næsten er implicit, er den selvfølge af fuld understøttelse af DirectX 11, som skulle være GTX 480's kæphest med dens robuste arkitektur. Der er selvfølgelig også CUDA, så man kan bruge regnekraften til andet end spil, og 3-vejs SLi, hvis man har ALT for mange penge, og gerne vil sætte 3 styks GTX 480 sammen i ét system. Af andre spændende ting byder nVidia på PhysX og 3D-Vision, så man kan få en ultimativ spiloplevelse med forbedret spilfysik og 3D-briller.
Uanset hvordan man vender og drejer det, er og bliver GT100-chippen, et imponerende stykke ingeniørkunst, og dermed den mest avancerede GPU til dato (bortset fra den nye GT110). Den komplekse arkitektur nVidia har valgt, har dog desværre sin bagside af guldmedaljen; hovedsageligt i form af forsinkelser.
For mens nVidia utvivlsomt slår RV890-chippen (HD5870), har konkurrenten en fordel i smidighed, som tillod dem at lancere et dobbelt-GPU grafikkort lynhurtigt efter lanceringen af Radeon HD5870, imens nVidia enten må skrue voldsomt ned for specifikationerne på sin top-GPU for at gøre det samme; eller alternativt vente på, at chippen kan produceres med mindre transistorer, fx med 32nm procesteknologi, hvilket kan tage sin tid.
Og så er spørgsmålet også, om tidens spil overhovedet kan udnytte GT100's robuste arkitektur eller om nVidia er for hurtigt ude med så stor en fokus på eksempelvis Tessalation. Vi ser nærmere på dette i vores test-afsnit.
(Ovenstående afsnit er skrevet af Emillos)