ATI har allerede sendt over 1Million PCI-E kort afsted!

Diverse d.  14. august. 2004, skrevet af KTD 17 Kommentarer.  Vist: 1131 gange.



Ja man skulle tro det var løgn, men alt imens nVidia har badet sig i DooM3 succeen har ATI smedet andre planer.

Der er tale om at ATI har, og er i gang med at lave store aftaler med "mærke" PC producenterne som Dell. Endvidere har er også lavet aftaler med Intel osv.

Så nVidia kunne risikerer at komme lidt bagud pga. at ATi har været hurtigt ude på PCI-E fronten.

Men var der nogen der sagde SLI? :e


læs mere her:
http://www.megagames.com/news/html/hardware/atihits1millionpci-emoretocome.shtml
dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 11:43:55
Svar/Indlæg:
378/106
hæhæ.. den smarte snyder mindre smarte :)




Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 11:49:25
Svar/Indlæg:
3385/80


palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 12:19:30
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, SLI kommer nVidia aldrig til at tjene penge på af betydning. Det er smart, at det er der for superentusiasterne, men i praksis giver det mere i reklameværdi end salgsværdi...

Egentlig er jeg også fuldstændigt ligeglad med, hvem der levere til OEM producenterne - det væsentlige er, at begge firmaer har penge nok på bundlinjen til at udvikle nye superprodukter i et tempo, som de begge gør i dag. Vi skulle jo nødig en dag ende i en situation som med hedengangne 3DFX, der udviklede super GPU'er, men endte uden nok penge til at få dem produceret.



Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2004 13:08:38
Svar/Indlæg:
434/11
SLI er jo ikke en nyhed - den er flere år gammel, bare pakket ind i et andet navn. Desuden tror jeg heller ikke rigtig det får den store succes - i hvert fald ikke hvis, som det er blevet nævnt flere gange herinde, skal bruges som en billig opgradering. Når man får brug for en billig opgradering så er der alligevel kommet flere nye teknologier som spillene kræver, og ofte vil 2 graffikkort ikke yde det samme som et. Det har man jo et fint eksempel på i dag med de nye graffikort kontra den forrige.

Så det er kun for dem, der af en eller anden dum grund godt kan lide at få 50-70 % højere score i 3d mark - de vil alligvel ikke få bedre billedkvalitet, og hastigheden på de nye graffikkort er jo nok til at leve med i dagens spil.



ZiWE2
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2004 14:20:20
Svar/Indlæg:
23/1
#4 jeps det var SLI der var hovedgrunden til nvidia overhovdet gad at opkøbe de sørgelige rester af 3dfx



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
14-08-2004 16:01:55
Svar/Indlæg:
7881/1165
4# og 5# Ej "Scan Line Interleaving" har intet at gøre med "Scalable Link Interface" ;) Og pas på, jeg bliver jo nærmest voldelig når folk provokere mig og nedgøre 3dfx's egenskaber på den måde. :e :e :p
De to tekniker er så forskellige som forkortelsen er ens. Så her har nvidia på ingen måde hugget noget 3dfx-patent, andet end forkortelsen der får nostalgikerne op ad stolene og tænke tilbage, til den gang da...bla bla bla......................:D
Og 3dfx var ikke sørgelig rester. Se bare hvad nvidia har brugt af 3dfx-patenter og teknik i NV40 fra Voodoo5 og muligvis 3dfx Spectre.
GeforceFX5800 og 59xx var de første til at benytte 3dfx-teknik. Meget lidt, men 2D-delen i chippen var blevet hentet direkte fra 3dfx Spectre. I Geforce6800 er der endnu mere. Rotated Grid Multisample FSAA, hentet fra 3dfx Spectre. Bl.a. Soft-shadows og motion-blur i hardware er hentet fra 3dfx voodoo5. Film-delen er også hentet fra 3dfx-T-buffer-teknik. Jeg kan godt blive ved!!.......
Det mest spændende i øjetblikket hos 3dfx-nostalgikerne er, om nvidia vil bruge 3dfx Gigapixel-teknik i NV50. Teknikken er meget svær at tæmme sammen med Pixelshaders, men giver op til 100% bedre udnyttelse af core og ram! Gigapixel har mange paralleler med Kyro2's TBR (Tile Based Rendering ) og giver sammen med 3dfx's HSR (Hidden Surface Removal) en aggressiv chip, som vil lade alle andre tilbage i støvet (lad os da ikke håbe på de scenarie :o ) :e
Men dem som kan huske Kyro2, husker nok også hvordan et kyro2 på 166Mhz 2x2pipes og 14mio. transitore med 166Mhz SD-ram til 1400kr, kunne banke et Geforce2 Ultra med 4x2pipes på 30mio transistore og med 240Mhz DDR-ram!! til 3000kr, samtidig med at billedkvaliten var bedre, og at man praktisktaget kunne få gratis FSAA.
Se det er de sørgelige rester ;) ATi har ikke nogen ligende teknik, hvor både PowerVR og især XGI allerede har TBR i funktion sammen med pixelshaders i deres Volari XP5.



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 16:39:15
Svar/Indlæg:
3162/78
#7 slap nu af... :)



Tiger
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 17:26:10
Svar/Indlæg:
545/13
5# Nej :), det var for at få fat i de hjerner bag 3DFX produkterne :). 3dFX endte med at blive sørgelige rester, fordi NVIDIA var et mere professionelt firma der simpelthen udkonkurrede dem.





kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 17:30:01
Svar/Indlæg:
722/35
#4

"Så det er kun for dem, der af en eller anden dum grund godt kan lide at få 50-70 % højere score i 3d mark - de vil alligvel ikke få bedre billedkvalitet, og hastigheden på de nye graffikkort er jo nok til at leve med i dagens spil."

Det er en af den slags udtalelser man skal passe på med i dette forum - tro mig! - men åhhhh, hvor er jeg dog enig med dig - især det der med scoren i 3dmark dit eller dat eller mig her og der.
;)



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 18:17:43
Svar/Indlæg:
6052/189
#8:

nej det skal han da ik.. jeg sys det er max nice læse-stof han fyrer af en gang imellem.!!



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
14-08-2004 18:21:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
9# Sådan ser jeg det ikke. nvidia var bare bedre til at pointere deres grafikkorts egenskaber. 3dfx havde aldrig været i konkurence før TNT-serien. og 32bit(der reelt ikke kunne bruges) og T&L (som ingen spil understøttede) var reklamepengene værd. 3dfx leverede bedre og hurtigere grafikkort end nvidia. Dengang var det bare svært at indse, at datidens produkter skulle blive forældet efter 6måneder!! Det fattede hverken kunderne eller 3dfx. Hastighedsmæssigt og teknologisk var 3dfx mindst lige så godt som konkurenterne!!
OKÅÅÅ... jeg er 3dfx-fan..... og tal mig ikke fra det :e



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-08-2004 19:59:19
Svar/Indlæg:
4295/306
#7 RESPEKT! :)

Elsker en hardware entusiast der ved hvad han taler om og som har styr på teknologierne og begreberne!!!



Nick
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2004 21:30:35
Svar/Indlæg:
112/4
#0
det er ikke 1 mill PCI-E KORT men
GPU chips
Citat: "one millionth native PCI Express visual processing unit." :r



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
14-08-2004 21:51:50
Svar/Indlæg:
7881/1165
14# hehe VPU ;) Ta'r pis, ved godt det er det samme, så'n ca.!! :e



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 00:55:38
Svar/Indlæg:
1888/560
Nu skal jeg ikke sige så specielt meget, men fik bare lyst til at smide en kommentar, fordi jeg også er en gammel 3DFX fan :)
Startede med at game Quake 2 da Voodoo2 (mere end et selvfølgelig) sad i gamernes maskiner og nostalgien fra dengang bliver bare ved med at hænge ved. 3DFX nåede jo også at udvikle nogle rigtig vilde grafikkort, desværre kom de aldrig til markedet - jeg havde ellers gerne set 3DFX ved siden af NVidia og ATi i dag :/



Nick
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2004 01:02:01
Svar/Indlæg:
112/4
ja # 15 :00
nvida = GPU
ATi = VPU
men hvadså med AMD vs InteL
så skal der måske snart MCU (micro computer unit) og CPU (Central Processorer Unit) ?:(



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
15-08-2004 08:27:08
Svar/Indlæg:
7881/1165
17#...GPU er også et påfund. Før geforce-serien kom, hed det også bare en CPU.
Desuden er det ikke ATi der har fundet på VPU navnet, det er 3Dlabs, da de præcenterede deres sindsyge wildcat-serie!! :p