SLI - men ikke for grafikken

Diverse d.  20. marts. 2006, skrevet af Illuminati 21 Kommentarer.  Vist: 438 gange.



Ageia - er ikke så hurtige... Nu må de snart se sig overhalet af nVidia som eftersigende skulle lancere Havok FX og SLI-physics på GDC2006. Fække sager? Ja tak.

Just when you thought NVIDIA has reached the limit in the features they can cram into their GPUs, they come up with a new trick up their sleeves - SLI Physics!

Yes, believe it or not, NVIDIA intends to have physics processing offloaded from the CPU to their GPUs. This will increase the work being done by their top GPUs which are already CPU-limited and reduce their performance dependency on the CPU.




Link:
http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=303



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 19:13:56
Svar/Indlæg:
4230/89
sådan Nvidia :i

men har det ikke været en kendt mulighed i flere år..?
syntes da jeg kan huske noget med CPU indstikskort, eller noget ligende...




heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 19:50:54
Svar/Indlæg:
1341/56

gad vide om de nuværende gpuer vil komme til at understøtte det med noget driver fiks, det ville jo være meget rart :D


AXE
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 19:59:17
Svar/Indlæg:
1135/38
Haaber at man faar muligheden for at slaa det fra og til


Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 20:49:07
Svar/Indlæg:
1900/33
Tror især man vinder meget på den kommende G80 dualcore mums :f

/Lars


PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 20:57:58
Svar/Indlæg:
1249/247
Lyder meget spændende, sådan Nvidia!

Ja, jeg kan heller ikke vente med at få SLi igen, men jeg vil ikke købe 7900GTX, da der er meget mere at hente om 6 md med 8800GTX

Der er bare dem der siger at de ikke vil købe første generation DirectX 10 GFX som G80, de mener ikke de vil køre godt endnu.

Jeg ved ikke om de har ret, men det er det jeg går og sparre op til.

PRJ



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-03-2006 21:29:31
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: De første kort til nye DX-standarder har ofte været nogle klassikere.
Geforce256 til DX7. Geforce3 til DX8, Radeon9700 til DX9, og sjovt nok vil jeg faktisk ikke betegne nogle af kortene som en desideret sinke, de har faktisk kunne holde i rigtig rigtig mange år efter udgivelsen. Geforce256 kan nok ikke så meget længere. Men Geforce3 kan stadig bruges til flere moderne spil selvom det faktisk lige er fyldt 5år.


Pederrs
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 21:39:46
Svar/Indlæg:
1198/35
Det sku da smart!

Så har nVidia bare af at lave så os Intel brugere kan få noget ud af det.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-03-2006 21:49:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
#7: det er vist nærmere omvendt :00 intel har vidt valgt ATi som partner, og så er det vist en del fornuft i at nVidia ikke vil lege med.


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 22:33:21
Svar/Indlæg:
10398/435
#1, jo Ageia som der også står... men det er jo ikke realiseret.. jeg forstår ikke om det er kritik af nyheden?

#alle,

man kan nok slå det fra og til i spillene ;)

det kommer til at virke på geforce 6 og 7+ :e


comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 22:43:34
Svar/Indlæg:
1230/171
#2: Kravet er GPUer med Shader Model 3.0 understøttelse. Dvs. GeForce 6 og 7 serierne, i single såvel som SLI setup.

#3: "With SLI Physics NVIDIA will have game profiles so you can force a disable of physics acceleration and use both GPUs for 3D rendering if you want, or if the game supports it one for Physics and one for 3D."

#7: Havok FX kan i princippet bruges til alle Shader Model 3.0 kompatible GPUer - også ATI's:

"Technically Havok FX will work with any Shader Model 3.0-capable GPU to help game developers utilize those GPUs to help offload physics."

Al info og citater er fundet her: http://enthusiast.hardocp.com/...

Og, her: http://biz.yahoo.com/prnews/06...

SLI og især Quad SLI begynder efterhånden at give mening :)


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 23:28:19
Svar/Indlæg:
2175/21
så! nu er ageia fanme nødt til at skynde sig ud på markedet, hvis nvidia ikke skal stjæle markedet.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-03-2006 23:42:58
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nu skal man jo huske en væsentlig forskel mellem de to. Det er at det er grafikkort, og for at man kan udnytte en SLi-løsning osv osv... Skal man have temmelig mange PCI-e-16x slots.
Ageia behøver kun et PCI eller PCI-e-1x hvilket næsten alle har i overskud.

Personligt ville jeg måske overveje det, hvis nVidia smed et PCI-e-1x-grafikkort på markedet :)


comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 00:39:55
Svar/Indlæg:
1230/171
#12: Selv til et Quad SLI setup skal man "kun" bruge to PCI-e-16x slots.

Ageia's PPU kommer i to udgaver: én til PCI og én til PCI-e-4x.

Det, der i sidste ende kommer til at afgøre, hvilken teknologi der vil slå igennem, bliver, hvem der kan overbevise flest spiludviklere om at benytte deres teknologi. Jeg håber det bliver Ageia...


#14
PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 06:16:13
Svar/Indlæg:
1249/247
#6

Det er jeg glad for at høre, for jeg kan ikke vente længere ;)

PRJ


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 09:04:18
Svar/Indlæg:
10398/435
Ageia var ikke på cebit vel?


comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 10:33:58
Svar/Indlæg:
1230/171
#15: Det mener jeg ikke, men de deltager i Game Developers Conference 2006, som startede i går.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2006 10:46:10
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: nej... man skal faktisk bruge 2 fysiske og elektriske 16xslots der er i stand til at lave 2x8 hvilket er 4x8 ialt. Hvis ikke de er det, vil de ikke virke.

#15: nix... men du kunne jo bare være taget med.. Jeg spurgte ASUS som skal producere kortetene, og de sagde "hvis bare vi vidste det?"

Personlig finder jeg løsningen med to grafikkort klodset.. Det ville give mere fonuft hvis de lavede et ekstra kort til fysik med evt en 7600-GPU. Det med at vælge gør mig forvirret, da jeg har en fornemmelseaf, at i langt de fleste tilfælde vil SLi alligvel være hurtigst med nutidens spil. :) Men får jeg noget til test, så skal det da prøves :)


comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 11:33:59
Svar/Indlæg:
1230/171
#17: Jeg tror ikke vi er uenige:

"The good news is that you do not need a special motherboard to be able to run Quad SLI. Any motherboards with two PCI Express x16 mechanical slots and a motherboard featuring an NVIDIA nForce4 SLI X16 MCP or the NVIDIA nForce4 SLI MCP will run Quad SLI just fine. For example, the ASUS A32N SLI Deluxe."

Fundet på VR-Zone, her: http://www.vr-zone.com/index.p...

Scroll til bunden.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2006 12:24:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
#18: :r der fik du mig :r
Var overbevist om et de skulle bruge 16x elektriske-slots... men fysiske er åbentbart rigeligt.

Hvis man f.eks. sætter to ASUS dual7800GT er men nemlig tvunget til at bruge nVidia's eneste bundkort der kan levere 4x8 elektriske PCI-e-lanes. Men nVidia's egen Quad har så åbentbart en chip der kan fordele lanes mellem Geforce-chipsne. Tidligere er denne fordeling nemlig blevet gjort i nforce-chippen.
F.eks. findes der enkelte SLi-bundkort med et enkelt PCI-e-16x slot.


comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2006 13:45:25
Svar/Indlæg:
1230/171
#19: :p :e ;)

Faldt i øvrigt lige over denne - noget skeptiske - artikel om nVidia's Physics technologi ovre hos The Inquirer: http://www.theinquirer.net/?ar...

Snip:

"The reason I personally am not jumping up and down with joy at this announcement like I did with Ageia is simple, SLI physics does not come close to doing what Ageia does. SLI physics is eye candy at the moment, and not much more while Ageia does the real thing. [...]

The problem is that physics can be two things, eye candy-like particle effects, ripples and visual stunts, or hardcore collision detection, proximity effects like gravity, and other play affecting effects. One is frosting, the other is a V8 engine. [...]

So, the SLI physics engine can make water fall, ripples move, and rocks from the exploding cliff wall bounce off each other in a way that would be damn near impossible to do on a CPU. It can't however make those things interact with your player, the ripples may look like they are washing over your legs, and the rocks bounce off your shins, but it won't cause in game collisions.

The Ageia way of doing things is the 'real deal', it can make things bounce, cars crash, and have the game work with it. The gravity of the asteroid can pull your ship off course at a critical time just before the warp jump in ways that SLI physics, in V1.0 at least, can't."

Dertil føjer sig en interessant økonomisk vurdering...


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2006 13:58:32
Svar/Indlæg:
7881/1165
#20 havde nu heller ikke forestillet mig andet... det er jo "bare" grafikkort. :l