Test: Grafikkortet Del 4

HT Exclusive d.  08. april. 2005, skrevet af red_martians 8 Kommentarer.  Vist: 7348 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S


DirectX og Direct3D


DirectX er microsoft egen kommunikations-standard og er blevet udviklet løbende. Jeg vil ikke granske i de helt gamle udgaver, selvom der skete ligeså store fremskridt dengang som der gør i dag.
Men de grafikkort der bliver produceret i dag er fra DirectX6.0 op til 9.0
Den moderne udvikling og interesse for DirectX stammer i høj grad fra benchmarkprogrammet 3Dmark, der har leveret benchmarks til de nyeste opkomlinger af DirectX. Den sidste nye 3Dmark05 er faktisk den første, der ikke basere sig på en ny udgave af DirectX.
Men hvad er DirextX så?
Faktisk har DirectX ikke vildt meget med grafikkortet at gøre. Dets funktion er meget grundlæggende at få det forskellige hardware til at kommunikere sammen. Det kunne f.eks. være:
At musen fungerer sammen med grafikkortet, således at vi kan se den bevæge sig på skærmen. I sig selv snakker DirectX på tværs af driverne, og ved directX ikke hvad en pixelshader er, så når beskeden aldrig ud til grafikkortet. Det lyder meget simpelt, men med de mængder af funktioner og øget mulighed for kommunikation mellem driverne, gør faktisk dette stykke software meget avanceret. Så directX er altså en kommunikationsform og det er ikke kun beregnet til grafikkortet, men også lydkort, mus, tastatur osv. Grafikkortets funktioner er selvfølgelig indkodet i DirectX-driveren hvilket gør den til den vigtigste bestanddel af DirectX og det udvikles derfor også løbende sammen med grafikkortene.



Bogstavsrækken beskriver ikke en fornyelse men en optimering. Så da Geforce6-serien kom, måtte microsoft muligvis omskrive den oprindelige kode lidt, for at understøtte de nyere grafikkort.
Microsoft har muligvis set shader3.0 som en mildere opdatering, og af god grund da det på mange områder minder om shader 2.0.
Faktisk er der rygter der siger, at shader3.0 altid har været i DirectX9 og at microsoft blot har opdateret koden så det passer til de nyeste grafikkort, ad den grund at microsoft ikke kendte ret meget til geforce6 og Radeon X800 da Geforce4ti samt Radeon8500 var det hotteste.
Direct3D er selve grafikprogrammeringen som er en del af DirectX. DirectX er altså den samlede pakke der bl.a. indeholder Direct3D med bl.a. de opdaterede shadere osv. og er bl.a. det man vælger når man vil spille med microsofts grafikmetode.
DirectX har sit eget diagnosticeringsværktøj og kan let findes på følgende måde, herinde kan man arbejde med directX, og det er bl.a. muligt at se at det ikke kun er grafikkortet der ligger under for directX.




Næste generation af DirectX, som tidligere har været kendt som directX 10 og DirectX next, har fået navnet WGF Det står for Windows Graphic Foundation og der er flere grunde til navneskiftet. Den første grund er at microsoft har gjort DirectX-afdelingen uafhængig. En anden grund er at det skal vise en milepæl inden for denne verden. Tredje grund er at det højst sandsynligt bliver udgivet sammen med næste generation af Windows, kendt som Windows Longhorn.

Når WGF 1.0 kommer vil vi se 3Dgrafik i selve Windows, og det bliver så grundlæggende, at man ikke vil kunne spille minestryger uden at have min. pixelshader2.0 på grafikkortet. Det er bl.a. grunden til, at det er så vigtigt for bundkortproducenternes at deres kommende integrerede grafikkort min. har pixelshader 2.0, for ellers vil de ikke kunne fungere sammen med den kommende Windows.
WGF 1.0 vil på mange områder minde om et DirectX9.0 og skal nok mest ses som en slags DirectX9.0d der sørger for optimering til windows longhorn samt opdateringer til nye grafikkort. Om vi nogensinde får en decideret WGF1.0-opdatering tror jeg ikke. Dette skal mest ses som grafikkortene er parate til at udnytte windows longhorn fuldt ud.
Jeg tror at WGF 1.0-mærkningen mest vil ses på grafikkort og at WGF-opdateringen vil være en WGF2.0 der indeholder WGF1.0 som i virkeligheden blot er en opdateret directX9.
WGF2.0 vil være den standard der også er kendt som DirectX10 og DirectX next, og være den der kommer med shader4.0-understøttelse.
Det vil højst sandsynligt blive en mærkning på grafikkortene der vil beskrive hvor meget de egentligt kan. Om direct3D-navnet forsvinder med WGF ved jeg ikke, men mon ikke de også her finder på noget nyt.



OpenGL


OpenGL indeholder en grafik-kodning ligesom DirectX. Den er ældre og derfor også mere simpel, og kan benyttes især i ældre spil, samt til professionelt brug. Nogle nyere spil som Warcraft3, World Of Warcraft samt Doom3 benytter sig stadig af openGL. OpenGL samarbejder oftest sammen med DirectX om f.eks. lydkort, men hvor DirectX tager sig både af grafikkortet og den interne kommunikation, tager openGL-driveren over der hvor grafikken skal laves.
OpenGL er opensource og derfor frit tilgængelig.
Der venter en OpenGL2.0 som virkelig skal begynde at benytte de moderne dele af grafikkortets hardware. Grundet dets alder, har openGL 1.x ikke 100% mulighed for at udnytte alle de moderne teknikker i hardwaren. Det skal openGL2.0 ændre på, og flere grafikkortproducenter har allerede meldt ud, at flere af deres kort allerede nu understøtter OpenGL2.0.

Der findes flere andre standarder, og især det gamle grafikkortfirma 3dfx havde et par andre OpenGL-lignende standarder ude at køre. Glide er f.eks. fuldt integreret i chippen og grundidéen er lidt li' med T&L. Altså at chippen var forudprogrammeret og optimeret til at tage sig af nogle specielle grafik-intensive udregninger. En anden er WickedGL som er en 3parts-udvikling. Kun de sidste 3dfx-kort understøttede OpenGL i driverne, så derfor udviklede nogle uden for 3dfx WickedGL der kunne danne bro mellem 3dfx og openGL.
red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-04-2005 21:30:16
Svar/Indlæg:
7881/1165
jeg ved faktisk ikke hvor mange volt et PCI-e-stik bruger. Ved at der max kommer 75W igennem, og er ret sikker på at det meste af det er Ampere. Men hvilken spænding ved jeg desværre ikke. Hvis der er nogle der ved det må de gerne skrive det :)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
09-04-2005 09:56:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
AGP-pro er ligesom almindelig AGP.
Pro står for at det kan trække 75w med specielle AGP-pro-grafikkort. Men med almindeligt AGP-kort fungere det ligesom almindelige AGP-slot.
Forskellen er blot 75w istedet for 35w... hvis grafikkortet understøtter det.
Altså AGP-pro kan sagtens tage almindelige AGP-grafikkort, men vil i såfald ikke udnytte AGP-pro's egenskaber. (hvilket kun er strømmen)



Xim
 
Overclocker
Tilføjet:
09-04-2005 15:52:56
Svar/Indlæg:
5/1
Hey..

Synes det er en rigtig god række af artikler du der har fået strikket sammen, og jeg glæder mig meget til næsten (men forhånbentlig ikke sidste) artikel.

Keep up the good work.

Mvh Xim



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
09-04-2005 17:22:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: Takker. :r



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
10-04-2005 15:53:30
Svar/Indlæg:
1373/34
Fed artikel. Keep it up 8)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
12-04-2005 12:25:32
Svar/Indlæg:
7881/1165
:l :l ?:(
3Dlabs er udelukkende et prof-grafikkort. Ydelsen i spil er højst sandsynlig ret skidt.



yaryar
 
Overclocker
Tilføjet:
12-04-2005 14:18:46
Svar/Indlæg:
174/16
lækkert med de her artikler...

lige noget sådan nogen som mig kan bruge :e
Men nu hvor der er gang i den her serie om grafik!
hvad er Qgl....?
har soillet call of duty, men kan ikke spille det!
hver gang jeg forsøger at starte det op fortæler den mig at jeg ikke kan køre Qgl og skal afinstalere min grafikkorts driver og instalere den sidst nye...
det har jeg gjort uden held...
så jeg vil meget gerne vide hvad Qgl er for en størelse



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
13-04-2005 19:34:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
aner det ikke... men mon ikke du kan finde noget på google. Jeg har ihvertfald aldrig hørt om det før!