Test: AMD Athlon 64 4000+ San Diego

CPU, AMD d.  10. juli. 2005, skrevet af System 3 Kommentarer.  Vist: 21236 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 0,00
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S
Produktet er venligst udlånt af: http://www.AMD.com
Produktet distribueres i DK af: http://www.TechData.dk
Link til producentens website: http://www.AMD.com

Teknologi og arkitektur:



32bit vs. 64bit:

Som nævnt i tidligere tests er den største nyhed ved disse processorer, at de kan afvikle 64bit operationer. Og lad os lige genopfriske hvad det egentlig betyder.



Indtil for nylig havde AMD den eneste Windows kompatible 64bit processor, men med Prescott har Intel fået EMT64, som også kan afvikle 64bit applikationer. Windows XP 64bit er lige blevet færdig, men det betyder ikke, at man skal bruge dette Windows, da både Intels og AMDs 64bit processorer også kan afvikle 32bit applikationer. Fordelen ligger også i at man ikke er afhængig af at software leverandøren bliver færdig med at udvikle 64bit udgaven af en given applikation, da man selvfølgelig bare bruger den "gamle" 32bit udgave på det nye AMD64 system. Noget som sikkert også vil hjælpe lidt på IT budgettet.



Hvor ligger så begrænsningerne i 32 bit systemet? Jo den primære grund, som AMD også skriver i deres materiale til pressen, er muligheden for at bryde 2^32 = 4Gb begrænsningen. Argumentet er, at vi brugere fordobler vores ram kapacitet for hver 18 måneder, alt imens prisen ca. falder 30 % for hver fordobling og at vi derfor inden for den nærmeste fremtid vil få brug for de mængder i den størrelse.


HyperTransport:

En af de ting som den nye serie af AMD processor kunne tilbyde, som der virkelig er revolutionerende, er HyperTransport som tit forkortes HT. Dette har ikke noget at gøre med Intels Hyper Threading. Med HyperTransport er det lykkedes AMD at fjerne en flaskehals i system arkitekturen; FSB kommunikationen mellem processor og Nordbroen. I overclocking sammenhænge kaldes HT dog stadig for FSB af forståelsesmæssige grunde.

I stedet for at bruge den traditionelle FSB til at snakke med Nordbroen på, bruger AMD nu deres HyperTransport port. Modsat tidligere, kan kommunikationen nu køre begge veje samtidigt. Altså, man kan både sende/modtage data samtidigt.

Båndbredden på denne kommunikation skulle, teoretisk, være på 4GB/s for hver vej. Dette vil sige at der, igen teoretisk, er 8GB/s i alt, da den kan køre begge veje samtidigt.


Memory controlleren:

En af de største og vigtigste innovationer ved Athlon 64 i forhold til Athlon XP, er den indbyggede memory controller.

Med Athlon XP og tidligere processorer og samtlige Intel processorer var det chipsæt og bundkortproducenternes opgave at lave en effektiv memory controller. Denne sad i Northbridge chippen, som beskrevet ovenfor, linket sammen med processoreren via FSB'en. Ud over dette indeholdt Northbridgen også en AGP controller. Southbridge chippen blev brugt til diverse controllere til eksterne eller interne enheder (f.eks. harddisk, USB enheder, PCI kort osv.) og var forbundet til Northbridgen via PCI bussen.

På Athlon 64 har AMD valgt at integrere deres egen memory controller og derved eliminere Northbridge chippens vigtigste funktion. Som følge heraf er det reelt kun nødvendigt med en chip til chipsættet, hvilket NVIDIA bruger, mens Via dog stadig holder sig til North- og Southbridge princippet.

Ved at integrere memory controlleren direkte på processoreren kan der opnås lavere latencies og større båndbredde. Effekten udeblev dog heller ikke og RAM båndbredden fik et stort skub i den rigtige retning ved skiftet til Athlon 64.

Ulempen er så, at hvis man ønsker at skifte til en anden type RAM, f.eks. DDR2 vil det ikke kun kræve et byt bundkort og RAM, men også at en ny processor med en anden memory controller og med rimelige sikkerhed også en anden socket.

Venice og San Diego kernerne:

Bynavne siger I? Nej, det er skam bare AMDs navngivning af 2 af deres kerner til Athlon 64 CPU'erne. De første Athlon 64 CPU'er kom med Newcastle og Clawhammer kernerne, som efterhånden er ved at være udfaset til fordel for nyere og bedre kerner som Winchester, Venice og San Diego.
De 3 nye kerner er stort set identiske med Clawhammer og Newcastle kernerne, men hvorfor dog så lancere nye kerner, når de gamle fungerer fint? Svaret er ganske simpelt; ny teknologi = bedre kerner.
Det nye ved Winchester kernen var primært skiftet til 90nm produktionsteknik, men oven i det har AMD selvfølgelig brugt chancen til at forbedre et par småting hist og her, bl.a. den indbyggede RAM controller, så denne er kompatibel med flere RAM. Som følge af 90nm produktionsteknikken udviste Winchester kernen et lavere strømforbrug og temperaturer end Clawhammer og Newcastle, men var begrænset af lave clockfrekvenser. De hurtigste processorer blev derfor stadig lavet på de gamle kerner og det er Venice og San Diegos opgave at skubbe MHz grænsen endnu højere op.

En ny produktionsteknik kaldet Dual Stress Liner (DSL) teknologi har gjort det muligt for AMD at lancere deres hidtil hurtigste desktop CPU FX-57 med en clockfrekvens på 2,8GHz. DSL nedsætter transistorernes responstid og varmeudvikling og tillader op til 24% hurtigere transistorer kontra 15-20% hurtigere ved brug af SOI (Silicon-on-insulator). Jeg vil henvise til X-Bit Labs for mere info (http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-venice_2.html ).

Ud over højere clokfrekvenser har Venice og San Diego selvfølgelig også fået et par forbedringer med oven i hatten. Førnævnte optimering af RAM controlleren er en af dem, mens understøttelse for Intels instruktionssæt SSE3 er en anden. Et problem ved Winchester kernen er, at man ikke kan køre med 1T timing med 4 single sided RAM moduler og med 4 double sidede RAM moduler kan man kun køre DDR333. Med Venice og San Diego skulle man nu kunne køre DDR400 med 4 single sided moduler ved 1T, mens man stadig må nøjes med DDR400 ved 2T når der er 4 double sided RAM moduler installeret. Mht. SSE3 instruktionerne så vil de ikke gøre store forskel indtil videre, men kan sikkert bruges i fremtidige applikationer.

Hvad er så forskellen mellem Venice og San Diego? Også her er svaret ganske simpelt; størrelsen på Level2 Cachen. Venice har 512KB og San Diego har 1MB.

Venice er rettet mod de gængse dekstopbrugere og kan derfor findes på alle Athlon 64 processorer under 4000+, mens San Diego er rettet mod mere seriøse brugere og entusiaster og kan derfor kun findes på Athlon 64 3700+, 4000+, FX-55 og FX-57.

Generelt kan man forvente lavere temperaturer, højere clockfrekvenser, bedre overclocking potentiale, bedre ydelse og kompatibilitet med flere RAM med Venice og San Diego kernerne i forhold til Newcastle og Clawhammer og til dels i forhold til Winchester kernene.
Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 00:58:36
Svar/Indlæg:
2749/122
Tsk tsk tsk... #woddy du har lavet fejl mester... altså du skriver at man kun kan få san deigo kernen til 4000+ og FX55/57 men det passer ikke...

San diego kernen fås som 3700+(den jeg har) 4000+ og FX55 og FX57... de scalere således 3700+ 2.2ghz. 4000+ 2.4ghz FX55 2.6ghz. FX57 2.8ghz....

Desuden forstår jeg ikke helt jeres test metoder at i kun når sølle 310Mhz ved 1.7v-core er jo ubegribeligt min Diego klarer sku 330Mhz overclock ved defalt V-core... og så skal det lige siges at i skulle tage at prøve med nogle bedrer ram til A64 systemer... geil PC4200 har vist Hynix chips eller sådan noget og de oc´er ikke suverent til A64... ud over det ved jeg self godt at i kun luft køler jeres cpu men jeg mener det er lidt vildt at i kan køre 24/7 stabilt ved 1.7 v-core på luft... og jeg tror derfor at det er en af jeres problemer altså moske varme under stress da luft har det svært med at køle winchester/venice/diego kernen ved over 1.65 v-core... men jeg vil med glæde diskutere det med jer og give nogle foreslag.. fks. er det da ret dumt at køre 10.5*258 når nu cpu´en kan køre 12*xxx for max Cpu clock så rammende ikke sætter en så stor oc grænse .. og moske eventuelt prøve med 9*Ram max Mhz.. for at finde max FSB... Håber at i tager det til jer og har lyst til at diskutere hvad i gør for at finde max.. IMO får det der sølle overclock sku en San diego til at se dårlig ud... hvilken den så absolut ikke er... ;)





Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 05:50:23
Svar/Indlæg:
6624/113
#1 - Hvor er det lige du læser at San Diego KUN findes til 4000+ og FX?

Jeg tror nu nok - uden at være sikker - at Woodgnome har prøvet alle de indstillinger af der overhovedet var. Jeg er også sikker på at hvis du nu tænker dig rigtigt godt om, så kan du godt huske noget med at der ikke er 2 "ens" CPU'er som overclocker ens. Således gælder det nok også her, skal du se. :D



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 06:09:17
Svar/Indlæg:
1888/560
#1 Er du sikker på det med 3700+? Jeg mener bestemt jeg har skrevet, at den også er med San Diego kerne?

Ligesom med min FX-57 artikel, så tænk lige engang over at de CPU'er allerede er pænt pressede. Det her er ikke en Intel et eller andet, der gerne render 1GHz over stock med luft. Derudover er alle CPU'er forskellige - den her var måske ikke lige et pragteksemplar, der kunne have gået for en FX-57.

Jeg har prøvet med mange spændinger og 1.7 gav det bedste resultat. Enkelt er det.

Stik mig en 3700+ og så skal den nok også snildt rende 300MHz over stock, ganske enkelt fordi dens stock er er god slat MHz langsommere end 4000+.

Varme var forresten ikke noget problem. Jævnfør load temperaturen ved stock - der er en del at give af.

Om det er 24/7 stabilt ved jeg ikke, det tester jeg ikke og har ikke i sinde at gøre, da det ganske enkelt tager for lang tid (medmindre den får lov at folde lidt) :)
I stedet kører jeg et par hårde tests i noget tid og hvis der ingen fejl er, så er det resultatet. Lidt misvisende ja, men vejledende er det da og giver et rimeligt billede af OC evnerne.

Og så lige til din info, så er samtlige af dine OC forslag faktisk foregået forud for OC resultatet:

RAM: Vi vil alle gerne have G-Skill, der kan køre tre-hundrede-og-sindssygt MHz, men det har vi ikke midlerne til. Til gengæld har vi et sæt udemærkede GeIL, som gerne render 280MHz, men ved 2T timing, som du sikkert kender ganske godt og ved scorer af crap i benchmarks. Derfor holder jeg dem lige omkring 260MHz fordi de kan køre 1T der. Der har du din max. RAM og den blev fundet ved lav CPU multi og synkron RAM/HTT frekvenser.

FSB (eller HTT som det rent faktisk hedder): Lav CPU-multi og lav RAM divider og så bare fise derudaf. Bundkortets grænse ligger i omegnen af 300MHz. Der har du din max. HTT. Jeg kan dog ikke se hvad du vil bruge den til i en CPU test? Du ved sikkert godt, at HTT'en er af knap så stor betydning som CPU'ens hastighed.

CPU: Max multiplier (på nær på FX CPU'er af åbenlyse grunde) og så bare fyre HTT afsted indtil jeg (om muligt) rammer 260MHz HTT eller den bliver ustabil. DEREFTER justerer jeg multiplieren og HTT, så jeg får max. RAM båndbredde ud af det - derfor kører jeg 10.5x258 frem for 12x226.

Og så må jeg nok også hellere nævne, at HTT multien også stilles lavt (så den holder sig omkring 1000MHz) ved OC.

Og så er det vist svar nok fra en søvnmanglende nørd kl. 6.00 om morgenen. Godnat! ;)