Test: Intel i7-4960x cpu

CPU, Intel d.  29. september. 2013, skrevet af freak_master 26 Kommentarer.  Vist: 18428 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: freak_master
Oversættelse: DeXTRoNiaN

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 7092,00
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: DCS

Tri-gate transistoren

Ivy Bridge-E er selvfølgelig ikke et skridt tilbage, så derfor har Intel igen valgt at bruge deres Tri-gate transistorer, der for første gang blev introduceret ved lanceringen af Ivy Bridge.

 

Intel er den sidste lange årrække kommet med en mindre procesteknologi hvert andet år, som det også gør sig gældende her. Med den nye  Tri-gate transistor ser fremtiden også rigtig godt ud for Intel.

 

Til at starte med vil jeg lige sætte størrelsen en smule i perspektiv. På toppen af en lille nål, kan der sidde over 100 millioner af disse 22 nm Tri-gate transistorer, hvilket samlet set giver hele 1,4 milliarder transistorer i en Core i7 3770K.

 

Endnu engang set i perspektiv. En transistor har to indstillinger: Tænd og sluk. En styrke ved Tri-gate transistoren er netop at denne kan tænde og slukke meget hurtigere end den traditionelle transistor. En 22 nm Tri-gate transistor kan tænde og slukke over 100 milliarder gange i sekundet. Hvis du skulle stå ved en stikkontakt og tænde og slukke den så mange gange, vil det tage dig over 2000 år.

 

I en traditionel transistor, en såkaldt 2D transistor bevæger elektroner sig. Når transistoren er tændt vil disse elektroner sætte sig fast til overfladen.

 

Og når transistoren er slukket, bliver transistoren tømt for elektroner.

 

Efterhånden som transistoren bliver mindre, bliver det også meget svært at holde elektronerne inde når den er tændt.

 

Med Intel's Tri-gate transistor har man løftet overfladen, hvor elektronerne gemmer sig når transistoren er tændt.

 

Med Tri-gate transistoren er det samtidig muligt at tilføje flere "elektro-holdere", hvilket hjælper meget på at få processteknologien ned.

 

Nu er der også blevet en større overflade hvor elektronerne i transistoren kan sætte sig fast.

 

Når transistoren derefter bliver slukket, så er der en gate på 3 sider af elektronerne, i stedet for en enkelt, som på 2D transistoren. Dette betyder at det nu tager meget mindre tid at få slukket en transistor.

 

Den nye måde at lave transistoren på betyder at der også er meget mindre lækage. Grafen viser hvor meget mindre lækage der fremkommer ved forskellige spændinger. Som det kan ses, er 3D transistoren noget bedre til at holde på elektronerne ved lavere spænding (den blå streg) end 2D transistoren (den sorte streg). Dette giver mulighed for en transistor der kan køre med lavere spænding og mindre lækage, hvilket også betyder mindre produktionsteknologi.

 

Alternativt kan man i stedet for at gøre spændingen mindre faktisk hæve den og få mere ydelse per clock cyclus end en 2D transistor.

 

Så det er altså muligt med Tri-gate transistoren enten at få mindre lækage samt høje ydelse eller mindre strømforbrug end 2D transistoren kan tilbyde.

 

Her ser vi en graf der viser at lavere spænding gør transistoren langsommere til at skifte mellem tænd og sluk. Her kigger vi på den allerede eksisterende Sandy Bridge med 32 nm produktionsteknologi og 2D transistorer.

 

Som jeg skrev i starten, ville det altså have været muligt for Intel at bruge den traditionelle 2D transistor, som ved 22 nm produktionsteknologi også ville have givet noget mere ydelse. 

 

Tri-gate transistoren har givet utrolig høj ydelse ved endnu mindre spænding end det er muligt med 2D transistoren. Dette betyder også mindre udvikling af varme, hvilket også er grunden til at de store Ivy Bridge CPU'er har en TDP på kun 77 watt.

 

Som allerede nævnt, så har Tri-gate transistoren givet mulighed for endnu hurtigere at slukke og tænde, dette endda ved en noget lavere spænding.

 

Hvad kan Tri-gate transistoren så ændre for os brugere? Det kommer lidt an på hvordan Intel vælger at bruge den. Billedet ovenfor viser hvad Intel har planer om at ændre med deres Tri-gate transistor. Til servere ser vi en del højere ydelse samt mindre strømforbrug, hvilket også betyder at lækagen ikke rigtig bliver bedre. Til almindelige computere ser vi igen en hævelse af ydelsen, lidt mindre strømforbrug og igen en smule mindre lækage mellem transistorerne. Til bærbare og tablets bliver ydelsen ikke prioriteret så højt som lavere strømforbrug og mindre lækage bliver. Sidst har vi SmartPhone, hvor ydelsen bliver minimalt forbedret, men strømforbruget bliver en del mindre og lækagen bliver også prioriteret højt.

 

Intel har indtil nu været foran i udviklingen af nye produktionsteknologier. Intel's rival AMD har GlobalFoundries som leverandør. Dette betyder også, efter hvad vi kan se på billedet, at Intel regner med at være 4 år foran AMD i udviklingen.

 

En ting jeg spærrede øjnene lidt op for er, at Intel har brugt over 10 år på at få denne Tri-gate transistor i produktion. Ud fra dette kan vi jo kun undre os om hvad Intel har i ovnen lige nu.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 08:42:09
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg synes altid det bedre kan svare sig med eks. Dual-CPU, frem for disse afsindigt dyre CPU'er.

God anmeldelse, jeg kunne dog godt have savnet en mere direkte sammenligning med andre populære CPU'er 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 11:25:05
Svar/Indlæg:
8947/160
Ja, lad os feks få den op imod nogle 2500k/2600k osv. Der er stadig mange der sidder med dem i maskinerne. Mig Feks. :yes:


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2013 14:33:09
Svar/Indlæg:
1001/5
#1

Ja det har du helt ret i. Smid to Xeon E5-2620 (svare til i7 4930K) så har man i teorien 12 kerner med 24 tråde til mere eller mindre samme pris som hvis man køber 1x i7 4960X..


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
29-09-2013 17:49:06
Svar/Indlæg:
1893/88
Den 4930k jeg fik ind, sendte jeg tilbage sammen dag, aldrig set dårligere batch.

Venter på rev 2 af de her CPuer.


kvist1992
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 19:34:59
Svar/Indlæg:
3565/372
#4 - Ja, for det skal nok hjælpe.. De clocker ret så fint, hvilket kan ses rundt omkring 🙂


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 20:18:54
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 Jeg bliver altså ved med at undre mig over at den skulle være langsommere end både I7 4770k, og 3960k i mange ting.

Det kan da umuligt passe, der må da være noget galt med jeres tests.

Har i brugt 4*4gb ram sæt, eller 2*8gb ?
(quad channel manglen kunne være grunden til lidt lavere preformance) har i også kørt nyeste bios på mobo osv ?.

virker altså bare mega underligt at en cpu der har bedrer process(trigate) + er nyere osv osv, ikke yder bedrer ved samme Watt. specielt i singlecore preformance.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 29-09-2013 20:19:05.


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 21:49:41
Svar/Indlæg:
1599/100

#1

Ja det har du helt ret i. Smid to Xeon E5-2620 (svare til i7 4930K) så har man i teorien 12 kerner med 24 tråde til mere eller mindre samme pris som hvis man køber 1x i7 4960X..

gaming-king skrev d. 29-09-2013 14:33:09


Vil det system så også performe ligegodt?


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2013 22:21:05
Svar/Indlæg:
704/19
Kan sku ikke lige se hvorfor jeg skal opgradere fra min q9450 @ 3.0 ghz.. Synes ikke det er noget der får mig til at falde bagover det der..

men cool at den hurtigt kom op på 5.5 ghz 😀


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-09-2013 10:10:22
Svar/Indlæg:
15982/637
Forskellen kan godt ligge i brugen af bundkort. Nogle bundkort og BIOS'er kan godt finde på at "OC" kernerne skjult i BOOST mode. Så i en 4 threaded applikation hvor CPU'en skulle køre 3.5Ghz, kan bundkortet bios godt auto OC alle cores til 3.9Ghz.
Det kan være en forklaring på det bedre resultat på 3960x'ern, men jeg ved det ikke.

Men jeg indrømmer, at jeg efter at have set de få reviews/tests der er, så har jeg ikke travlt med at få en Ivy Bridge-E.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 30-09-2013 10:11:21.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
30-09-2013 12:46:34
Svar/Indlæg:
1893/88
#5 Min clockede a lort til, og set mange andre med sammen problemer :) !

var total skuffede over den, no go, min 3960x smadren den.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2013 13:56:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Mindst, hvis ikke bedre - alt efter applikation, naturligvis.

Men, hvorfor skulle man ellers smide 7k efter én CPU, hvis ikke fordi man forventer at gøre brug af den ydelse?

Programmer, der ikke udnytter multi-core/thread, vil ikke køre bedre på 12 kerner, frem for 6 kerner, og sjældent bedre på 4 kerner, frem for eks. 2 kerner.

Programmer der så kan gøre brug af multi-core/thread og som er heftigt paralleliserede/regnetunge, vil kunne gøre brug af de ekstra kerner.

2x E5-2620 koster ca. 5.600,-

Du får:
2x 15 MB cache
2x 6 kerner (24 tråde)

TDP på 2x 95 Watt, frem for 1x 130 Watt.

Alt efter program, kan man jo stille sig selv spørgsmålet, om man måske ville være bedre tjent med en middelgod CPU og eks. et Quadro el. FireGL kort. Hvorom alting er, så synes jeg fortsat, at 7k for disse "premium" CPU'er er fuldstændig hul i hovedet og et mere eller mindre nytteløst produkt.

Det giver mening, for nogle, men ikke for mange. Ligesom en Humvee eller Mercedes SLK, har disse produkter sit helt eget og specielle publikum. Jeg har bare svært ved, som alm. forbruger, at de fornuften og berettigelsen i dem - hvilket jeg ofte savner i div. anmeldelser, inkl. denne 🙂


#12
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
01-10-2013 08:56:50
Svar/Indlæg:
519/32
#11<-- "...sit helt eget og specielle publikum."; hahaha, det er som sædvanlig en fornøjelse, at læse hvad du skriver 🙂
Til freak masters forsvar synes jeg nu at pris vurderingen/kommentaren, giver udtryk for samme holdning, omend på en lidt blidere måde ^^


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 09:14:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Det er som sådan heller ikke anmeldelsens kvalitet der betvivles, men hvorvidt disse produkter - generelt - har et eksistensgrundlag. Det kan jo, mere eller mindre direkte, forklare den åndssvage pris. Men, ydelse/pris, er sjældent argumentet, når vi nu - som der argumenteres for - kan få bedre ydelse for færre penge 🙂


#14
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
01-10-2013 09:45:51
Svar/Indlæg:
519/32
Nej nej, jeg troede heller ikke du anfægtede anmeldelsens kvalitet. Jeg mener bare at freak_master også skriver, at han ikke kan forsvare prisen (det ville ellers være sjovt, hvis der var nogen der ville prøve på dét).


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 13:58:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Det er, så vidt jeg ved, sjældent set 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 14:53:33
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg kommer aldrig til forstå Intel sælger cpu koster over 2000 kr. til alm. computer brug.

Jeg ville også hellere købe en Xeon frem for noget I7 4930X.

Langt de fleste behøv ikke alt den cpu kraft har idag. De fleste idag bruger deres pcer til surfing, office, så se lidt film på.

Generelt sælges også langt mindre pcer idag end tidligere. Det er fordi, at folk heller vil have en mobil pcer.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-10-2013 14:57:34.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-10-2013 15:27:19
Svar/Indlæg:
15982/637

-> #12

Det er som sådan heller ikke anmeldelsens kvalitet der betvivles, men hvorvidt disse produkter - generelt - har et eksistensgrundlag. Det kan jo, mere eller mindre direkte, forklare den åndssvage pris. Men, ydelse/pris, er sjældent argumentet, når vi nu - som der argumenteres for - kan få bedre ydelse for færre penge 🙂

NoNig skrev d. 01-10-2013 09:14:31


Der findes også luksus biler og sportsvogne hvis berettigede eksistensgrundlag kan diskuteres, men det opfylder dog stadig hovedformålet omkring transport.

Ergo er vel blot, så længe der er nogen der gerne vil have de ypperste og køber det, jamen så er der et marked.

Men ellers enig. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 01-10-2013 15:28:01.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 15:34:43
Svar/Indlæg:
5474/39
#17
Der meget mere end transport ved en bil.

Ja, der er skilte med maksimal lovlig hastighed. Det med have en monster stor motor til almindelig kørsel giver ikke meget mening.

Igen, så noget hedder jydekrog. det kan ikke kør bagpå lille bil med 3 cylinderet motor.

Der er også noget, som hedder Design på biler. Nogle er ligeglade med det.

enig med i Offroad bil ikke giver mening i Danmark. de fleste veje er asfalt på, de veje ikke er ofte privateveje, som sjældent bruges. Der er ikke nogle vilde bakker eller andet kan give en behov for 4x4.
Hvis jeg havde råd til 4x4, så havde klart købt en Jeep.
Jeep er ikke særlig smart kør med i en by.
Der er nemmere med en lille bil, som kan vende i en side gade til Kongensgade i Esbjerg.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-10-2013 15:39:53.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-10-2013 15:40:20
Svar/Indlæg:
15982/637

#17
Der meget mere end transport ved en bil.

Ja, der er skilte med maksimal lovlig hastighed. Det med have en monster stor motor til almindelig kørsel giver ikke meget mening.

Igen, så noget hedder jydekrog. det kan ikke kør bagpå lille bil med 3 cylinderet motor.

Der er også noget, som hedder Design på biler. Nogle er ligeglade med det.

enig med i Offroad bil ikke giver mening i Danmark. de fleste veje er asfalt på, de veje ikke er ofte privateveje, som sjældent bruges. Der er ikke nogle vilde bakker eller andet kan give en behov for 4x4.
Hvis jeg havde råd til 4x4, så havde klart købt en Jeep.
Jeep er ikke særlig smart kør med i en by.
Der er nemmere med en lille bil, som kan vende i en side gade til Kongensgade i Esbjerg.

Shadowhunter skrev d. 01-10-2013 15:34:43


Hvad er bilens primære formål ? At blive transporteret fra A til B.

Jeg kunne da også nævne andre gevinster ved at tage en 4970x over en 4670k, men det ændre jo ikke på hvad CPU'ens basale funktion er !.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 01-10-2013 15:42:16.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 15:48:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Jamen, jeg tror da også, at en sådanne [i7-4960X] CPU's berettigelse er etableret - ligesom Ferrari osv. Det er et spørgsmål om "blær".

Men, hvis formålet (argumentet) er ydelse (uanset pris), giver det meget lidt mening. Det er jo også den indirekte årsag til produktets pris. Det er en premium-ting, man køber for at vise sig - og fair nok.

Min pointe er sådan set bare, at de færreste af "os" ville købe sådan en CPU, selv hvis vi havde råd - med mindre det var for at vi kunne blære os. Men, til vores behov, vil et bedre/andet grafikkort næsten altid give mere mening.

Jeg er ikke uenig med dig eller din betragtning. Jeg kunne bare godt savne en lidt mere jordnær vinkel, såsom: "Hvad kan denne Ferrari, som du ikke kan i en Ford Focus?" - og så er debatten/sammenligningen pludseligt mudret 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-10-2013 15:59:09
Svar/Indlæg:
15982/637
#20: Ja og endnu mere mudret hvis man så blander en FX9590 octocores ind vs core i7 4960x og tæller mulighed for parallel beregninger med ind. Så ja billedet kan gøres totalt mudret så derfor gælder min udtalelse. At så længe nogen vil give penge for det ypperste og bedste, så er der et marked uanset hvor fornuftigt de end måtte være 😛


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 16:01:22
Svar/Indlæg:
5474/39
#19
Transport er forskellige formål af.
Det er lidt i stil med ønske sig en pcer.
Siger intet omkring kravet til pceren.

Tranporter ting meget med trailor, så er du tvungt op i længere kan havde de helt små motor osv.

forskellige formål med bilernes transport.
Det er derfor bil er meget mere end en model.

Du skal transporter ting hen over en mark, hurtigst mulig er smart nok med 4x4 med noget fri højde.
Du kør i sne, så er frihøjde også godt. Så skrabber undervognen ikke en tur i sneen.

Du smadere heller ikke så hurtigt undervognen med bil med god frihøjde. Den er godt læsset med ting.

Du skal transportere mere end 4 personer, så ville ikke tage en microbil. Det er bare a til b.

enig med Nonig, men Ford og Ferrari er to forskellige ting.
Den ene er racerbil lavet til kør ræs på baner.
Den anden er mere praktisk lavet.
Folk køber en racerbil er meget mere end A til B.
Der noget hedder design, racerbil er min verden lagt pænere end alm. bil.
Ofte er luksus klasse i Ferrari, hvor Ford er mere Discount.
Jeg ville heller ikke købe en Racerbil, da jeg ikke har de behov.
Den "blær" effekt, som den giver.
Hastighedsgrænserne var frie istil med i Tyskland, så kunne man drøne afsted med 300 km/t, mens bliver overhalet i Ford fokus.
Sportsvogn giver ikke så meget menig i Danmark.
du må maksimalt kør 130 km/t lovligt.


Svaret blev redigeret 10 gange, sidst af Shadowhunter d. 01-10-2013 16:14:22.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 16:24:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Det forklarer vel også, hvorfor "Linie 3" fortsat sælger billetter? 😛

-> #22

Jeg tror, at analogien er så ligetil, at den næppe krævede en dybere udredning 😉


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2013 19:38:15
Svar/Indlæg:
5474/39
#23
mener bare bil er langt mere end transport fra a til b.
bil er ikke bare en bil. Du nødt til kende til folks behov.
Så er diesel vs Benzin og få elbiler.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 01-10-2013 19:39:38.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-10-2013 22:08:30
Svar/Indlæg:
15982/637
#23: Hehehe præcis

#22: *sigh*... det var en analogi.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2013 13:24:49
Svar/Indlæg:
5474/39
#25
ok, men jeg tror alle er enig om 4960X er til folk vil have noget særligt. Lidt i stil med alle deres andre cpuer i "Ekstreme" serie.

De fór også lov til at betale dyrt for det.

Du skal have en pcer, så kan mindre nemt kør en fra "a til b".

Lidt i stil med, Gokart er fint nok til kør racerløb med. Du bare vil ud kør racerløb.

Det er ikke nødvendigt med racerbiler.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 02-10-2013 13:27:13.