Installation
Det meste af installationen foregår som vi har set tidligere, blandt andet med Arctics tidligere modeller. Hvis man ikke er bekendt med dette, kan installationsguiden ses på dette link.
Der er dog en væsentlig forskel mellem denne model og tidligere, også fra Arctic selv. Nemlig bagsidekøleren som afløser lim, tape og heatsinks på oversiden af grafikkortet. I stedet er der lavet denne lidt større køleprofil som samtidigt fungerer som bagplade for køleren. Da bagsidekøleren er lavet udelukkende i metal vil denne selvfølgeligt kortslutte grafikkortet hvis den bliver lagt direkte ind mod kortet, derfor er der et medfølgende stykke plastik lavet ud fra hullerne til montering og kølerens størrelse. Samtidigt for at sikre størst mulig varmeoverførsel mellem bagsidekøleren og grafikkort er der vedlagt kølepuder som skal påsættes de mest udsatte steder, ofte indikeret af hvor tilsvarende kølepuder var monteret på den originale køler. Disse sættes på bagsiden af grafikkortet og der skæres med en kniv hul i mellemlægningsplatikken hvor puderne skal være for at sikre den mest optimale varmeoverførsel samtidigt med at man med stor sikkerhed kan sikre sig imod kortslutninger. Denne proces kræver dog en smule tid, da det helst skal gøres nogenlunde præcist. Jeg vil dog ikke mene at det er værre end den forhenværende løsning med at lime heatsinks på oversiden. Bagpladekøleren fæstnes herefter med op til 6 bøjler som sættes på heatsinken og PCB'et og skrues sammen.
For at kompensere for kølerens ekstra vægt som bagkølepladen bidrager med, har Arctic vedlagt en ekstra monteringsskinne som kan skrues fast til de monteringsbøjler der vender ud fra bundkortet. Denne skinne er imidlertid lavet temmeligt stor, faktisk er den lavet så stor at den i vores Corsair Carbide 500R ikke kunne skrues fast i kabinettet. Som det ses på billederne ovenfor er skinnen en smule for bred der hvor hullerne findes, dette forårsager at man ikke kan skrue skinnen fast og den er derfor mere eller mindre ubrugelig. Heldigvis er der ikke de store problemer med at installere kortet uden skinnen og her sidder den også godt og stabilt fast. En anden ting er også at hvis man benytter sig af skinnen bruger denne altså dele af hele 5 udvidelsesporte i kabinettet, så Crossfire/SLI er helt umuligt. I vores tilfælde blokerer det faktisk for stort set alle andre udvidelser.
Test
Testmaskinen består af :
Gigabyte GA-X58-UDR3
Intel Core i7 920 D0
AMD R9 270X
3x1GB Corsair Dominator 1600 MHz 8-8-8-24
Enermax 1000W
Det hele er samlet i et Corsair Carbide 500R kabinet. Til sammenligning haves stock køleren fra AMD.
Testprogrammer:
Furmark
GPU-Z
Der testes i Furmark stress test i 15 minutter, hvorefter den højeste temperatur aflæses. Rumtemperaturen har under alle tests været på 23-24 grader celsius og er udført ved standard hastighed. Idle-testen er lavet ved at lade systemet stå uden opgaver i 15 minutter, hvorefter temperaturen blev aflæst. Målingerne er lavet ved to forskellige blæserindstillinger, henholdsvis automatisk som grafikkortet er indstillet fra fabrikken samt fuld blæserhastighed.
I temperaturtesten må Arctics køler siges at ligge pænt foran stock køleren, henholdsvis 11 og 5 grader ved auto og fuld blæserindstilling. En anden væsentlig ting er temperaturen på VRM modulerne på grafikkortet, her skulle den store bagpladekøler hjælpe en del, og den holder da også temperaturen nede på 88C og 58C ved henholdsvis auto indstilling og høj blæserindstilling. Ydelsesforskellen kunne måske have været større, men personligt ser jeg nok ligeså meget den største gevinst i reduktionen i støj som vi ser her nedenfor.
I forhold til støjniveau er Twin Turbo III køleren langt foran, selv ved fuld udblæsning kommer den ikke engang over stock køleren ved load på auto indstilling. Det er rigtigt flot klaret taget i betragtning af, at der her er 29 grader i temperaturforskel mellem de to indstillinger! De skal siges at grunden til at støjniveauet ved idle i begge tilfælde er ens, er at de øvrige dele i computeren her overdøvede begge kølere.
På næste side kan du læse konklusionen på dagens test.