Produktet er venligst udlånt af: www.ati.com
Produktet distribueres i DK af: www.ati.com
Link til producentens website: www.ati.com
Pixel- og shaderydelse
Det der er specielt ved denne chips i forhold til det vi tidligere har haft, er det store antal af pixelshader-beregninger den kan lave. Faktisk helt op til 48 pr. clockslag. Om det passer bliver spændende at efterprøve, hvilket jeg vil prøve her i dette afsnit. Ellers er det næste der karakteriserer dette kort, at det har en meget høj frekvens, især for en chip der har langt over 300 mio transistorer. Altså ikke blot er det den største grafikchip på markedet, men også en af dem der arbejder med den højeste frekvens. Dette kort kan kun være hurtigt.
Billede af X1900-seriens pixel-pipelines. Pixelshaderprocessorerne fylder det meste af billedet.
Oppe til højre ses de fire quarts textureblokke(4 blokke af 4 pipelines) der ialt giver de 16 parallelle pipelines Det næste der så springer i øjnene er at det faktisk kun har 16 pipelines, også hvad angår textures. Ikke meget for et moderne topkort, hvilket vil handicappe dets fillrate en del. ATi har altså valgt at lægge alle kræfterne på shader-delen og lidt glemme udvidelsen af pipelines. Det lyder måske skørt men idéen er slet ikke dårlig. Shaders bruges på specialeffekter og de kræver rigtig mange beregninger, og ATi satser altså meget kraftigt på at shaderne bliver flaskehalsen i fremtiden, og udvider derfor kraftigt på dette område. Faktisk kan et X1800 kun lave 16 og et Geforce7800 24 per clockslag. Her kan X1900-serien tage 48per slag. Meget imponerende, og spændende om ATi rammer rigtigt.
Da vi har testet disse grafikkort på to forskellige systemer gennemgår jeg det af to omgange. Det ene er på et intel915-bundkort og en intel P4 520-processor. Det andet er på et ATi/ULi-Crossfire-bundkort med en AMD FX60-cpu.
Her tester vi kortets pixelpipelines og dets udnyttelsesgrad. Vi ser at ATi er begyndt at udnytte sine pipelines langt mere effektivt end tidligere. Dette kan bl.a. skyldes en optimering fra ATi's side. I den virkelige verden vil den måske blive udnyttet endnu bedre, da det store antal Pixelshaderprocessorer vil kunne gøre pipelines'ne til en flaskehals i nogle tilfælde.
TV: Pixelshader på Pentium4 520, TH: Pixelshader på AthlonFX60 TV: Vertexshader og polygoncount på Pentium4 520, TH: Vertexshader og Pixelshader på Athlon FX60 i 3Dmark03 Herover tester vi grafikkortets shadere. i nogle tilfælde er det med den gamle pentium 4, og i andre med den nye FX60-processor. Vi ser især at chippen sparker fra sig når effekterne bliver lidt mere avancerede. Her er det næsten dobbelt så hurtigt som et geforce7800GTX. Ganske imponerende, og vil helt sikkert give det fordele i nogle moderne shaderkrævende spil.