Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MM-distribution
DK distributør: MM-distribution


Specifikationer


Geforce 7900GT specifikationer:
  • G71-chip
  • ca. 278mio transistorer
  • Kernefrekvens 450Mhz
  • Ramfrekvens 600Mhz (DDR1200)
  • 16 ROPs
  • 24 Texture-enheder (TMUs)
  • 24( 48 ) Shader-processors (ALUs)
  • 8 Vertexpipelines
  • 256MB DDR3-ram
  • 256bit memory-bus
  • Pure-video-features
  • Transperency AntiAliasing
  • SLi ved brug ekstra Geforce7900GT (ekstra ydelse ved brug af SLi-bridge)


    Chipdesignet er på det tekniske område næsten det samme som 7800-serien. Der er 8 vertexshaders som ses øverst. Derunder ser vi de 24pixelpipelines placeret i det man kalder 6 quads. Det betyder at der er 6 blokke med 4pipelines, hvilket gør at producenten kan deaktivere dele af chippen i produktionen hvis noget er defekt (7800GT har teknisk set 24pipelines, men en quad er deaktiveret og derfor har den kun 20 funktionelle hvilket giver lidt dårligere ydelse)

    Det mest interessante ved disse pipelines er at de har 2stk mini-ALU'er per pipeline. Den ene er en rigtig ALU, den anden er en seriøst handicappet én. ALU'ernes vigtigste funktion er at lave realistiske overflader og 7800/7900 har altså 24 af slagsen og i særlige tilfælde 48. Disse 24/48ALU's kan altså lave op til 48 pixels med realistisk overflader per clock.

    Den nederste blok er de 16ROPs. De betyder at den kan skrive 16pixels til hukommelsen og dermed skærmen. og hvorfor skal den så kunne tage op til 48shader-pixels-per clock. Jo af den simple grund at en pixel i dag behandles flere gange inden den ryger på skærmen. Alle de flotte skærmeffekter tager mere end en clockcyklys og sløver kortet en del. Der er altså ingen grund til at lave flere ROPs, hvis de ikke benyttes. Det ville være spild af transistorer.




    Sammenligning med andre kort




    Geforce7900GT ser på papiret meget mystisk ud. nVIDIA har valgt at skære kraftigt i transistorerne. Men ifølge nVidia skulle det ikke give dårligere ydelse, da de har optimeret godt og grundig på chippens design. Set i forhold til hvad ATi har gjort med deres X1900 er der en kæmpe forskel mellem dem. ATi har valgt at proppe flere på og give 48 ægte shader-pipelines, hvor nVidia har valgt at holde sig til at gammelt design, optimere, skrumpe og give lidt flere Mhz. Den største fordel ved 90nm og færre transistorer er helt klart at det burde give et mindre effektforbrug, mindre varmeudvikling og færre støjgener. Noget man ikke kan sige om ATi's påmonterede og støjende støvsugere. Spørgsmålet er om ydelsen kan følge med, for frekvensen er næsten ens, specifikationerne er næsten ens, mens chippens størrelse er en helt anden.

    Sidst skal vi gøre opmærksom på at de ovenstående frekvenser er standard-frekvenser. Det testede BFG-kort er fabriks-overclocket med 25Mhz på chip og 30Mhz på ram. (475/680)
  • Lars_hjort
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    01-04-2006 01:30:04
    Svar/Indlæg:
    1900/33
    Er skuffet over nvidias køler valg:( de sendte 3 gode, hurtige, støjsvage kort på gaden, og så kommer dette x(

    /Lars



    Jesper
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    01-04-2006 09:54:30
    Svar/Indlæg:
    2072/117
    hvilke 3 er det??

    Hvis du tænker på 7800GT så passer det ikke!

    Den larmede som en støvsuger! Thx good for NorthQ 3850 :)

    Nogen der ved hvem der vandt det BFG 7900GTX?



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    01-04-2006 11:42:30
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #1: køleren er trodsalt en kraftig forbedring fra f.eks. Geforce6800 og 6600GT's :)



    Woodgnome
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    01-04-2006 11:48:36
    Svar/Indlæg:
    1888/560
    #2 kun under opstart - når driveren sætter ind går den kraftigt ned i hastighed.



    Lars_hjort
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    01-04-2006 12:55:01
    Svar/Indlæg:
    1900/33
    #2 7800GT/GTX/GTX5112

    /Lars