Test: MCT-5

Køling d.  20. maj. 2006, skrevet af System 26 Kommentarer.  Vist: 9134 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Coolerkit
DK distributør: Coolerkit

Indledning


Der findes mennesker, der bare aldrig vil blive helt trygge ved at have vand løbende rundt indeni sin computer. Er du en af dem, kan du måske få glæde af MCT-5, hvis mest specielle egenskab angiveligt skulle være, at det ikke er elektrisk ledende. Derudover har den et par andre "features" som på længere sigt skulle kunne skåne eller ligefrem forbedre vandkølingssystemet. I denne test skal vi se lidt på, om væsken virkelig ikke har ledende egenskaber, og dermed burde være relativ harmløs for elektriske komponenter, såsom computerdele. Der ud over vil vi også tage et kig på, om væsken virkelig sænker systemtemperaturen.

MCT-5 produceres af et firma kaldet Midwest Cooling Technologies, men distribueres af Dangerden.






Egenskaber


Væsken har følgende egenskaber:
  • Ikke elektrisk ledende
  • Forebygger korrision (vandring af ion'er fra aluminium til kobberdele i vandkølingssystemet)
  • Frysepunkt -20 grader
  • Forebygger alge-vækst
  • Indeholder smøremiddel, for at forlænge pumpens levetid
  • Skummer ikke
  • Blandet og klar til brug
  • Grøn farve
  • Jaller
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 09:11:55
    Svar/Indlæg:
    657/18
    Hehe det viste jeg bare fra starten.... når man laver et produkt til Super Brugere som os OCer så ved man at man ikke skal lave et produkt der er GRØNT.. så ryger både efekt og najsnes....

    :e



    xt0m
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 10:23:55
    Svar/Indlæg:
    2587/91
    Gjorde næsten ondt at se "plask"-billederne :00



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    20-05-2006 10:35:29
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    Jeg er ikke enig i, at det er spild af penge.. set i lyset af, at "testbænken" kørte videre trods spildet, og et andet hardwaresite testede væsken med fuld succes.

    Det må næsten være rensningen der somehow er gået galt :)



    epi^zepto
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 11:13:58
    Svar/Indlæg:
    3329/182
    #3 Ja ellers er det det bundkortet er coated med.

    Men i så fald er det for ringe at man ikke er garanteret sikkerhed alligevel. Det fremgår ikke ligefrem på bundkortene hvad de er coated med.

    Altså kan man ende med at købe falsk sikkerhed.



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    20-05-2006 11:15:19
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    ->#4
    Det kan du have ret i ;)

    Man må bare håbe de får løst problemet..



    Sajmon
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 11:26:47
    Svar/Indlæg:
    6624/113
    Den testmetode som er benyttet her, er jo stort set så tæt på virkeligheden man overhovedet kommer.

    Ja der er støv på bundkortet.
    Ja det er sikkert coated med et eller anden funky.
    Ja der blev brugt sprit til afrensning.
    Ja der kunne nok lufttøres lidt længere end en nat.

    Men hardware folk er altså ikke kemiske eksperter, og kan derfor kun forholde sig til hvad der står på den pågældende flaske snaps.
    Står der "kan drikkes" uden nogle forbehold - så kan det som udgangspunkt drikkes.
    Står der "ikke elektrisk ledende" skulle fabrikanten F***e have skrevet nøjagtigt under hvilke forhold og betingelser det galdt.

    Midwest Cooling Technologies - Det er en OM'er!

    Bare mine 2 cents... ;)



    Spyfluen^^MJ
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 12:06:48
    Svar/Indlæg:
    177/5
    "Coolerkit Denmark har test væsken, ved at fylde det i en plastskål, lade en blæser ligge dernede og
    lade den køre rundt. Blæser virker perfekt. Det er selvfølgelig ikke til at sammenligne med denne
    test men det giver en indikation om væskerne, under andre forhold end de testede ikke er ledende."

    Har før prøvet at have en 12V blæser til at køre i en spand med vand så ved ikke hvor meget det siger om at den væsken ikke er ledende... :00



    Coctail
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 12:18:15
    Svar/Indlæg:
    2353/24
    #6
    Helt enig.

    Hvis der går læk ved ens chipset kølehovedet, vil man næppe opdage det inden for det første minut (det vil ikke være min første tanke at systemmmet var sprunget læk), når skærmen går i sort..

    Grunden til at jeg nævner chipset kølehovedet, er at et læk derfra, vil dryppe DIREKTE ned på ens gfx (faktisk den dyreste enkelt ting i en computer).. og med de gfx priser man holder sig idag, vil det være ekstremt surt.



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 12:22:55
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    har selv lige mistet en god cpu og delvist et godt bundkort på den konto....kunne godt have brugt noget a la det der...der så bare skulle virke :)



    Jesper
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 12:30:05
    Svar/Indlæg:
    2072/117
    ømm.... hvorfor lavede i ikke en anden form for test...

    Tag et eller andet strømgivende... sæt kabel herfra ned i væsken og et "ud" kabel i den anden vej...

    Altså så stømen bliver nød til at løbe gennem væsken.. og hvis det ikke gør det, er det ikke elektrisk ledende...

    Det sku sådan vi tester forskellige "stofffer" og matrialer i skolen for at se om de er elektrisk ledende....

    [Maverick] Over and out



    !-!Shake!-!
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 12:38:13
    Svar/Indlæg:
    3944/384
    Synes det er en mega god test... Forstår ikke helt #10... Testen skal være så realistisk så muligt, og denne test er så realistisk så muligt... Derfor kan testen ikke blive bedre...

    Alt i alt dårlig væske, rigtig god test :)


    Shake



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 13:00:34
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    #11 præcist...hvis det viser sig at små mængder støv fx alligevel sørger for at det bliver ledende hjælper det jo ikke.



    pizzabager
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-05-2006 21:42:33
    Svar/Indlæg:
    531/120
    Synes også testen byder på det mest virkelige eksempel man kan lave og hvis det ikke virker her er det vel ligegyldigt..

    Har ikke hørt om mange der bruger væske i en skål til at køle deres blæsere med i det virkelige liv ;)



    #14
    phg
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-05-2006 00:14:59
    Svar/Indlæg:
    1399/43
    jeg kan kun sige en ting,jeg er overhovedet ikke overrasket over dette resultat,jeg har selv futtet et bundkort af ved at spilde noget af dette såkaldte ikke ledende væske(ikke dette produkt som er omtalt her men XP fluid som skulle have nøjagtig samme egenskaber)
    jeg blev røvrendt(koster immervæk 298kr pr liter)og vil gerne advare mod at købe dette lort



    Di3h4rd
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    21-05-2006 15:33:12
    Svar/Indlæg:
    47/1
    fed test, de ikke ledende væsker har været på markedet længe. Vcore har haft dem i lang tid, men har altid tænkt det var spild af penge hvis uheldet var ude. Det kan godt være de er ikke-ledende i isoleret tilstand, men ligeså snart de reagerer med omverdenen er der en risiko for at de bliver bare en lille smule ledende og så er det sket med ens hardware..



    bornholm
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-05-2006 22:36:46
    Svar/Indlæg:
    2958/84
    Man skal ikke græde over spilt mælk, ligger den længe nok blive den aligevel sur :( og hvis du pisser på den gårdet bare hurtigere :e



    #17
    kb
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    22-05-2006 22:24:09
    Svar/Indlæg:
    181/32
    #10 jaja, og det kan vi jo ikke bruge til en skid.
    hvis du læser kommentarerne osv igennem vil ud også se at væsken IKKE ER LENDEDE SOM UDGANGSPUNKT

    det sker sansynligvis først i det øjeblik at væsken kommer i kontakt med et specielt stof, hvorefter det bliver ledende.



    [DK]Guffe
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    25-05-2006 02:34:03
    Svar/Indlæg:
    1/0
    Hvis man nu meget gerne vil sikre sit system, så kan jeg anbefale Demineraliseret, DeIoniseret vand.

    Jeg har nu i flere år arbejdet med at bygge strømforsyninger, og har et par gange set en 19" 10KW strømforsyning blive fyldt med vand ved uheld hvor slanger er sprunget af (og her snakker vi 15 Bar tryk og 40l/min) Mine forsyninger kører normalt ved 600V input, dvs, der er 600V DC i ca halvdelen af kabinettet, og trods det, har deioniseret vand reddet dem indtil videre..

    Jeg ved ikke lige hvor man køber det herhjemme, Det er rimelig dyrt. Sidst jeg hørte nogen af vores kunder købe det, var det en tankvogn fuld, og stadig over 100kr/l. Til gengæld, er der ikke noget pjat med, det går i forbindelse med coating og andet af den slags sø forklaringer.

    /Brian



    Dragzonox
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    25-05-2006 09:32:10
    Svar/Indlæg:
    185/49
    lol....

    God væske :e



    DGmadsen
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    25-05-2006 10:40:22
    Svar/Indlæg:
    1/1
    #18
    Hvis du kører med sådan noget væske, har du sikkert ret i at der ikke er nogen ioner i, fra start af, men forestil dig lige, hvor mange metalioner vandet kan samle op fra metalkølehoveder over et par måneder. Jo mindre vand og jo større overflader kølehovederne få, jo flere metalioner vil vandet samle. Hvis du så skyller dit hardware i det bagefter, kan det kun gå galt.

    Jeg tror kun der er én måde at få hardwaren til overleve - holde vand og hardware adskildt. Så derfor tjek de slanger!!!



    #21
    phg
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    25-05-2006 12:57:39
    Svar/Indlæg:
    1399/43
    #20
    lige nøjagtig kunne ikke have skrevet det bedre selv,og jeg tror også det er det der sker med både mct-5 og xp fluid de er ikke ledende sålænge de er i "ren tilstand" men ligeså snart de rammer et "forurenet område" bliver de ledende,kan ikke lige se der skulle være andre forklaringer på at mit bundkort skulle kortslutte ved at spilde xp fluid på det.



    Zero_x
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    25-05-2006 14:19:24
    Svar/Indlæg:
    306/54
    jeg har kun et spørgsmål.. hvorfor 27% til et produkt som ikke virker? det er jo det samme som at teste defekte ram blokke :e
    0% imo.



    Emillos
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    25-05-2006 14:27:05
    Svar/Indlæg:
    14079/622
    ->#22

    Systemet kører da videre trods oversvømmelsen. At det ikke overlevede rensningen er bare ærgeligt.



    Mummelmann
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    25-05-2006 17:23:38
    Svar/Indlæg:
    172/55
    #23 - Hmm - Systemet kørte jo netop IKKE videre. Hvis væsken ikke havde været ledende, ville jeg mene, at computeren vel ikke burde være gået ud overhovedet.

    Personligt tvivler jeg stærkt på, at det var min rensning, der tog livet af den, idet computeren heller ikke var til at ruske liv i før rensningen, efter den var gået ud.

    #22 - Fordi computeren trods alt overlevede nogle små dryp. Det er, i sandhed, en dårlig leder, men bare ikke dårlig nok.



    NoNig
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    30-05-2006 10:15:23
    Svar/Indlæg:
    23132/740
    -> Alle

    Produktet holder ikke hvad det lover. Så kan div. kemiske "forbehold" og "hovsa'er" være aldeles ligemeget. MCT må tage et aftenkursus i handelstaktik og kemi. Længere er den ikke! :l

    Som en lille personlig kommentar kan jeg da lige anbefale postevand. Det kører aldeles udemærket, koster langt mindre end kr. 200,-/L og min computer har overlevet et par lækager eller 4 :00 ;)



    NoNig
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    30-05-2006 10:18:01
    Svar/Indlæg:
    23132/740
    -> Mummelmann

    God artikel forresten :)