Test: Palit GeForce® GTX 1080 GameRock Premium Edition

Grafikkort, NVIDIA  d.  09. november. 2016, skrevet af Renissen2 5 Kommentarer.  Vist: 20864 gange.

Korrekturlæser: Verdenshersker
Billed behandling: Renissen2
Oversættelse: Verdenshersker

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 5878,00
Produkt udlånt af: Palit Microsystems
DK distributør: n/a

Innovation/Teknologi



 

Palit har fra fabrikken skruet clockhastigheden op på 1746MHz til (red. turbo) 1885MHz. Palit har også hævet ramhastigheden, så den effektive værdi hedder 10500 MHz på denne Premium edtion.

 

Innovation/Teknologi
 

GeForce GTX 1070 bruger den samme Pascal GP104 processor som GTX 1080, men blot med 1920 aktive shader enheder i stedet for 2560, hvilket også betyder at antallet af tekstur enheder er 120 i stedet for 160. Med 64 ROPS så er antallet det samme og ligeledes er rammængden på 8GB. Dog GTX 1070 anvender almindelig GDDR5 ram, hvor imod GTX 1080 bruger GDDR5X. GDDR5X giver den dobbelte båndbredde ved samme frekvens, derfor kører nVidia GTX 1070s Vram på hele 2GHz for at kompensere på forskellen.




 

Med Pascal kommer også en forbedret metode til farve kompression, hvilket ifølge Nvidia sparer ca 20% på forbruget af RAM.
Chippen introducerer også Simultaneous Multi-Projection, hvilket lidt forsimplet betyder at kortet kan beregne en scene fra op til 16 forskellige vinkler på en gang, i stedet for at beregne hver vinkel for sig. Denne teknik er hovedsagelig interessant sammen med Virtual Reality briller.
Selvom Pascal stadig ikke har hardwarebaserede asynkrone shadere, har Nvidia alligevel forsøgt at forbedre ydelsen på dette punkt. Med en teknik de kalder pixel pre-emption kan kortet parkere små opgaver i hukommelsen og tage de største først. Mens dette er smart, er det ikke ligeså effektivt som AMD’s hardware baserede løsning, men meget få spil implementere endnu denne teknik.

 

SLI


Med Pascal har Nvidia lavet ændringer på den nu 12 år gamle SLI port. Mens portens interface er det samme og GTX 1080 - 1070 kortene har 2 af disse, fungerer SLI nu på en anden måde. Nu er begge SLI fingre knyttet sammen elektrisk, derudover er hastigheden på SLI broen øget fra 400 til 650 MHz. Den nye bro kalder Nvidia SLI HB (High Bandwidth), og er tiltænkt SLI setups, der skal drive 4K eller VR skærme.

Den nye SLI port er dog bagudkompatibel med traditionelle SLI broer, men hastigheden vil her være begrænset af den ældre teknologi.
 



Her er Nvidias anbefalinger vedrørende SLI broer.
 

Der har været megen diskussion omkring 3- og 4-vejs SLI med Pascal. Den korte forklaring er, at Nvidia ikke længere anbefaler mere end 2 kort i SLI. Men det er faktisk stadig muligt at sætte 3 og 4 kort i SLI, desværre understøttes der nu kun benchmark programmer, så almindelige brugere får intet ud af 3 eller 4 kort i SLI.

 

Heinrich
 
Nørd
Tilføjet:
09-11-2016 15:13:48
Svar/Indlæg:
31/0
Skuffende at andmeledelsen skal bestå af noget der ligner 90% copy paste. Det eneste der kan stoles på er vel graferne. :no:

Det kan i godt gøre bedre hwt. 😢


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-11-2016 15:58:11
Svar/Indlæg:
2045/273
#1
Ja det er aldrig sagen at skulle overtage andres arbejde, så det bliver derefter med et par grafikkort og derefter begynder mit eget arbejde at slå igennem. 🙂


Heinrich
 
Nørd
Tilføjet:
09-11-2016 19:06:05
Svar/Indlæg:
31/0
#2
Ja ok, det er så forståeligt nok 🙂


NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2016 22:21:55
Svar/Indlæg:
857/27
Det er ellers et super kort. Har selv et Palit Jetstream 1080 flashed til et SuperJetstream


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-11-2016 00:01:02
Svar/Indlæg:
2045/273
#4
Rart at høre :) og der kommer snart en test op af netop et (Super Jetstream) Kort godt nok "Kun" 1060. 😀


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Renissen2 d. 11-11-2016 00:03:40.