Test og overclocking
Testmaskinen:
-
Windows 7 64 Bit Home Premium & Windows 10 64bit trial i Dual Boot.
-
Intel(R) Core(TM) i7-3770K@4.2GHz
-
GIGABYTE Z77X-UP7
-
16 GB Corsair Vengeance PRO 1866 MHz (9-10-9-27)
-
Fractal Design Define R5
-
OCZ Vector 180 240 GB
-
Samsung HDD 500 GB
-
Fractal Design Tesla 650 watt
-
CPU Køling Antec H2O 940 v4
Testsoftware:
-
3DMark 2011
-
3DMark 2013
-
Heaven benchmark 4.0
-
Tomb Raider
-
Hitman Absolution
-
Bioshock Infinite
-
Crysis 3
-
Battlefield 4
-
Rise Of The Tomb Raider
Til sammenligningen er brugt:
-
ASUS STRIX RX 460 AMD Radeon Software Crimson 16.9.2
-
PALIT Geforce GTX 1060 Super Jetstream Forceware 372,70
-
PALIT Geforce GTX1080 Gamerock Premium Edition Forceware 372,70
-
GIGABYTE GTX 1070 G1 Gaming Forceware 372.54
-
MSI GTX 1070 Gaming X 8G Forceware 368.81
-
EVGA GTX 1080 SuperClocked ACX 3.0 Forceware 368.39
-
MSI GTX 1080 Gaming X 8G Forceware 368.39
-
GIGABYTE GTX 980Ti G1 Gaming 6GB Forceware 358.91
-
GIGABYTE GTX 970 Extreme 4GB Forceware 361.43
-
AMD R9 Nano 4GB HBM AMD Radeon Software Crimson Edition 16.3
OBS:
Bemærk at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkelt anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal, der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark, der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar, og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000 kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Hitman 2016:
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil, hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark, kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games, som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet.
3DMark Timespy:
3DMark Timespy er nyeste skud på stammen af tests fra Futuremark og den kører på DX 12
Opsummering af benchmarks:
Som man kan se, formår RX 460 chippen ikke at følge med gamergrafikkortene, og i mange tilfælde kan den ikke levere de 30+ FPS, det kræver for at spillet kører "flydende". Men RX 460 er også et budget grafikkort, og skruer man grafikken ned på medium - high, kan alle spil faktisk køres med 50+ FPS.
Overclocking og støj:
Det var, hvad det kunne blive til på dette grafikkort. 84 MHz på Chippen og næsten 50 MHz på Rammen. Så det er et meget beskedent overclock, der kan laves på dette RX 460 kort. Det er heller ikke et kort, der er produceret med henblik på hardcore gaming, men næsten det modsatte. Det kan dog fint afløse ældre grafikkort i casual gamerens system, når detaljerne reduceres noget. Støjen fra dette ASUS korts blæsere er meget minimal og det er absolut til at holde ud, når kortet er monteret i et kabinet.
Jeg beklager, at de følgende OC grafer er lidt sparsomme, men jeg har desværre ikke haft adgang til alle data fra de tidligere testede kort, så bær lidt over med mig her i starten, det skal nok komme på plads efterhånden, som jeg får testet flere grafikkort.
Strømforbrug og temperaturer:
Generelt er strømforbruget i Load på linje med GTX 1060 kortene, men i idle bruger systemet åbenbart lidt mere (ca. 15 Watt) end GTX 1060 kortene. Det kan skyldes, at jeg bruger en harddisk til spillene, som bruger en smule mere strøm end det, Gripen har testet med. På temperatursiden ligger ASUS STRIX RX 460 meget fint ved load og noget højere ved idle, men det er selvfølgelig i kraft af den køleløsning, der er valgt som lader kortet blive noget varmere end GTX kortene inden blæseren for alvor tager fat.
Konklusionen følger på næste side.