Grafikkort, AMD/ATI d. 09. august. 2017, skrevet af Gripen90 0 Kommentarer. Vist: 19228 gange.
Specifikationer.
Et kig på specifikationerne viser at Gigabyte har valgt at pre-overclocke deres RX 580 kort med 85MHz over standard i deres gaming mode, hvilket er helt pænt. Hvis man vælger OC mode (garanteret de fleste der gør), så kører køret med 99MHz over standard. Så generelt et kort der kører 100MHz over standard, det må man sige er helt flot.
Derud over ser vi også, at kortet modsat RX 480 nu kræver både 8pin og 6pin PCI-E strømstik for at køre.
RX 580 et opdateret RX 480 ?
1år er gået siden AMD lancerede deres Polaris chip og siden da, har vi ikke set meget fra AMD. RX 400 serien skulle konkurrere mod Nvidias GTX 1050 og 1060 serie, men kampen har dog ikke været så markant som ellers først forventet. Trods fordele i Polaris’ arkitektur, har nVidia’s Pascal kort sat sig godt fast i midrange markedet. Det håber, AMD nu kan blive ændret med deres nye RX 580 serie og vinde terræn i dette prissegment.
Resultatet er den ”nye” RX 580 chip, der dog stadig er baseret på AMDs GCN4 4nm FinFet arkitekteru. Basalt set er det rebrand af RX 480 chippen men clockhastigheden har fået et ekstra boost og AMD har lavet har tilføjet et par power states ekstra. Spørgsmålet er dog stadig om disse justeringer kan hjælpe med salget i et marked hvor RX 480 allerede har været, og hvor team grøn dominerer.
AMD har gennem årene optimeret på deres GCN arkitektur, med 400-serien introduceres et par nye forbedringe og disse er blevet videreført i 500-serien dog uden markante forskelle. RX400 og RX500 serien deler fortsat tidlig fjernelse af trekanter som ikke skal bruges senere, det hjælper specielt ved brug af anti-aliasing. Instruction Prefetch er en forbedring af måden instruktioner når chippen, samt en generel forbedring af L2 cachen, så adgangen til kortets cache er hurtigere. Som vi har set på andre nye arkitekturer, har AMD også arbejdet på kompression af data hvor det er muligt. Fordelen ved dette, er at båndbredden til kortets RAM kan udnyttes bedre, AMD anslår at forbedringerne øger den effektive hastighed med 35 %.
AMD har også forbedret deres understøttelse af Asynchronous Compute, med en teknik kaldet quick response queue. Teknikken giver udviklerne mulighed for at stille nogle operationer forrest i køen, så vigtige udregninger som eksempelvis headtracking i VR briller, kan beregnes først.
Anmeld
Information