AORUS 2080 Ti XTREME

Grafikkort, NVIDIA  d.  21. december. 2018, skrevet af SDK 6 Kommentarer.  Vist: 16076 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: SDK
Oversættelse: SDK

Pristjek på  10989,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Fourcom

Layout / Design

 

GIGABYTES AORUS Xtreme kort er designet som et klassisk gamer grafikkort. Det er sort med accenter i grå og sølvgrå. Der er massere af skarpe hjørner og jetfighter inspirerede elementer, det er på mange måder et extremt kort.
 

Kølingen klares af tre 100 mm blæsere. Grundet kortets længde sidder blæserne i to lag, således at den midterste er lavere. Ikke overraskende er heatsinken massiv og 4 heatpipes på 5 mm står for at flytte varmen.
Grundet den store køler, fylder kortet 3 udvidelsesporte og stikker godt 1 cm op over porten. Dog er længden begrænset til 29 cm, hvilket betyder at langt de fleste kabinetter har plads til et Xtreme kort. De officielle mål hedder: L=290 W=134.31 H=59.9 mm
 

GIGABYTEs nye AORUS Xtreme kort leverer et lysshow, som intet andet grafikkort jeg har testet. Med individuelt adresserbart RGB lys i blæserne, logoet, bagpladen og på siden af kortet, er hele kabinettet lyst op som et juletræ. Kortets lys egner sig specielt godt til kabinetter, hvori grafikkortet kan monteres opretstående. Er du ikke fan af RGB inkluderer softwaren også en stor OFF knap. Uden lys er Xtreme kortet bare sort og passer ind i de fleste builds.
 

Xtreme kortet er ikke overraskende udstyret med en bagplade. Den er i typisk GIGABYTE stil sort med blanke ringe omkring skruerne. AORUS logoet er hvidt, men lyser op og farven kan styres med GIGABYTEs RGB software.
 

Idet 2080Ti kortene er toppen af NVIDIAs produktlinje, får kortet stadig en NVLink port. Mens den opgraderede Pascal SLI connector klarede 4 GB/s, klarer NVLink 50 GB/s på RTX 2080, mens RTX 2080 Ti får en endnu hurtigere 100 GB/s NVLink forbindelse. NVLink er ligesom SLI på Pascal kortene begrænset til 2 kort af gangen.  
 

Længere nede af kortet finder vi strømstikkene. Her benytter kortet sig af NVIDIAs anbefalede to 8-Pin PCI-E strømstik. Anbefalingen til strømforsyningen er også en temmelig pebret 750 Watts enhed. Denne anbefaling er nok ikke helt urimelig til de få, som har pengene til et 2080Ti grafikkort.  
 

GIGABYTE har givet den hele armen, når det kommer til porte. Kortet er nemlig udstyret med 3x DisplayPort 1.4, 3x HDMI 2.0b x1, samt den helt nye USB Type-C med VirtualLink support. VirtualLink er en ny standard udviklet i et samarbejde mellem blandt andet NVIDIA, AMD og Intel. Hvor et enkelt kabel kan overføre både strøm, data og video til et VR headset, derfor slipper man for det nuværende system hvor tre forskellige stik kobles til et VR headset. Dog understøtter kortet max 4 skærme samtidigt.

 

 

KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
21-12-2018 19:16:39
Svar/Indlæg:
4295/306

Tak for testen. 🙂

 

Fedt grafikkort, men pris ift ydelse er helt til grin med de resultater. I flere tests er 1080Ti enten lige så hurtig eller kun en lille smule bagefter. Og 2080Ti koster det dobbelte af et 1080Ti...

 

Jeg ved så ikke hvor meget din 6600K har at sige her, samtidig med at du max tester i 2560x1440. Det havde nok set anderledes ud hvis vi havde haft UHD opløsning med i testen.

 

For overskuelighedens skyld kunne det være vi skulle lave en side pr. opløsning i fremtiden? Så der er en test-side for 1080p, 1440p og 2160p, med grafer sorteret efter ydelse. Det vil gøre det noget lettere at læse. Men det er selvfølgelig også et større arbejde for testeren... 🙂



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
21-12-2018 19:53:49
Svar/Indlæg:
4741/1690

#1

 

Du har ret i dine betragtninger, både vedr. selve kortet - men også om "en side pr. opløsning" ville være optimalt, det har vi desværre ikke mulighed for - i forvejen er grafikkort test ret tidskrævende. 
 



Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2018 20:20:27
Svar/Indlæg:
447/2

Undre mig faktisk over at der er flere test som viser, at hvis man kører f.eks 1080p, så kan ens CPU sagens bottleneck, men hvis du kører 1440 eller 2160p, så sker det ikke. Kan nogen give en logisk forklaring på det? :)



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-12-2018 21:10:11
Svar/Indlæg:
15982/637

#3. Det er fordi, at en højere opløsning kræver mere af grafikkort og belastningen ligger mere på GPU siden end CPU siden, simpelthen fordi der er flere pixels der skal bearbejdes. Så derfor bliver forskellen mindre blandt de andre cpu'er der anvendes mindre jo højere opløsning der anvendes. En cpu laver præcis det samme i 640x480 opløsning som i 3840x2160, det gør grafikkortet ikke. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 21-12-2018 21:10:46.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2018 00:32:40
Svar/Indlæg:
5874/1287

Helt enig med #4. Vi havde samme diskution dengang vi gik fra 800x600 til 1024x768 😉 Ja, det var tider med HW accelereret DukeNuken 3D i dos 😎. Andre end mig der kan huske det?

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 22-12-2018 00:33:01.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
22-12-2018 02:25:38
Svar/Indlæg:
4295/306

#2 Ja jeg ved det. Det er ikke "bare lige" - det var også blot en idé til fremtiden. 🙂

 

#3 Som de andre siger er det helt naturligt. Jo højere opløsning, jo mere ligegyldigt er det hvilken CPU du har, fordi det er grafikkortet der skal drive det hele. Du kan også ramme ind i FPS limits og engine problemer når du kører i lavere opløsning med et kraftigt grafikkort. Det er "for stort" til at give mening i de mindre opløsninger. 🙂