Ydelse
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | Intel Core2Duo E6700 | 2667Mhz 4MB cache |
Ram | Corsair | 2x512MB DDR2 667 |
Bundkort | ASRock COnRoe945G-DVI (Intel 945G) | 266Mhz Quad-fsb(1066Mhz) |
Grafikkort | ASUS 8800GTX | Forceware 96.96 |
Sammenligning | BFG 7950GX2 | Forceware 91.47 |
| Club3D 6600GT | Forceware 93.71 |
| Inno3D Geforce 7950GT | Forceware 93.71 |
| xxx | yyy |
Ny testbænk betyder få resultater. Vi har fået samlet en ny testbænk til den nye geforce8-serie og det betyder at vi indtil nu har meget få resultater. Der vil dog helt sikkert komme flere i fremtiden.
Kort forklaring:
800x600, 1024x1280, 1600x1200 = Opløsningen
4x/16x = 4x antialiasing og 16x anisotrofisk filtrering. (Antialiasing først/filtrering sidst)
MQ = Medium Quality
UQ = Ultra/Highest Quality
8x = 8x Super eller Quality-FSAA (Tung antialiasing egenskab, kun brugt af nvidia-chips)
I alle tilfælde, jo højere jo tungere.
Geforce7950GX2 er en underlig sag da den har to grafikchip i en slags intern SLi. Selvfølgelig er den en direkte konkurrent, men i virkeligheden er det jo kun halvdelen af det der repræsenterer den gamle generation. Men alligvel formår 8800GTX faktisk at rende fra det. Der er ikke den store forskel, men vi må da indrømme at det er vildt at se et grafikkort runde 10000point i 3Dmark06. I 3Dmark03 er 7950GX2 dog hurtigst.
GLXS som repræsenterer det professionelle OpenGL, ser vi at kortet igen trækker fra. Ikke meget men er dog hurtigst over hele linien. Samtidig skal det påpeges at jeg med 7950GX2 var nød til at tvinge driveren til at arbejde med begge chips. Et problem jeg kun har haft med 93.71-driveren.
I Prey viser kortet virkelig sin styrke. Når vi presser kortet kraftigt render det virkelig fra 7950GX2, hvilket må betyde at det også vil kunne rende fra kortet i Quad-SLi. Jeg har medtaget et ekstra skema for at vise hvor styrken ligger hos kortet. Jeg skal samtidig sige, at jeg under alle 16xFSAA-testene har brugt deres Quality-løsning. Non-Quality gav ca. 20-50% ekstra ydelse.
Quake 4, ja styrken ses først ved 16xFSAA i højeste opløsning, til gengæld er den ganske tydelig, og 7950GX2 i Quad-SLi vil have problemer med at følge med.
Her stikker kortet virkelig af. Det skyldes først og fremmest, at jeg ikke kunne få Need For Speed Carbon til at virke i SLi. Selv når jeg tvang kortet, blev ydelsen enten dårligere, eller også skete der ikke noget. Her ser man endnu en gang en klar fordel ved en chip frem for to. Det virker bare. High-details er med højeste detaljer og hele linien og 4xFSAA i 1280x1024. Medium-details, er med medium-details hvor det er muligt, ellers low-details i 1024x768 uden antialiasing. Motion-blur og anisotrofisk filtrering er slået til i begge test.
I X3 er kortets største force som altid med højeste detaljer i højeste opløsning. Tjek bl.a. at i 1280x1024 med 8xQ-FSAA render det fra sig selv i 1600x1200 4xFSAA. Ganske imponerende.
Med 16xQ-FSAA mod 16xS-FSAA hos 7950GX2 er Geforce8800GTX ca. 100% hurtigere.
Overclocking
Kortet er ikke den vilde overclocker. Coren klarede dog næsten 100Mhz ekstra. men rammene sølle 50Mhz. Det skyldes helt sikkert at ASUS har valgt at bruge GDDR3-ram. Deres max er netop 900Mhz (DDR1800) og det er derfor ikke muligt at hæve det ret meget ekstra. Geforce8800 kan køre med GDDR4-ram, men de fleste producenter undlader det nok for at spare penge.
Jeg er dog ked af at jeg ikke fik det over 11000point i 3Dmark.. prøvede igen og igen og igen.. men det maximale den gav mig var 10995 :(
Så er det muligt at spille flydende i 1600x1200 med oceaner af FSAA og højeste detaljer. Der er praktisktaget ikke nogen indstilling der kan bringe dette kort i knæ. Prey er hård men selv her opnåede vi knapt 50 fps i gennemsnit, i 1600x1200 og med 16xFSAA. Filtreringen sænkede ikke ydelsen mærkbart, og FSAA er det hurtigste og flotteste vi har set til dato. Vi havde desværre ikke mulighed for at teste i DirectX10, men kortet er parat til de flotteste effekter, og som skulle give endnu bedre ydelse. Vi ser at dette kort er det absolut hurtigste i dag i DirectX9, og så må vi ellers glæde os til fremtiden. 5point.
Driverproblemer, er noget vi ofte ser her ved release. Som tidligere nævnt havde vi problemet med at Geforce8's nye meget flotte filtrering ikke virkede i den driver vi har brugt her. Vi havde ligeledes det problem at proces-ikonet også kun virkede i Forceware 96.89. Til gengæld scorede Vi ca. 1000point ekstra i 3Dmark05 med den nye driver, og så virkelig mange forbedringer over hele linien. Vi tror dog på at nvidia hurtigt vil få rettet på småproblemerne, og børnesygsomme er altså ikke et ukendt fænomen, der sker praktisk taget altid når vi modtager en ny generation af grafikkort