Innovation/Teknologi
Venligst udlånt af red_martians:
X1650Pro kortet er, som vi tidligere har været inde på, et forsøg fra ATI side på at ramme Nvidias 7600GT chip. Dette er noget ATI generelt har haft svært ved. 7600GT chippen har været god ydelse for pengene. Samtidig hjælper ATI heller ikke i forvirringen omkring styrken af deres enkelte grafikkort. X1300XT, X1600Pro og X1650Pro kortene fra Gecube deler samme kerne, og kun nogle enkelte features skiller dem fra hinanden. Det er f.eks. clockhastigheder på core, og ram.
RV530/RV535 kan beregne 4pixels ad gangen og lave op til 12shader-beregninger. Det sidste beskriver at den kan lave avancerede effekter på samme pixels 3gange. Noget der er vigtigt for at vi får mere realistiske computerspil som stadig kører flydende.
Yderligere egenskaber
AVIVO er ATi's ord for video-dekodning. X1600-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber der giver den bedst mulige TV-oplevelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt.
CrossFire - Alle nyere ATi grafikkort understøtter CrossFire. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er CrossFire-mærket kan man bruge to ens ATi-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4x så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. X1000-serien har derudover flere typer. Den nyeste er Adaptiv-FSAA der skal kombineres med den almindelige. Her får glas og hegn der er usynlig for den normale FSAA-metode også en omgang.
Texture-Filtrering er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. ATi har to muligheder. En kvalitet og en ydelse. Forskellen kan være svær at se, da ydelses-udgaven kun fokusere på de mest synlige steder i billedet, hvor kvalitet tager det hele.