Innovation/teknologi
RadeonX1950XTX er det sidst skrig fra en efterhånden gammel grafikkort-serie der har rødder helt tilbage til X1800-serien der kom på markeder for 1½år siden. Der er dog sket en del i mellemtiden, bl.a. er der blevet tilføjet specielle kraftfulde shader-processorer og der er blevet skruet godt op for frekvenserne. X1900-serien har generelt været berygtet for sit høje strøm-forbrug i forhold til ydelsen, og dermed et højt støjniveau. Det skulle der været ændret på med X1950-serien, der har fået en ny serie af kølere der kan takle varmeafgivelsen uden at støje. Dette MSI-kort har dog vandkøling fra thermaltake, og derfor er ikke alle resultater ens med et almindeligt X1950XTX. X1950XTX kan lave 48shaderbereginger og 16pixelberegninger per hertz, og har standard frekvenser på 650Mhz processor og 1Ghz ram.
Her finder vi den store forskel fra et almindeligt X1900-grafikkort. ATi har valgt at slukke for vigtige dele af chippen, således at den kun kan lave 16pixels og 48 af de effektrige shadere per hz.
TV: Fillrate-skema viser pixelydelse TH: Pixelshader-skema viser effekt-ydelse Herover skal man især lægge mærke til shader-ydelsen. Generelt virker kortet ikke særlig hurtig, men ser man ekstra godt efter, kan man se hvor effektivt det er til at takle de hårdeste og tungeste shader-effekter. Der skal meget til at slå et X1950XTX-kort ud, og det kan vi takke de hele 48kraftige shaderenheder for.
Yderlige egenskaber
AVIVO er ATi's ord for video-dekodning. X1900-Serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber der giver den bedst mulige TV-oplevelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt.
CrossFire Alle nyere ATi grafikkort understøtter CrossFire. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er CrossFire-mærket, kan man bruge et specielt CrossFire-grafikkort til at kombinere to grafikchips samlede ydelse på én skærm.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4x så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. X1000-serien har derudover flere typer. Den nyeste er Adaptiv-FSAA der skal kombineres med den almindelige. Her får glas og hegn der er usynlig for den normale FSAA-metode også en omgang.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. ATi har to muligheder. En kvalitet og en ydelse. Forskellen kan være svær at se, da ydelses-udgaven kun fokusere på de mest synlige steder i billedet, hvor kvalitet tager det hele.
Strømforbrug
Man skal tænke på flere ting her. Det er nemlig ikke kun grafikkortet der gør forskellen, men også det vandkøling der er tilsluttet. Derfor er dette billedet ikke helt reelt. Men kortet bruger dog stadig en del strøm og også mere end geforce8800GTS. I idle ser vi dog et helt andet billede. Maskinen med geforce8800GTS-grafikkortet bruger hele 30watt mere end X1950XTX. Bruger man computeren en del til at surfe, skrive dokumenter og stadig har brug for god spilydelse, er 30watt alligvel en stor forskel, og så skal vi lige huske på at der også sidder vandkøling på det.
Pointgivning i Innovation & Teknologi
X1950XTX, er på mange måder en lidt halvvejs løsning til den unified-shader som bliver brugt i både Xbox360 og af nvidia geforce8800GTX. Men ud fra vores resultater her kan vi faktisk se at det virker. En hård shader-effekt bider ikke på X1950XTX, og den gør det lige så godt som de lette shader-effekter. X1950XTX har dog ikke directX10, og strømforbruget ligger stadig i den højere ende. Man får dog ganske tydeligt ike en directX9-chip der er mere effektiv end denne, så derfor giver vi kortet 3point.