Test
Testmaskinen består af:
AORUS Z590 PRO AX BIOS F4
Intel Core i9 11900K
Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC WaterForce 8G
16GB G.Skill TridentZ 4133 DDR4
Silverstone Strider Gold 1500Watt strømforsyning
Samsung 840 PRO 256GB SSD
Microsoft Windows 10 professional x64
Køling:
Desværre er monteringen til min Antec køler til denne platform gået i stykker, hvilket betyder at den eneste mulighed jeg har for at køle CPU'en faktisk er min modificeret Mach II GT. Køleren er faktisk en fryser der er ombygget til at koncentrer hele dens kølekapacitet kun til et lille område der monteres på CPU'en. Det betyder at vi nemt ser minus grader på CPU'en. BIOS skrev konstant -6 grader, hvilket betyder at temperatur målerne på CPU'en ikke længere kan følge med. Dette ændre ikke resultaterne på denne side, men det vil hjælpe mig med overclocking.
Programmer:
3Dmark
7Zip
Cinebench R15
Cinebench R20
PCMark 10
SuperPI
wPrime
Spil:
CS GO Benchmark
Shadow of the Tomb Raider Benchmark
Vi så med 11700K at ydelsen faktisk ikke helt fulgte 10900K, selvom det er normalt at flagskibet fra sidste generation bliver tilgængeligt i en mindre serie. Denne gang ser vi faktisk også at 11900K har 8 kerner, hvor 10900K har 10 kerner, så jeg sætter selvfølgelig disse to op mod hinanden, sammen med 11700K og AMD's 5900X der er en 12 kernet CPU, men koster det samme som 11900K.
3Dmark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
I den letteste test, Fire Strike, ser vi 11900K være foran, men skruer vi lidt op for kvaliteten ender det gamle flagskib 10900K med at være i toppen.
7 Zip:
7Zip er et zip program, som kan pakke filer op eller ned, og kan læse en del forskellige former for zip-filer. Programmet har en indbygget benchmark der måler, hvor hurtigt det er muligt for CPU'en at pakke filer op og ned i et minut, og det er gennemsnitshastigheden der står skrevet i grafen.
Den nye generation kæmper meget for at følge med den tidligere generation, hvor vi ser 10900K være den bedste Intel chip ved dekomprimering. Mens Intel lægger arm med sig selv ser vi dog AMD ude i siden lægge sig langt foran.
Cinebench R15:
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerne og tråde i CPU’en. Cinebench kører også en OpenGL test, der til sidst viser gennemsnits FPS.
Endnu en gang ser vi 10900K med sine ekstra kerner ligge sig foran, men igen læner AMD sig lidt tilbage og tager en kop kaffe imens de ligger lysår foran Intel.
Cinebench R20:
En nyere version af R15 hvor man tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerne og tråde i CPU’en.
Ligesom i R15 ser vi 10900K foran den nye generation, og med AMD ude i horisonten.
PCMark 10:
Denne test er en ny udgave af version 8 og indeholder mange forskellige tests til vurdering af både CPU'en og grafikkortets formåen.
Per kerne hastighed har den nye generation dog med sig, og vi ser 10900K være den langsommeste Intel CPU.
SuperPI:
SuperPI er et program, der sætter CPU'en til at udregne tallet PI. PI kender vi fra matematikkens verden, hvor man bruger PI i udregning af cirkler. Tallet PI er formodet at være uendeligt. Rekorden blev lavet i december 2002, hvor Yasumasa Kanada fra Tokyo Universitet fik udregnet over en billion (1.241.100.000.000). Det vil naturligvis kræve en rigtig voldsom supercomputer at udregne dette, og programmet her går "kun" til 32 millioner.
Her ser vi igen den nye generation være en del foran.
Wprime:
Wprime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
Vi er tilbage til at bruge alle kerner i CPU'en, hvorfor vi igen ser 10900K i toppen. Ja ihvertfald af Intel CPU'erne. AMD stikker hænderne i lommerne og kigger lidt skævt til Intel; "Kan du virkelig ikke mere?"
Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
I dette spil ser vi nok mest af alt at det er grafikkortet der bare ikke kan levere flere FPS, det er dog nævneværdigt at 10900K lægger sig konsistent forrest, selvom det kun er få FPS.
Test 1
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
SMAAT2x
|
Texture Quality
|
Ultra
|
Texture Filtering
|
16x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Ultra
|
Depth Of Field
|
High
|
Level Of Detail
|
Ultra
|
Ambient Occlusion
|
HBAO+
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
High
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
On
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
On
|
Test 2
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
High
|
Texture Filtering
|
8x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
High
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
High
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
Normal
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Test 3
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
Normal
|
Texture Filtering
|
2x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Normal
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
Normal
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Low
|
Screen Space Contact Shadows
|
Off
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
Off
|
Screen Space Reflections
|
Off
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide. Spillet har ingen indbygget benchmark, men der kan hentes et map der syntetisk kører igennem nogle scener. Mappet hedder blot "FPS Benchmark", og kan hentes her.
I CSGO ser vi dog en lille forbedring, nogle gange, men jeg giver alligevel pokalen til 11900K over 10900K.
Test 1
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
High
|
Model / Texture Detail
|
High
|
Effect Detail
|
High
|
Shader Detail
|
Very High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
8x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 16x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Test 2
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Medium
|
Model / Texture Detail
|
Medium
|
Effect Detail
|
Medium
|
Shader Detail
|
High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
4x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 4x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Test 3
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Low
|
Model / Texture Detail
|
Low
|
Effect Detail
|
Low
|
Shader Detail
|
Medium
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
None
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Trilinear
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|