Test: Sapphire X1550

Grafikkort, AMD/ATI d.  03. maj. 2007, skrevet af JacobHL 0 Kommentarer.  Vist: 12208 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sapphire
DK distributør: Rosenmeier.dk

Innovation/teknologi



Ved noget internetsøgning på dette kort er jeg kommet frem til at der angiveligt både findes en 128-bit version og en 64-bit version, hvor forskellen er ganske betydelig. Hvordan man skelner den ene fra den anden hvis man vil købe dette kort skal jeg ikke kunne sige, men kortet der er testet her er 128-bit udgaven.

Standard core/memory clock på dette kort er 550/400, og der er 4 pixel shaders, og 2 vertex shaders. Grafikkortet giver mulighed for op mod 6x/16x Anti Aliasing og Anisotropic Filtering - alle nyere nVidia kort jeg har haft fingrene i giver mulighed for op mod 8x/16x, men det har også været highend kort, der rent faktisk kunne udnytte så høje AA/AF indstillinger. Det er dog muligt at smide 2 af disse grafikkort i en Crossfire løsning, og få op mod 14x Antialiasing!
AA/AF er teknologier der udglatter kanter i spil oa, hvilket giver en fiktiv højere opløsning. Disse teknologier er til stede på både ATi og nVidia kort - dog med få forskelle jeg ikke vil gå i detaljer med



Grafikkortet har 256mb DDR2 ram, og det er også derfor at rammene kun kan køre 400/800 mhz. Dette lyder ikke af særlig meget set i forhold til highend kortene, men 256 mb og DDR2 ram er meget passende i forhold til at det her er et budget kort.

Det er ret svært at konkludere noget ud fra ovenstående fillrate skemaer, eftersom der ikke er noget at sammenligne med(det skal nok komme i forbindelse med senere test), men vi ser at kortets reelle fillrate passer meget godt sammen med den beregnede teoretiske.