Ydelse
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | Intel C2D E6600 | @2667Mhz 4MB cache |
Ram | Corsair | 1x1024MB DDR2 667 |
Bundkort | Asus P5B Deluxe P965 | 333Mhz Quad-fsb(1332Mhz) |
Grafikkort | Sapphire X1550 | Catalyst 7.1 |
Sammenligning | Gigabyte 8800GTS-640 | Forceware 97.92 |
| MSI 8800GTS-320(fab-OC) | Forceware 97.92 |
| XFX 7900GS(fab-OC) | Forceware 93.71 |
| Asus Geforce 7900GT | Forceware 93.71 |
Jeg må starte med at undskylde for ikke at have særlig mange grafikkort at sammenligne med, og de grafikkort der er med i sammenligningerne ligger mange klasser over dette grafikkort, i både pris og ydelse. Derfor vil ydelsesafsnittet blive ret relativt, da der ikke er noget ordenligt sammenligningsgrundlag - dette skulle dog gerne komme senere, når benchmark-databasen bliver fyldt mere op.
Der er i øvrigt ingen 1024x768 tests i Prey, da dette gav en programfejl. Hvad dette skyldes har jeg absolut ingen anelse om, men opløsningen virkede fint i de andre benchmarks, så jeg antager at det blot er en programfejl.
Kort forklaring:
800x600, 1024x1280, 1600x1200 = Opløsningen
4x/16x = 4x antialiasing og 16x anisotrofisk filtrering. (Antialiasing først/filtrering sidst)
LQ = Low Quality
MQ = Medium Quality
UQ = Ultra/Highest Quality
Der er jo desværre ikke så meget at sammenligne med, og 3DMark scoren er jo "bare" en værdi, der ikke viser reel "Frames pr. Second" i spil, så vi kan ikke vurdere kortet ordentligt i dette program. Til orientering kan jeg da fortælle at mit gamle 9800XT fik omkring samme score i 3DMark03, men det var med et andet system, så det gav ikke lys på særlig meget.
GLXS som repræsenterer det professionelle OpenGL, viser ikke særlig meget, ud over en speciel tendens. I alle opløsninger, uden AA/AF ligger Sapphire X1550 kortet lidt under halvvejs i forhold til det MSI 8800GTS-320MB der ses lige ved siden af i grafen. Når der derimod sættes 4x/16x AA/AF på er X1550 kortet nede på 1/3 af 8800GTS kortet - altså er Sapphire kortet ikke særlig stærk til AA/AF i OpenGL applikationer.
Som nævnt var der nogle problemer med Prey, der gjorde at jeg ikke kunne teste i 1024x768, og det er ærgerligt at den opløsning bliver udelukket når vi tester et grafikkort i den her pris og ydelsesklasse, for det er sandsynligvis en af de opløsninger mange folk vil vælge. Vi ser dog at spillet er rimelig spilbart i 800x600 medium details, hvorimod 1280x1024 medium details giver en average FPS på 20.6 FPS - Altså ikke spilbart.
Der var lige en enkelt test jeg ikke kunne køre i X3 benchen, nemlig 1280x1024 8x/16x fordi grafikkortet kun understøtter op til 6x/16x. Derudover vil jeg mene at spillet er rimelig spilbart i 1024x768, både med og uden AA/AF(4x/8x). 1280x1024 som er den opløsning næsten alle normale 4:3 fladskærme køre i kan med nød og næppe spilles med 24fps - men ikke flydende.
Det lykkedes mig at overclocke kortet fra 550/400 til 634/436mhz, hvilket jeg vil mene er rimeligt core overclock, men ret middelmådigt memory overclock. Ændringen i resultaterne i 3DMark er til at se, og jeg vil mene at det er rimeligt, uden at være ekstraordinært.