Test: TwinTech 8600GTS

Grafikkort, NVIDIA  d.  04. juni. 2007, skrevet af JacobHL 0 Kommentarer.  Vist: 9443 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Twintech
DK distributør: Tech Data

Innovation og teknologi

Afsnitet venligst udlånt af red_martians:

Geforce 8600GTS er lille-søsteren til den virkelig roste Geforce 8800-serie. Den er ef en helt ny støbning baseret på G84-chippen. Op til denne test har det været ganske svært at finde nogle oplysninger om den. Chippen har omkring 289mio transistorer, hvilket faktisk er ganske voldsomt for en mid-range-chip, men der er stadig langt op til de 680mio som G80(Geforce 8800) har.
DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet Shadermodel 4.0. Den vil for alvor fjerne alle grafik-baserede beregninger fra CPU, hvilket så også betyder et mere belastet grafikkort, men reelt ingen CPU-begrænsninger længere. Dette skulle dog stadig være ensbetydende med endnu flottere effekter, da programmørerne får endnu flere muligheder med grafikkortet.



G84 er en chip der max understøtter 128bit ram-kredse. For at man kan hive god ydelse ud af 128bit kræver det nogle utroligt hurtige ram. Her har Nvidia valgt at vi skal helt op på 1000Mhz ram (DDR2000). Rammene er altså reelt hurtigere end Geforce 8800GTX’s ram, men pga. 128bit begrænsningen har den kun lidt over 1/3 af 8800GTX’s ram-ydelse, der har 384bit 900MHz ram.
I første omgang har 8600GTS fået monteret 256MB DDR3 ram. Men meget kunne tyde på at der kommer en 512MB version på et tidspunkt.



Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående.

Indtil vi fik det første 8600GTS kort mellem hænderne viste vi ikke helt hvor mange pipelines Nvidia havde udstyret kortet med, men fakta er det 16stk, der faktisk ikke er særligt langt fra 8800GTS 24. Det har dog vist sig at kortet kun har 32 shader-units. Dette lyder ikke af meget, men nu er pipelines, shaders osv. kun halvdelen af historien. Shaderne har sin egen hastighed på 1450Mhz og chippen arbejder med hele 710 MHz hvilket faktisk er hurtigere end Geforce 8800GTX. Igen noget der er betydeligt højere end hvad vi tidligere har set.



8600-serien minder utroligt meget om 8800-serien og derfor har 8500/8600-serien samme slags GigaThread, der reelt er Hyperthreading til grafikkort. En egenskab, som flere nok kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde med flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.



G84-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Vi har indtil videre ikke hørt noget om antal af pipelines endnu, men vores måling herover siger at chippen har 16pipelines(16pixels per hz) og 8ROPs(max 8 færdige pixels ad gangen), derudover kunne alt tyde på, at den kan beregne filtrering på 32pixels ad gangen. Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelines vigtigste opgave at filtrere overflader og lave skarpere billeder. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det ”kun” 16 pipelines. Det vi ser er, at kortet faktisk får mere og mere rå ydelse, jo mere det bliver presset. Nu er det ikke sammenlignet med 8800GTS, men under pres er dette 8600GTS pixelydelse faktisk den samme som 8800GTS.



I shadertesten kommer der noget mere gang på kortet. Og med 32shaderunits ved 1450Mhz burde der også ske ting og sager.
Ser man især på de tunge-test er 8600GTS de andre kort overlegne, faktisk næsten 100% hurtigere end X1800XL. Hvis kortet får nogle mindre tunge effekter som oftest vil være repræsenteret i spil som Doom3, har X1800XL pludselig en fordel.
Men der kan være rigtig mange grunde til at ydelse kun ligger omkring X1800XL. Programmet er ved at være halvgammelt, og Geforce 8600 fungerer muligvis bedre med nyere effekter baseret på shadermodel 3.0 og DirectX10’s kommende shadermodel 4. På den anden side er det måske virkelighed. Det vigtigste at bemærke er at grafikkortet faktisk sparker ret godt fra sig jo tungere effekterne bliver. Et godt tegn på at det vil klarer sig godt i fremtiden.





Yderlige egenskaber




  • PureVideo HD er Nvidia’s ord for video-dekodning. Geforce 8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber,der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse . Pure-video HD udvider de gamle PureVideo-egenskaber med forbedret støjreduktion(HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)
    8600/8500-serien er også det første grafikkort der kan sende beskyttet indhold over dual-link-DVI. Kort forklaret betyder det at man kan se HD-materialle i full-HD med de nye 8500/8600grafikkort. Tidligere var det kun muligt at se 720P (720liniers opløsning) pga. at kodningen var begrænset til single-link(et halvt DVI-stik)
    http://www.nvidia.com/page/pur...
  • SLI De nyere Nvidia grafikkort understøtter SLI, og det gør 8600 og 8600 selvfølgelig også. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLI-mærket kan man bruge to ens Nvidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce 7100GS og større.

  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.

  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
  • Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.



  • Strømforbrug


    Strømforbruget med Geforce 8600GTS er sat max 71watt. Dette er faktisk utroligt lavt, set i forhold til bl.a. 8800GTS der ligger omkring 150watt og 8800GTX der har et max på 185watt. 71watt gør at kortet ikke behøver at have strømstik. Nvidia har dog valgt at tilføje dette alligevel, til os strømhungrende mennesker der ønsker at overclocke. PCI-E 16x-slottet kan udfra specifikationerne understøtte op til 75watt, derudover har man brug for ekstra strømstik. 8600GT bruger derudover max 43 watt og lillebroderen 8500GT 41watt.

     
    Pointgivning i innovation & teknologi
    Kortet er på mange måder utroligt innovativt. Det er det første kort med DirectX10 til det mindre krævende marked. Samtidig med ser vi nye innovative tiltag som mulighed for at bruge kortet til at vise kopibeskyttet video-materialle i full-HD. Kortet er samtidig det grafikkort der har de højeste sete frekvenser nogensinde. Først og fremmest er det for at gøre op med chippens ringe regnekraft. Ligesom med en bil med lille motor der skal yde noget, er man nød til at give den fulde omdrejninger. Dog er strømforbruget holdt så lavt, at strømstikket kun vil få en betydning ved overclocking.

    Derfor får kortet 4-point.