Ydelse i Windows Vista
Som bekendt er Microsofts nyeste operativsystem, Windows Vista, ved at vinde indpas forskellige steder. Selvom diverse drivers og programmer endnu ikke har det helt godt med Vista, er der ingen tvivl om at det aldrende XP er på vej ud; blandt andet på grund af DirectX10, der udelukkende er kombatibelt med Vista. Derfor har jeg valgt, for første gang i HWT's tests, at teste i dette nye operativsystem. Det skal ske på et eller andet tidspunkt, så hvorfor ikke se fremad nu? Vista er naturligvis også lig med DirectX10 benchmarks. Men da der desværre kun er meget få udgivelser ude i skrivende stund, kan vi kun teste i "Call of Juarez". Dog er der intet at frygte, for vi vil naturligvis benchmarke de nyeste udgivelser, når de rammer butikkernes hylder.
Vores testsystem består i denne omgang af:
|
Model |
Hastighed/Driver |
Operativsys |
Windows Vista Ultimate |
|
Processor |
Intel Core 2 Duo E4300 |
@3006MHz |
Bundkort |
ABit AB9 Pro (p965 chipset) |
334MHz FSB (1336QDR) |
RAM |
V-Data pc6400 2*1GB |
334MHz @CL4-4-4-12 |
Grafikkort |
BFG GeForce8600GTS OC2 |
ForceWare v. 158.24 |
|
BFG GeForce8600GTS OC |
ForceWare v. 158.24 |
|
AMD/ATi Radeon HD 2600XT |
Catalyst ukendt version |
Traditionen tro ligger vi ud med "de syntetiske" benchmarks - 3dmarks, så at forstås. Disse programmer er udviklet af Futuremark, og hver version afspejler den grafiske udvikling på det givne tidspunkt, eller et år frem, kunne man næsten fristes til at sige. Der kommer en ny udgivelse hvert eller hvert andet år, som virkelig får de nyeste grafikkort helt i knæ. Vi tester i de 3 nyeste versioner, henholdsvis 3dmark 2003, 2005, samt 2006. 2007 vil snart tilslutte sig, men er altså ikke tilgængelig på nuværende tidspunkt.
Vi kan se at OC2's forhøjede frekvenser giver et lille ekstra boost i samtlige 3dmark-programmer, ganske som forventet. Så ydelsen fejler altså ikke noget her, men overrasker heller ej. ATi's nye mainstreamkort HD2600XT, kunne ikke køre 3dmark2003 pga. nogle identifikationsproblemer med kortet. Til gengæld yder det faktisk rigtig godt, set i forhold til at det er omkring 600kr billigere end OC1-versionen fra BFG.
Næste udfordring for vores grafikkort er den nyeste version af Colin McRae, bedre kendt som "DIRT". I kraft af at spillet er splinternyt, er det virkelig flot grafisk, og kan tvinge alle grafikkort i knæ; selv nye mainstream grafikkort har det svært ved blot medium details. Når de anbefalede specifikationer bagpå siger "Graphics card: Geforce 8800 or Radeon x1950", ved vi altså godt hvor skabet står.
I DiRT tegner der sig, ikke overraskende, det samme billede som i 3dmarks'ne. OC2-versionen er lidt bedre end OC(1)-versionen, mens AMD/ATi's modspiller er en anelse bagude. Værd at bemærke er dog, at AA & AF virkede tvivlsomt på ATi-kortet, hvilket afspejler sig i ydelsen, der slet ikke giver mening ift. hinanden. Disse målinger skal derfor tages med et gran salt.. eller to. Fælles for kortene er dog, at de ikke trækker spillet videre overbevisende.
Femte test i rækken består af endnu et bilspil - Test Drive unlimited. Dette er ikke nær så flot som Colin McRae: DIRT, og er derfor en hel del lettere at trække for de mindre grafikkort. Men når alt øjenguffet bliver slået til, er det alligevel en tung opgave for de fleste grafikkort.
TDU kører faktisk glimrende på BFG OC2-kortet. Vi kan se at det især trækker fra, når der bliver fyret op for Anti-analysing og Anisotropic Filtering. Det lange men billige kort fra AMD/ATi hænger dog staidg udmærket i - bortset fra at AA & AF-egenskaberne svigter igen.
Siden vi også hellere må have noget OpenGL ind over testen, kører vi en gang DoomIII, for at se hvordan det kører. Indrømmet, DoomIII er et aldrende spil; men siden QuakeIV benytter sig af samme grafikmotor, er det er stadig fuldt ud aktuelt.
Wow, vil jeg næsten sige. OC2 når næsten op på de 100FPS i gennemsnit i Doom3, og det på UltraHigh. Her er de andre kort et stykke bagude.
Call of Duty 2 kender de fleste nok, da det er et uhyre populært skydespil med masser af action og fornuftig grafik.
Som sædvanlig vinder OC2 igen, med OC1 lige i hælene. Dog trækker den nye version pænt fra ved fuld skrald. ATi-kortet taber stort i medium details med 8x AA & 8x AF, men er ellers også rimeligt med.
OG NU, til den spændende og banebrydende benchmark - Call of Juarez i DirectX10! Alle der har set DX10, kender til den utrolige realisme der er over vandet, træerne - you name it. Men derudover synes undertegnede faktisk ikke, at CoJ ser så fantastisk ud igen. Selvom det er svært at sige, hvorvidt CoJ sætter standarden indenfor kravene til kommende dx10-spil, bliver det spændende at se, hvordan de nuværende mainstream grafikkort sluger det første spil af slagsen.
Auch! siger jeg bare - det er mildest talt forfærdeligt at se på, og det gælder for samtlige af mainstream kortene; måske lige med undtagelse af hd2600xt i low datails. Det virker påfaldende, at det ellers svagere HD2600Xt, skulle dele øretæver ud på denne måde i CoJ, når det har fået bank i samtlige andre benchmarks. Og siden programmet blev delt ud af AMD/ATi selv, vil jeg vove at påstå at man ikke skal ligge for meget i denne benchmark. For det lyder usandsynligt, at DX10 skulle køre så ringe på nVIDIAs kort. En anden underlig ting er, at OC2 slet ikke er bedre end OC1 i testen.
Yderligere har man lov at håbe på, at Call of Juarez er en hård nyser, mens andre dx10-spil bliver mindre krævende; men personligt tvivler jeg på dette. Hvis det generelle billede tegner sig sådan, skal man enten købe sig et highend grafikkort nu; eller vente til næste generation, hvis man skal køre dx10-spil med en mainstream model.
OverClocking
Det er altid spændende at se, hvor godt et grafikkort overclocker. Nogengange kan det være en sørgelig prøvelse, mens der andre gange kan ligge en skjult skat her. Desværre forholder det sig sådan, at præ-overclockede grafikkort som regel er pressede fra starten af, så der ikke er ret meget plads til OCing - mon det også er tilfældet her?
Til at starte med vil jeg gerne sige, at kortet opførte sig lidt underligt ved RAM-overclocking. Først fik jeg rammene over 1200MHz, men så begyndte det at artifacte; også selvom jeg satte frekvensen ned igen. Lidt fortørnet prøvede jeg igen, og opnåede en stabil - troede jeg - frekvens på 1196MHz. Men nej, kortet gik i stå under 3dmark06. Heldigvis hjalp det at sætte frekvensen 10MHz ned på rammene, og så var kortet helt stabilt igen. Grunden dertil, tror jeg skal findes i varmeproblemer - for BFG har desværre ikke lavet en køler der er tilpasset efter rammene, ligesom OC(1) var.
I stedet er der kommet et tykt lag termisk tape på, hvilket leder varmen dårligere end en tilpasset køler med lidt kølepasta på. Jeg sluttede altså med et OC på knap 7% på RAM - knapt så imponerende, men det var hvad jeg havde regnet med. Coren overclockede cirka ligeså godt/ringe, med at OC på 6% til 763MHz. Hvilket dog er en meget pæn frekvens, hvis vi tager standard 8600GTS'er i betragtning.
Som grafen viser, forbliver kortets score i 3dmark2006 også næsten uændret - så det er altså ikke med dette kort man skal forvente sig det score OC-eventyr af...med mindre man selvfølgelig tyr til v-modding eller andet spændende.