Design
I denne del kunne man næsten blot kopiere teksten fra testen af TJ09, men der er alligevel et par ting der er værd at undersøge nærmere.
Vægten er steget en lille smule siden sidst, og har sneget sig op på 12,7kg - For et kabinet af denne størrelse, meget let. Dette skyldes at en stor del af konstruktionen er aluminium, der som bekendt ikke vejer nær så meget som stål.
Igen har Silverstone formået at få kabinettet til at se bragende godt ud. Det sølvfarvede finish er indbydende nok i sig selv, men når man kommer tættere på, opdager man at det ikke er den almindelige, glatte overflade man støder på, men en tekstur der leder tankerne hen på børstet aluminium, præcis ligesom TJ09. Igen ser vi hullet i siden, der er en del af Silverstone's specielle køleløsning. Denne vender vi tilbage til.
En af de få klager jeg personligt havde over TJ09 var, at dette ikke var udstyret med en dør foran de optiske drev. Det er naturligvis en smagssag om man synes en dør er nyttig, men jeg kan nu godt lide det :-)
Og det ser ud til jeg ikke har været den eneste. I hvert fald har Silverstone i denne omgang sat en dør for de optiske drev, og den er flot udført.
Materialet er præcist det samme som resten af kabinettet, og den holdes lukket af en magnet. Denne magnet er dog en anelse lille i det, og kan give problemer, hvis du skulle få lyst til at kaste rundt med kabinettet. Den gør dog sit arbejde med at holde døren lukket, så længe kabinettet bare står. Derudover er døren usædvanligt nem at pille af, da den øverste "tap" kan trykkes ned.
En fordel er (medmindre du ønsker at lave en server hvor du skal kunne låse knapperne inde), at tænd/sluk og genstart-knapperne sidder nedenunder døren, og du skal altså ikke ned og rode med at åbne døren hver gang du tænder din computer.
Kabinettet har 4 eksterne 5,25" drev-pladser, til CD/DVD-drev, eller hvad du nu skulle få lyst til. Derudover er der også en enkelt ekstern 3,5" drevplads, hvis du mod alle forventninger har et floppy-drev du ønsker at installere.
Der er ikke de store udvendige detaljer, dog løber der, ca. 3cm inde på hver side af kabinettet, en fure hele vejen fra toppen til bunden af fronten. Lågen har desuden et Silverstone-logo til at pryde forsiden.
Øverst oppe har vi igen ikke de store ændringer. Her sidder I/O portene gemt under en lille låge af solid aluminium, der giver et dejligt fast *klak* fra sig når man åbner den. Det vidner om kvalitet, og det sikrer i hvert fald at lågen ikke falder af med det samme.
Længere tilbage, hvor strømforsyningen "normalt" ville sidde, er der lavet plads til to 120mm blæsere, der enten kan give lidt fornuftig udluftning med luft-køling, eller kan bruges som plads til radiatorer til vandkøling.
I siden har vi først vinduet, og herefter endnu en speciel feature for dette kabinet, den specielle køleløsning. Den fungerer ved, at der indvendigt er en ”væg” mellem harddiskene og blæseren, så luften ikke opvarmes, før den når grafikkortene. Harddiskene køles passivt, igennem de huller der er til luft-gennemstrømning.
Silverstone har valgt, at lave disse huller på begge sider, for at opnå optimal luftstrøm. Skulle man dog have lyst, er der også mulighed for aktiv køling af harddiskene. Der er altså heller ikke sket det store her siden TJ09
Bagtil lægger man straks mærke til, at strømforsyningen er placeret i bunden af kabinettet. Dette er højst sandsynligt gjort, for at skabe så stor luftstrøm omkring grafikkortene som muligt, og for at gøre plads til de 2 stk. 120mm blæsere i toppen.
Derudover ses, at der er lavet huller til folk, der vil køre med ekstern vandkøling. Dette sparer folk for en tur med dremmel. Som nævnt tidligere, er der vist ikke kun fisket efter luft-kølings folket i denne omgang.
Der ses også udsugningen, hvor der allerede er placeret en 120mm blæser.
Et par detaljer fortjener at blive nævnt. Bla. er alle PCI-pladser i denne omgang blevet gjort "luftige", da "skjoldene" over de ikke-brugte pladser, er hullede. Dette kunne man forestille sig giver lidt bedre luftgennemstrømning, så den varme luft ikke bare dumpes nedad fra grafikkortene, men bliver blæst væk denne vej. Der er også ventileret ved siden af PCI-pladserne, højst sandsynligt af samme grund.
Når man piller lågen af, skulle man gerne blive mødt af et syn der minder om dette. Her kan man se harddisk-burene, den specielle køleløsning, samt montage-pladsen til strømforsyningen.
Denne lidt specielle måde at gøre tingene på stiftede vi allerede bekendtskab med i TJ09, men for at opsummere, har Silverstone valgt at lave en væg imellem blæseren og harddisk-pladserne, for at luften ikke skal blive varmet op før den når grafikkortene. Forskellen fra TJ09 ligger her i, at der er installeret en PCI-kortholder, til hvis man skulle have usædvanligt lange udvidelses-kort. Dette er højst sandsynligt gjort pga. den efterhånden MEGET store længde på de hurtigste grafikkort.
Blæseren er en ganske almindelig 120mm blæser med Molex-stik, dog med monteret tre-pins blæserstik med en enkelt ledning, til at overvåge blæserhastigheder. Man kan undre sig over at de ikke bare har installeret et ganske almindeligt blæserstik med tre ledninger, som de har gjort bagi. Men det er til at leve med.
Harddisk-buret er lidt specielt. For det første, sidder diskene på gummi-sider, hvor man skruer fast direkte igennem disse. Skruer specielt beregnet til dette har Silverstone naturligvis lagt ved. Derudover, er det muligt at placere en 120mm blæser MELLEM de to bure, og ikke foran dem, som det er normalen. For at give køling på denne måde, er der lavet ventilationshuller i bunden. Det enkelte bur kan naturligvis tages ud. Endelig skal det bemærkes, at diskene står lodret, hvilket dog ikke kræver hverken mere eller mindre plads, og ej heller på nogen måde skader diskene.
For at se lidt nærmere på resten af indersiden, piller vi nu bundkort-pladen ud.
Denne sidder på gummi-skinner inde i kabinettet, og er utroligt nem at få ud, da samtlige yder-skruer i kabinettet, er fingerskruer. Det samme kan desværre ikke siges om indersiden.
PCI/AGP-slots skal alle skrues frem og tilbage, men da vi har pladen uden for kabinettet, er dette ikke så slemt.
Vi kan her samtidig se, at Silverstone, traditionen utro, har valgt at smide et gitter over den bagerste blæser på indersiden af kabinettet. Ikke noget man ser hver dag, og dette vidner om at Silverstone virkeligt har prøvet at forbedre kabinettet så meget som muligt. Samtidig er stikket ikke et almindeligt Molex-stik, men et tre-pins stik. Bortset fra at det fylder mindre, giver det også mulighed for at overvåge blæser-hastigheden.
Det var udseendet. Videre til montering og test.